• Lilio

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej! :)

Jag är ny i tråden och har precis påbörjat fertilitetsutredning. Jag skulle vilja höra om det är vanligt i Sverige (jag bor utomlands) att de rekommenderar alla att genomföra genetiskt anlagsbärartest innan första IVF? Oavsett om ni inte har några kända sjukdomar eller anledningar att tro att det behövs.

Där jag bor är det rekommenderat, men det tar också 8 veckor...

Tacksam för svar :)

• Lilio
    Inalina skrev 2021-08-18 08:30:39 följande:

hej!

i sverige har jag aldrig hört talas om någon som gjort ett sånt test om du inte bett om det och haft flera missfall eller att man har gjort något genetiskt test för att se risk för Downs Syndrom eller liknande, min väninna fick göra ett i Sverige när de först fått ett sent missfall och sedan fick reda på att deras bebis hade DS. Jag bor i Schweiz och har gjort IVF här och i Tjeckien och det är inget jag har fått rekommenderat. 

nyfiken på vilket land du bor i?

misstänker att du ändå får bestämma själv om du vill göra det eller inte?

Lycka till!

Hej, tack för ditt svar. Det var det jag misstänkte :) Jag bor i Tjeckien och de har rekommenderat det (för att kliniken rekommenderar alla det) men de har också sagt att det inte är tvunget.

Känns som att om man inte gör testet så kommer något bli tokigt, och gör man testet visar det säkert ingenting haha. Dilemma
  • Lilio
    endotjej92 skrev 2021-08-18 07:57:34 följande:

Hej detta är ingenting min IVF klinit nämnt för mig :) Hur gör man det

Hej! Jag misstänkte det efter att ha försökt Google på svenska men väldigt få svar. Jag tror det är ett blodprov, heter något i stil med karyotype. Fick väldigt lite info på första mötet med kliniken och det är såklart ett annat möte vi behöver gå på för att få mer info och det är tre veckor bort + 8 veckor väntan på resultat när vi väl gjort testen.
  • Lilio
    endotjej92 skrev 2021-08-18 19:03:45 följande:

Omg va surt att behöva vänta alla de där veckorna tills du får starta IVF??

Vilket land bor du i?

Ja det känns väldigt segt. Men vi funderar på att skippa eftersom det inte finns en särskild anledning till rekommendationen. Bara att de rekommenderar alla det. Men man blir ju osäker när de pushar på och bokar in en.

Jag bor i Tjeckien :)
  • Lilio
    Inalina skrev 2021-08-19 08:25:39 följande:

Hej! Vad spännande, jag gör också min IVF i Tjeckien denna gången, på Gennet! Vilken klinik går du på? Jag fick min dotter genom Gennet i Prag när vi gjorde IVF där 2018, älskar verkligen den staden! (kan ju hjälpa lite att de hjälpte oss att få ett barn hehe).

Eftersom jag inte bor där är ju inget subventionerat för oss så kanske rekommenderar de det där testet för de som är invånare i landet...  

Nja jag förstår att 8 veckor är länge för att vänta på provsvar.. men har ni ingen anledning att tro att ni har någon genetisk sjukdom så kan ni ju avvakta och köra med IVF och se hur det går, tror det är rätt ovanligt att man har genetiska anledningar varför det inte blir bebis. 

Ah, vad kul! :) Jag bor i Brno, och är i kontakt med Reprofit här. Vi kommer förmodligen att skippa, inväntar svar från dem nu.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021