• Veneria

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej!

Har inte hunnit läsa så långt bak i tråden ännu, men jag ska starta mitt (korta) protokoll ikväll 11/5! Gonal F 125 och sen på 5:e dagen +Fyremadel. Ska även ta spruta med blodförtunnande pga. tidigare blodpropp. Lite smånervös då det är första IVF:en för min del... Min sambo och jag har försökt i 1,5 år utan resultat och utan att de hittat något märkbart "fel" i utredningen. Någon annan som ska starta/har startat nyligen? :)

Och är det någon som har tips på vad man kan säga på jobbet när man kommer behöva sticka iväg titt som tätt? Jobbar hemifrån/kontorsjobb så på det sättet kan jag försvinna och använda flextid lite som jag vill, men skulle vilja ha några bra ursäkter inför mina närmsta kollegor.

• Veneria
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:
    Veneria skrev 2021-05-11 16:41:14 följande:

Hej!

Har inte hunnit läsa så långt bak i tråden ännu, men jag ska starta mitt (korta) protokoll ikväll 11/5! Gonal F 125 och sen på 5:e dagen +Fyremadel. Ska även ta spruta med blodförtunnande pga. tidigare blodpropp. Lite smånervös då det är första IVF:en för min del... Min sambo och jag har försökt i 1,5 år utan resultat och utan att de hittat något märkbart "fel" i utredningen. Någon annan som ska starta/har startat nyligen? :)

Och är det någon som har tips på vad man kan säga på jobbet när man kommer behöva sticka iväg titt som tätt? Jobbar hemifrån/kontorsjobb så på det sättet kan jag försvinna och använda flextid lite som jag vill, men skulle vilja ha några bra ursäkter inför mina närmsta kollegor.

Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.
    Lillaälta skrev 2021-05-11 18:27:46 följande:
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:

Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.

Liknande sits här, oförklarligt barnlösa och har försökt 2år och 3 månader. Har precis gått genom vår första ivf behandling och fick tillbaka ett embryo på 3dagar igår.

Jag har berättat för min chef och mina kollegor om vår ivf behandling och även min sambo. Kan verkligen rekommendera det då man får oerhört mycket pepp och stöd. Och även förståelse då man ibland på kort varsel måste in på läkarbesöken. Jag var tvungen att gå på 3 ultraljud på 2v och sen äggplock på det. Och efter embryoåterförandet så tog jag ut ledighet för att jag inte mådde så bra.

Ingen har kommenterat negativt, utan tvärtom :) och en kollega berättade att hon fått sina två barn genom ivf och har genomgått väldigt många. Dvs otroligt mycket stöd av henne som jag annars inte fått.
    IVF2021 skrev 2021-05-11 18:42:42 följande:
    Då är vi ett litet gäng som snart ska starta upp. Jag börjar med försök två i början av vecka 21 är tanken. Oändlig väntan! Försökt i snart 2 år, oförklarligt barnlös, god äggreserv och låg dos Gonal.

Jag berättade för cheferna och mina närmsta två kollegor innan vi körde igång. Har varit guld att ha dem med på tåget då jag mått lite upp och ner i detta.
    Kul! (eller vad man ska säga - lät inte helt rätt när jag skrev det). Då vet man i alla fall att man inte är ensam! Håller tummarna för oss alla :) Ja, tror min äggreserv är god, visste inte att 125 var en låg dos.

Får fundera lite på hur jag ska göra med jobbet. Finns såklart både fördelar och nackdelar med att inte berätta. Tror att jag skulle kunna komma undan med typ tandläkarbesök och ärenden om det råkar infalla på "bra" dagar när jag inte har så mycket möten, men är ju omöjligt att tajma så kan lika gärna hamna på dåliga dagar. Då kanske det egentligen är bättre att säga sanningen eller skylla på sjukdom/odefinierat läkarbesök. Lillaältan och IVF 2021 - skönt med så fint stöd från chef och kollegor! På ett sätt kan jag tänka att det är skönare att vara transparant så man inte behöver lägga så mycket energi på vita lögner eller bortförklaringar utan helt och hållet kan fokusera på behandlingen och sitt eget mående. Men i min drömvärld skulle jag bara vilja smita iväg 1-3 ggr utan att någon på jobbet märker det. Får se hur jag gör... Kollegor/chef är inte nyfikna och frågar hur det går och så eller? (på ett jobbigt sätt).

• Veneria
    Lillaälta skrev 2021-05-11 21:53:33 följande:
    Jag trodde det skulle vara få besök, men det var 1 första besök, 1 besök för att lära mig sprutorna, sen 3 ultraljud, 1 dag med äggplock och 1 embryoinförande. Allt på cirka 3 veckor...

Inget jobbigt alls, bara lite nyfikna frågor på hur det går till och hur jag mår och hur det gått :) men det sa jag på det mötet. Att jag är helt öppen att prata om det och att det bara är att fråga på. Så bara ren omtanke <3

Sedan vet även båda våra familjer och våra närmsta vänner också. Så skönt att vara öppen om när man är trött, har ont och varför jag mår så illa just nu (pga progesteronet). Annars skulle alla bara åhhh är du gravid, och det är 1000gg värre att få till sig.
    Aha! Ja om det blir 3 ultraljud pajar ju min drömplan med 3 besök efter protokollstart. Hur många dagar tog det för dig från första sprutan till äggplock?

Tog första gonal-f-sprutan här ikväll och gick ok, men tabbade mig för det stod "50" kvar efter att jag hade dragit ut den... Hade jag i den för kort då eller vad gjorde jag för fel? Men tyckte ändå jag hade i den länge. Stack in sprutan igen så det blev 0, men så ska man väl säkert inte göra heller utan att byta nål *suck*. Hoppas att det går bättre för mig imorgon!
  • Veneria

Stort grattis till alla plussare!

Bara för nyfikenhetens skull - hur tidigt kan man alltså testa sig efter ET och få ett tillförlitligt resultat? Kan vara good to know nu när jag närmar mig äggplock här för första gången.

• Veneria

Uppdatering från mig: gjorde första äggplocket i måndags. 9 ägg, 6 befruktade, varav ett sattes in på 5:e dagen (idag).

Direkt påväg hem i bilen + nu efteråt har jag dock ont mellan benen/i nedre magen. Någon som upplevt något liknande? Har endometrios som upptäcktes inför ivf-starten, men som jag aldrig upplevt bekymmer från. På äggplocket råkade de ha sönder en cysta men fick antibiotika i förebyggande syfte, men har inte haft ont förrän nu efter insättningen. Har bara gått en timma så kanske går över, men man blir ju lite orolig...

• Veneria
    Truuly skrev 2021-06-02 09:07:17 följande:
    Tack för dina ord! <3

Jo jag vet, men det är så svårt att hålla hoppet uppe. Hur kan jag inte ens ha lite molvärk? Växer inget där inne? Just nu skulle jag få lite mer hopp om jag hade lite mensvärk för det kan betyda både mens eller graviditet. Men med noll symtom vet jag inte vad jag ska tro :/

Jo jag kände mig väldigt hoppfull och positiv när jag på återföringen fick höra att min blasto var fin och såå redo att fästa sig. Den låg en dag före i utvecklingen. Men när dagarna går och jag känner absolut noll så känns det jobbigare för varje dag som går, usch. Svårt att vara positiv när man inte ha lyckats en enda gång under åren. Undrar vad det är för fel på min kropp när allt ser bra ut.

Men du har såklart rätt. Jag ska leva lite på hoppet som är kvar de här sista dagarna. Jag har funderat på att tjuvtesta flera gånger, men till slut inte vågat. Jag tror jag är den som tar ett negativt test hårdare än blod i toan.. Om jag följer min normala cykel så har jag bim på fre/lörd. Kommer inte mensen så kanske jag tar ett test i helgen. Testdag är ändå på måndag.
    du är inte ensam! ruvardag 4 här och jag har inte känt av något förutom lite ömma bröst (men får jag alltid även inför mens) och en konstig mensvärk/smärta precis efter ägginsättningen, men gick över sen. har också en hopplöshetskänsla även om det bara är första ivf:en, men man räknar ju in sina egna hemmaförsök också. har testdag om en vecka (onsdag 9/6).
  • Veneria
    Truuly skrev 2021-06-05 07:51:29 följande:

Rd 10 och jag tog ett test. Svagt positivt??! Testdag på måndag. Vågar man tro? Herregud! Mitt första plus nånsin i så fall! Helt skakis!

Stort grattis!!!
  • Veneria

Hej! Dåliga nyheter här. Har testdag 9/6, men smygtestade idag på ruvardag 8 (med blastocyst) och det var tydligt att det inte var något streck i sikte... Så ledsen :( Första IVF:n för vår del men känns typ redan kört.

• Veneria
    Clemmentina skrev 2021-06-06 19:47:41 följande:

Fy vad trist! :( Vill ju säga att det inte är kört (vilket det inte är) men de flesta får nog positivt på rd8 om de är gravida. Men det finns såklart undantag. Håller tummarna för att detta är ett sådant. Har ni några i frysen?

Jag har redan tagit ett tröstglas vin här så denna cykel har jag redan gett upp hoppet om. Bara 1 liten stackare i frysen - får se om det hinner bli något innan sommaren annars blir det nya tag till hösten.
  • Veneria

Hej! Har 1 embryo i frysen efter första IVF-omgången, som jag ska få sätta in efter sommaren (men upptäckte precis att jag ändå skulle ha hunnit här innan sommarstängning, kanske ska ringa och fråga om det verkligen inte finns någon chans innan...) Hursomhelst, FET i naturlig cykel - det görs helt utan läkemedel står det på mitt papper. Inte ens Lutinus/Cylogest då? Man gör inget ultraljud?

• Veneria

Hej! 

Nu är jag igång igen efter sommaruppehåll. Gjorde första IVF:en i maj (misslyckat) och fick ett embryo till frysen som sattes in idag i en naturlig cykel (CD20). En blastocyst som såg ut att vara påväg ur sitt skal eller vad det heter - känns ju positivt iallafall :)

Ska testa om 12 dagar - känns väldigt väldigt långt fram? Enligt NC är min mens beräknad till om en vecka för har ganska kort lutealfas, så antar att det är mensen som kommer att visa om det har lyckats eller inte. Men om det hade varit ett helt naturligt försök hade man ju kunnat testa från bim-dagen eller är det något jag missar här?

Håller tummar och tår för oss alla, oavsett var ni befinner er i processen!

• Veneria
    Estelle011 skrev 2021-08-19 16:29:15 följande:

Hej alla gamla och nya IVF kompisar Glad

Hoppas ni har haft härlig sommar Solig nu har kliniker öppnat igen och processen fortsätter. Vi har fått 6 befruktade ägg i frysen så jag väntar bara på mens nästa vecka för att kunna boka fet (hoppaaaas att den kommer aldrig, finns en chans ändå). 

Har redan frågat men inte fått så många svar - hur gör ni med vaccin? Nu är vi jättepressade från både familj och kollegor att vaccinera oss. Vi har inte berättat vad vi gör, för att jag klarar inte frågor hur det går, ledsna blickar osv. Men vet inte. Finns inte riktigt mycket info om hur ska man göra. Om det är 0,001 % chans att vaccinet påverkar processen eller att jag behöver ta paus, då hoppar jag över det. Hur gjorde ni? Är det någon som har fått plus med ivf som är vaccinerad? 

6 befruktade ägg i frysen låter mycket lovande!

Jag gjorde FET idag och ska ta dos 2 imorgon. Så som det ser ut i dagsläget finns det ju inga studier som visar att det skulle finnas några negativa effekter för en själv som (ev.) gravid eller barnet, så går efter det. Tänker också att det är skönt att vara fullvaccinerad inför framtida försök om nu detta försök skulle misslyckas. Väntade t.ex. jättelänge med att ta TBE-vaccin för att vi försökte bli gravida (naturligt), när det såhär i efterhand hade varit bättre att bara ta det direkt.

På min klinik har de överhuvudtaget inte frågat om covid-vaccinering och jag har inte tagit upp det heller.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021