• Atocia

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej! Jag har följt tråden ett tag och tänker att det är dags för mig att hoppa in. Det känns inte lika ensamt när man kan följa andra som kämpar med samma sak som en själv.

Vi har nyligen gjort vår första IVF-behandling som ledde till totalfrys pga risk för överstimulering. Vi fick 3 blastocyster till frysen, vilket känns väldigt hoppfullt. Nu känns dock väntan väldigt jobbig? Jag har haft bortfallsblödningen men väntar nu på den riktiga mensen för FET. Jag är nu i cykeldag 21 och har fortfarande inte fått ägglossning (tror jag). Är det någon som vet ifall ägglossningen brukar bli rubbad när man tagit gonapeptyl eller motsvarande som ägglossningsspruta?

• Atocia
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 17:15:17 följande:

Är det någon här som varit med om att det sugits upp blod då ni dragit tillbaka kolven på fyremadel-sprutan? Ska ta första kl 19 och blev otroligt nervös av att läsa instruktionerna och undrar om det är vanligt förekommande att det händer?

Jag tycker inte att det var lika läskigt att dra bak kolven som jag trodde när jag först läste om det. Däremot var det knepigt att knipa i huden samtidigt som man skulle dra bak kolven. Min man fick därför hålla i huden medan jag skötte injektionen. Det kom aldrig något blod för mig, och jag tror att man ska ha extremt otur för att det ska hända. Lycka till, det kommer att gå kanon!
  • Atocia
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 19:25:38 följande:

Ja det var minst sagt knepigt att hitta en bra "ställning" för denna spruta. Då jag är väldigt spruträdd så måste min sambo sköta injektionerna medan jag blundar och försöker överleva haha, men vi löste det och jag tyckte faktiskt att denna kändes betydligt mindre än gonal-f. Så nu har jag överkommit ännu ett moment som jag gruvat mig inför så det känns skönt. Tack så mycket för svar och stöd! 

Hos oss är det min man som är spruträdd, så jag var illa tvungen att sköta injektionerna själv. Intressant att du tyckte att gonal f kändes mer, för mig var det precis tvärtom. Skönt att ännu ett steg är gjort, lycka till på VUL imorgon!
  • Atocia
    smulis85 skrev 2021-09-27 21:28:56 följande:

Måste bara fråga er här inne som tagit Fyremadel har fått som en rodnad med typ vita kliande fläckar sånna man kan få av ex myrbett eller getingstick som kliar och svider. Är de nått jag behöver bli orolig för har inte fått de tidigare kvällar möjligtvis lite röd igår.

Jag fick kliande rodnader av Fyremadel, men det försvann efter kanske en halvtimme, timme. Jag fick det inte vid varje injektion utan bara ibland.
  • Atocia
    Steeph skrev 2021-10-27 13:20:20 följande:

Uppdatering. 9 befruktade som nu odlas vidare. Insättning på söndag om det finns någon kvar vi hade 3 övermogna, 2 undermogna och 2 som inte befruktades (som var mogna). De övermogna är ifrån att läkaren ökade på dosen så mycket i slutet och några spurtade på. Min största låg på 30 mm. Känns ändå helt okej, eftersom tanken var att cykeln kanske skulle ställas in till en början. Blir det fler äggplock så ändras protokollet lite och förmodligen får vi lite högre antal befruktade då.

Vad spännande! Jag ser att vi verkar ha haft väldigt liknande resultat på ÄP. Vi fick också ut 16 ägg varav 9 blev befruktade. För mig blev det dock totalfrys men denna vecka har vi äntligen fått sätta in en blasto :)
  • Atocia
    Steeph skrev 2021-10-27 19:06:53 följande:

Åh okej, vad spännande! Hur många blastisar fick ni? önskar dig stort lycka till med er lilla flinga! <3

Tusen tack, väntan är olidlig? Vi fick tre blastisar till frysen. Så jag försöker tänka att vi har back up ifall det inte funkar denna gång.

Lycka till med insättningen, håller tummarna!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021