• Janni81

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej och fint att få följa alla er som kämpar

Har gjort min första ivf och ruvar sedan igår på en femdagars blastocyst. Jag fick ut 13 ägg varav 11 blev befruktade. Samtliga långtidsodlades då. Igår fick jag reda på att det fanns en färsk blastocyst till mig och tre var klara för frysen. De skulle odla vidare ytterligare sex ägg till idag för att se om några fler går att frysa då de tyckte flera såg bra ut men var lite långsammare. Ett resultat som dom var väldigt nöjda med.

Men jag blir lite fundersam. Nu hoppas jag på att jag bär på mitt guldägg och inte behöver fundera mer. Men utredningen har inte visat på varför jag och min partner är ofrivilligt barnlösa. Jag har fått tre missfall, ett v 8, ett i v 14 med tvillingar och ett i v 6. Då jag är äldre, 39, så har de trott det bero på dålig äggkvalite. Men om jag nu får så bra resultat på ivf, som 4 blastocyster, högst troligt ännu fler på 11 ägg, så borde det inte vara kvalitén det är fel på. Får funderingar om det är något annat som gör att jag inte får behålla barnen som läkarna inte hittat.

Är det någon som har en liknande erfarenhet.

• Janni81
    Anonym1Ha skrev 2021-09-12 14:41:58 följande:

Hej brudar! Följer er i det dolda typ, nu är jag så nervös inför imorgon så behöver skriva av mig lite!! Skrev lite här vid IVF 1 som var i maj, lång stimulering, äggplock dag 23 och 1 av 5 ägg befruktades men slutade dela sig dag 2, ingen återföring.

IVF 2 startade nu i augusti. Äggplock dag 16, 17 ägg, 5befruktade och planerade ET imorgon dag 5. Förutom att det är svårt att hålla tankarna på det positiva spåret (flera gånger tänkt att nu kommer de ringa som förra gången och säga att äggen slutat dela sig, så lägger sig inte svullnaden efter äggplocket!! Är tydligt svullen om nedre delen av buken nu men inte ont och har inte gott upp något i vikt. Men tankarna snurrar så klart att det finns en risk att jag är överstimulerad och inte kommer få tillbaka imorgon för det. Förstår att ingen här kan säga hur det kommer gå men ni kanske har lite pepp att skänka <3 Har ni fortsatt varit svullna dag 4-5 efter äggplock och ändå fått tillbaka?

Grattis till plusen som dykt upp i helgen! Underbart!! Hoppas på fler snart, och att jag ska få bli ruvare för första gången imorgon <3

Jag hade äggplock i måndags och både varit rejält svullen och haft ganska ont sedan dess. Gjorde återföring i går och det var inga problem. Idag har både svullnaden och det onda börjat lägga sig ( har kissat hur mycket som helst)

Att bli "lite överstimulerad" har jag förstått det som är ganska normalt, det är skillnad om du blir rejält dålig.

Så har jag tolkat det och det gick ju vägen för mig i alla fall. Lycka till!
    Anonym1Ha skrev 2021-09-12 14:41:58 följande:

Hej brudar! Följer er i det dolda typ, nu är jag så nervös inför imorgon så behöver skriva av mig lite!! Skrev lite här vid IVF 1 som var i maj, lång stimulering, äggplock dag 23 och 1 av 5 ägg befruktades men slutade dela sig dag 2, ingen återföring.

IVF 2 startade nu i augusti. Äggplock dag 16, 17 ägg, 5befruktade och planerade ET imorgon dag 5. Förutom att det är svårt att hålla tankarna på det positiva spåret (flera gånger tänkt att nu kommer de ringa som förra gången och säga att äggen slutat dela sig, så lägger sig inte svullnaden efter äggplocket!! Är tydligt svullen om nedre delen av buken nu men inte ont och har inte gott upp något i vikt. Men tankarna snurrar så klart att det finns en risk att jag är överstimulerad och inte kommer få tillbaka imorgon för det. Förstår att ingen här kan säga hur det kommer gå men ni kanske har lite pepp att skänka <3 Har ni fortsatt varit svullna dag 4-5 efter äggplock och ändå fått tillbaka?

Grattis till plusen som dykt upp i helgen! Underbart!! Hoppas på fler snart, och att jag ska få bli ruvare för första gången imorgon <3

Gjorde mitt äggplock i måndags och har både varit rejält svullen och haft ont. Gjorde återföring igår med en fin blastocyst och det gick utmärkt.

Har förstått det som att bli "lite överstimulerad" är ganska vanligt och ingen fara. Värre om du blir rejält dålig.

Så stort lycka till!
  • Janni81
    Kakelugn skrev 2021-09-12 23:15:41 följande:

Ja, tänka sig? Spottingen, som såg precis ut som den jag brukar få från en vecka innan mens, försvann efter några dagar, och jag är gravid!! Vi har inga embryon kvar och har inte råd eller styrka nog att göra en ny omgång, så hoppas hoppas att det går vägen denna gång. <3

Stort grattis till graviditeten!
  • Janni81
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 17:15:17 följande:

Är det någon här som varit med om att det sugits upp blod då ni dragit tillbaka kolven på fyremadel-sprutan? Ska ta första kl 19 och blev otroligt nervös av att läsa instruktionerna och undrar om det är vanligt förekommande att det händer?

Jag har nyligen tagit Fyremadel och för mig kom det aldrig blod. Tror risken är väldigt liten när du tar i magen då det är mest fett där. Tyckte dock den kändes lite mer än bemfolan. Men tryckte jag in det långsamt så gick det helt ok. Fick utslag och svullnad de första dagarna, såg ut som nässelutslag, men det gav med sig sen. Men ofarligt det också.

Det är mycket vi får stå ut med... Stort lycka till ikväll!
  • Janni81
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 17:39:06 följande:

Tack för snabbt svar, det var väldigt lugnande att höra!! Såg framför mig hur spruta efter spruta skulle fyllas med blod och att dom skulle ta slut haha (har katastroftankar inför varje nytt moment). Ja det är verkligen en hel del.. är du ruvare nu? Tack snälla för att du delade med dig av dina erfarenheter 

Ja, ibland kan de där beskrivningarna låta riktigt hemska. Och det ÄR läskigt med alla nya moment. Allt är ju så känslomässigt starkt också.

Jag hade testdag igår och plussade. Så så klart jätteglad då det är min första ivf. Men samtidigt orolig då jag har tre missfall bakom mig.

Men som sagt, vi får stå ut med mycket för att få vår dröm i uppfyllelse. Så nu är det tålamod fram till vul och försöka ha ljusa tankar.
  • Janni81
    Lusselelle123 skrev 2021-09-23 19:32:45 följande:

Ja verkligen, vi är alla riktiga kämpar och förhoppningsvis är allt värt det i slutändan. Men wow GRATTIS!! Förstår din oro.. :/ Jag håller alla tummar att du  får uppleva en fullgången graviditet denna gång och att du får ditt barn. När ska du på VUL?

Vad skönt att det gick bra med sprutan. Vad fint att du och din man hittat ett sätt som fungerar.

Jag har vul 19/10
  • Janni81
    smulis85 skrev 2021-09-27 11:50:57 följande:

Var på första ultraljudet idag bara 4 äggblåsor som var lite större :( 3 som skulle kunna bli större så fick mer sprutor och högre dos från gonal-f 175 till 250. Så alltså kommer jag ha högst 7 blåsor om ens de vid äggplocket :,( känner mig ganska nedstämd. Nästa ultraljud blir på fredag och ev äggplock måndag.

Jag hade inte svarat "jättebra" på första ultraljudet. Hade 8 äggblåsor i varierande storlek. Höjde dosen på Bemfola och vid äggplock så kunde de plocka ut 13 ägg varav 11 blev befruktade., ett resultat som dom var väldigt nöjda med.

Så äggblåsorna kan växa till sig ganska mycket, särskilt nu när du ökat dosen.

Men precis som de skrev till dig innan, det räcker egentligen med ett enda guldägg.

Lycka till.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021