• Elliee

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej. Har precis hittat till denna tråden och spenderat några dagar att läsa igenom den. Måste säga att ni härinne är så himla fina mot varandra, vilket stöd ni ger! Hoppas det är okej att jag delar min historia.

Jag och min sambo har försökt i snart fyra år och påbörjade vår första behandling i augusti i år. Vi går privat via Livio Falun pga lång väntetid i vår hemkommun. Fick ut 7 ägg efter äggplock men var egentligen bara två som såg bra ut. Det ena sattes in på dag två 10/9, det andra överlevde inte till dag fem. Började tjuvtesta så fort jag räknat ut att ovitrellen skulle vara ur systemet och på rd8 fick jag ett svagt plus. Plusset har sedan dess blivit starkare och på testdagen igår visade cb digital gravid 2-3 veckor. Har nu kontaktat kliniken och bokat in VUL 19/10. Lycklig men totalt livrädd för att det inte ska finnas ett hjärta som slår. Har mig veterligen aldrig varit gravid innan men när man läser verkar det vara ganska vanligt med MA och tidiga missfall. Hur ska man stå ut med ovissheten i tre veckor till? Så svårt att inte tänka framåt och börja hoppas.

• Elliee
    Dibella skrev 2021-09-27 10:30:27 följande:

Nej blåsorna kör ju på oavsett peppen, på gott och ont. Hoppas också det! Så man kan få lite hopp om omgången. Innan vi körde igång var jag orimligt pepp, sen så klev jag bara in i en vägg av apati och orkeslöshet. Varit rätt hängig med huvudvärk och förkylningskänslor efter jag började med sprutorna med, minns jag att jag hade förra gångerna också. Men bonusdottern drar hem diverse förskole virus just nu så jag hoppas att man kan hålla sig frisk nog.

Kör på 375 Gonal-F och 75 Menopur. Om det inte tar sig denna gången hade jag nog varit sugen på att öka menopurdosen och minska på gonal, får se!

Välkommen till oss! Och grattis till pluset!  kan tänka mig att tiden känns oändlig, men får hoppas att det kommer gå snabbt och ni får se hjärtslag

Tack snälla! Försöker att inte låta katastroftankarna ta överhanden. <3
  • Elliee
    Amcc skrev 2021-09-27 16:18:11 följande:

Åh men grattis!! Då är du helt i synk med mig :) satte in ett 3 dagars 10/9. Jag känner precis som du! Man vågar inte ta ut någon seger i förskott för man vet aldrig. Blivit gravid på egen hand innan detta och fick då missfall i v.7. Jag hoppas verkligen att detta frö vill bo kvar! Håller tummarna för dig med <3

Åh så fruktansvärt, kan inte föreställa mig. Hoppas verkligen att detta är gången för oss båda <3. När har du VUL? Vad har din klinik sagt om Lutinus? Min sa att jag skulle ta en vecka till och att jag inte behöver stödet efter det då min kropp nu själv producerar det den behöver. Är dock livrädd att sluta. Han typ tre kartonger kvar och funderar på att ta det jag har. Borde räcka fram till VUL?
  • Elliee
    Frida123123 skrev 2021-09-27 17:21:14 följande:

Hej och välkommen hit! Och grattis till graviditeten! Kul att ni lyckades på första behandlingen trots få befruktade/delade ägg. Där ser man att det verkligen bara krävs ETT ägg för att det ska lyckas. Jag är själv gravid just nu, i vecka 6+6, dvs i vecka 7 och går in i vecka 8 imorgon. Jag har mitt inbokade vul nästa onsdag och ja, tiden går sakta speciellt när man väntar på en särskild händelse. För mig, var det ledsamt förra gången då det inte var ett hjärta som slog på vul. Så till denna gång är jag skiträdd. Orkar inte med samma sak igen. Tyvärr är det risk för missfall tom vecka 12, det går inte att påverka. Vilken vecka kommer du att vara i då på vul? Tror att jag läste om en annan här i tråden som skulle göra sitt vul den 19/10 med!

Tack snälla och grattis till er också! Känns verkligen helt overkligt och tänker minst en gång om dagen att jag missförstått alltihop. Blir så ledsen att höra om din tidigare graviditet. Kan inte ens föreställa mig. Hoppas att ni får se ett litet hjärta slå denna gången, håller tummarna <3

Om jag räknat rätt kommer jag vara i vecka 8 vid VUL, går in i vecka 9 dagen efter. Vad har er klinik sagt om Lutinus? Min sa att jag skulle ta en vecka till och att jag inte behöver mer efter det då min kropp nu själv producerar det den behöver. Är dock livrädd att sluta. Han typ tre kartonger kvar och funderar på att ta det jag har. Borde räcka fram till VUL?
  • Elliee
    Frida123123 skrev 2021-09-29 06:23:29 följande:

Det är så olika det där. Undrar varför vissa får Lutinus och andra progesteron. Vid mina färsk återföringar har jag fått Lutinus men nu vid FET får jag progesteron. Själv tar jag det två gånger om dagen.

Så himla konstigt att det är olika. Skulle kännas mer säkert om man hade fått lämna prover som visade att hormonnivåerna var tillräckligt höga och att det då var okej att sluta. Jag förstår att kroppen ska kunna tillverka på egen hand vid det här laget men tänk om det är något fel på min kropp. Får försöka lita på att de vet vad de håller på med :)
  • Elliee
    Anonym1Ha skrev 2021-09-29 06:42:02 följande:

Och jag tog Lutinus men endast 14dagar efter äggplock sen skulle jag sluta, dvs redan innan testdagen.. jag gjorde som det stod, än har det gått bra <3 jag var mest glad att slippa men så klart svårt att släppa dessa små halmstrån till trygghet som man tror gör skillnaden på att det stannar eller inte osv.. :)

Jag känner precis så, är kanske inbillad trygghet :) Även om jag hatar det där förbaskade kladdet så känns det samtidigt tryggt att ta det. Som att det kanske skyddar mot något ont i alla fall. Har kvar tabletter för tre veckor framöver och tänker att det inte kan göra något skada att ta dem tills dem tar slut eller vad tror du? Upplevde du några besvär av att sluta tvärt eller fick du trappa ut?
  • Elliee

Är det någon som har erfarenhet av att ta Fragmin under graviditet? Jag fick under IVF-utredningen veta att jag har APC-resistens och alltså har en ökad risk för blodproppar. Har fått ta sprutor varje dag sedan stimuleringsstart och vad jag förstår kommer jag få fortsätta hela graviditeten och även ett tag efteråt. Är rädd att detta ökar risk för att något ska gå fel under graviditeten.

• Elliee

Hej tjejer!

Idag har även jag fått se ett litet tickande hjärta i vecka 7+5. Kan fortfarande inte fatta att det är sant. Är livrädd att något ska gå fel men just idag tillåter jag mig själv att tro på att det kommer gå vägen!

Stort grattis till er som plussat och varit på ultraljud! Jag hejar så på er andra och håller alla tummar jag har att det snart ska vara er tur <3

• Elliee
    Frida123123 skrev 2022-01-07 15:47:59 följande:

Uppdatering vul:

Hej alla tjejer där ute som kämpar. Vissa av er känner till min historia, som inte ser så lik er andras resa. Vår resa har varit lång och smärtsam på olika sätt. Vår ivf resa började för cirka 2 år sedan. Det var prover, polyp som skulle tas bort innan vi kunde sätta igång med ivf. Det tog några månader. Vår första ivf resulterade i 3 ägg, 2 befruktades och 2 ägg återfördes. Ingen graviditet. Vårt 2:a ivf resulterade i 10 ägg, 3 befruktades och 1 återfördes. Ingen graviditet. Ivf Nr 3 resulterade i en överraskande överstimulering. Med ett östrogenvärde på 30 000, alla var jätteförvånade. Fick göra en sk coasting, vilket sedan resulterade i 9 ägg, 6 befruktades, 1 ägg återfördes och 2 blastocyster till frysen. Ivf 3 resulterade i en graviditet men upptäcktes på vul att det var en missed abortion. Fet Nr 1, resulterade i en graviditet men samma här, på vul upptäcktes att embryot avstannat.

Fet Nr 2 (sista), resulterade i en graviditet och idag var jag på vul. Skräckslagen pga tidigare historik. Men gott folk, HJÄRTAT TICKADE, embryot låg enligt kurvan på 2 cm, det fanns en gulesäck och fostervatten. Bebis beräknad i Augusti!!! Jag är i CHOCK men såå glad. Givetvis en resa kvar att göra innan man kan koppla av, men so far so good! Nu väntas nästa ul med kub test den 9/2.

Men åh! Så glad för din skull - stort stort grattis!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021