• Gulgja

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej!

Jag hoppar gärna in här. Jag var idag på mitt första besök hos Eliva kliniken och vi ska sätta igång med vår allra första IVF behandling så fort mensen dyker upp. Orsaken till vår barnlöshet är PCOS.

Har fått mitt schema och jag känner mig så vilse i allting men ska försöka ta det som det kommer. Ska bli spännande och jag ser fram emot att få följa er alla och lära mig allt jag behöver veta om IVF av er.

Jag är just nu på dag 21 av en stimulerad Letrozol cykel med Ovitrelle och just nu Utrogestan vagitorer. Kommer sluta med progestoron vagitorerna tidigare än jag brukar just för att jag vill låta min mens komma så fort som möjligt då jag är säker på att jag inte är gravid denna månad. Så jag hoppas på att kunna börja med sprutorna senast om 2 veckor.

Kram på er alla.

• Gulgja

Hej på er!

Det här med baby glue, är det något som alla kliniker använder sig av? Är det värt att fråga efter inför första insättningen? Jag väntar på mens så vi kan börja med vår allra första IVF. Går hos Elvia klinik.

Kram på er

• Gulgja

Hej allihopa,

Jag kan berätta om mitt första äggplock. Natten till äggplocket så fick jag så fruktansvärt ont i högra sidan av magen, precis där äggstocken är. Smärtan gick inte att lindra, varken med vetekudde eller Alvedon. Vi bestämde oss för att åka till gyn akuten. Där fick jag morfin och blev tillsagd att det kan vara så att min äggstock vridit sig runt sig själv och jag behöver opereras. Jag sa emot ganska bestämt eftersom jag inte ville att äggplocket skulle ställas in. Bad dem att vänta tills jag fått tag på min IVF läkare. Läkaren svarade på mitt mejl 6 på morgonen och sa att äggplocket ska bli av och att jag får komma dit för undersökning. Ingen var gladare än mig. Smärtan hade blivit bättre med hjälp av all morfin jag hade fått under natten. Klockan 9 hämtade maken upp mig från kvinnokliniken avdelning och vi begav oss mot äggplocket. Vi fick ut 23 ägg. Jag var så lycklig. Vi fick åka hem och jag vilade hela kvällen och natten gick bra. Dagen efter äggplocket (onsdag) så känner jag att samma smärta som jag hade på måndagen innan äggplocket började komma tillbaka. Kl 22 var smärtan så outhärdlig så jag fick åka till gyn akuten igen. Denna gång blev jag akut opererad under natten och fick tömmas på 3 L blod som hade samlat sig runt äggstockar och livmoder. På morgonen hade jag tid med IVF läkaren som skulle ge oss besked om hur många ägg som blivit befruktade. Jag låg illamående och yr från nedsövningen och fick veta att endast 7 av 23 blivit befrukade och de 7 som blivit befrukade var avvikande. Hela min värld rasade. Nu ligger jag nyopererad med de sämsta nyheterna man någonsin kan få. Hur tar man sig upp från något sånt här? Jag ville bara ha bra fina ägg, inget mer. Fick info om att de ska försöka odla alla 7 och på tisdag nästa vecka så vi tillbaka och diskutera nästa IVF och även få veta hur de 7 ser ut men jag skulle inte ha höga förhoppningar enligt min läkare. Fick order om att börja äta Q10. Har ni några tips? Vad gör man för att förbättra kvalitén?

• Gulgja

Hej!

Hur har kvalitén varit på de ägg ni fått nedfrysta? Vilka har plussat med AA kvalité på äggen? Undrar inför kommande äggplock.

• Gulgja

Hej!

Har någon fått ta östrogen inför insättning? Min slemhinna kan vara lite segstartad ibland och min läkare pratade då om östrogen tillskott. Är detta något som någon fått för att göra slemhinnan tjock? Och hur tjock har era slemhinnor varit när embryot fäst och ni blivit gravida?

• Gulgja
    Frida123123 skrev 2021-12-14 09:35:38 följande:

Jag har ingen erfarenhet av östrogen tyvärr. När jag kollat min slemhinna har den legat mellan 10-14 dag 13 i cykeln, och 6 dagar innan återföring. Så vad den legat på vid återföring, ingen aning men tjock :).

Åh okej tack för svar. Äter du något speciellt tillskott eller har den alltid varit tjock?
  • Gulgja
    Sanathalie skrev 2021-12-14 11:52:17 följande:

Jag äter progynon eftersom jag inte hade en naturlig ägglossning och vi gjorde därför återföring I stimulerad cykel. Började först med lutinus 2morgon+1kväll, men då slemhinnan inte tjocknat tillräckligt vid ul (5,8mm) började jag med 2+2. Nästa ul en vecka senare såg det bättre ut (7,8) jag började då med lutinus och återföring bokades 6 dagar senare.

Har inte plussat än, men mensen som var beräknad igår har ännu inte kommit så jag lever på hoppet.

Hur har det sett ut för dig och vad har du fått för tillskott?

Åh jag håller tummarna för att mensen håller sig borta kommande 9 månader.

Är det din första insättning?

Jag väntar på att få göra min första insättning (FET) och mensen kom idag. Labbet har stängt mellan 22-4 januari så jag behöver få ägglossning tidigast 29 december för att kunna göra en återföring denna cykel annars får jag vänta tills nästa cykel. Tror ägglossningen kommer komma tidigare så jag har ställt mig in på att få göra återföring nästa cykel.

Men min slemhinna är oftast treskikt men oftast tunn max 7 runt ägglossning. Just nu tar jag extra D vitamin och Thorne prenatal och även Q-10.
  • Gulgja

Hej!

Jag kommer med en fundering.

Just nu äter jag progynon inför min första FET och insättning blir förhoppningsvis nästa vecka om allting med slemhinnan ser bra ut på fredag.

Vi har tre embryon i frysen. En blasto och två stycken som frös ner på dag 3 där man inte vet kvaliten. Detta eftersom kliniken inte ville riskera att odla alla tre till dag 5 då mina ägg vid äggplocket inte såg helt normala ut.

Nu till min fråga. Hur skulle ni tänka. Jag funderar på att be om en 3 dagars att få insatt än blasto då jag inte vågar ?slösa? på blaston ifall det inte skulle ta sig första gången och vi kanske behöver leta efter orsaken till varför det inte tog sig (om det ens finns en orsak) men till exempel skulle jag vilja då ta ett immunförsvars prov hos Marie på Fertilitetsplus och kolla om jag behöver dropp inför insättningen då jag har adenomyos. Eller så kör vi på blasto och hoppas på det bästa men skulle den inte ta sig så skulle jag känna 0 hopp inför de andra 2 på dag 3 och jag vet att jag skulle må psykiskt dåligt.

Usch. Så mycket tankar. Men är nyfiken på hur ni skulle tänka?

Kram

• Gulgja
    Inalina skrev 2022-01-19 08:48:27 följande:
    Hej! Jag tänkte på vad menar du med att äggen inte såg helt normala ut vid äggplock? är det att ni 'bara' fick 3 du tänker på eller såg de något konstigt redan från början?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de fryser ner embryon som inte ser bra ut - dvs på dag tre ska de ha mellan 6-10 celler exempelvis- helst 8. Det verkar märkligt att de ens får frysa ner dem annars? Dvs om de var väldigt långsamma i utvecklingen etc - för då är ju chansen inte särskilt stor att de klarar en upptining eller fortsätter att utvecklas. Vissa kliniker fryser på dag 3 helt enkelt för att man inte har tillräckligt många ägg att vänta till dag 5, det är inget konstigt GladGivetvis är det ett gott tecken att du har en blastocyst men väldigt många blir ju gravida med dag 2 och 3 embryon också. 

Sorry - jag kommer säkert bara med en massa extra frågor men tycker det är intressant med vilken information man får från kliniken (eller inte får) vilket gör att man börjar spinna vidare själv med såna här beslut. Jag skulle tro att kliniken har någon preferens för vilket de vill sätta tillbaka först eller har de lagt det på dig/er att bestämma?

Jag vet att tankarna snurrar mkt inför en återföring och jag hoppas du kan få lite fler svar från din klinik. Jag minns inte om detta är din första cykel, men oftast brukar de inte ändra så mkt direkt efter en återföring utan det brukar behöva dröja lite längre än så innan de sätter in immunhämmande, blodförtunnande eller liknande. Men om du redan vet att du har immunproblem så skulle jag också flagga för det och ge dem dina förslag. KramHjärta

Tusen tack för ditt utförliga svar. 

Jag fick aldrig någon förklaring på vad det var för fel på äggen utan bara att de inte såg helt normala ut. Så av 23 blev endast 7 befruktade och fick då samtal från kliniken som sa att jag inte skulle förvänta mig något till frysen och att jag därför skulle förbereda mig på ett nytt plock. Men några dagar senare ringde kliniken upp och sa att de lyckats att frysa ner 3 stycken och då blev en blastocys. Men på grund av att de va så mycket komplikationer så vågade de inte odla mer än ett ägg till dag 5 och de två andra fryste de ner på dag tre. 

Det är min första återföring och imorgon har jag en till kontroll av slemhinnan. Ska fråga lite mer om embryon och kolla om jag kan få prata med embryologen direkt. 

kram! 

• Gulgja
    Inalina skrev 2022-01-21 10:31:36 följande:
    Oj så många ägg de fick ut, antar att du var på gränsen att bli överstimulerad? och du inte fick tillbaka något ET? men av 7 befruktade är det inte så dåligt att 3 st såg bra ut på dag 3. stort lycka till med återföringen idag och att bli ruvare för första gångenHjärta

Ja det stämmer. Blev överstimulerad och hamnade även på sjukhus med akut operation för att bli tömd på blod så det har varit en resa minst sagt. Idag var slemhinnan på 6.9 mm så jag ska öka dosen progynon igen och en ny kontroll nästa vecka så blir det förhoppningsvis återföring samma vecka. 

fick veta att mina två embryon på dag 3 var 8 och 7-celliga så det kändes bra. Vi ska återföra ett dag 3 till att börja med så får vi se om det inte fäster ska jag prova med toppkvalitets embryot på dag 5. 

kram 

• Gulgja
    Snöoväder skrev 2022-02-03 08:48:24 följande:
    Nej vad tråkigt! Rynkar på näsan
     Vid vår första ivf hade vi kvar många embryon men ingen klarade sig till frys. Men den jag hade fått tillbaka blev en bebis, så det behöver inte betyda något. Men förstår din känsla....
    Jag testade idag rd 7 med 3 dagars och såg inget... 
    Hade bara vanliga test hemma, så får intala mig att det bara är för tidigt!
    Å jag är på RD 8 med 3-dagars och testade negativt idag igen :( känns hopplöst och inga symtom. Testat med testa tidigt sen RD 6. 
  • Gulgja

Hej alla! 

Undrar om ni vet hur tjock er slemhinna varit vid lyckad insättning? Nu har jag gått på högsta dos progynon och en vecka med östrogen plåster och slemhinnan är äntligen uppe i 8.4. Ätit progynon full dos i tre veckor och plåster en vecka. Känns som att det ändå inte är tillräckligt med 8.4 för att embryot ska fästa. Jag hade hoppats på minst 9 mm. 

Trevlig helg på er alla <3

• Gulgja

Tack för svar! Jag ska ringa kliniken på måndag och be om att få komma på VUL en dag innan men också ta blodprov för östrogen och progestoron. Tycker att det är ganska konstigt att man inte kollar såna värden i Sverige innan insättning. Läst på ganska mycket om hur de gör utomlands till exempel USA. om de två vårderna inte ligger bra så ökar man tillskotten.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021