Inalina skrev 2022-01-19 08:48:27 följande:
Hej! Jag tänkte på vad menar du med att äggen inte såg helt normala ut vid äggplock? är det att ni 'bara' fick 3 du tänker på eller såg de något konstigt redan från början?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att de fryser ner embryon som inte ser bra ut - dvs på dag tre ska de ha mellan 6-10 celler exempelvis- helst 8. Det verkar märkligt att de ens får frysa ner dem annars? Dvs om de var väldigt långsamma i utvecklingen etc - för då är ju chansen inte särskilt stor att de klarar en upptining eller fortsätter att utvecklas. Vissa kliniker fryser på dag 3 helt enkelt för att man inte har tillräckligt många ägg att vänta till dag 5, det är inget konstigt

Givetvis är det ett gott tecken att du har en blastocyst men väldigt många blir ju gravida med dag 2 och 3 embryon också.
Sorry - jag kommer säkert bara med en massa extra frågor men tycker det är intressant med vilken information man får från kliniken (eller inte får) vilket gör att man börjar spinna vidare själv med såna här beslut. Jag skulle tro att kliniken har någon preferens för vilket de vill sätta tillbaka först eller har de lagt det på dig/er att bestämma?
Jag vet att tankarna snurrar mkt inför en återföring och jag hoppas du kan få lite fler svar från din klinik. Jag minns inte om detta är din första cykel, men oftast brukar de inte ändra så mkt direkt efter en återföring utan det brukar behöva dröja lite längre än så innan de sätter in immunhämmande, blodförtunnande eller liknande. Men om du redan vet att du har immunproblem så skulle jag också flagga för det och ge dem dina förslag. Kram

Tusen tack för ditt utförliga svar.
Jag fick aldrig någon förklaring på vad det var för fel på äggen utan bara att de inte såg helt normala ut. Så av 23 blev endast 7 befruktade och fick då samtal från kliniken som sa att jag inte skulle förvänta mig något till frysen och att jag därför skulle förbereda mig på ett nytt plock. Men några dagar senare ringde kliniken upp och sa att de lyckats att frysa ner 3 stycken och då blev en blastocys. Men på grund av att de va så mycket komplikationer så vågade de inte odla mer än ett ägg till dag 5 och de två andra fryste de ner på dag tre.
Det är min första återföring och imorgon har jag en till kontroll av slemhinnan. Ska fråga lite mer om embryon och kolla om jag kan få prata med embryologen direkt.
kram!