• Sanathalie

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej!

Nykomling kliver in i tråden ????

Ruvardag 3 har just passerat här och jag gör allt jag kan för att försöka att inte tänka för mycket.

Blev överstimulerad av hormonerna vilket resulterade i ett fruktansvärt smärtsamt äggplock, men 6 st blastocyster till frysen!

Vi fick pausa till nästkommande cykel pga överstimuleringen och eftersom min ägglossning är oregelbunden (men mensen regelbunden) har jag fått äta progynon (2 morgon + 2 kväll) sedan tre veckor samt lutinus sedan en vecka tillbaka för att stimulera en ägglossning.

I måndags blev det alltså till sist dags för FET och nu är vi mitt i livets längsta vänteperiod ???? Testdag 21/12 (som att jag kommer kunna vänta så länge)

God natt allihop!

• Sanathalie
    Frida123123 skrev 2021-12-10 06:35:13 följande:
    Kul att du vill följas åt. Mycket mycket fina resultat du har fått med 6 blastocyster till frysen, det är inte vanligt. Så det ser ju riktigt bra ut för dig. Önskar dig lycka till. Detta är ditt första ivf försök nu då, har jag förstått det rätt. En spännande tid för dig/er. Fick du tillbaka ett embryo som var odlat i 5-6 dagar då? Undrar hur många dagar efter återföring som du har testdag? Alla kör lite olika.
    Det känns fint att hitta en plats där personer som sitter i samma sits kan dela erfarenheter, mot- och framgångar. Det pratas på tok för lite om ofrivillig barnlöshet och IVF. Jag hade otroligt dålig koll på alla steg man får ta sig igenom i den här processen innan och hur mycket väntan det faktiskt innebär. 
    Ja det stämmer, det är mitt första försök och jag är så glad att vi fick så fina resultat. 
    Alla embryon vi fick odlades i 5 dagar och jag har testdag den 21/12 vilket är 15 dagar efter FET. Jag tänker nog göra ett test i nästa vecka .. Vet inte om det är en dålig idé, men jag är medveten om att det kan vara så att att resultatet inte är tillförlitligt så tidigt, men jag kan nog inte hålla mig.
    Hur ser det ut för dig? Har du gjort en eller fler? 
  • Sanathalie
    IVF2021 skrev 2021-12-10 12:37:02 följande:

Alla ni som är experter på Lutinus, jag behöver hjälp! Första gången för mig nu. Det gör ju så himla ont och är svårt att få in den där pinnen och tabletten. Tips? Jag har kört med lite glid i 2 dagar vilket gjort det hanterbart men fick idag vid insättningen veta att det fick jag verkligen inte använda. De tipsade om att istället doppa tabletten i koksaltlösning en snabbt dopp.

För mig är det lättare att sätta in den med pinnen om jag står upp, sitter jag ner går det inte alls. När jag är på jobbet så har jag petat in tabletten med fingret så långt jag kan, som en tampong. Kan inte se hur det skulle kunna göra någon skillnad förutsatt att man kommer åt ordentligt, men det kan säkert kliniken svara bättre på.

Hoppas du hittar ett bra sätt <3
  • Sanathalie
    AndraSladdis skrev 2021-12-10 14:07:44 följande:

Jag har testdag nära dig 20/12 (blodprov). Har satt in en femdagars i dag!

Åh vad spännande! Håller alla tummar för dig <3 Är det din första ivf?
  • Sanathalie
    AndraSladdis skrev 2021-12-11 07:51:34 följande:

Nej, det är min tredje äggplock och tredje återföring (nr 2 från detta plock). Blev gravid de andra två gångerna men avslutades i vecka 17 vs 11.

Hoppas verkligen det går vägen för dig den här gången<3
  • Sanathalie
    Frida123123 skrev 2021-12-11 20:53:05 följande:

Nu är jag inte en ruvare längre för imorse plussade jag!! Jag är GRAVID :).

Oj vad massa grattis!! Vilken härlig känsla, samtidigt som jag förstår att oron ligger nära till hands. Hoppas du får njuta ordentligt av jul och mys. Håller allt jag har för dig!
  • Sanathalie

Rd 7 här och mensen var beräknad idag men den lyser än så länge med sin frånvaro. Tog ett test i morse för att jag verkligen inte kunde hålla mig och det visade negativt. Vet att det är tidigt och det kan komma att ändras, men kan inte låta bli att känna mig lite nedslagen även fast vår testdag är 21a.

Någon som fått ett tidigt negativt utslag som sedan visat positivt på testdagen?

Jag fyller år på fredag och det hade känts så fint att få ett positivt besked till dess, men jag ska hålla mig från att testa igen nu även om mensen uteblir för att kunna ha en kul födelsedagshelg!

• Sanathalie
    Gulgja skrev 2021-12-14 08:50:13 följande:

Hej!

Har någon fått ta östrogen inför insättning? Min slemhinna kan vara lite segstartad ibland och min läkare pratade då om östrogen tillskott. Är detta något som någon fått för att göra slemhinnan tjock? Och hur tjock har era slemhinnor varit när embryot fäst och ni blivit gravida?

Jag äter progynon eftersom jag inte hade en naturlig ägglossning och vi gjorde därför återföring I stimulerad cykel. Började först med lutinus 2morgon+1kväll, men då slemhinnan inte tjocknat tillräckligt vid ul (5,8mm) började jag med 2+2. Nästa ul en vecka senare såg det bättre ut (7,8) jag började då med lutinus och återföring bokades 6 dagar senare.

Har inte plussat än, men mensen som var beräknad igår har ännu inte kommit så jag lever på hoppet.

Hur har det sett ut för dig och vad har du fått för tillskott?
  • Sanathalie
    Sanathalie skrev 2021-12-14 11:52:17 följande:

Jag äter progynon eftersom jag inte hade en naturlig ägglossning och vi gjorde därför återföring I stimulerad cykel. Började först med lutinus 2morgon+1kväll, men då slemhinnan inte tjocknat tillräckligt vid ul (5,8mm) började jag med 2+2. Nästa ul en vecka senare såg det bättre ut (7,8) jag började då med lutinus och återföring bokades 6 dagar senare.

Har inte plussat än, men mensen som var beräknad igår har ännu inte kommit så jag lever på hoppet.

Hur har det sett ut för dig och vad har du fått för tillskott?

Jag menar så klart att jag började först med Progynon 2morgon+1kväll, sedan 2+2 :)
  • Sanathalie
    Always choklad skrev 2021-12-14 17:51:53 följande:

Hej! Det var en liten därinne V8, 7+2.

Hjärtat slog och det fanns en fostersäck som skall bli moderkaka. 9mm är den på helt sjukt! Svårt att smälta!

Jag filmade, tror det var du som tipsade om det, skönt att kunna kolla sen fick vi en liten bild. Ser ut som en liten ödla. Som sambon sa är det en Ailien? He he.

Nu skall jag kontakta Barnmorskan.

Sambon var inte med, nästa kommer han vara med på definitivt.

Hjälp vad gör man nu då????

Vilka fantastiska nyheter, Grattis <3 Vilken fin tidig julklapp!
  • Sanathalie

Hej allesammans!
    Så fint att se att den här tråden tågar på, med allt från fina hejarop, sorg, tröst och lycka Hjärta Det är en ofattbart svår resa på så många sätt.

Vi påbörjade vår Ivf i slutet av förra året, fick sex st fina femdagars-embryon till frysen och har gjort två återföringar i simulerad cykel med progynon och lutinus men inget av de två tog sig.
    Vi valde att pausa en månad eftersom jag inte mådde bra av alla hormoner och har sedan trackat ägglossningen med stickor för att göra en ny åf i naturlig cykel efter rekommendation från kliniken.
    Problemet är att igår och idag är jag som mest fertil enligt stickan och åf blir då på lördag eller söndag men kliniken har inte öppet på helger vilket för mig låter helt sanslöst! För hur kan man driva en sådan verksamhet utan att kunna anpassa efter sina patienters cykler? Jag har sedan innan inte så mycket förtroende kvar för kliniken av olika anledningar och det här spädde bara på mina redan dåliga känslor vilket känns så trist.
    Hur ser det ut där ni går? Har jag missförstått detta och är det så att de flesta har verksamheten stängd på helger?
    Enligt kliniken ska jag behöva ta progynon ändå för att styra när vi kan planera återföringen. 
    Jag känner mig så frustrerad över allt det här.

Ha en fin måndag allihop Hjärta

• Sanathalie

Tack snälla ni för era svar på mitt gnälliga inlägg om kliniken, ledsen för det.
    Frustrationen grundar sig i så mycket otydlig och i något tillfälle till och med felaktig information som jag fått från dom.
    Denna gången blev jag rekommenderad att göra en återföring I naturlig cykel av kliniken eftersom jag mådde fysiskt dåligt efter 6 månader av konstant tillförsel av hormoner och när det väl blev dags så meddelar dom att de har stängt. 
    Det känns ändå lite bättre att veta att det snarare är regel än undantag att klinikerna håller stängt på helger, även fast jag tycker det är väldigt märkligt. 
    Tack för svar och pepp Hjärta

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021