• senapp

Vi som startar ivf behandling 2021

Clemmentina skrev 2021-10-26 07:24:39 följande:
    Är de helt stängda för återföring på helgen? För som någon annan skrev så har många kliniker öppet just för återföring åtminstone en dag. Vissa kliniker som har stängt på söndagar kanske gör återföring på dag 3 istället för dag 5 i så fall.
    Inalina skrev 2021-10-26 08:34:21 följande:
    hej! det verkar konstigt om kliniken är stängd BÅDE lör och sön för återföring. Det står kanske inte att de är öppna, men frågar men dem kanske de fortfarande gör endast återföringar på helgen ändå?
    Jag har haft samma tanke då jag tror min läkare gjorde plocket på en mån ist. för tisdagen för att en återföringen på dag 5 hade inneburit söndag. men att pussla så med BÅDE lör och sön känns ju lite riskabelt. Eller så passar de in i sitt schema med återföring dag 2,3 eller 5.
    Lewaize skrev 2021-10-25 20:33:25 följande:
    Våran klinik har insättning alla dagar men bara äggplock mån-fredag :) kan det vara något liknande med eran?

Nämen jag fick inte heller ihop det! Tack för att ni höll med :) Och till slut ringde jag, och visst kan de boka in ET på helgen fast det inte framgår att det är öppet! Glad att jag kan välja den kliniken då jag känner mig trygg där! Men hade inte pallat stressen med helgstängt. 
  • senapp
    Tjej94 skrev 2021-03-22 15:42:13 följande:

Jag gjorde första äggolocket i onsdags, gick bättre än jag trodde, trodde det skulle göra ondare än vad det faktiskt gjorde????

Men jag undrar när blödningen/mensen kommer efter äggplock? Förstår att det är olika från person till person :)

Hur gick det för dig TS? <3
  • senapp

Är på dag 5 av första IVF-behandlingen, kort protokoll. 

När började ni känna av något i äggstockarna, eller på att sätt? Jag känner noll nu, förutom trötthet men tror ej jag kan skylla det på menopuren :)

Är planerad för totalfrys men hoppas på en färsk återföring ändå. Någon som varit med om det? Vill ju såklart att kroppen svarar bra men inte FÖR bra :)

• senapp
    Dibella skrev 2021-12-01 14:06:56 följande:
    Det har varit lite olika från gång till gång, nån IVF har jag känt det ganska tidigt, nån lite senare. Men det kan definitivt växa på trots att du inte känner något! Är det totalfrys pga man misstänker risk för överstim? Hoppas det går bra {#emotions_dlg.flower}

Ja, men precis! Har PCO och högt AMH, så gyn hoppas på många ägg som går att frysa så jag kan köra FET. Vet inte om det är bra eller dåligt att jag inte känner något men ska bli spännande på UL på fredag! 
  • senapp
    Dibella skrev 2021-12-01 15:18:33 följande:
    Brukar kännas antingen när det växtspurtar eller mot slutet när det tar lite mer plats där inne än vanligt. Men nog väldigt individuellt med, vissa känner mycket, vissa lite. Även om det skulle vara så vid VUL att det inte hunnit växa så mycket så kan man öka på dosen inför nästa VUL. Första IVFen är ju lite av en testomgång för att se vad som är optimalt.
    Tack för svar! Bara att vänta helt enkelt, som vanligt, hehe. Hur går det i din process? 
  • senapp
    Dibella skrev 2021-12-01 17:39:50 följande:

Alltid en väntan känns det som,  oavsett vad man gör haha. Hoppas du kommer kunna få en bra upplevelse av IVF processen dock. Själva IVFen med sprutor och plock har jag inget emot, det är den psykiska påfrestningen av väntan som är det jobbigaste...

Jag gjorde min 3e IVF i september och det tog sig inte men fick 2 till frysen så imon får jag åter en av de flingorna och hoppas på det bästa {#emotions_dlg.flower} Annars blir nästa FET i slutet av januari. Hjärnan är alltid ett steg före..

chislin skrev 2021-12-01 16:44:11 följande:

Har plussat imorse, RD 13! Är så otroligt glad men också livrädd för missfall...läser att det är så vanligt. 

Ska tydligen göra ultraljud i v 7, tydligen viktigt eftersom man under v 8 trappar ner på mediciner osv. Ni som plussat, har ni också gjort UL i den veckan? Vi gjorde stimulerat FET.

Gaaaaah är så så så glad men kan inte sluta oroas också. Typiskt!

Grattis {#emotions_dlg.flower} hoppas det finns ett fint hjärta vid UL

Jamen såå mycket väntan! Har heller hittills inga problem med själva behandlingen, och känner att jag skiter i om det gör ont och blir jobbigt. Psykiskt däremot, 2021 är verkligen ett år jag bara vill glömma. 

Håller tummarna idag och hoppas att det inte blir något i januari!
  • senapp

Äntligen fått göra första äggplock och fick ut 26 st ägg!! Heelt otroligt.

Jag velar nu mellan naturlig och stimulerad cykel för FET. Ni som stimulerat med progynon, vilken CD har ni fått göra återföringen? 

Och vad händer om man tvingas avbryta progynonförsök, får man bortfallsblödning när man slutar med progynon? 

• senapp
    Frida123123 skrev 2021-12-16 18:13:15 följande:
    Hallå där och kul att höra med så otroligt många ägg, låter smärtsamt :). Visst hade du högt amh? Har ni fått veta hur det går med befrukningen? Drömmen vore ju att endast behöva genomgå ett ivf och ev använda sig av frysta embryon. När blir återföring? Så då får du ruva under jul kanske? Spännande
    Det var faktiskt inte så farligt men det blir totalfrys. AMH på 5,2 så absolut åt det höga hållet :)

Jag har ringt VARJE dag för att kolla hur mina embryon mår haha. De har nu fryst 2 2/3-dagars och 14 är fortfarande in the game och ska odlas till dag 5. Visste inte att de skulle frysa 2-dagars men de ville säkra upp att få något till frys vilket ju känns skönt. Så nu vet jag att det blir en FET, förhoppningsvis i januari!!
  • senapp
    IVF2021 skrev 2021-12-17 21:47:59 följande:

Hej,
    Kan också verkligen relatera till frustrationen över väntan. Skönt att du mår lite bättre igen. För min del gav jag upp landstinget efter 2 av 3 skattebetalade försök och gick över till privat. De där väntetiderna knäcker en ju totalt och skapar så mycket ohälsa hos oss som är i processen. För mig har de enda som fått mig att hålla näsan över vattenytan varit att träna, så kroppens eget glada system får jobba och ge hjärnan en chans att må bättre. Har också succesivt passat på att renovera mig igenom min bostads olika rum. Sett till att ha annat att distrahera mig med. Kram om omtanke! Sörj först och försök sedan distrahera dig!

Hoppar in lite här, men jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vänta. Har gått privat pga måste, men en jättestor psykisk fördel är ju att slippa vänta. Första besök i november, äggplock nu i december. troligtvis FET i januari, februari, osv tills grav eller tomt i frysen. Läkaren har maxat chanserna att få mycket till frysen genom att ge höga doser, kört ICSI på hälften och fryst 2 2-dagars. Ingen himla "testomgång" som de verkar köra i regionen. Ifall någon funderar på att gå privat av den anledning <3

Träna och renovera låter som en bra hantering tycker jag!
  • senapp
    IVF2021 skrev 2021-12-18 00:51:52 följande:

Det är ett helt annat tempo, ja! Från att jag kontaktade kliniken till första besöket för inskrivning var nog 2 veckor och från det besöket till behandlingsstart var det inte ens en vecka. Jag ångrar SÅ otroligt mycket att vi inte började privat direkt. Kostar mycket, ja. Men för min hälsas skull vore det värt det. Nu har jag ju ändå försök kvar i regionen som brinner inne, bättre hade varit att köra privat direkt och vända sig till regionen sen istället.

Det enda som är tacksam för den utdragna processen är mitt hus som sakta börjar bli allt finare ;)

Fattar det! Men det vet man ju inte innan. Även om man hör många historier såklart.

Mysigt med fint hus ändå <3
  • senapp
    Kronärtskocka skrev 2021-12-19 18:01:35 följande:
    Positivt att du känner dig väl omhändertagen av din läkare och har förtroende för deras plan. Det är så viktigt när en lägger sitt hopp i deras händer.

Jag har varit patient i regionen för många år sedan och privat sedan.

Ville bara förtydliga ( ifall någon ny IVFare läser) detta med att första försöket är en ?provomgång? gäller alla kliniker, både privata och offentliga. Man menar att första försöket är då de kan se hur just du som patient svarar på behandlingen. Vilket protokoll och läkemedel som passar just dig. Beroende på vilka svårigheter man har kan olika saker passa. Men det är först efter första försöket de vet mer. Därav att det kan ses som en ?provomgång?. Att man första gången är försiktig med doserna beror på risken för överstimulering vilket kan bli riktigt allvarligt. Sedan är det första också ett riktigt försök såklart och förhoppningsvis leder redan det till många embryon och bladtocyster.

Hoppas på många fler plus här i tråden och att tiden går fort till FET för dig senapp!
    Tack! Jag vet att det är så. Det jag menade var att det såklart var en provgång eftersom läkaren inte VET förstås. Men hon var inte direkt feg utan gav en HÖG dos menopur i förhållande till mitt AMH och satsade på att kunna plocka över 20 ägg. Och förhoppningsvis gör det att jag slipper fler stimuleringar!
  • senapp
    Inalina skrev 2022-02-14 08:44:44 följande:
    hej!!! ser ju onekligen positivt ut!Solig hoppas det ska gå vägen nu hur många blev det till frysen för er till slut? 
    Testat med babyplans vanliga också, och det består. Tack. Allt kan ju hända fortfarande men ett gott tecken.

Vi fick 6 till frysen och detta är det andra jag sätter in. Så finns 2 3-dagars och 2 blasto i frysen Hjärta
  • senapp
    Snöoväder skrev 2022-02-14 10:42:10 följande:
    Syns ett tydligt sträck, grattis!GladHjärta
    tack! Hjärta
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021