• Mina pojkar 2

Vi som startar ivf behandling 2021

smulis85 skrev 2021-11-14 09:51:52 följande:

Hej tjejer!

Ett tag sen jag skrev nu väntar på mensen efter min misslyckade ivf förra månaden men har fått detta resultat idag?. Men är så rädd att de ska vara ett spökstreck eller att mensen kommer komma är bara på äl+12 idag. Har sån mensvärk!!

Det är är ett plus, helt klart :) Grattis!! Förstod inte riktigt vad du menade, blev du iså fall blivit gravid på vanligt sätt? Då du skrev att ivf misslyckades förra månaden?

• Mina pojkar 2
    Izza8511 skrev 2021-11-14 09:48:34 följande:

Hej alla kämpar!

Ruvar dag 9 med en 5 dagars blastocyst.

4.e ivf nu.

Tog ett test imorgon o jag tycker jag ser en svag skugga eller så TROR jag att jag ser något.

Är hoppet ute nu?

Jag ser tyvärr inget, men kanske är det tidigt? Vilken ruvar dag kan man testa med en 5dagars blastcysta?
  • Mina pojkar 2
    Izza8511 skrev 2021-11-14 11:08:19 följande:

Kliniken säger dag 12 så jag snällt vänta

Ja men då finns det goda chanser kvar, håller tummarna :)
  • Mina pojkar 2

Hur många ägg fick ni ut på äggplock? Ska på mitt första på onsdag. Vad brukar vara ?normalt??

• Mina pojkar 2
    Izza8511 skrev 2021-11-15 17:18:45 följande:

Första gången fick jag ut 3

Andra gången 11

Okey, det kan skilja så pass mycket per gång.. fick du högre dos på första?
  • Mina pojkar 2
    Frida123123 skrev 2021-11-15 19:19:26 följande:

På mitt första ivf försök fick jag 3 ägg, andra ivf 9 ägg och tredje ivf 9 ägg. Jag tror man försöker sikta mot 5-10 ägg för att äggen även ska hålla en bra kvalité. Tex senaste gången hade jag upp mot 16 stora äggblåsor och flera små och blev överstimulerad, fick göra en sk coasting vilket innebar att jag förlorade vissa äggblåsor men de bästa blev kvar. Den gången fick jag två till frysen. Allt kan verkligen hända. Som du säkert läst så innebär inte alltid att många ägg är lika med större chans till barn. Hur många äggblåsor hade du på senaste vul som var i tillräckligt bra storlek.

Hej! läkaren sa att målet är 10 ägg. Var där i dag och jag hade 17 äggblåsor ganska jämn storlek på de flesta, allt mellan 10 till 21 mm läkaren trodde att de mindre också skulle ha chans att växa tills sig till på onsdag. Tog ovitrelle sprutan ikväll. Läste också det, att bara för de finns många äggblåsor behöver det inte betyda el garantera graviditet. Är 39år blir 40 i feb, är orolig över kvaliteten över äggen, har haft 3 missfall under året på vanligt försök till graviditet. Kan beror på åldern, har även problem med sköldkörteln och äter medicin för det nu. Är nervös inför onsdagen och de kommande dagarna efteråt. Det som känns väldigt positivt med ivf är att embrylogerna kan hjälpa till och se defekter och livsdugliga ägg och embryon från start sen ska det bara fortsätta att utvecklas och stanna kvar.. oj vilka jobbiga dagar det kommer bli! Hur går det för dig med allt?
  • Mina pojkar 2

Nu har jag varit på äggplock, av 16 blåsor, hittade dom bara 4 ägg och dom var osäker om de var omogna el mogna.. hon surrade någon om att det kan vara celler. Jag fattar ingenting. Imorgon får vi iaf veta om något av dem blivit befruktade.

• Mina pojkar 2
    Inalina skrev 2021-11-17 14:40:47 följande:

hej,

tråkigt att höra att det var så få ägg i äggblåsorna. jag förstår om man blir förvirrad (och speciellt med lite alla möjliga medikament i kroppen) jag hoppas du får ett tydligare svar i morgon och att något blir befruktat håller tummarna!

Ja precis, var lite små hög på morfin. Jag är fullt medveten att det kan vara så att det inte är ägg i alla, men av 16 äggblåsorna hade jag hoppas på mer än fyra. Tack för omtanken, får höra i morgon om någon har blivit befruktade. Får hålla tummarna .
  • Mina pojkar 2
    Frida123123 skrev 2021-11-16 06:35:40 följande:

Ja, det är nervöst. Är detta ditt första ivf? Det är nervöst med Äggplock och inför resultatet och dagarna efter. Det låter ändå som att du har goda förutsättningar att få ut ett antal ägg ändå, så det är bra. Så bra att embrylogerna kan se defekter på äggen! Det kan inte min klinik. Jag är nåt år äldre än vad du är så jag förstår precis och att risken för att äggen har kromosonfel är ju något högre, vilket ökar risken för missfall. Mina två graviditeter slutade i tidigt missfall, slutade växa i v. 5-6, upptäcktes i vecka 9. Nu har vi ett FET kvar. Har nyss haft mens, ska på ultraljud på måndag för kontroll av slemhinnan. Sedan invänta ägglossning, beräknat nästa vecka med. Har jag tur, blir det återföring om ca 2 v. Hoppas hoppas. Dagarna går så sakta.

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.
  • Mina pojkar 2
    Kronärtskocka skrev 2021-11-17 17:13:16 följande:

Lewaize: Grattis! Härligt med plus!

Izza8511: Så tungt med negativt test. Ta hand om dig. Tillåt dig vara ledsen, det är väldigt jobbigt med alla nederlag. ( Tids nog återkommer lite kraft inför FET.)

smulis85: Tungt för dig också. Och extra jobbigt när ett test gett hopp som sedan försvinner.

Inalina: Så segt med väntan. Hoppas du snart får besked, förstår att det inte känns så hoppfullt om denna cykel.

Mina pojkar 2: Så tråkigt att höra. Alla folliklar ger ju hopp om ägg. Visst var det ert första IVF? Det brukar ses som ett test, det ger info om hur kroppen reagerar och på äggens kvalitet. Håller tummarna för att de du fick ut var mogna och blir befruktade. Hoppas kliniken kan ge dig tydligare besked om vad de tror det berodde på. Hur mår du nu efter uttaget?

Tack snälla för svar!

Ja, jag börjar förstå nu att första omgången är mer som ett test, för nu när du säger det sa läkaren att nu får dom utvärdera och justera medicinerna till nästa behandling.

Är det någon som lyckas på första försöket?

Känns bara så hopplöst om det fanns 16 äggblåsor som dom tömt och fick bara ut 4 stycken av dessa, samt att jag hade ett bra amh värde, vad har hänt då? Om amh värdet är bra? Äggen kan ju inte bara trollas bort?

En annan sak som jag funderat över, utan ivf så släpper vi normalt ett ägg per månad, och ivf läkarens mål är att få ut tio ägg och ändå verkar det inte vara många som lyckas bli gravid. Om jag fått ut fyra ägg så ser chanserna inte ljusa ut och läkaren såg inte heller så speciellt hoppfull ut, men 4 ägg borde ju statistik sett vara fyra gånger bättre chans än en person som försöker bli gravid utan ivf som bara släpper ett ägg, samt att båda kräver sina delar för att det ens ska bli en graviditet.

Haha nu kanske jag spårar i mina funderingar, får kanske ställa dom frågorna i morgon när dom ringer.

Du verkar vara kunnig inom detta, hur går det för dig i denna ivf karusell?
  • Mina pojkar 2
    Frida123123 skrev 2021-11-17 19:29:25 följande:

Förstår att du känner dig besviken. Var 16 st i bra storlek, dvs mogna eller vad man brukar säga. Ibland kan man se flera små som de är osäkra på om de kommer hinna växa till sig till Äggplocket. Man vet aldrig med kroppen men min slemhinna brukar vara en fin storlek, runt 12-14. Men man vet ju aldrig. På mitt första ivf hade jag 5 äggblåsor med 3 ägg i, andra ivf 10 äggblåsor med 10 ägg i, tredje ivf hade jag 15 äggblåsor med 9 ägg i. Hoppas hoppas på att något ägg blir befruktad. Som du vet, och som någon skrev, första ivf är en test omgång, så det är vanligt att man inte får topp-resultat. Ta hand om dig nu!

Oj du hade väldigt olika resultat för varje äggplock. Ja det verkar vara mer som ett test första omgången. Jag frågade om det kan vara så att jag redan hunnit haft ägglossning då så många var tomma, så kunde det vara sa hon. Blev tyvärr ingen insättningen på mig då lilla embryot ej klarat sig.

Nästa behandling blir i januari då får dom se vilken behandling som är bättre för mig. Nu skulle jag visst få en blödning om 1-2 veckor som inte är riktig mens. Kan man ha egen ägglossning mellan ivf behandling?
  • Mina pojkar 2
    Jill92 skrev 2021-12-23 09:50:19 följande:

Åh det ger mig så mycket hopp, att veta att många andra verkar svara lite böttre på menopur. Man blir ju nojig när man byter läkemedel och det är sista försöket, en risk ändå. Vi får se hur det går :)

Hej! Jag har haft gonal-f som blev totalt misslyckat. Hade 16 äggblåsor de flesta var tomma, fick 4 ägg men det var ovisst om dom var mogna. 1 blev befruktat men dagen efter slutade det utvecklas. Nu väntar jag in mensen och då ska vi prova menopur, är också mitt sista försök. Fyller 40 i februari. Känns som man hoppar mellan förhoppningar och hopplöshet. Har tidigare prövat letrozol tabletter, men med dessa blev ägglossning helt uteslutet.

När ska du börja med menopur ? :)
  • Mina pojkar 2

Hejsan! Jag tänkte höra om ni som ruvar har mensvärk till och från? Jag är på ruvardag 13 med ett två dagars och fick ett plus idag :D 
    Vet inte om jag vågar känna för mycket, då det känns som att mensen ska komma när som helst. Blöder inget, men har haft mensvärk till o från under hela ruvningen.  
    Har inte lutinus utan cyclogest. har förstått att det kan ge  värk i livmodern som biverkning. 

• Mina pojkar 2
    Jill92 skrev 2022-02-10 18:09:20 följande:
    Hej, vad roligt med plus, STORT grattis! <3  jag är på rv 12 med tvådagars. Imorn kommer jag testa! Enormt nervöst. På tal om mensvärk så har jag känt av det jättemycket idag. Fick lite hopp när du skrev att du som plussat också har det till och från :) tänker att ett plus ska man ju absolut kunna lita på, Och att det känns som att det händer mkt i livmodern är nog bara positivt
    Tack snälla :D  förstår att du är nervös, jag vågade inte titta på det. Jag lämnade testet på toaletten och gick ut och tittade på på snön, solen och försökte andas. Var alldeles svettig i händerna. Gick tillbaka och såg att det var ett svagt sträck.  Ja, mensvärken kommer och går. känner ingenting på dagen, utan ibland på kvällarna.  vad spännande att du ska testa i morgon, ruvardag 13 precis som mig :D
    önskar dig all lycka till, så himla spännande. Kan du inte skriva hur det går i morgon ? Vilket test har du? Jag fick ett från kliniken,  testlagrets graviditetstest. läst att det tydligen kan visa svagt. ska köpa ett annat och hoppas att det blir starkare. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021