• chislin

Vi som startar ivf behandling 2021

Idag var jag på mitt första äggplock, och det var verkligen en obehaglig upplevelse, lite värre än jag hade trott. Me, vad gör man inte?

Nu till det konstiga; på senaste ultraljudet i fredags (gjort på annan plats) konstaterade man att höger äggstock inte hade reagerat alls på stimulering, det fanns ingenting där medan det på den vänstra fanns 7 st. Så idag upptäcker läkaren och jag till vår stora förvåning att det är hela 12 stycken på den högra! Hon fick ut sammanlagt 19 ägg?. Hon var ganska förbryllad ?

Pga att jag har pco och det ju finns risk för överstimulering med så många rekommenderade hon att göra totalfrys och insättning nästa cykel. Jag är själv livrädd för att bli överstimulerad då jag haft en hemsk upplevelse av det tidigare?.

I alla fall, då ska man tydligen ha koll på sin ägglossning vid nästa cykel för att veta när insättning ska göras? Någon som har gjort så och hur har ni kunnat veta? (Ägglossningstest är ju också inte helt pålitliga när man har pcos)

Så skönt att få skriva av sig lite i en sådan här fantastisk grupp :)

• chislin
    Smilla93 skrev 2021-09-13 20:47:28 följande:

Oj vad sjukt att det plötsligt fanns massor på högra äggstock en! Håller tummarna att många blir befruktade och att många går att frysa!

Jag har också pcos och har väldigt sällan egen ägglossnig och då är det ju jättesvårt att veta så jag fick göra insättning i stimulerad cykel. Fick då börja med primolut nor för att starta en mensblödning och på första blödningsdagen började jag med progynon (östrogen) för att få livmoderslemhinnan att växa till sig. Då kollar de med vul och planerar återföring när slemhinnan är tillräckligt tjock. Så om du har oregelbundna cykler så säg det till dem så kanske de kan planera för en stimulerad återföring?

Hoppas det var till någon hjälp!

Tack för svar :)

Jag ska absolut kolla upp om jag kan få en stimulerad cykel, låter ju klart säkrast. Fick veta nyss att 3/5 (icsi) och 11/14 (ivf) blev befruktade så det känns bra!
  • chislin

Ni som har gått igenom detta fler gånger än jag?.är det normalt att dagen efter ÄP vara ganska så svullen på magen (typ stenhård) eller bör jag genast kolla upp om det är överstimulering? Känner mig villrådig?

• chislin

En vecka efter äggplock (svullen mage under veckan) så vaknar jag och känner en stor knöl på höger sida, nedre delen av magen!? Vad kan det vara? Svullen äggstock? (Ruvar inte) Någon mer som vart med om det?

• chislin

Efter äggplock (för 9 dagar sedan) är mina äggstockar fortfarande förstorade, nästan 10 cm vardera. Gyn menar att det ju finns risker att de vrider sig så jag måste vara försiktig med rörelser osv. Man blir ju lite uppskrämd?. Känns som jag har två tickande bomber där inne. Har någon här haft samma? Oroar jag mig för mycket i onödan? Vågar ju knappt röra mig haha? Gjorde f ö ingen insättning just pga riskerna med överstimulering.

• chislin

Någon här som tagit Zumenon inför FET? Jag kommer att göra FET på dag 19, känns som en ovanligt lång behandling eller har jag fel? Hur länge tog ni Zumenon?

• chislin

Hej alla!

Jag gjorde igår min första FET på en 3-dagars och ska fortsätta med både Zumenon och Cyklogest ett par veckor minst (stimulerad cykel). Nu börjar det olidliga väntan?. Har TD om två veckor.

Hur tidigt har ni som plussat fått symptom?

• chislin
    Frida123123 skrev 2021-11-19 12:49:42 följande:

Vad kul. Grattis. Som ruvare på en 3-dagars så fick jag symptom efter typ 5 dagar. Men det är svårt att veta vad som ger symptom. Har du haft en stimulerad cykel dessutom så sitter symptom från behandling kvar såsom spända bröst, huvudvärk etc kvar i kroppen ett antal dagar eller vecka.

Tack för svar! Jag har inga symptom alls från behandling med zumenon och cyklogest så om jag får symptom borde det vara från graviditet?. Tänker jag, hm. Återstår väl bara att se?
  • chislin

Har plussat imorse, RD 13! Är så otroligt glad men också livrädd för missfall...läser att det är så vanligt. 

Ska tydligen göra ultraljud i v 7, tydligen viktigt eftersom man under v 8 trappar ner på mediciner osv. Ni som plussat, har ni också gjort UL i den veckan? Vi gjorde stimulerat FET.

Gaaaaah är så så så glad men kan inte sluta oroas också. Typiskt!

• chislin

Hej alla! 

Snart inne på v 6 här och har börjat nojja då jag plötsligt fått ont i svanken och molvärk i nedre delen av magen. Har än så länge inte haft ett enda graviditetssymptom och nu detta plötslig så är rädd att det kan vara missfall på G....... har VUL om lite med en en vecka så får väl veta då.

Någon mer som haft sådana symptom och det berott på graviditeten och inte missfall?

• chislin
    Inalina skrev 2021-12-11 17:09:10 följande:

hejsan, det är ganska vanligt med både molvärk och diffus värk i ryggen tidigt, jag försöker själv tänka att så länge jag inte blöder så försöker jag hålla mig neutral/positiv. jag har haft ordentligt ont i magen några gånger men utan någon blödning som påföljd så då antar jag bara att det är livmodern som växer. den ska ju vara stor som en apelsin i v 7 tror jag

//

kram!

Hej! Ja man får bara försöka hålla sig lugn och till positiva tankar men det är ju inte alltid så lätt då. Tack för pepp!
  • chislin
    Inalina skrev 2021-12-11 17:09:10 följande:

hejsan, det är ganska vanligt med både molvärk och diffus värk i ryggen tidigt, jag försöker själv tänka att så länge jag inte blöder så försöker jag hålla mig neutral/positiv. jag har haft ordentligt ont i magen några gånger men utan någon blödning som påföljd så då antar jag bara att det är livmodern som växer. den ska ju vara stor som en apelsin i v 7 tror jag

//

kram!

Och precis när jag skickat mitt första svar så började jag blöda?. Är knäckt. Har inte ont någonstans men är ganska säker på att det är missfall m tanke på ontet igår?. Ska åka in och se om de kan kolla mig
  • chislin
    Frida123123 skrev 2021-12-12 09:31:28 följande:

Åh, nej. Ont i svanken och molvärk tänker jag är positiva tecken graviditet och tecken på att livmodern växer! Så det behöver inte betyda något negativt. Det är faktiskt inte ovanligt att man blöder. Åk in och dubbelkolla för att vara säker!

Jag ringde in men de sa att jag inte bör åka in eftersom de ändå inte kan göra något om det är missfall. Om jag får väldigt ont osv så får jag såklart komma då, sa de?
  • chislin
    Inalina skrev 2021-12-12 13:40:20 följande:

åh nej vad jobbigt :/ hur mycket blöder du? Jag blödde flera gånger mellan v 6-12 i min första graviditet och de hittade aldrig någon anledning. Det behöver absolut inte betyda missfall, och speciellt inte om du inte har ont samtidigt. När har du planerat VUL? De ska kunna se hjärtslag från v 6+ så innan dess är det ingen vits att åka in och kolla tyvärr. Håller tummarna för ofarlig blödning <3

Jag blödde ganska kraftigt imorse, först ljust sedan mörkare men har avtagit något under dagen. Det bubblar en massa i magen annars känner jag inget annat.

Har planerat vul den 20.12

Det som gör att jag tror på missfall är att jag igår fick plötsligt ont i svanken och magen under en timme ca, som sedan försvann. Men vem vet?

Hur mycket blödde du i din första graviditet?
  • chislin
    Inalina skrev 2021-12-13 09:45:21 följande:

ok jag förstår, jag tror inte du ska räkna med missfall om det inte fortsätter att blöda i flera dagar. men ingenting går ju att lite på förutom ett ultraljud :/ när livmodern växer kan det göra ont lite var och hur då både tarmar och annat måste flytta på sig. 

jag blödde så att det rann i toaletten kanske 3-4 ggr mellan v 6-10 första gången. jag åkte i princip alltid in för vul direkt då man kunde få akuttider/drop in snabbt här i Schweiz där jag bor. Jag vet att blod är ens värsta fiende i en graviditet men jag håller tummarna att ditt också är ofarligt. kram

//

Jag ringde och fick en tid för tidigt ultraljud imorse och man kunde hitta både fostret och ett tickande hjärta! Vilken lättnad! Blödningen kom från slemhinnan som antagligen hade spruckit lite, tydligen vanligt att det händer.

Tack för att du delar med dig och för uppmuntran!
  • chislin
    Frida123123 skrev 2021-12-17 06:29:35 följande:

Ni som fått pluss, dvs gravida :). Känner ni av några symptom, och i så fall vilka? Har ni kräkts ex? Man blir ju lite galen då det är svårt att veta vad som beror på graviditet, progesteronet eller annat. Jag har spända bröst, trötthet, och illamående. Ja men förresten förstoppad också, jippi, men det är progesteronets fel. Lite som förra gången. Imorgon ska jag ta nytt digitalt test. Behöver se att det fortfarande visar gravid och förhoppningsvis 3+ veckor.

Jag går in i v 7 idag och de enda symptom jag har (från ca 1 v tillbaka) är en väldigt upprorisk mage med lite illamående på det. Ja och en bedövande trötthet som kommer i vågor.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021