• Frida123123

Vi som startar ivf behandling 2021

Uppdatering vul:

Hej alla tjejer där ute som kämpar. Vissa av er känner till min historia, som inte ser så lik er andras resa. Vår resa har varit lång och smärtsam på olika sätt. Vår ivf resa började för cirka 2 år sedan. Det var prover, polyp som skulle tas bort innan vi kunde sätta igång med ivf. Det tog några månader. Vår första ivf resulterade i 3 ägg, 2 befruktades och 2 ägg återfördes. Ingen graviditet. Vårt 2:a ivf resulterade i 10 ägg, 3 befruktades och 1 återfördes. Ingen graviditet. Ivf Nr 3 resulterade i en överraskande överstimulering. Med ett östrogenvärde på 30 000, alla var jätteförvånade. Fick göra en sk coasting, vilket sedan resulterade i 9 ägg, 6 befruktades, 1 ägg återfördes och 2 blastocyster till frysen. Ivf 3 resulterade i en graviditet men upptäcktes på vul att det var en missed abortion. Fet Nr 1, resulterade i en graviditet men samma här, på vul upptäcktes att embryot avstannat.

Fet Nr 2 (sista), resulterade i en graviditet och idag var jag på vul. Skräckslagen pga tidigare historik. Men gott folk, HJÄRTAT TICKADE, embryot låg enligt kurvan på 2 cm, det fanns en gulesäck och fostervatten. Bebis beräknad i Augusti!!! Jag är i CHOCK men såå glad. Givetvis en resa kvar att göra innan man kan koppla av, men so far so good! Nu väntas nästa ul med kub test den 9/2.

• Frida123123
    Clemmentina skrev 2022-01-08 18:19:57 följande:

Åh vad glad jag blir av att läsa detta! Stort grattis till att ha kommit så här långt. Nu är det er tur! Kram

Tack snälla!! Hoppas på er lilla 5-dagars nu då :).
  • Frida123123
    Inalina skrev 2022-01-10 08:45:30 följande:

stort stort grattis, blir lite tårögd här, gud så härligt!

//

Tack så mycket snälla du! Vi är chockade. Jag grät när jag satte mig i gynstolen, så traumatiserad av tidigare händelser. Nu kommer ju nästa oro inför nästa ultraljud och kub. Men just nu är jag så glad att det lyckades!
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2022-01-11 10:59:47 följande:

Kansliga VARNAS!!

Hej hade förstoppning natten mot idag och tryckte mot underlivet och magen och gjorde inte jätteont men kändes. Nu på mrg så var det en blodpol i trosskyddet sen kom en stor klump med levrad blodmassa. Fick akut tid på ultraljud, konstaterat missed abortion v8 just efter ultraljudet..Nu på sjukhuset och inväntar tabletter for att stöta ut det. Fan jag är så arg och besviken..ska de aldrig gå! Planerade just nu hur vi skulle berätta. Och nu låter det på sambon som han vill ge upp..vet inte riktigt vad jag ska göra. Vill inte ge upp min kamp.

Nämen vännen! Jag är förskräckt, chockad! Åh vad ledsen jag blir. Jag vet ju själv hur det är och när man ändå sett ett hjärta så händer det här. Livet är orättvist! Skickar de största bamsekramarna jag har till dig/er! Jag finner egentligen inga ord, blir så ledsen.. KRAM
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2022-01-13 00:00:06 följande:

Hej tack för stöd, är ändå en tröst att se att de kan fungera. De gånger inget hänt och inget tagit sig känns på vis ännu hemskare. När man plågat igenom sig alla sprutor och hormoner och inget blir av det.

Nä får smälta detta. Tagit alla tab jag ska nu för behandlingen mår ändå bra fysiskt i alla fall. Kommer vara 2v med blödningar nu sen efterkontroll. Jobbar Hemifrån resten av veckan och tagit ledigt tidigare då nipt var inplanerat. Får ta det steg för steg. Tankat med cola vatskersattning och blutsaft, måste få upp min energinivå på nytt. Det lättar även om det är nattsvart just nu..

Kram
  • Frida123123

Till Clemmentina: kul att höra att det går framåt och att allt såg bra ut.

Uppdatering från mig, fortfarande gravid :). Hörde av mig till mödravården då jag är orolig för missfall, fick en tid som jag var på idag. Mitt första vanliga Ultraljud och, herregud vilken fin krabat. Allt såg toppen ut, hjärta som tickade på i 170, huvud, armar, ben och 3,5 cm lång, helt enligt kurvan. Är idag i vecka 10+2. Chockad men så glad! såklart oroligt ännu kommande Veckor med kromosontest etc men jag känner ändå att jag kan slappna av mer nu. Herregud, jag har ett foster i min mage! 

• Frida123123
    Izza8511 skrev 2022-01-23 15:05:52 följande:

Hej tjejer!

Tror ni det är kört efter ruvardag 9 med en 5 dagars?
    Hoppet ute?

Hej Izza8511, när är din officiella testdag? jag har alltid fått testdag 12 vid en blastocyst, har dock aldrig tjuvtestat :), eller jo, en dag innan en gång. Tycker det är svårt att svara på. Har du testat idag med veckoindikator? Om ja, så kanske det borde ha visat sig ja vid det här laget men man vet aldrig! när jag testat med stickor så har det vid två av gångerna visat svagt, även på testdag. Så förlora inte hoppet ännu. 
  • Frida123123

Heja GlitterLina! Känner till dig sedan tidigare och din kamp mot ett barn. Håller tummarna för dig nu. 

Jag vill boosta tråden med lite hopp. Jag är över 40 år, inga barn sedan tidigare. Av olika anledningar bestämde jag och min sambo sent i livet att vi ville skaffa barn, inte visste jag att det skulle vara så svårt. Vi köpte ett 3-pack på en privat ivf klinik. Ingen billig historia. tror det kostade runt 85 000kr, Tur är väl att vi båda tjänar bra och har råd. Ivf kliniken sade till oss att chansen till att lyckas ( vet ej om de menade graviditet eller fullbordad graviditet ) var på 23% första gången, 66% andra gången och mot 80% tredje gången. Observera att siffrorna inte är exakta. 

Vår första ivf, full av förhoppningar ledde till 5 äggblåsor och 3 ägg. Man återförde 2 st. Ingen graviditet. Min andra ivf ledde till 10 äggblåsor, 10 ägg var av 3 blev befruktad. ingen graviditet eller till frysen. Efter 2 ivf hade vi möte med kliniken och de sa att prognoserna såg sådär ut och att donation skulle öka chanserna. Här började jag kolla upp donation och började sörja mina egna ägg. 

ivf 3, ledde till överstimulering. Alla blev förvånade över detta då jag hade lågt amh och var svårstimulerad. Hade då 15 stora och flera små. Fick coasta och tillslut ledde detta till 14 äggblåsor, 9 ägg och 6 blev befruktade. Fick även 2 till frysen. Första insättningen ledde till graviditet men i vecka 8 upptäckte man att embryot stannat av i utvecklingen, vilket hände igen men frysta ägget Nr 1. Sista ägget ledde till graviditet igen. 

Idag är jag i vecka 15, 14+1. Har varit på 3 ultraljud och gjort kub. Allt ser perfekt ut! Och jag fick höga värden på kuben vilket var Överraskande, dvs låg risk för kromosonavvikelser. 

Visst är jag fortfarande orolig och mycket kan fortfarande hända men än så länge så ser det ut som att det blir en bebis i Augusti! Jag trodde inte det här och vill sända hopp till alla er andra som kämpar. 

Om Inalina är kvar i tråden så undrar jag hur du mår nu? Hur långt gången är du? Din historia var ju också ett sant mirakel. 

• Frida123123
    GlitterLina skrev 2022-02-20 09:48:52 följande:

Hej tjejer 
    skulle skrivit häromdagen men vart ledsen
    i fredags morse va jag på äggplock. Smärtsamt som jag alltid tycker. Dem fick ut 8 äggblåsor & 5 av dem innehöll ägg. Så jag skulle tillbaka nu på måndag för att återföra 2 st embryon. Men så ringer dem igår lördag & säger att av dem 5 äggen så va det bara 2 som va mogna & det va ingen som blev befruktade trots hjälp med icsi Gråter så vi betalde å gjorde allt förjäves åter igenGråter

Hej GlitterLina, vad skriver man i sånt här läge? Självklart jättetråkigt att höra och jag lider med er. Ni får ta tiden att sörja och bearbeta perioden som varit och är. Kram 
  • Frida123123

Jag hoppar in här ibland dom gubben i lådan :). Varit på rutinultraljudet och allt ser perfekt ut! Tänka sig att det kunde gå såhär bra på den 5:e insättningen och efter 2 missed abortion. Snart Halva graviditeten avklarad! Mår rätt bra, förutom tröttheten och en förändrad kropp som man behöver vänja sig vid dagligen. Beräknad förlossning 14/8. Håller tummarna för er andra i er resa för att få barn

• Frida123123
    Inalina skrev 2022-03-23 09:21:43 följande:
    hej! vad härligt att höra att RUL såg bra ut, då har man verkligen kommit en bit på vägen, stort grattis!Skrattande är så glad för din skull att det äntligen blev eran tur!
    då ligger du bara 3 v efter mig om jag räknat hyfsat rätt ;) spännande tider framåt när du får känna bebisen mer o mer. Tog ni reda på kön också? Kram!
    Oj, är vi så nära varandra ändå. Vi vill inte veta könet så nej. Men jag frågade barnmorska om hon såg vilket kön det var och hennes svar var: ?det bästa könet? haha. Jo, men rul är verkligen en jätte mil stolpe. Efter vecka 25 är ju fostret tom livsdugligt utanför kroppen. Så vi är sååå glada. Jag tror jag kände fostret för någon dag sedan men tycker det är svårt att veta vad som är vad :). 
  • Frida123123
    Inalina skrev 2022-05-04 08:51:19 följande:
    hej! skönt att ni kände er väl omhändertagna och att allt verkar ha gått bra! hoppas ni kunde njuta lite på plats också, gjorde de inga tester alls på dig denna gången?
    Kram!
    Hej Inalina! Du måste vara rätt långt gången nu, kan det vara vecka 29-30 kanske :). Kul. Själv är jag i vecka 25+2 idag. Allt går toppen. Var hos bm igår, och allt var normalt. 
  • Frida123123
    Inalina skrev 2022-05-06 12:12:42 följande:
    hejsan! 
    japp v 30 idag :) vad skönt att höra att allt går bra för dig, här är det också bra, så länge jag inte mår illa så känner jag inte att jag har så mkt att klaga på ;) och det slutade i v 17-18 typ;)

jag går hos gynekolog varannan vecka då jag har lite riskgraviditet med mkt sammandragning etc (men det hade jag även förra gången) så roligt att få se den lille på ultraljud ofta ;)
    Kram!
    Jamen, jag har koll :). Nä mer en gissning haha. Skönt att höra. Bra med täta kontroller, åh, lyx att du får se bebisen så ofta, men kanske inte så roligt om varför. Men allt verkar ju gå bra så. ojojoj, inte långt kvar nu då! Lycka till nu framåt! 
  • Frida123123

Kapar tråden lite :). Jag har varit aktiv i tråden tidigare och gjorde ett inlägg för en tid sedan där jag delade med mig att jag var gravid efter 2,5 års försök med ivf. Är över 40 år och  då kan det bli lite knepigare. Efter misslyckade försök och 2 missfall så ledde denna sista insättning till ett barn. I torsdags föddes vår son, 3,7 kg, 50 cm lång. Helt bedårande söt! Efter misslyckad igångsättning blev det sedan ett halvt akut kejsarsnitt som gick bra ändå. 

Nu hemma efter en vecka på sjukhus. Helt overkligt. Nu börjar nya utmaningar med amning, sömnlöshet :). Men självklart värt det! En dock övergångsfas, från att vara gravid till nu mamma:). Jag känner till ett flertal av er i tråden och önskar er ALL LYCKA med denna process. Ge INTE upp! Jag hejar på i bakgrunden! 

• Frida123123
    Inalina skrev 2022-08-16 10:34:45 följande:
    hej! stort grattis till sonen! Hjärta så underbart att han äntligen är här, så efterlängtad! Jag fick också min son på 3,7 kg den 21 juli! allt gick fort denna gången (var ju andra barnet) och det var sjukt häftigt då jag fick föda honom i en förlossningspool. (kan varmt rekommendera!!) 

jag önskar så stort lycka till till er andra i tråden, ser att flera ruvar/sätter igång just nu{#emotions_dlg.flower} ni är så starka allihopaSolig stor kram från mig!

Inalina skrev 2022-08-16 10:34:45 följande:
    hej! stort grattis till sonen! Hjärta så underbart att han äntligen är här, så efterlängtad! Jag fick också min son på 3,7 kg den 21 juli! allt gick fort denna gången (var ju andra barnet) och det var sjukt häftigt då jag fick föda honom i en förlossningspool. (kan varmt rekommendera!!) 

jag önskar så stort lycka till till er andra i tråden, ser att flera ruvar/sätter igång just nu{#emotions_dlg.flower} ni är så starka allihopaSolig stor kram från mig!
    Åh, grattis Inalina! Har tänkt på dig och undrar hur det gått för er! Min son föddes dock 11/8, så lite efter din son :). Spännande med förlossningspool! All lycka
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2022-10-02 17:07:05 följande:

Hej @alla 
    Åker ned till Mallorca nu snart för insättnng med donatorägg. Så spännande

Åh, men så spännande! Stort lycka till/ tidigare ivf:are och numera förälder som hejar på i bakgrunden 
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2023-01-31 20:12:26 följande:

Hej 
    Var ett tag sedan nu.
    Jag är gravid i V12+6
    Nipt var bra och normalt.
    Rutinultraljudet var normalt, rätt antal armar och ben m.m
    Nästa vecka berättar vi för nära och kära.

Känns helt underbart och skrämmande och fantastiskt på samma gång. Kommer nog fasa för varje ultraljud men nu är största risken över. En stor milstolpe.

Är ett litet pyre därinne, otroligt men sant. 

stort grattis! Wow! Varit aktiv i tråden tidigare och kämpat och lyckades tilllslut jag med. Fick en son som nu är 5,5 månad gammal- underbart! Önskar dig all lycka! Jag var med jätteorolig men du ska se att det nu går bra. Nu har ni tagit er förbi de värsta veckorna! 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021