• Lusselelle123

Vi som startar ivf behandling 2021

Atocia skrev 2021-09-23 21:55:33 följande:
    Hos oss är det min man som är spruträdd, så jag var illa tvungen att sköta injektionerna själv. Intressant att du tyckte att gonal f kändes mer, för mig var det precis tvärtom. Skönt att ännu ett steg är gjort, lycka till på VUL imorgon!
    Vad grym du är, det hade jag aldrig klarat av! Men man får vara glad att man inte är två som är lika rädd iallafall. Tack så mycket Skrattande
  • Lusselelle123
    Janni81 skrev 2021-09-23 22:39:28 följande:
    Vad skönt att det gick bra med sprutan. Vad fint att du och din man hittat ett sätt som fungerar.

Jag har vul 19/10
    Vore kul om du uppdaterar efter du varit där  {#emotions_dlg.flower}
  • Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-24 05:47:42 följande:
    Sorry att jag skrämde upp dig! Men skönt att det gick bra och att du tyckte den var bättre än gonal-f ger mig hopp till ikväll. Skulle du på vul idag? Jag ska dit på måndag på sprutdag 8.

Haha nejdå, man måste ju ändå läsa instruktionerna så jag hade blivit lika uppskrämd ändå. Dock verkar upplevelsen vara väldigt olika så jag hoppas att det går lika smärtfritt för dig idag som det gjorde för mig! Ja jag var på VUL idag och allt såg fint ut så nu är jag extra taggad inför nästa VUL på måndag, så får vi uppdatera varandra hur det gick för oss båda då Skrattande

Jag har blivit vääldigt svullen nu och har fått väldigt ont i magen/äggstockstrakterna + mängder av äl-flytningar. Något du känner av?

• Lusselelle123
    Amelia84 skrev 2021-09-24 08:27:02 följande:
    Åh nej, vad jobbigt! Jag tyckte nog att Fyremadel var värst, tyckte det var svårt när nålen var lite grövre och jag blödde av den en gång, men sen så gick det bättre och bättre. I slutet av sprutdagarna så kände man ju sig som ett proffs :)

Ok, jag förstår. Då blir det ju lite extra spännande på VUL idag! Du får berätta sen hur det gick! Lycka till nu <3

Haha ja man det blir mer normaliserat för var dag som går här hemma, helt sjukt egentligen. På VULet idag sa hon att allt såg bra ut och att jag inte behövde oroa mig, dock så tyckte hon inte att mina äggstockar svarat så bra som hon trodde trots min äggkapacitet så hon höjde dosen till 150 fram till på måndag.

Min högra äggstock hade 5 större folliklar och den västra bara 1, och sedan var det ett helt gäng som var mellan 8-12 som inte räknades i nuläget men som hon trodde skulle växa på sig :) Hon gissade på äggplock på onsdag så nu är jag taggad! Tänk om man är ruvare redan i slutet på nästa vecka, hade varit magiskt Skrattande

• Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-24 19:36:49 följande:
    Tänka sig precis vad jag tänkte fråga dig också har ganska ont i äggstockarna så som jag brukar ha under själva ägglossningen. Och även svullen som en ballong haha. äl flytningar har jag dock inte men avslutat min mens idag så de kanske är blandat med den. Skönt att allt såg bra ut på vul :)

Så kan det ju mycket väl vara. Jag hade bara mens i 3 dagar så förmodligen därför jag märkte av dem så tidigt, men nu har både dom och smärtorna försvunnit.. vill hellre att det ska kännas rejält så man får bekräftelse på att det händer något än ingenting som nu, men får försöka lita på att kroppen sköter sig där inne ändå! Hur gick det med Fyremadelen? :) 

Amelia84 skrev 2021-09-25 11:59:35 följande:
    Vad härligt att VULet gick bra! Skönt att det inte fanns risk för överstimulering heller, utan att hon kunde justera upp dosen lite nu istället. För mig hände det mycket de sista dagarna. Så vi håller tummarna på ett fint resultat på ditt äggplock :)

Visst är det en spännande resa :) jag kände mig också så taggad inför varje moment. Man känner ju ett helt nytt hopp som man kanske inte känt på väldigt länge <3

Ja det känns otroligt skönt, och jag hoppas verkligen att det händer mycket för mig nu med så att vi kan få ut många ägg. Vill verkligen få ett gäng till frysen! Ja superspännande resa och jag känner verkligen ett helt annat hopp än vad jag gjort under tidigare hormonbehandlingar {#emotions_dlg.flower}

• Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-26 09:47:53 följande:
    Ja här försvann smärtorna också efter första fyremadelen. Fyremadelen gick bra tycker dock den svider lite efteråt men inte så att de gör ont bara lite obehag. Förstår vad du menar vill också känna nått för att veta att de faktiskt händer nått. Är nervös inför vul imorgon att de inte ska ha växt nått och måste fortsätta med sprutorna massa dagar.
    Då kanske det är fullt normalt, eftersom de försvann för oss båda. Vad skönt att det gick bra, kom på igår att det påminner om känslan efter ett "getingstick" haha. Förstår din nervositet, känner mig också nervös men jag tror och hoppas verkligen att vi får se fina resultat imorgon så får vi uppdatera då! :) 
  • Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-27 11:50:57 följande:

Var på första ultraljudet idag bara 4 äggblåsor som var lite större :( 3 som skulle kunna bli större så fick mer sprutor och högre dos från gonal-f 175 till 250. Så alltså kommer jag ha högst 7 blåsor om ens de vid äggplocket :,( känner mig ganska nedstämd. Nästa ultraljud blir på fredag och ev äggplock måndag.

Förstår att du känner dig nere, men säger som de andra att det kan hända mycket på bara några dagar {#emotions_dlg.flower} Jag hade ju 6 st äggblåsor av lite större storlek i fredags, fick höjd dos, och idag 3 dagar senare så hade jag 17 st. Jag trodde absolut inte på ett så bra resultat då min smärtor avtagit helt, var nästan inställd på att dom skulle ha vuxit tillbaka men nu blir det äggplock på onsdag. Dock med stor risk för överstimluering och inget återförande denna månad :( 
  • Lusselelle123

Hallå tjejer, då var det fröken orolig här igen haha.. jag ska ju göra mitt ägguttag imorgon och jag undrar om det är någon här som fått göra en återföring trots att ni haft mellan 15-20 stora äggblåsor, eller trots att dom nämnt att det kanske blir totalfrys pga risk för överstimulering?

Vill så gärna få göra en återföring denna månad och det hade gett lite hopp att få höra om någon som fått höra samma sak men som ändå fick göra en återföring :) 

• Lusselelle123
    Anonym1Ha skrev 2021-09-28 14:53:27 följande:
    Nu hade jag mitt sista VUL innan äggplock 6 dagar tidigare, då hade jag 7-8 blåsor och dosen menopur höjdes på en liten chansning då mina äggblåsor gärna slutar växa eller drar sig tillbaka om de inte hela tiden höjer dosen lite (har så långt att åka men sa att jag gör gärna det om han bedömer att det behövs) men han bestämde sig att det inte behövdes så tog ovitrelle som ?vanligt? annars brukar de ju byta de vid risk för överstimulering. Vid äggplock plockades 17ägg. Han nämnde överstimulering och att jag skulle vara observant. Jag fick göra mitt ET, plussade rv 11 och är på rv 15 nu och peppar peppar inga tecken till överstimulering. Hoppas de ger pepp! Håller tummarna för dig!!
    Amelia84 skrev 2021-09-28 18:31:55 följande:
    Hej! På mitt plock hittade de 17 blåsor och de sa inget om överstimulering. Så jag fick göra återföring samma omgång. Men då hade de iofs bara sett 12 st vid vul:et innan.

Lycka till! Så spännande för er, det kommer gå jättebra. Så håller vi tummarna för att du inte riskerar överstimulering <3 Du får uppdatera oss imorgon!
    Detta ger verkligen hopp, tack tjejer! Så glad för stödet, peppen och att man kan dela erfarenheter i denna grupp. Jag uppdaterar hur det gick imorgon {#emotions_dlg.flower}
  • Lusselelle123

Så då var äggplocket avklarat och det gick inte alls så bra som önskat :( Från min högra äggstock fick de ut 9 äggblåsor varav 4 av dem innehöll ägg. Från den vänstra äggstocken fick de inte ut någon alls då den tydligen ligger väldigt högt upp och är svår att komma åt. Vi gjorde ett par försök med 3 extra doser morfin och en extra sköterska som fick trycka på magen samtidigt, men pga smärtorna fick vi tyvärr avbryta.. något som även läkaren sa var rätt beslut då risken att skada andra organ var stor. Hon sa även att denna typ av smärtor inte är vanlig, men att det händer och att det är min anatomi det handlar om. Så av 17 äggblåsor blev det bara 4 ägg, känner mig väldigt besviken och ledsen men hoppas på att vårat guldägg är bland dessa!

Men till det positiva så finns ingen risk för överstimulering och det blir återföring redan på fredag om det sker en fin befruktning av de 4 ägg vi fick ut :) 

• Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-09-29 14:44:08 följande:
    Hejsan, usch vilket tufft äggplock du verkar ha varit med om :( det tillhör ju inte normalfallen att det ska vara så svårt och jag förstår att det måste varit väldigt stressande för dig (och även för dem). Jag tror att detta är anledningen att man sövs vid ÄP utomlands (både i Tjeckien och i Schweiz där jag gjorde mina IVFer.)

Se till att vila nu och unna dig något gott, skönt att du inte riskerar överstimulering!

Jag håller tummarna för fin befruktning på dina 4 ägg till i morgon, det behövs bara ett guldägg! kram!Hjärta

Ja det var verkligen fruktansvärt jobbigt, men som du säger så tillhör detta inte normalfallen. Mådde inte alls bra efteråt igår och vaknade idag och grät igen.. är nog fortfarande lite chockerad men har också väldigt ont så att jag knappt vända mig i sängen eller gå. Det känns dessutom som om känslorna kring hur orättvist detta är kom ikapp mig igen.. men unnade mig gjorde jag minst sagt igår, blev både pizza, rödvin och en stor godispåse i soffläge haha.

Är dina finansierade försök i Sverige slut eller har du valt att gå utomlands av andra skäl? Låter ju helt sjukt att de söver ned i andra länder men inte i Sverige, borde vara samma överallt eller att åtminstone valmöjligheten finns.

Tack så jättemycket Hjärta

Dibella skrev 2021-09-29 14:55:10 följande:
    Låter som ett jobbigt äggplock, både fysiskt och psykiskt, hoppas du kommer kunna återhämta dig väl och inte ha så ont nu i efterhand Hjärta Hoppas verkligen att dessa 4 ägg är riktigt fina och att du får en fin tvådagars åter nu på fredag :)

Ja det var det verkligen, och ändå gick jag in med attityden att "äh, det är säkert inte så farligt". Har dessvärre väldigt ont även idag men hoppas att det avtar under dagen. Tror det både handlar om svullna äggstockar och förstoppning, ser ut som en ballong haha. Men tack så jättemycket! Var befinner du dig i processen? Hjärta

Frida123123 skrev 2021-09-29 18:15:20 följande:
    Åh, men bra kämpat igenom äggplocket. Är det ditt första Äggplock? Funderar på om det blivit så omständigt förut. Mina två senaste var lite liknande, att de fick trycka på magen,men som tur var bara hyfsat lätt tryck. Håller tummarna för dina 4 ägg nu!

Tack så mycket!! Ja det var mitt första äggplock och jag ber till högre makter om att det var det sista haha. Läkaren sa efteråt att det inte behöver bli samma sak nästa gång då saker och ting ständigt rör på sig där inne, men jag vet också att gynekologer alltid haft svårt att hitta min vä äggstock så risken finns ju att det blir samma visa. Men du har inte behövt avbryta? För mig kändes det som om de tog i allt dom hade o trots det såg vi den inte på skärmen.. tappade färgen i ansiktet och höll på att svimma/kräkas så det gick liksom inte :(  Var befinner du dig i processen? 

Amelia84 skrev 2021-09-29 19:08:42 följande:
    Men usch vilken upplevelse du haft, låter väldigt smärtsamt! Vad tråkigt att höra att resultatet inte blev som du hade hoppats på. Men som sagt det krävs bara ett guldägg. Så vi hoppas på att det är det du får tillbaka på fredag :) ta hand om dig nu ikväll och unna dig massa gott!

Ja det känns trist men hoppas vårt guldägg befinner sig bland de 4a! De sa igår "ringer vi inte imorgon så blir det återföring på fredag kl 14", så nu vill man ju nästan stänga av telefonen så att dom inte ens kan ringa med dåliga nyheter hehe. Tack så mycket!! 

smulis85 skrev 2021-09-29 19:51:31 följande:
    Fy vad tråkigt att höra många styrkekramar till dig! Håller tummarna för att de är 4 guldägg de fick ut och skönt att du får göra en återföring!! <3

Tack så mycket Hjärta  Hur går det för dig med allt, känner du av den förhöjda dosen? Så spänd över att höra resultat på ditt VUL imorgon, hoppas verkligen att det växt på sig där inne!

• Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-09-30 09:21:15 följande:
    Jag förstår att man mår dåligt efter ett sådant äggplock, och man är så otroligt utsatt i den situationen också, så det blir extra känsligt än om det varit en annan kroppsdel (om du förstår vad jag menar..)
    jag tror att min ena äggstock också ligger lite dold, då mina gynekologer alltid har svårt att hitta den när man ska räkna äggblåsorna..
    du kan nog vara öm ett tag men det borde ge med sig om några dagar, jag förstår om du vill stänga av telefonen idag, jag tycker nog att de kunde ringa i vilket fall så man vet hur många som befruktats! (skulle inte alls funka med mig som har ett sådant otrolig kontrollbehov i den här processen...)

Jag bor i Schweiz sedan några år tillbaka så jag har aldrig gjort IVF i Sverige, vi gjorde IVF 2018 i Prag där det funkade vid andra IVF första FET då jag fick min efterlängtade dotter. Det blev inga kvar i frysen efter det, så vi har fått börja om nu för syskonförsök, och jag har gjort 2 IVF i Schweiz i feb och maj, samt en i Prag nu i sep, där det tyvärr inte blivit tillstymmelse till plus på något av dessa 3 försök.

Mina ägg verkar ha blivit ganska mkt sämre sen dess, och jag har dessutom märkt av att mina cykler är kortare nu så jag släpper nog dessutom ifrån mig omogna/dåliga ägg. (som om man inte redan hade nog med problem i den här processen...) 

men men, skam den som ger sig;) jag måste blicka framåt till nästa försök nu då jag inte gett upp tron på mina ägg riktigt än! Hoppas du mår bättre snart och får tillbaka ett fint embryo imorognHjärta

Ja exakt, förstår precis hur du menar med att det blir extra känsligt. Det verkar inte allt för ovanligt att de ligger olika, tycker till och med att det brukar göra ont vid vanligt VUL då dom ska leta rätt på den rackaren. Ja det är lite konstigt att dom inte ringer oavsett, hade känts bättre om de hade gjort det då jag också har kontrollbehov. Nu blir det istället en oro fram till kl 16 idag då de stänger.. bäst hade ju varit om dom sa att "vi ringer oavsett och berättar imorgon kl 11" eller något sådant. Som om man inte plågas nog med känslostormar liksom.. 

Jahaa okej då förstår jag. Vad fint att du fick din dotter och vilken kämpe du är som orkar fortsätta trots flera misslyckade syskonförsök! Detta är ju en väldigt känslo & energikrävande process så jag är väldigt imponerad av er som gjort detta flera gånger om. Gud vad tråkigt att höra att äggkvalitén blivit sämre och vad sjukt att den kan försämras på så kort tid. Men mirakel sker och jag hoppas verkligen att ni lyckas. Som du säger, skam den som ger sig!! Hjärta

• Lusselelle123
    Dibella skrev 2021-09-30 09:35:52 följande:
    Hoppas att smärtan lägger sig Hjärta men det är klart det är ömt och gör ont när de röjer runt med en lång nål och behöver häva sig på magen för äggstocken. Min vänstra äggstock låg gömd under mitt andra äggplock med, men inte det första? Och den ligger fortfarande gömd såg jag på VUL igår, så misstänker de kommer bli lurigt på detta plocket med. Jag ska på 2a VUL imon och boka äggplock till nästa vecka :) Så just nu håller jag tummarna för att det växer så det knakar där inne, jag hade bara 3-4 vettiga blåsor när de kikade igår, och har redan maxdos, så man kan inte höja.

Ja precis, det är nog rätt svullet där inne och sen att jag inte kan gå på toaletten bidrar nog en del också. Jahaa, men det kanske är som min läkare sa att det rör sig omkring där inne och att det är därför dessa upplevelser kan vara olika från gång till gång. Hoppas verkligen att det går bra på ditt nästa äggplock och att den dolda äggstocken inte ställer till det.

Oj vad spännande med VUL imorgon!! Det verkar ju som om det kan hända en heeel del grejer där inne på bara ett fåtal dagar efter att ha läst andras upplevelser här i tråden, men också min egen som gick från 6-17 på 3 dagar. Håller verkligen tummarna för dig och så får du uppdatera oss imorgon {#emotions_dlg.flower}

• Lusselelle123
    Steeph skrev 2021-09-30 10:46:15 följande:

Hej på er!

Jag är på äl+6 idag och är redan inställd på att vårat sista försök att bli gravida på egen hand kommer att misslyckas. Iallafall så ska jag börja med menopur cykeldag 1. Nu till min fråga. Får man ha oskyddat sex under behandlingen? Jag kom på att vi glömde fråga det när vi var hos Linnékliniken i augusti. Jag kommer att ta fyremadel från cykeldag 5 och vul inbokat cykeldag 7.

Hej, hoppas att det sker ett mirakel och att ni slipper gå vidare till IVF {#emotions_dlg.flower} Under min behandling så var det helt förbjudet med oskyddat sex från och med behandlingens start och fram till äggplock, det var alltså kondom som gällde. De sa att trots Fyremadel så finns en risk att ägg släpper och att flera ägg då kan befruktas, så det är en säkerhetsåtgärd. Nu efter äggplock är det förbjudet i en vecka helt och hållet pga infektionsrisken :)

• Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-30 17:28:51 följande:
    Stackare hoppas du mår bättre snart så påfrestande det här med alltihop! <3 jag mår okej har haft som migrän idag och känner mig ganska svullen om magen. Hoppas på att de är ett tecken på att de finns lite mer äggblåsor imorgon. Är väldigt nervös inför imorgon =/

Tack, jag det är verkligen påfrestande allt detta både fysiskt & psykiskt. Vi får verkligen hoppas att det är pga ett ökat antal äggblåsor, håller alla tummar och önskar dig all lycka till idag. Uppdatera senare Hjärta

Min klinik ringde igår men barnmorskan svarade med "bli inte rädd, bli inte rädd". Hon ville bara kolla hur jag mådde pga av hur allt utspelade sig vid äggplocket, och hon bad så hemskt mycket om ursäkt att hon ringde då hon sagt att hon endast skulle ringa vid dåliga nyheter. Började störtlipa då jag såg numret, men fick höra att 2 av våra ägg blivit befruktade så återföringen blir av idag. Går runt och oroar mig att de inte ska ha klarat natten nu men.. åh så trött på all denna oro och jobbiga känslor. Hoppas på att jag allt går som det ska och att jag är ruvare i em.

• Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-10-01 10:00:20 följande:
    Åh men vännen då! Det är ju precis därför de ska ringa I VILKET FALL!!! Hoppas de ändrar sina rutiner nu och inte lurar någon annan på det där sättet, förstår precis känslan och ångesten när man ser numret som INTE ska ringa!Rynkar på näsan
    MEN så skönt att 2 befruktats och du får återföring idag!!!!Hjärta Håller alla tummar för ett eller två fina embryon!stor kram!

Ja de borde verkligen ha rutin på att ringa oavsett, för precis som du säger så är det fruktansvärt att se klinikens nummer på fel dag. Men återföringen gick jättebra idag, fick tillbaka ett fint embryo så nu är det bara att vänta och hålla tummarna Hjärta  

Jag tycker att du ska starta stimuleringen när mensen kommer om det är vad du vill och om det är ok för kliniken. Allt är ju lite ovisst under denna typ av behandling och det kommer nog alltid vara något som krockar med någon av tillfällena man ska dit. Om personen i fråga inte vet om att du är i denna process så kommer han/hon aldrig misstänka något, så jag tror att vilken ursäkt som helst skulle fungera för att sticka iväg ett tag {#emotions_dlg.flower}

• Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-10-01 19:44:32 följande:

Jaha här var de bara 3 äggblåsor som var stora nog idag :( Blir ÄP på måndag i alla fall för ser ut som de 3 äggen tar allt och tränger undan de andra. Känner inga stora förhoppningar, hoppas på att få ut ett ägg.

Vad ledsen jag blir av att höra att det inte växt till sig några fler och jag förstår din besvikelse. Om jag ska se till mig själv så hjälpte det inte ett dugg att ha många äggblåsor, och om dina 3 innehåller 3 fina ägg så finns det definitivt stora möjligheter för befruktning och återföring.

Min läkare pratade med mig om detta då jag själv var så besviken och ledsen efter att "bara" ha fått ut 4 ägg, och hon påminde om att det bara behövs ett. Hon berättade om flera som bara fått ut 1, fått det befruktat och blivit gravida på första försöket. Vet hur svårt det är att tänka positivt i allt detta, är själv helt inställd på att vi kommer misslyckas denna gång & nästa & nästa, men jag har börjat o kika i lite "ruvar-trådar" nu som faktiskt återger lite hopp Hjärta

• Lusselelle123
    Jill92 skrev 2021-10-02 09:04:50 följande:

Hej tråden! Nu var det några månader sen jag vart här, sen vårt första försök med IVF i juni. Behövde en paus för att ladda inför nästa omgång :) Nu kör vi igen med gonal F- start nästa helg. Så nervöst ändå, trots att jag gjort allt förut. Dosen höjs denna gång till 175(sist hade jag 125 då de utgick från att jag var lättstimulerad, men nä då växte inte så många blåsor så det lyckades inte). Hoppas på bättre tillväxt denna gång. Slänger ut en fråga också: jag misstänker att jag inte hade nån ägglossning just denna månaden, blir lite nojig över att mensen då blir supersen eller inte blir så ?riklig? som de önskar att den ska va för att man ska ringa in inför start. Nån med erfarenheter? Aldrig haft en sån cykel förut.. kram på er alla!

Hej och välkommen tillbaka, vad spännande att ni är igång igen! Hoppas en högre dos kan ge bättre resultat. Jag har nästan aldrig egen ägglossning så jag har fått äta provera för att framkalla en mens. Dock så är dessa menstruationer aldrig rikliga, och denna gången inför vår första IVF-behandling så hade jag endast tre sparsamma blödningsdagar och det var inte något hinder för att påbörja behandlingen. Min läkare sa att mängden inte spelar någon roll, så länge blodet är färskt. 

Gällande om du haft ägglossning och om mensen blir sen eller inte är svårt att säga. Ibland får jag mens trots att jag inte haft någon äl, och ibland uteblir den helt :/ Kroppen är ett mysterium minst sagt, men hoppas att den dyker upp snart så ni få komma igång {#emotions_dlg.flower} 

• Lusselelle123
    Jill92 skrev 2021-10-02 10:47:23 följande:
    Tack för pepp!! Okej men det känns skönt att veta att det inte skapar ?hinder? för att påbörja behandling. Tänker att jag ringer in första dagen det är mer färskt blod då som du säger, och håller tummarna att den enda kommer ungefär när det är tänkt. Är du också igång med ivf försök i höst? ????
    Ja jag frågade maaassor om vad som gills som första mensdag då jag brukar få spottings dag 1, men läkaren sa att även spottings räknas så länge det är färskt blod och inte brunt. Håller tummarna att du inte behöver vänta allt för länge på mensen, annars hade jag kontaktat kliniken för att få recept på provera. Jag gör min första IVF nu och satte in ett 2 dagars igår Skrattande
  • Lusselelle123
    apan95 skrev 2021-10-02 10:52:20 följande:

Nu ruvar jag på en liten blastis från frysen igen <3 har testdag 16/10 och hoppas de ska gå vägen denna gång! någon som är typ i samma ruvarstadie? :)

Spännande! Hur många försök har du gjort? Jag satte in min första 2dagars igår och har testdag 17/10 Skrattande
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021