• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Miilna2015
    Olivia1992 skrev 2021-02-09 10:54:31 följande:

Ni som ruvar, har ni några symptomer? jag har en molvärk som kommer och går om dagarna, ibland kraftig sådan och ibland bara en liten känning. 

kan bero på progesteronet också, har haft det vid tidigare graviditeter men också när jag inte varit gravid. klurigt detdär... 

satte in ett 6 dagars i lördags så är väldigt tidig i ruvandet. 

Jag har i stort sett mensvärk som kommer och går, kände ganska mycket fram till igår men nu har det liksom avstannat lite så jag hoppas det inte betyder att det inte tog sig. Har aldrig varit gravid tidigare och det här är första ivf-en så har inget att jämföra med. Jag började med progesteronet tre dagar innan ET och värken började på ruvardag 2, så jag har hoppats på att det är livmodern som växer och boar in det lilla fröet :)
  • Miilna2015
    annaveronika84 skrev 2021-02-09 07:19:27 följande:

Jag är på dag 15, har sen testdag i Uppsala så på fredag men plussade i fredags. Nu hoppas jag bara det fortfarande visar positivt på fredag ????. Hoppas det går bra för dig!

Har sen testdag jag med, inte förrän 21/2. Tänker försöka vänta med att tjuvtesta till helgen, då har det gått 15 dagar sen ÄP. Väntan är olidlig. Grattis till plusset och hoppas verkligen det håller i sig!!
  • Olivia1992
    Miilna2015 skrev 2021-02-09 12:38:16 följande:
    Jag har i stort sett mensvärk som kommer och går, kände ganska mycket fram till igår men nu har det liksom avstannat lite så jag hoppas det inte betyder att det inte tog sig. Har aldrig varit gravid tidigare och det här är första ivf-en så har inget att jämföra med. Jag började med progesteronet tre dagar innan ET och värken började på ruvardag 2, så jag har hoppats på att det är livmodern som växer och boar in det lilla fröet :)
    vilken ruvardag är du på? :) tänker du testa tidigare än testdagen? 
    jag hoppas också att det är livmodern som förberedersig för en graviditet för oss :) 
  • Anonym0810
    Miilna2015 skrev 2021-02-08 21:53:21 följande:

Jag! Är på ruvardag 5 idag med en 5-dagars blastocyst. Vilken dag är du på?

Såå spännande håller tummarna för dig. Jag är på ruvar dag 2 bara med en 3 dagars. Är galet nervös för hur allt ska gå.
  • Krickan

Hej! I slutet av januari kom (äntligen) brev från RMC i Malmö att de nu ställer oss i kö till IVF! Vi tog alla tester i höstas och fick våra provsvar i början av året (manlig faktor) men sen har vi behövt invänta godkänt cellprov etc.

I brevet från RMC står det att vi ska på ?samtal inför IVF? och att ?besöket beräknas ske om ca 3 månader? Så jag antar att det vi ska på är en sån genomgång av behandlingen och hur man tar sprutorna etc.

Är det någon här som också är hos RMC Malmö som skulle kunna berätta om det verkligen tog tre månader eller om det tog kortare/längre tid? Och kanske någon som kan säga något om hur lång tid det sedan tog från planeringssamtal till att de fick påbörja behandling?

Förstår självklart att det inte går att säga säkert. Att Corona spelar in och att det är många som genomgår IVF just nu. Det är bara mitt kontrollbehov som spelar in. Roligt att försöka planera för vilken månad som vi faktiskt kan vara igång!

Många cyberkramar till alla er i IVF-djungeln!

• pixie78

Läste diskussionen lite längre upp i tråden angående tjuvtestandets vara eller icke vara. Jag var också "emot" tjuvtestning men har trots det ändå aldrig lyckats hålla mig.

Nu vid vårt senaste försök testade jag på dag 9 med femdagars och fick ett plus. Jättekul! Testade sen fem dagar senare på vår officiella testdag och fick då flera negativa tester. Så det tog sig men stannade av direkt. Hade jag inte tjuvtestat hade jag ju inte vetat att det faktiskt funkade en bit på vägen vilket ju ger en viss information till kliniken inför nästa omgång. Hade vi itne tjuvtestat hade vi ju bara trott att det inte funkade alls. 

• Jenzia
    Krickan skrev 2021-02-09 15:44:38 följande:

Hej! I slutet av januari kom (äntligen) brev från RMC i Malmö att de nu ställer oss i kö till IVF! Vi tog alla tester i höstas och fick våra provsvar i början av året (manlig faktor) men sen har vi behövt invänta godkänt cellprov etc.

I brevet från RMC står det att vi ska på ?samtal inför IVF? och att ?besöket beräknas ske om ca 3 månader? Så jag antar att det vi ska på är en sån genomgång av behandlingen och hur man tar sprutorna etc.

Är det någon här som också är hos RMC Malmö som skulle kunna berätta om det verkligen tog tre månader eller om det tog kortare/längre tid? Och kanske någon som kan säga något om hur lång tid det sedan tog från planeringssamtal till att de fick påbörja behandling?

Förstår självklart att det inte går att säga säkert. Att Corona spelar in och att det är många som genomgår IVF just nu. Det är bara mitt kontrollbehov som spelar in. Roligt att försöka planera för vilken månad som vi faktiskt kan vara igång!

Många cyberkramar till alla er i IVF-djungeln!

Hej!

Vår remiss blev bekräftad i slutet av oktober och sen kom kallelsen ca en månad därefter. Vi skrevs in den 8 december och var på sprutskola veckan därefter.

Än så länge har jag bara kunnat meddela mens 1 gång (var tvungen att vänta på svar på cellprov över jul/nyår) och då blev jag nekad pga fullt och personalbrist pga Corona.

Jag skrev till RMC på deras Instagram för några dagar sedan och frågade hur läget såg ut nu och då meddelade de att deras personal fortfarande är utlånad :-/ Min mens kommer i helgen och jag får till 100 procent ett nekande igen. Just nu kan de heller inte uppfylla sin garanti om prioritering efter två nekanden pga Corona. Så det är limbo som gäller Jag hoppas nu att vi får starta innan sommaren, men hoppas på att bli positivt överraskad...
  • Krickan
    Jenzia skrev 2021-02-09 16:50:27 följande:

Hej!

Vår remiss blev bekräftad i slutet av oktober och sen kom kallelsen ca en månad därefter. Vi skrevs in den 8 december och var på sprutskola veckan därefter.

Än så länge har jag bara kunnat meddela mens 1 gång (var tvungen att vänta på svar på cellprov över jul/nyår) och då blev jag nekad pga fullt och personalbrist pga Corona.

Jag skrev till RMC på deras Instagram för några dagar sedan och frågade hur läget såg ut nu och då meddelade de att deras personal fortfarande är utlånad :-/ Min mens kommer i helgen och jag får till 100 procent ett nekande igen. Just nu kan de heller inte uppfylla sin garanti om prioritering efter två nekanden pga Corona. Så det är limbo som gäller Jag hoppas nu att vi får starta innan sommaren, men hoppas på att bli positivt överraskad...

Tack Jenzia för svar!

Ja du, det är verkligen limbo som du säger! Jag håller tummarna för att ni får komma igång väldigt snart, ni är ju en god bit på vägen redan!
  • Jenzia
    Krickan skrev 2021-02-09 17:52:34 följande:

Tack Jenzia för svar!

Ja du, det är verkligen limbo som du säger! Jag håller tummarna för att ni får komma igång väldigt snart, ni är ju en god bit på vägen redan!

Vi får ju bara acceptera situationen när vi ska göra IVF genom landstinget. Men gud vad avundsjuk jag är på alla som har ett datum när de får börja!

Hoppas ni kommer in snabbt och att Corona har lättat tills dess!
  • Tivoli
    Dhalia skrev 2021-02-08 19:20:17 följande:

Hej,

Förstår besvikelsen men om dem lyckas frysa blastocyster så brukar tiningen oftast gå bra med 95% chans så de ganska bra :)

Själva fick vi inga som kunde frysas pga dålig utvecklig. Men för dem flesta finns de någon man kan frysa ändå. Sen lyckas ni få många till frysen så blir de ju jättebra för då slipper man ju äggplock. Lycka till och hoppas de blir många till frysen :)

Hej!

Tusen tack för dina peppande ord. Är så himla skönt att man kan ventilera här med andra som på riktigt kan förstå vad man går igenom.

Oj, hur kunde det bli så för er? Jag menar, är inte det första ultraljudet till för att se just hur utvecklingen ser ut och eventuellt öka dosen för att påskynda utvecklingen? Fick ni något ägg att sätta in direkt?

Förlåt verkligen för min okunskap och om jag ställer alldeles för privata frågor, är helt grön på detta och försöker lära mig allt jag kan. ?? Kram!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021