• SilverDarling

Vi som startar ivf behandling 2021

Gulgja skrev 2021-11-12 11:06:26 följande:

Hej allihopa,

Jag kan berätta om mitt första äggplock. Natten till äggplocket så fick jag så fruktansvärt ont i högra sidan av magen, precis där äggstocken är. Smärtan gick inte att lindra, varken med vetekudde eller Alvedon. Vi bestämde oss för att åka till gyn akuten. Där fick jag morfin och blev tillsagd att det kan vara så att min äggstock vridit sig runt sig själv och jag behöver opereras. Jag sa emot ganska bestämt eftersom jag inte ville att äggplocket skulle ställas in. Bad dem att vänta tills jag fått tag på min IVF läkare. Läkaren svarade på mitt mejl 6 på morgonen och sa att äggplocket ska bli av och att jag får komma dit för undersökning. Ingen var gladare än mig. Smärtan hade blivit bättre med hjälp av all morfin jag hade fått under natten. Klockan 9 hämtade maken upp mig från kvinnokliniken avdelning och vi begav oss mot äggplocket. Vi fick ut 23 ägg. Jag var så lycklig. Vi fick åka hem och jag vilade hela kvällen och natten gick bra. Dagen efter äggplocket (onsdag) så känner jag att samma smärta som jag hade på måndagen innan äggplocket började komma tillbaka. Kl 22 var smärtan så outhärdlig så jag fick åka till gyn akuten igen. Denna gång blev jag akut opererad under natten och fick tömmas på 3 L blod som hade samlat sig runt äggstockar och livmoder. På morgonen hade jag tid med IVF läkaren som skulle ge oss besked om hur många ägg som blivit befruktade. Jag låg illamående och yr från nedsövningen och fick veta att endast 7 av 23 blivit befrukade och de 7 som blivit befrukade var avvikande. Hela min värld rasade. Nu ligger jag nyopererad med de sämsta nyheterna man någonsin kan få. Hur tar man sig upp från något sånt här? Jag ville bara ha bra fina ägg, inget mer. Fick info om att de ska försöka odla alla 7 och på tisdag nästa vecka så vi tillbaka och diskutera nästa IVF och även få veta hur de 7 ser ut men jag skulle inte ha höga förhoppningar enligt min läkare. Fick order om att börja äta Q10. Har ni några tips? Vad gör man för att förbättra kvalitén?

Åh, jag lider med dig Gråter Jag förstår att det måste kännas supertungt att ta sig upp ur det. Men jag tror du klarar det! längtan och kärleken till att få barn är så stark, och man är så oerhört mycket starkare än man trorHjärta

Gav de dig någon anledning till att äggen var avvikande? Jag tänker att det påverkades av morfinet kanske? Jag kan vara helt ute och cykla men det är inte omöjligt.

Gav de dig någon anledning till att äggstocken vridit sig? Jag fick väldigt starka anvisningar av min läkare att jag ABSOLUT INTE fick träna eller göra något ansträngande under sprut-perioden, just för att äggstock och livmoder sväller upp och risken för detta fanns Obestämd men du har kanske inte gjort något fel, det kan kanske hända ändå om man har max otur... 

Det finns många olika sidor på nätet som talar om för en hur man ska förbättra sin äggkvalitet. Det tar ju ca 3 månader för äggen att utvecklas, så det handlar om att man gör det över tid också och inte bara samma cykel. Googla på det så kommer du få upp alla möjliga tips, så får man väl tro på vad man vill utav det sen... 

Styrkekramar!
  • SilverDarling
    Inalina skrev 2021-11-12 12:10:29 följande:
    japp varit där nu, och har väl inga roliga nyheter direkt :( det hade bildats en ganska stor cysta (typ 27x30mm) av en follikel som tydligen inte ägglossat. (är ju rätt vanligt och de brukar ju försvinna vid nästa mens). men kan ju absolut inte börja med någon stimulering nuGråter väntar på besked från min klinik nu om jag ska ta något som startar en blödning, ska vänta ut eller bara skita i alltihopa denna gångenSkrikandes känner mig rätt ledsen och är så trött på alla hinder som dyker upp hela tiden. svårt att se något positivt i detta idagObestämd
    Åh nej Gråter Detta var ju inte alls roligt att höra! Jag lider så med digRynkar på näsan Förstår att det är svårt att blicka framåt när det känns som att allt går emot... men vi får hålla tummarna för att du får ut den med nästa blödning, försöka hålla ett positivt mindset. Efter regn kommer solsken. Jag skulle nog själv ha svårt att se det just när man känner sig som mest nere, men så är det Hjärta

Styrkekramar!
  • SilverDarling
    Inalina skrev 2021-11-23 11:51:43 följande:

Hej tjejer, kom precis från Gyn för ultraljud för att förhoppningsvis kunna starta stimulering. Sjukaste grejen händer där, gyn ser något och frågar om jag är gravid - nopp det är jag verkligen inte säger jag självsäkert. Ok, men ta ett test ändå! Så det gjorde jag? efter att ha försökt naturligt sedan 2014, fått en dotter med IVF 2019 och genomgått 3 misslyckade IVF i år så ser jag för första gången i mitt liv två streck på stickan efter 5 sekunder. Jag är i chock!!!

Men alltså WOW. Sååå oerhört roligt för er, grattis!!! Tänk att det kan bli på det sättet! Vilken vecka är du i?
  • SilverDarling
    Inalina skrev 2021-11-25 13:31:07 följande:
    Tack snälla! Ja detta var ju verkligen det sista jag förväntande mig! =) lite oklart men är nog i v 5+ någonting, ska på VUL på måndag för att de ska kunna mäta och förhoppningsvis säga vilken vecka och dag jag är på. Tiden sniglar sig fram givetvis men denna gången slapp jag ju ?ruvartiden? i alla fall haha!

Hur går det för dig?? Kram!
    Åh jag håller tummarna så för dig! Det där är ju drömmen. 

Ja du, jag hade ju en insättning 9 november som dessvärre slutade i tidigt missfall (kemisk, v 5) så det kändes lite småjobbigt. Men mitt i det jobbiga så vet jag i alla fall att jag KAN bli gravid, och i IVF-sammanhang så är det positivt att ha det eftersom det bådar gott för framtida insättningar. 

Nu måste jag vänta med ny stimulering till januari, eftersom labbet stänger i december. Så nu är det bara att vänta typ. Januari är inte så långt bort, men man vill ju bara köra på direkt på en gång Skrikandes
  • SilverDarling
    Always choklad skrev 2021-11-30 21:24:08

Hej kemisk graviditet har jag också. Haft nästan värre än missed abortion på så sätt att kroppen tror ftf man är gravid länge fast knoppen vet om det. Blödde länge efteråt. Tog ett bra tag innan den var på banan igen. Njut av att kunna äta och dricka allt i jul så kör du stenhårt sedan i jan. Kram!

Ja jag blödde fler dagar än jag brukar (brukar bara blöda lite i 3-4 dagar max) och denna månad känner jag att hormonerna inte är i balans (tror jag har östrogen-dominans vilket jag inte brukar) eftersom kroppen fick kämpa för att ägglossa, jag har ömma bröst sen ÄL, och jag har fått massa finnar vilket jag inte heller brukar... så det är kanske lika bra att kroppen fick vila en månad emellan. Håller tummarna för dig! Hur många insättningar har du gjort och är det ditt första riktiga plus? <3
  • SilverDarling
    Always choklad skrev 2021-12-02 17:16:22 följande:

Hej bara en sån där allmän fråga jag har tagit 2 vaccindoser av C-19 när jag hadde uppehåll i IVF behandling. Hur resonerar ni kring spruta 3? Inte sugen alls att ta den under graviditet nej.

Jag skulle själv aldrig ta vaccinet som gravid. Jag vill inte skrämma någon men ett flertal länder (bl a sverige och Skottland) har haft en oförklarlig kraftig ökning av dödfödda barn sedan vaccinprogrammen rullades ut, och det har alla varit vaccinerade kvinnor. Detta har flera länder börjat utreda närmare för att se om det har en koppling (det behöver ju inte ha det) MEN tills dess så skulle inte jag ta risken <3
  • SilverDarling
    Dibella skrev 2021-12-08 12:32:47 följande:

RD6 idag, så ändå inte supertidigt för att testa. Har haft så konstiga hugg i nedre delen av magen så trodde verkligen det var något. Nu är jag mer nojjad över att något är fel, satt sig fel eller är något galet. Hoppas det går över..

Jo, sambon börjar bli uppgiven han med, han som innan verkat näst intill opåverkad är oerhört frustrerad, mest på sjukvården då han tycker att man borde kunna göra något mer... inte bara säga att allt ser bra ut och sen blir det inget.

Hoppas du mår bra och får se fortsatt fin utveckling på nästa UL 

Styrkekramar till dig Dibella <3

Jag har ju inte gjort lika många IVF som du har än, men har ändå förståelse för uppgivenheten. Jag vill säga till dig att det bara är att fortsätta försöka, men vet att det kanske inte är vad man orkar höra just nu. Men en kvar i frysen som jag förstår det (?) Och du får inte ge upp innan du fått alla insättningar!
  • SilverDarling

Hej alla fina tjejer!

Jag har något galet att meddela... efter första omgången med IVF (en ET plus en FET) som inte tog (FET förra månaden fick jag kemisk på) så skulle vi köra stimulering omgång 2 i januari. Men så helt otippat så får jag ett spontanPLUS i december?! Två dagar före BIM jättestark på testa tidigt, och på BIM får jag 3+ med clearblue digital (borde varit 1-2 eller 2-3?). Detta var nu ett par veckor sedan, men har varit livrädd för att skriva då jag är konstant oroligt att det inte är på riktigt. Är fortfarande i chock tror jag?

Är alltså 5+4 idag, och ska på ett tidigt ultraljud 11/1...

• SilverDarling
    Inalina skrev 2021-12-30 17:14:17 följande:
    Men wow jättestort grattis till dig!!!!:) tänk vad underbart! Och låter ju lovande att testet är så starkt :)! Låter som en liknande situation som jag hade, håller tummarna för lilla miraklet! Vilken härlig julklapp :)! Kram!
    Åh TACK fina du!Hjärta 
    Ja nästan lika samma... fast du har försökt längre än vi. Märkliga var att december var den månad som vi kände att det kanske var bra om vi INTE blev gravida i, eftersom vi ska gifta oss i september nästa år... så vi hade sex 3 ggr i dec.. så blev det ett plus av det Solig 

Är lite orolig dock för symtomen har börjar komma och gå, som idag har jag inte haft något annat än lite ont i brösten tex. Det gör ju att man oroar sig Skrikandes hur har det varit för dig? har du symtom hela tiden? jag har bara mått illa nån enstaka dag hittills också, medan de flesta andra verkar må skit varje dag. Kram!
  • SilverDarling
    IVF2021 skrev 2021-12-30 18:36:32 följande:
    Vilken fantastiskt julklapp! Knasigt att det jag funka spontant efter allt du gått igenom, precis som för Inalina (om än färre behandlingar). Din kropp kanske bara behöver ?startas om??! Grattis!!
    Åh tack! Ja det är så himla konstigt hur kroppen fungerar? Jag hoppas att det är så och att man får behålla denna graviditet och att det är ett friskt barn som kommer ut i slutändan. GRATTIS till dig också ju! Vi är ju nästan exakt samma, jag är 5+4 idag Solig 

Jag är bara orolig för att det inte ska gå hela vägen nu, har ju VUL snart men det känns inte som snart nog... och sen läste jag såklart att om man har högt hcg så KAN det betyda kromosomfel... så det finns alltid nåt att oroa sig överSkrikandes
  • SilverDarling
    IVF2021 skrev 2021-12-30 20:11:31 följande:
    Ja, tänk som det kan gå! Verkligen nästan samma. Du har redan lyckats bokat ett tidigt VUL? Här ligger jag med min överstimulering och väntar på att Livio ska öppna igen 7/1 så jag kan ringa dem då.

Har aldrig hört talas om högt hcg och kromosomfel. Hoppas att du har fel helt enkelt.
    Ja, jag ringde dem ett par dagar efter BIM vilket var precis innan jul (IVF-kliniken som vi är under behandling på) och fick ett tidigt VUL. Höga HCG-värden är en av indikatorerna för Downs syndrom, men då ska det vara i kombination med att ett av de andra värdena de tar också är "fel" (PAPP eller NUPP). Endast högt HCG behöver inte betyda något, men man är ju som man är med information just nu... ologisk. 

Jobbigt att Livio har stängt helt under julen, speciellt när du är överstimuleradRynkar på näsan hur har det varit med dina symptom i övrigt?
  • SilverDarling
    IVF2021 skrev 2021-12-30 21:10:34 följande:
    Då hoppas jag tiden går riktigt fort tills du kan få testa och få mer information och troligtvis bli lugnad. När har de göra de testerna du skrev om?

Ja, det känns inte helt optimalt att de stängt. Blev tappad den 23/12 och fick sedan med min journal i pappersformat och uppmaningen att söka akutsjukvård vid behov. De trodde då jag skulle behöva bli tappad igen 25/12. Men det har faktiskt klarat sig bra! Haft ont och så, mått illa och varit extremt trött. Men det har lunkat på. Tänker att det mest är det som behövs: vätska, vila och blodförtunnande läkemedel.
    Det är ju i samband med KUB man kollar sånt. Är 37 så det är klart man oroar sig för kromosomavvikelser oavsett, så man övertolkar ju all info man får till sig. KUB är väl runt v 11-12?

Okej, så du har kanske inte kunnat tänka så mycket på andra grav-symptom då om du haft det problemet "hängande över dig" Förvånad Jag hoppas det går bra och att det lägger sig snart för dig! Är det Livio i Sthlm du går på?
  • SilverDarling
    Frida123123 skrev 2021-12-30 21:17:25 följande:

Grattis silverdarling och Ivf2021 till plussen!

Tack söta! Grattis till dig med, har nog missat att gratta dig för jag varit så orolig för min egen del. Hur långt gången är du nu och har du gjort/får du tidigt VUL?
  • SilverDarling
    Frida123123 skrev 2021-12-31 08:45:06 följande:

Tack :). Jag förstår absolut, man är uppe i sitt eget, speciellt om man ruvar. Det är en hel del som plussat här i tråden vilket är så roligt att följa. Jag är i vecka 8 (7+3) idag, så det går sakta framåt. Har inte gjort vul ännu utan ska få göra mitt om en vecka. Är rätt orolig, då mina förra två vul gått åt skogen. Så vul den 7/1. När har du ditt?

Ja det är jättekul att så många har fått positiva besked nu på slutet! Åh, förstår att du är stressad då :( jag håller tummarna för att detta är din gång <3 jag har mitt strax efter dig, den 11/1! Du får uppdatera när du varit där <3
  • SilverDarling
    Inalina skrev 2022-01-03 14:16:57 följande:
    ja visst är det konstigt, helt ärligt, jag tror vi hade sex 1 eller max 2 gånger den månaden jag blev gravid, för jag fick liksom inte bli gravid då jag tog någon speciell spruta som skulle stoppa hormonproduceringen :/ men så blev jag det ändå, så jäkla konstigt! men men, har KUB på torsdag och NIPT samtidigt och hoppas på bra resultat så man kan slappna av lite sen. jag mår tyvärr konstant dåligt sedan v 5+2 typ, illamående, yrsel, trötthet och allmänt lite deppig, men jag vet att det går över så jag hoppas jag får vakna en dag snart och att det känns som att jag får mitt fina mående tillbaka...
    jag vet att det är jobbigt när symptomen kommer och går också, men försök äbdå att njuta när du inte känner så mkt, det är verkligen en pärs att gå igenom varje dag och försöka fake it til you make it för att komma igenom dagen med vänner, familj och jobb. stor kram, hade du redan fått tid för VUL?
    Det gör det bara än mer fantastiskt Hjärta Hur gick det på KUB och NIPT? 
    Jag har VUL imorgon... men är också rätt nere för mina symtom försvann i helgen. Jag har inte haft så mycket eller starka symtom till att börja med, och nu har jag som sagt i princip inga kvar. Men har heller inte blött något (inte ens bruna flytningar) och har inte haft ont i magen, men det kan ju vara MA ändå det vet jag ju. Försöker att inte tänka på det och bara ta det som det kommer imorgon, och försöka förstå meningen med det istället. 
  • SilverDarling
    Inalina skrev 2022-01-10 10:44:35 följande:
    ja känns ju nästan som en lite jungru-maria grej här liksom haha Drömmer var på KUB och NIPT i torsdags och allt såg fint ut på ultraljudet men vi väntar definitivt svar på NIPT-testet denna eller nästa vecka. men gynekologen kändes positiv så det var roligt. mannen var med också och det är ju sjukt häftigt så otroligt mkt man kan se på ett ultraljud i v 12 när fostret bara är drygt 5 cm!! det är ju en liten mini-människa därinne..Baby

försök att inte dra för stora växlar i ditt mående - som sagt - så länge du inte blöder så försök hålla dig neutral.. och stort lycka till i morgonHjärta håller alla tummar och jag tror ni får fina besked! det kan vara så nyckfullt med symptom - speciellt i första graviditeten när man känner efter precis HELA tiden.{#emotions_dlg.flower}
    Hej fina.

Jag har inte varit inne på ett tag då jag inte mått super. Min graviditet var ofostrig vilket upptäcktes på VUL i 7+1... Kroppen har inte sagt något utan fortsatt som den fortfarande vore gravid, vilket känns lite jobbigt. Två dagar efter VUL började jag dock blöda lite smått (vet inte om det hänger ihop med att hjärnan visste att där inte var något och att den då satte igång utstötandet rent kroppsligt) och jag har blött i en vecka men nu verkar det ha tagit slut. Jag förstår alla som säger att de känner sig lurade av sin kropp Obestämd 

Såg att du väntade en liten pojke Baby grattis! så glad för alla som lyckas men samtidigt känner man sig ledsen och bitter över sig själv. Man är så splittrad. Skönt ändå att jag inte berättat för någon än, för om folk inte vet så frågar de inte heller och då behöver jag inte tänka på det bortsett från när jag väljer det själv.
  • SilverDarling
    Dibella skrev 2022-01-12 08:04:00 följande:

Hej Hjärta tiden lunkar på här, ska börja med ÄL tester på söndag/måndag inför förhoppningsvis nästa FET. Verkar vara rätt oroligt och kaotiskt pga covid på RMC när jag pratat med dem och långa väntetider inför ny IVF osv, så jag försöker att inte ha för höga förväntningar, mycket kan ske! Covid går som löpeld på jobbet osv.

Ska in och göra testerna inför polisutbildningen måndag/tisdag så blir ÄL tester på hotell i en annan stad, barnlösheten är med en vart man än är i livet och på jorden, hoppas inte jag glömmer bara för är så nervös inför testerna! Skrattande Hoppas att ÄL är lite sen denna månaden så jag inte får "prime time" när jag inte är hemma med sambon, även om man inte "får" ligga vid ÄL när man ska få återföring så skiter vi i det :) Hellre 2 än 0.

Har illamåendet börjat lägga sig nu? kunnat börja slappna av efter KUB och se att det blir ett syskon till dottern nu i år? kram

Clemmentina skrev 2022-01-11 21:01:45 följande:
    Tack för dina peppande ord! Håller tummarna här med. Hur går det för dig?
    Vet ni något kring återföring och så, när detta eventuellt blir i tid? Som jag skrev till Inalina så ska jag börja med ÄL tester till helgen och sen håller jag tummarna att det kommer bli som planerat, har en känsla av att FET inte kommer vara prioriterat i Covid kaoset som verkar riva i sjukvården just nu. Så återstår att se när jag ringer in positivt resultat! Lite nervigt, men jag är oerhört glad att ha annat att fokusera på just nu med, det har nog räddat mig rent mentalt

Hej! gick det bra på testerna till PHS? försökte skriva till dig privat men det gick inte (?) skriv gärna till mig om du ser det här, så slipper denna konversation vara fullt synlig plus att den är OT {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021