• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Anonym1Ha
    Emma1b skrev 2022-02-21 14:57:44 följande:

Tack snälla Inaluna, don pepp värmde! Jag har redan lergigan comp, men tycker inte de gör någon skillnad. Men vanliga lergigan (de har 25 mg mot comps 10 mg) lindrar lite iaf. Visserligen blir jag som en sömngångare men hellre det än illamående. 

Glitterlina, så himla tråkigt att höra! Jag gör mitt livs första ivf, och var livrädd att det skulle bli så för mig (är 40 år). All möda och alla pengar och så inte ens få ut något av det! Nu blev det inte så för mig, fick ut 8 ägg, 5 befruktades, två blastisar till frysen och ett ET. Blev gravid på ET men konstaterat ma på vul v 8. Nu gravid med första FET och bara en kvar i frysen. Är i vecka 9 nu, så än är det för tidigt att säga att detta kommer gå vägen. Men vilka kämpar vi är, vi som tvingas till sprutor och äggplock och insättning och besvikelser och allt vad det är! Hoppas ni hittar en väg frammåt!Hjärta

Jag har en fråga till er som använt lutinus. Hur länge höll ni på och hur trappade ni ut? Jag har mörkt att mitt illamående blir sämre av dem och trodde jag skulle få börja trappa ut dem direkt efter vul, men nehe jag ska fortsätta 2 veckor till med 3 gr/dag.

RMC Malmö hade ändrat rutin när jag gjorde min andra IVF sept -21. De var iofs på ett ET men då skulle man ta  Lutinus 100mg x 3 i 14 dagar efter återföring och sen sluta tvärt. Även om det var innan testdag. Jag vet det var uppe här i gruppen då med men jag valde att följa rekommendationen och sluta tvärt trots att progesteronet ger en känsla av hopp men ville slippa kladdet och biverkningarna. Det funkade för mig. 

• Inalina
    Emma1b skrev 2022-02-21 14:57:44 följande:

Tack snälla Inaluna, don pepp värmde! Jag har redan lergigan comp, men tycker inte de gör någon skillnad. Men vanliga lergigan (de har 25 mg mot comps 10 mg) lindrar lite iaf. Visserligen blir jag som en sömngångare men hellre det än illamående. 

Glitterlina, så himla tråkigt att höra! Jag gör mitt livs första ivf, och var livrädd att det skulle bli så för mig (är 40 år). All möda och alla pengar och så inte ens få ut något av det! Nu blev det inte så för mig, fick ut 8 ägg, 5 befruktades, två blastisar till frysen och ett ET. Blev gravid på ET men konstaterat ma på vul v 8. Nu gravid med första FET och bara en kvar i frysen. Är i vecka 9 nu, så än är det för tidigt att säga att detta kommer gå vägen. Men vilka kämpar vi är, vi som tvingas till sprutor och äggplock och insättning och besvikelser och allt vad det är! Hoppas ni hittar en väg frammåt!Hjärta

Jag har en fråga till er som använt lutinus. Hur länge höll ni på och hur trappade ni ut? Jag har mörkt att mitt illamående blir sämre av dem och trodde jag skulle få börja trappa ut dem direkt efter vul, men nehe jag ska fortsätta 2 veckor till med 3 gr/dag.

Ah jag förstår, jag vet inte hur starka doser man kan ta, kanske får man ta 2 tabletter av komp i så fall, de innehåller ju koffein vilket verkar hjälpa lite mot tröttheten i alla fall..antar att du inte kan dricka kaffe direkt heller med det där måendet ;)

jag drack min första kopp igår i v 19 (!!) har varit otroligt äcklad av både lukten o smaken sedan v 5 men detta tyder ju på att någon sorts normalitet är tillbaka woohoo!Tungan ute 
    I min första graviditet mådde jag bättre redan i v 12-13 så jag hoppas du får uppleva det snart också, förutom Lergigan vet jag inte så mkt annan medicin, jag har själv fått något som heter Cariban här i Schweiz men tror inte det går på högkostnadsskyddet i Sverige och det är SVINDYRT. Men den har hjälpt mig genom de värsta dagarna i alla fall. Håll ut vännen, vet att det är jättetufftHjärta
    Ang Lutinus så verkar du ju ha tillräckligt med progesteron ändå i kroppen då du mår så otroligt dåligt... ofta säger de att det är mängden Progesteron som får en att må dåligt, men i denna graviditeten hade jag inget tillsatt progesteron och mådde om möjligt ännu sämre än första där jag tog fram till v 12.
  • Emma1b

Det är så konstigt att allakliniker gör så olika med lutinus. Jag hatar dem  eftersom de gör illamåendet värre. Flytningarna har jag lärt mig leva med, jag tror inte längre det är början på missfall varje gång det rinner till...

Jag blir så handikappad av illamåendet, allt känns jättejobbigt. Något så enkelt som att ta en dusch måste jag ladda för i flera dagar...

• GlitterLina

Hjärta

tack alla ni skriver så fintGråterHjärta

blir inga mer ivfer så får önska er all lycka. Började mars 2020 & 2 år senare slutar vi
    så under pandemin hade vi något spännande att göra men slutade ju inte som vi önskade.
    kram på er & lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Kommer nog kikar in då å då ändå..

• Snöoväder
    GlitterLina skrev 2022-02-23 23:26:08 följande:

Hjärta

blir inga mer ivfer så får önska er all lycka. Började mars 2020 & 2 år senare slutar vi
    så under pandemin hade vi något spännande att göra men slutade ju inte som vi önskade.

Kramar till dig! Hjärta
  • AndraSladdis
    Emma1b skrev 2022-02-18 18:41:47 följande:

Andrasladdis, så himla tråkigt! Och som du skriver, aå relativt sent. Fy 17, jag tyckte det var vidrigt att få veta i v 8 att det stannat av.

I serien Var fan är storken intervjuades Charlotte Perelli och hon fick också mussfall gång på gång efter att de sett hjärtat slå  i hennes fall var det immunförsvaret som ställde till det och när hon fick medicin som dämpade immunförsvaret så klarade graviditen sig. Så om de inte redan gjort det,hoppas jag de kollar sådana prover på dig. 

Skickar hur som en varm styrkekram!

Tack Emma1b! Jag har redan fått små doser immundämpande, men slutade med dem vecka 8. Nu tycker kliniken att vi ska försöka igen och med större doser immundämpande en längre tid. Jag och min sambo avvaktar lite och funderar på nästa steg. Om jag kan göra något vadsomhelst för att undvika fler missfall så gör jag det, och det inkluderar donerade ägg, kliniken tycker det är för tidigt att tänka på det alternativet men jag är inte säker.
  • AndraSladdis
    GlitterLina skrev 2022-02-23 23:26:08 följande:

Hjärta

Kram! Vi började ju IVF samtidigt och det har långt ifrån blivit en dans på rosor för oss heller. Lycka till vad ni än gör i framtiden!
  • AndraSladdis
    Inalina skrev 2022-02-21 10:48:02 följande:
    hej! ok ändå en räddning att ha något i frysen, men man vill ju ge allra bästa förutsättningarna för dem nu. Jag misstänker att du redan går utomlands om de har fått testa dina embryon, min uppfattning är att kliniker i andra länder är lite mer positiva till att ge patienterna vad de ber om gällande immunbehandling eller blodförtunnande etc. Jag minns inte vad du har fått under dina behandlingar? Och gör du stimulerade FET? Det är tufft att man aldrig vet vad som ska kunna funka men jag håller tummarna för att du får din bebis nästa gångHjärta
    Ja, jag går utomlands och har redan fått blodförtunnande och immundämpande till vecka 8 med det senaste försöket. Kliniken tänker nu förlänga och öka immundämpande eftersom jag får mina MA en senare vecka. 

Ja, det är bra att ha embryon i frysen, men samtidigt känns det som att vi slösar bort dem om vi inte vet vad felet är. Kliniken vill fortsätta med nästa försök snabbare än vi själva vill. Mina tankar går också till att det kanske finns ett dolt genetiskt fel hos oss och därför vill jag testa fostret och oss med karyotype. Och kanske skulle jag vilja testa ett donerat embryo vid nästa försök, för att utesluta genetiska orsaker, blir så ledsen av tanken på fler sena missfall. Men kliniken tycker att vi borde fortsätta med våra embryon. Vi får se hur det blir.
  • Jill92

Fina tråden<3 Känner för att skriva av mig lite trots allt. Vi hade ett avslutande samtal med SU i veckan(inför att sen gå vidare med fjärde försöket privat). De sa iprincip att våra chanser är låga om vi skulle gå vidare, pga att vi haft så hög grad fragmentering på de flesta av våra embryon(dock har vi ju alltid fått något att återföra, så fattade inte helt, totalt dåligt kan det ju inte varit då eller) Men ja blev så nedstämd av det! sån käftsmäll att få höra nån säga så rakt på sak...

Är det inte så att äggkvaliten/graden av fragmentering kan skilja sig från gång till gång? Och att vissa tillochmed lyckas bli gravida trots att äggkvaliten inte är på topp liksom? :/ är det liksom naivt att hoppas på vidare försök. Är ändå bara 29 och allt ser fint ut med äggreserv och min mans spermier osv. 

• Snöoväder
    Jill92 skrev 2022-02-26 21:07:38 följande:

Fina tråden<3 Känner för att skriva av mig lite trots allt. Vi hade ett avslutande samtal med SU i veckan(inför att sen gå vidare med fjärde försöket privat). De sa iprincip att våra chanser är låga om vi skulle gå vidare, pga att vi haft så hög grad fragmentering på de flesta av våra embryon(dock har vi ju alltid fått något att återföra, så fattade inte helt, totalt dåligt kan det ju inte varit då eller) Men ja blev så nedstämd av det! sån käftsmäll att få höra nån säga så rakt på sak...

Är det inte så att äggkvaliten/graden av fragmentering kan skilja sig från gång till gång? Och att vissa tillochmed lyckas bli gravida trots att äggkvaliten inte är på topp liksom? :/ är det liksom naivt att hoppas på vidare försök. Är ändå bara 29 och allt ser fint ut med äggreserv och min mans spermier osv. 

Nej, kan inte vara kul att höra något sånt.... Hjärta
    Om ni går vidare, byter ni klinik helt då?
    Jag har läst några gånger om par som bytt klinik och fått lite annan behandling och helt plötsligt fått bättre embryon och så. 
    Känns ju ändå som om du alltid fått något insatt så måste de ju tro att det kan leda till en graviditet.
    Sen kan ju chansen va lägre men finns det chans så finns det. Chansen för oss som går igenom detta är ju alltid lägre än för "friska" par.

Du är ju inte gammal och har du bra äggreserv och mannen bra spermier, måste ni ju ha en bra chans. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021