• Amelia84

Vi som startar ivf behandling 2021

Lusselelle123 skrev 2021-09-23 10:35:51 följande:

Ja, men nu tycker att sprutorna gör ondare för var dag som går och jag blöder mer också. Är det något du upplevt? Första dagen kändes det inte alls och jag blödde ingenting och sen har det liksom bara eskalerat.. kanske är för att jag blir allt spändare om magen. 

Vid mitt första VUL var jag på cd 19 efter en dubbelkur letrozol och fick då beskedet att ingen äggblåsa hade växt denna gången heller. Gällande överstimulering så sa läkaren att jag löper en större risk då jag har väldigt många äggblåsor, därav att de är lite försiktiga med dosen av gonal-f nu i början. Men imorgon är det äntligen dags för VUL för att se hur det går där inne, är såå spänd 

Åh nej, vad jobbigt! Jag tyckte nog att Fyremadel var värst, tyckte det var svårt när nålen var lite grövre och jag blödde av den en gång, men sen så gick det bättre och bättre. I slutet av sprutdagarna så kände man ju sig som ett proffs :)

Ok, jag förstår. Då blir det ju lite extra spännande på VUL idag! Du får berätta sen hur det gick! Lycka till nu <3
  • Amelia84
    Lusselelle123 skrev 2021-09-24 14:57:10 följande:

Haha ja man det blir mer normaliserat för var dag som går här hemma, helt sjukt egentligen. På VULet idag sa hon att allt såg bra ut och att jag inte behövde oroa mig, dock så tyckte hon inte att mina äggstockar svarat så bra som hon trodde trots min äggkapacitet så hon höjde dosen till 150 fram till på måndag.

Min högra äggstock hade 5 större folliklar och den västra bara 1, och sedan var det ett helt gäng som var mellan 8-12 som inte räknades i nuläget men som hon trodde skulle växa på sig :) Hon gissade på äggplock på onsdag så nu är jag taggad! Tänk om man är ruvare redan i slutet på nästa vecka, hade varit magiskt 

Vad härligt att VULet gick bra! Skönt att det inte fanns risk för överstimulering heller, utan att hon kunde justera upp dosen lite nu istället. För mig hände det mycket de sista dagarna. Så vi håller tummarna på ett fint resultat på ditt äggplock :)

Visst är det en spännande resa :) jag kände mig också så taggad inför varje moment. Man känner ju ett helt nytt hopp som man kanske inte känt på väldigt länge <3
  • Amelia84
    Lusselelle123 skrev 2021-09-28 14:20:54 följande:

Hallå tjejer, då var det fröken orolig här igen haha.. jag ska ju göra mitt ägguttag imorgon och jag undrar om det är någon här som fått göra en återföring trots att ni haft mellan 15-20 stora äggblåsor, eller trots att dom nämnt att det kanske blir totalfrys pga risk för överstimulering?

Vill så gärna få göra en återföring denna månad och det hade gett lite hopp att få höra om någon som fått höra samma sak men som ändå fick göra en återföring :) 

Hej! På mitt plock hittade de 17 blåsor och de sa inget om överstimulering. Så jag fick göra återföring samma omgång. Men då hade de iofs bara sett 12 st vid vul:et innan.

Lycka till! Så spännande för er, det kommer gå jättebra. Så håller vi tummarna för att du inte riskerar överstimulering <3 Du får uppdatera oss imorgon!
  • Amelia84
    Lusselelle123 skrev 2021-09-29 14:06:09 följande:

Så då var äggplocket avklarat och det gick inte alls så bra som önskat :( Från min högra äggstock fick de ut 9 äggblåsor varav 4 av dem innehöll ägg. Från den vänstra äggstocken fick de inte ut någon alls då den tydligen ligger väldigt högt upp och är svår att komma åt. Vi gjorde ett par försök med 3 extra doser morfin och en extra sköterska som fick trycka på magen samtidigt, men pga smärtorna fick vi tyvärr avbryta.. något som även läkaren sa var rätt beslut då risken att skada andra organ var stor. Hon sa även att denna typ av smärtor inte är vanlig, men att det händer och att det är min anatomi det handlar om. Så av 17 äggblåsor blev det bara 4 ägg, känner mig väldigt besviken och ledsen men hoppas på att vårat guldägg är bland dessa!

Men till det positiva så finns ingen risk för överstimulering och det blir återföring redan på fredag om det sker en fin befruktning av de 4 ägg vi fick ut :) 

Men usch vilken upplevelse du haft, låter väldigt smärtsamt! Vad tråkigt att höra att resultatet inte blev som du hade hoppats på. Men som sagt det krävs bara ett guldägg. Så vi hoppas på att det är det du får tillbaka på fredag :) ta hand om dig nu ikväll och unna dig massa gott!
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-10-05 14:20:22 följande:

Hejsan, nu har jag haft möte med kliniken i Prag.

Inga jättepositiva utlåtande från dem, de tycker vi ska köra med äggdonation eftersom mina IVFer vart så dåliga på sistone. 

Dock är varken jag eller mannen redo för det och jag TROR verkligen på att jag kan framkalla ETT bra ägg för ett syskon om vi fortsätter försöka...

I alla fall, vi kom väl fram till att vi kör igång tidigast i november då de vill att man vilar kroppen några månader när jag fått så höga doser ev medicin i augusti, de vill helst att jag gör långa metoden med den där fruktansvärda sprutan (men jag kan nog få igenom korta metoden också) det var ju uppenbarligen inget jättemkt bättre utfall med långa metoden senast.

De vill gärna att min man skulle vara där för ett färskt spermaprov vid äggplocket så denna gången blir det att vi får åka dit alla tre när jag ska ha äggplock. (vi har ju ingenstans att göra av vår lilla mirakeldotter om vi båda åker i väg..) 

Så lite besvikelse var det med mötet även om jag tycker det är bra att de var hårda med att man måste vila kroppen och äggstockarna lite efter en 'tuff' behandling, och om färska simmare är bättre ska de ju få det..

Jag skulle få Pergoveris nästa gång som är någon blandning mellan Gonal F och Menopur (jag fattar inte exakt hur) men det var ju den medicinen som verkar ha funkat bäst på mig de senaste 3 IVFerna. de sa att anlendingen att de inte vill ge menopur är för att det inte är reglerat hur stora doser det finns av vissa ämnen.) också väldigt oklart men jag orkade inte gå in på detaljerna...

ja ursäkta för långt inlägg, men nu är det ju upp till oss att köra en sista IVF-omgång (enligt kliniken i alla fall...- de vill väl inte att vi förstör deras statistik genom att fortsätta för evigt...) och det verkar i alla fall som att jag kan få ruva igen innan jul åtminstone! Kram, känns lite tufft eftersom de inte kändes så optimistiska men jag vill inte ge upp ännu...

Hej vännen!

Mycket att ta in för er idag, men det är ju skönt att de lyssnar på er önskan om att köra en en omgång till. Jag tror också att du kan framkalla det där guldägget :) Det är ju ändå er resa och ni måste ju få bestämma hur den ska se ut. Såklart är det ju bra att de är ärliga med prognosen, men ni behöver ju också få lite tid att kunna bearbeta beslutet om ÄD. Jag hoppas så mycket att denna gång går vägen och kommer hålla alla tummar <3

Fick du några tips på om det finns något ni skulle kunna göra för att förbättra situationen inför nästa omgång?

Stor kram!
  • Amelia84
    Frida123123 skrev 2021-10-05 17:45:19 följande:

Åh, imorgon kommer domen?.Lyckades bli gravid förra gången som tragiskt nog slutade i att man på vul i juni i vecka 8+2 såg att embryot stannat i utvecklingen och inget hjärta som slog.

Blev gravid igen, glad absolut men med en viss försiktighet pga det som hände sist. Är idag i V8 +0. Vul imorgon. Ångest. Idag har jag även haft så ont i magen att jag mått illa. På ett oroväckande sätt. Hoppas på det bästa men förberedd på det värsta. Nej, något sådant kan man aldrig förbereda sig på.

Så spännande med VUL imorgon <3 Stort lycka till! Det kommer gå så bra. Förstår verkligen att du är försiktigt positivt men det är ju verkligen låg sannolikhet att ni skulle råka ut för det igen. Håller alla tummar för att ni får höra fina hjärtslag imorgon!

Kram
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-10-05 17:57:31 följande:

nej men hej! va kul att du hör av dig! hur mår du och vilken vecka är du i nu? har du redan haft VUL?

nej jag fick inga direkta tips faktiskt.. de känns liksom lite som att de tycker att mina ägg blivit skitdåliga på 3 år, och jag vet ärligt talat inte varför det långa protokollet skulle vara bättre för mig heller, kändes inte som att de förklarade det. Har skickat ett mail till dem så får se vad de skriver där. 

jag fortsätter väl knapra mina piller av diverse slag..;) får kanske lägga om kosten litegrann också och försöka att äta lite nyttigare om det skulle påverka något.

Hmm, det är ju lite märkligt ändå att de bara utgår från det värsta. Har du möjlighet att få till ett nytt möte för att kunna ställa lite fler frågor? Så att du kan landa lite mer i vad de olika alternativen innebär och varför de tror att det ena eller det andra skulle fungera bättre.

Jag mår ganska bra, mina symptom svänger. Ena dagen känner jag ingenting, för att nästa dag gå runt och känna mig konstant bakis. Men tycker ändå att jag har väldigt milda symptom. Så det går jag ju såklart och oroar mig för. Men försöker att tänka positivt och att alla graviditeter är olika. Är idag i 7+0 och har mitt VUL på torsdag. Så det ska bli spännande, det känns som en viktig milstolpe. Om allt ser bra ut, kanske jag kan börja landa i att jag faktiskt är gravid. För just nu känns det som att jag går runt och inbillar mig det :D
  • Amelia84
    Dibella skrev 2021-10-07 09:34:19 följande:

Den eviga frågan kring när man ruvar; jag cykelpendlar till jobbet varje dag, tränar styrkelyft och ja.. har samlag, som de flesta nog har någon gång i en relation.

Men kan detta störa ruvningen och göra att det skiter sig?

Pga att jag varit krasslig så har jag inte kunnat träna nu på två veckor och har tränings-abstinens, hade egentligen tänkt vila de två veckorna jag ruvade, men nu blir det så himla lång tid emellan att jag inte riktigt känner för att skippa träningen under ruvartiden längre, men är rädd för att förstöra något. Samma med cyklingen, jag kan såklart åka buss, men cyklar helst. Dock skakas man ju runt en hel del under cyklingen. Jag övertänker detta definitivt, har gjort alla 3 sakerna vid mina tidigare ruvningar och de har ju inte gått vägen, men känns tråkigt att göra avkall på sitt vardagsliv också. Vad är era tankar?

Hej!

Jag förstår verkligen dina funderingar. Jag lyfte frågan med mina läkare och har lyssnat på flertalet poddar. Bla IVF podden. De säger att embryot är tryggt inbäddad så det ska inte vara någon fara. De sa till mig att lyssna på min kropp, om jag hade ont eller var orkeslös under ruvningen så skulle jag ta det lugnt. Men hade jag energi så kunde jag absolut träna. De sa dock att jag skulle undvika den mest intensiva träningen och träning där man kan få ett slag mot magen.

Jag gick både på spinning och styrketräning under min ruvning. Drog ner lite på tempot och vikter så att det kändes bra. Tog även Powerwalks. För mig så var det viktigt att röra på mig då det får mig att må bra.

Här sitter jag nu i v.7+2 så för mig så var inte träningen ett hinder för att få ett plus. Men jag tror att man ska lyssna på sina inre tankar, om man är orolig över att träningen kan påverka negativt, så kanske man ska lyssna på det. För om det inte går vägen vill man inte behöva tänka ?var det för att jag tränade?

Idag ska jag på VUL så får väl se om skrutten mår bra där inne. Men för mig har träningen hjälp mig att må lite bättre under en annars väldigt påfrestande process. <3
  • Amelia84

Idag kom äntligen dagen jag har väntat på. Tidigt VUL. Har gått och vart så orolig till och från då mina symptom kommer och går dagligen. Men där fanns en liten skrutt med ett pickande hjärta. Allt såg jättefint ut och den växer precis som den ska! Vilken lättnad och vilken LYCKA! Nu kan jag äntligen börja tro på att vi kommer få ett litet tillskott i maj! Jag kommer självklart hänga kvar och heja på er! Man blir ju så engagerad i allas resa trots att man aldrig träffats! Så nu håller jag tummarna för många plus i tråden!

Kram på er alla!

• Amelia84

Stort tack för alla fina ord! <3 det är verkligen en milstolpe och vi som genomgår IVF har verkligen tur som får ett tidigt VUL! Så nu får vi bara hoppas att det går hela vägen!

Hur går det för alla ruvare? Någon som har tänkt att testa i helgen?

• Amelia84
    Dibella skrev 2021-10-08 14:46:06 följande:

Då är man officiellt ruvare! Fick en tvådagars återförd nu. Jag har gått och haft hjärtklappning och stirrat på telefonen sen i onsdags eftersom de 4 små äggen som plockades tänkte jag var omogna och att det inte skulle bli någon befruktning. När vi sitter ner med läkaren och embryologen innan återföringen så frågar läkaren "Har den tidigare kliniken sagt något om er äggkvalitet?" och jag känner bara hur hjärtat sjunker, inte undra på att det inte blir något barn.

Sen säger han "För vi fick ut 4 ägg, ett var omoget och de andra tre är så bra de bara kan bli, de utvecklas precis som de ska, ser jättefina ut och vi har bara valt en slumpmässig att återföra idag eftersom alla 3 är lika fina."

Nu är det visserligen bara 2 dagars embryon änsålänge, men känns som att de har goda förhoppningar om att kanske kunna få till frysen också om de fortsatte såhär. Gud va skönt med bra besked kände jag 

Åh vilka underbara nyheter <3 Man känner sig så trygg när embryologen säger att embryot är superfint. Så skönt att få gå in i ruvningen med den känslan. Spännande att ni även kan få till frysen! Håller tummarna för det och att ruvningen ska gå snabbt!
  • Amelia84
    smulis85 skrev 2021-10-09 11:27:02 följande:

Så nu är även jag ruvare på en 5 dagars blastocyst som har börjat kläckas :) hoppas hoppas hoppas på ett fint plus på testdagens 22/10. Har även chans att få ett till frysen men de ville odla den till imorgon och så får vi ett brev om de går att frysa ner den.

Åh så spännande <3 hoppas att ni får till frysen också! Kommer du vänta till testdag eller blir det tjuvtest :)
  • Amelia84
    apan95 skrev 2021-10-10 08:51:17 följande:

tjuvtestade i morse rd8 med blastocyst och jag är GRAVID!!! så chockad, var inte beredd alls!

Men åh vad roligt!! Stort GRATTIS!! Har tänkt så mycket på dig efter förra försöket! Så underbart!!! <3
  • Amelia84
    Frida123123 skrev 2021-10-27 19:34:55 följande:

Efter tre jobbiga veckor. Ni som kommer ihåg mig så fick jag ett fryst embryo insatt, blev gravid, var på vul för tre veckor sedan i vecka 9. Inget hjärta, igen. Detta är mitt andra missed abortion på raken som båda fått sluta med Cytotec. Har haft lite dåligt samvete för att jag inte skrivit här, då så många av er här har hejat på och skickat lyckönskningar. Jag uppskattade det. Kram på alla er där ute som fortsätter och kämpar på!

Frida <3 Blir så otroligt ledsen av att höra detta. Jag har tänkt mycket på dig och du ska verkligen inte ha dåligt samvete för att du inte skrivit. All fokus är på er att få läka, All kärlek till er KRAM<3
  • Amelia84
    Steeph skrev 2021-10-27 13:20:20 följande:

Uppdatering. 9 befruktade som nu odlas vidare. Insättning på söndag om det finns någon kvar vi hade 3 övermogna, 2 undermogna och 2 som inte befruktades (som var mogna). De övermogna är ifrån att läkaren ökade på dosen så mycket i slutet och några spurtade på. Min största låg på 30 mm. Känns ändå helt okej, eftersom tanken var att cykeln kanske skulle ställas in till en början. Blir det fler äggplock så ändras protokollet lite och förmodligen får vi lite högre antal befruktade då.

9 befruktade är ju ett superfint resultat! Vad roligt för er! Nu håller vi tummarna för många blastisar. Hur mår du såhär några dagar efter? Spännande med återföring på söndag!
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-11-23 11:51:43 följande:

Hej tjejer, kom precis från Gyn för ultraljud för att förhoppningsvis kunna starta stimulering. Sjukaste grejen händer där, gyn ser något och frågar om jag är gravid - nopp det är jag verkligen inte säger jag självsäkert. Ok, men ta ett test ändå! Så det gjorde jag? efter att ha försökt naturligt sedan 2014, fått en dotter med IVF 2019 och genomgått 3 misslyckade IVF i år så ser jag för första gången i mitt liv två streck på stickan efter 5 sekunder. Jag är i chock!!!

Men vad är det jag läser?!?! WOW WOW WOW!! Vilka underbara nyheter! Vilken grej! Det är ju heeeelt galet och helt jäkla underbart! Och ni som satt och funderade på äggdonation eller inte och så går ni och blir på smällen helt på egen hand!!! Jag är så överlycklig för er skull! Stort stort grattis!!!
  • Amelia84
    Inalina skrev 2021-11-23 21:29:55 följande:

Tack ! hehe ja vet helt otroligt och underbart som du säger får hoppas jag får pusta ut lite efter ett ultraljud med hjärtslag nästa gång, har svårt att fatta när själva befruktningen har skett faktiskt (fattar att det låter konstigt men tror jag har haft ÄL 2 gånger förra månaden!) allt blev nog lite uppochner av förra IVF och diverse sprutor etc! jag var på ett ultraljud för 2 veckor sedan senast, den 12 nov. då kunde de inte se något i livmodern (jag har ju t.o.m. bilderna och där syns bara slemhinnan). så något har ju vuxit fram de senaste 2 veckorna så förhoppningsvis är det mer att se nästa vecka på VUL. 

hur mår du??

Jag mår bra, gick in i vecka 15 igår. Är väl inne i de sk spökveckorna. Känner inte så mycket, men känner ändå ett lugn.

Det här är verkligen helt otroligt! Du går och väntar på mensen, men klart att den inte kommer :p Hur har du mått senaste tiden? Har du känt av något? Ingen misstanke om att det kanske kanske fanns något där? När får du komma på VUL nästa gång?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021