Dibella skrev 2021-10-07 09:34:19 följande:
Den eviga frågan kring när man ruvar; jag cykelpendlar till jobbet varje dag, tränar styrkelyft och ja.. har samlag, som de flesta nog har någon gång i en relation.
Men kan detta störa ruvningen och göra att det skiter sig?
Pga att jag varit krasslig så har jag inte kunnat träna nu på två veckor och har tränings-abstinens, hade egentligen tänkt vila de två veckorna jag ruvade, men nu blir det så himla lång tid emellan att jag inte riktigt känner för att skippa träningen under ruvartiden längre, men är rädd för att förstöra något. Samma med cyklingen, jag kan såklart åka buss, men cyklar helst. Dock skakas man ju runt en hel del under cyklingen. Jag övertänker detta definitivt, har gjort alla 3 sakerna vid mina tidigare ruvningar och de har ju inte gått vägen, men känns tråkigt att göra avkall på sitt vardagsliv också. Vad är era tankar?
Hej!
Jag förstår verkligen dina funderingar. Jag lyfte frågan med mina läkare och har lyssnat på flertalet poddar. Bla IVF podden. De säger att embryot är tryggt inbäddad så det ska inte vara någon fara. De sa till mig att lyssna på min kropp, om jag hade ont eller var orkeslös under ruvningen så skulle jag ta det lugnt. Men hade jag energi så kunde jag absolut träna. De sa dock att jag skulle undvika den mest intensiva träningen och träning där man kan få ett slag mot magen.
Jag gick både på spinning och styrketräning under min ruvning. Drog ner lite på tempot och vikter så att det kändes bra. Tog även Powerwalks. För mig så var det viktigt att röra på mig då det får mig att må bra.
Här sitter jag nu i v.7+2 så för mig så var inte träningen ett hinder för att få ett plus. Men jag tror att man ska lyssna på sina inre tankar, om man är orolig över att träningen kan påverka negativt, så kanske man ska lyssna på det. För om det inte går vägen vill man inte behöva tänka ?var det för att jag tränade?
Idag ska jag på VUL så får väl se om skrutten mår bra där inne. Men för mig har träningen hjälp mig att må lite bättre under en annars väldigt påfrestande process. <3