• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    AndraSladdis skrev 2021-03-03 14:01:04 följande:
    Jag har också blivit sövd för ÄP. Tyckte det var ok efter några timmar fast man är något tröttare än vanligt. Jag tycker man är ungefär lika trött efter sövning som utan sövning efter ÄP (smärtlindring i det senare fallet gör mig lika trött). För mig hade det funkat med middag, men stå med högklackat i flera timmar hade jag typ velat undvika.
    ok, skönt med någon i samma sits.

ja nånstans kan jag tänka mig att jag nästan skulle bli tröttare av att spänna mig/vara nervös inför äggplock utan sövning som med sövning :/ 
    hehe några högklackade skor har jag inte haft på länge,Tungan ute det är nära vänner som kommer på middag ett par timmar så vi får se. tack snälla för svar!
  • Jenzia
    Inalina skrev 2021-03-03 13:14:15 följande:

tack! får se hur det känns i morgon får ev ställa in med kort varsel annars =)

nu känns det ju mest som att man är livrädd att äggen ska lossna innan äggplocket

Så kände jag med! På dagen innan äggplock slutade min värst ömmande äggstock göra ont, så då tänkte jag att nu har alla ägg släppt! Men icke och risken är tydligen superliten
  • Nykär15
    Inalina skrev 2021-03-03 14:03:44 följande:
    ok tack snälla för svar! oj, låter inte så behagligt att ha ont så länge.. kan inte minnas att jag var särskilt öm förra gången men allt beror väl kanske på hur de hanterar den där nålen!

gud så tråkigt med ert negativa besked :( väldigt ledsen för din skull, ja bra att köra ICSI om inte så många befruktades första gången.

Många gånger säger de att första gången är en 'provomgång' för att man ska veta hur man svarar på medicinen etc, men det känns ju/är ju extremt mkt att gå igenom för en provomgång :/

jag hade likadant, fick bara tillbaka en 3 dagars första gången och inget till frysen, men nästa omgång fixade de till medicinerna och vi fick 10 befruktade och 3 blastocyster därav en blev min dotterHjärta
    Åh vad fint!

Ja jag vet det är så med en provomgång första gången..men ändå hoppas ju när man får ett fint embryo återfört...
    Men bara tagga om och hitta ny energi för nästa omgång. 
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-03 08:48:27 följande:

En liten fråga ang. äggplocket.. jag har ÄP i morgon (kommer sövas då jag gör detta i Schweiz) men på kvällen har jag en middag hemma med några vänner, tror ni att det skulle kunna vara ett problem ni som genomgått detta nyligen?

Jag gjorde detta för 2 år sen men minns inte om jag låg o sov hela dagen sen eller om man var hyfsat normal så man står ut ett par timmar på en middag samma kväll...

För mig har det varit olika. Efter ett äggplock mådde jag dåligt/var trött ett par dagar. En annan gång kunde jag faktiskt jobba direkt efter.
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-03 08:48:27 följande:

En liten fråga ang. äggplocket.. jag har ÄP i morgon (kommer sövas då jag gör detta i Schweiz) men på kvällen har jag en middag hemma med några vänner, tror ni att det skulle kunna vara ett problem ni som genomgått detta nyligen?

Jag gjorde detta för 2 år sen men minns inte om jag låg o sov hela dagen sen eller om man var hyfsat normal så man står ut ett par timmar på en middag samma kväll...Obestämd

Spännande med plock imon! Tiden går så snabbt men samtidigt så långsamt.

Jag mådde bra efter mitt plock, molsvärk men pigg överlag trots morfin och lite starkare smärtstillande med mig hem, kunde egentligen både tränat och gått tillbaka till jobbet ungefär. Men jag tror att det är svårt att veta och att det är inte bara från person till person utan ÄP till ÄP. Bäst att förbereda för att man tar det lugnt kanske, alternativt förvarnar sällskapet att man kanske inte i toppform och sänker ribban lite.

• Dibella

Utav 4 blåsor blev det 3 ägg, ett var omoget, så 2 befruktades (microinj.). Ett fick jag åter idag och ett odlas vidare och får hoppas att det kan frysas in! Får veta på måndag vad som händer med de som de odlar vidare.

Ändå helt okej resultat i slutändan kanske, så nu kommer väntan och allt cyclogest gegg :)

• missjohansson

Hej, jag hoppar in här i tråden, rd7 (FET) och dags för mens imorgon, testdag om 7 dagar. Tar lutinus sedan insättning av blastocyst. Överallt läser jag att man kan känna gravidsymtom av lutinus, vilket jag alltid gör inför mens men nu känner jag ingenting istället. Brukar upp till 5 dagar innan mens få ömma bröst, molvärk och delvis illamående. Någon annan som varit med om liknande?

• Inalina
    Dibella skrev 2021-03-03 15:48:42 följande:

Spännande med plock imon! Tiden går så snabbt men samtidigt så långsamt.

Jag mådde bra efter mitt plock, molsvärk men pigg överlag trots morfin och lite starkare smärtstillande med mig hem, kunde egentligen både tränat och gått tillbaka till jobbet ungefär. Men jag tror att det är svårt att veta och att det är inte bara från person till person utan ÄP till ÄP. Bäst att förbereda för att man tar det lugnt kanske, alternativt förvarnar sällskapet att man kanske inte i toppform och sänker ribban lite.

hehe ja precis tiden går både fort o långsamt haha, kanske extra långsamt när man väntar med lite oro också ;) 

Så bra att 2 av dina ägg befruktades!! och skönt att du ruvar nu, heja lilla embryot nu kör viiii!!
  • Dhalia
    Onemore2018 skrev 2021-03-03 08:26:48 följande:

Det här var sista ägget i frysen, vi har 2 plock kvar. Men hur ska man orka ????

Ni kommer orka de finns bara en väg och de att kämpa på. Till slut lyckas man! Men ja vet hur nedslagen man blir. Vid ett försök fick vi varken något tillbaks eller till frys. Innan vi ens började med IVF tänkte vi 3 försök är mycket och får man till frys så blir de hur många insättningar som helst men tyvärr blev de aldrig så för oss nu gör vi vårt 4e IVF dvs 4e äggplock. Helt plötsligt så var 3 försök ganska lite. Men efter man sörjt lite så kommer hoppet tillbaks igen och man fokuserar på nästa tag :) sen eftersom ni fick en del till frysen första gången så bådar det ganska bra inför nästa IVF så tänk så:)
  • Dhalia
    Dibella skrev 2021-03-03 15:51:55 följande:

Utav 4 blåsor blev det 3 ägg, ett var omoget, så 2 befruktades (microinj.). Ett fick jag åter idag och ett odlas vidare och får hoppas att det kan frysas in! Får veta på måndag vad som händer med de som de odlar vidare.

Ändå helt okej resultat i slutändan kanske, så nu kommer väntan och allt cyclogest gegg :)

Spännnande, håller tummarna :) kunde ni välja att sätta in två eftersom det blev så få eller är det första IVF ni gör?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021