Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 20:04:09 följande:
Tack snälla för svar!
Ja, jag börjar förstå nu att första omgången är mer som ett test, för nu när du säger det sa läkaren att nu får dom utvärdera och justera medicinerna till nästa behandling.
Är det någon som lyckas på första försöket?
Känns bara så hopplöst om det fanns 16 äggblåsor som dom tömt och fick bara ut 4 stycken av dessa, samt att jag hade ett bra amh värde, vad har hänt då? Om amh värdet är bra? Äggen kan ju inte bara trollas bort?
En annan sak som jag funderat över, utan ivf så släpper vi normalt ett ägg per månad, och ivf läkarens mål är att få ut tio ägg och ändå verkar det inte vara många som lyckas bli gravid. Om jag fått ut fyra ägg så ser chanserna inte ljusa ut och läkaren såg inte heller så speciellt hoppfull ut, men 4 ägg borde ju statistik sett vara fyra gånger bättre chans än en person som försöker bli gravid utan ivf som bara släpper ett ägg, samt att båda kräver sina delar för att det ens ska bli en graviditet.
Haha nu kanske jag spårar i mina funderingar, får kanske ställa dom frågorna i morgon när dom ringer.
Du verkar vara kunnig inom detta, hur går det för dig i denna ivf karusell?
hej! vet inte om jag har något klokt svar till dig egentligen.. har de ringt från kliniken ang befruktningen ännu?
det är vanligt att inte alla äggblåsor innehåller ägg, men 4/16 är lågt, så förmodligen behöver du kanske en annan medicin i stimuleringen som kan ge bättre kvalitet, bättre mognad på äggen.
jag har också högt AMH-värde, men säger tyvärr inget om hur många ägg man egentligen får ut, bara att det finns en hyfsat hög reserv (dock vet man inget om kvaliteten med AMH).
förklaringen jag har fått mina senast IVF då jag blivit stimulerad med gonal f har varit att de får äggblåsorna att växa (de har sett 12-16 äggblåros vid VUL), men ger ingen bra kvalitet på äggen däri tyvärr, därför ska jag nu nästa gång prova ny stimulering med Pergoveris - som är en blandning mellan menopur och gonal f.
När man gör en IVF triggar man ägg som annars inte skulle bli till vid en vanlig ägglossning, där bara ett eller max 2 ägg lossar varje månad. - man tillåter alltså de äggen som vanligtvis hade tillbakabildats - att växa också, och dessa har ev. inte alls lika bra kvalitet som det ägget som naturligt hade 'vunnit' matchen och lossat naturligt, om du förstår?
men bra att fråga din klinik vad de tror