• Carolatom07

    Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?

    En del personer verkar tycka att ketchup är en duglig smakförstärkare att ha på nästan allt, och vissa dränker maten i ketchup, för de menar att "annars smakar det ju inget".

    Själv förstår jag inte ens de som har ketchup på pasta, då det ju är mycket godare att ha krossade tomater eller tomatpure på.

    De flesta ketchupsorter smakar dessutom mest syntetiskt och socker, med nästan obefintlig tomatsmak. Heinz är väl ett litet undantag, men även den är ju rätt söt.

    Är inte detta med att dränka mat i ketchup egentligen ett 80-talsbeteende som är ganska ute idag, dessutom?

  • Svar på tråden Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?
  • Moder1

    Ketchup är gott.

    Somliga saltar all mat medan andra pepprar, har vitlök i allt osv.

    Det är väl vad man vänjer sig vid.

  • Magical
    Carolatom07 skrev 2020-12-27 14:32:34 följande:

    En del personer verkar tycka att ketchup är en duglig smakförstärkare att ha på nästan allt, och vissa dränker maten i ketchup, för de menar att "annars smakar det ju inget".

    Själv förstår jag inte ens de som har ketchup på pasta, då det ju är mycket godare att ha krossade tomater eller tomatpure på.

    De flesta ketchupsorter smakar dessutom mest syntetiskt och socker, med nästan obefintlig tomatsmak. Heinz är väl ett litet undantag, men även den är ju rätt söt.

    Är inte detta med att dränka mat i ketchup egentligen ett 80-talsbeteende som är ganska ute idag, dessutom?


    Du får väl fråga dem som gör det. Hur ska vi kunna veta? 

    Dessutom är detta bildat på din egen uppfattning. Tex att det är godare med krossade tomater på pasta - det får du givetvis ha, men det finns nog rätt många som inte skulle hålla med dig. Tomatpuré är ju tex ungefär det äckligaste som finns, men det är min åsikt. 

    Du verkar veta väldigt mycket om olika sorters ketchup så det måste väl betyda att du själv är en av dem som dränkt din mat i ketchup många gånger. 

    80-tal - kanske det. Men har vi inte lov att äta saker som förknippas med vissa decennier? 
  • Carolatom07
    Magical skrev 2020-12-27 15:18:14 följande:
    Du får väl fråga dem som gör det. Hur ska vi kunna veta? 

    Dessutom är detta bildat på din egen uppfattning. Tex att det är godare med krossade tomater på pasta - det får du givetvis ha, men det finns nog rätt många som inte skulle hålla med dig. Tomatpuré är ju tex ungefär det äckligaste som finns, men det är min åsikt. 

    Du verkar veta väldigt mycket om olika sorters ketchup så det måste väl betyda att du själv är en av dem som dränkt din mat i ketchup många gånger. 

    80-tal - kanske det. Men har vi inte lov att äta saker som förknippas med vissa decennier? 
    Ställer frågan i detta forum för att här kanske finns en del som gillar ketchup på många sorters mat. Frågan är väl fri? Jag frågar naturligtvis för att jag är nyfiken på varför.

  • Tow2Mater

    Varfor? krossade tomater och tomatpuré smakar bara äckligt, men man kan  gora en god tomatsås av dem. Men for variation, och om man inte har den tiden, är även ketchup gott, det är ju bara en annan sorts tomatsås. Speciellt på pasta med kottbullar om man inte har annan sås till.

    Ketchup på ris är gott!

    Forstår du lite bättre nu?

  • fluu

    På samma sätt som andra inte kan ha ketchup på allt. Smaksak.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • flygrl

    Jag ser ketchup som en krydda bland andra. Passar fint till vissa rätter, dåligt till andra. Att det sen finns människor som dränker allt i ketchup utan ens ha smakat är ju en annan sak precis som dom som toksaltar utan att först ha smakat på maten.

    Ketchup innehåller mycket tomater utöver socker, salt och nåt mer så så särskilt syntetiskt är det inte. Och menar du verkligen att du häller på krossade tomater eller tomatpuré på en tallrik pasta? Är det gott?

  • sextiotalist

    Jag avskyr ketchup. Innan jag träffade sambon fanns inte otyget i mitt hem

  • sextiotalist

    Jag avskyr ketchup. Innan jag träffade sambon fanns inte otyget i mitt hem

  • Aniiee

    Ketchup är egentligen packat med umami, även om det brukar vara rätt sött, så jag är inte egentligen så superförvånad, även om jag själv endast har ketchup på vissa rätter och endast när jag är sugen på ketchup.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • flygrl
    Aniiee skrev 2020-12-29 21:45:31 följande:

    Ketchup är egentligen packat med umami, även om det brukar vara rätt sött, så jag är inte egentligen så superförvånad, även om jag själv endast har ketchup på vissa rätter och endast när jag är sugen på ketchup.


    Jo, jag håller med om det är en hel del umami i ketchup och jag gillar umami. Fast jag har det naturligtvis också bara på vissa rätter men så är det väl för dom flesta.

    Jag kom på att det vore intressant få input från dig med ditt sinne för god mat och smaker i den här tråden jag nyss startat: www.familjeliv.se/forum/thread/80856029-konstig-bismak-pa-lax
  • Carolatom07
    Tow2Mater skrev 2020-12-27 15:57:10 följande:

    Varfor? krossade tomater och tomatpuré smakar bara äckligt, men man kan  gora en god tomatsås av dem. Men for variation, och om man inte har den tiden, är även ketchup gott, det är ju bara en annan sorts tomatsås. Speciellt på pasta med kottbullar om man inte har annan sås till.

    Ketchup på ris är gott!

    Forstår du lite bättre nu?


    Jag tycker att både krossade tomater och tomatpure har en mycket fräschare smak och framför allt smakar det mer tomat än vad ketchup gör, i mitt tycke.

    Jag tror att det att många är skeptiska till det är för att det är något de aldrig provat. När jag bodde i föräldrahemmet var ketchup mer eller mindre en självklarhet som smakförstärkare. När jag flyttade hemifrån testade jag att ha krossade tomater på pastan, för att jag började tycka att ketchup hade en tråkig och torr smak, och sen dess var jag fast.


  • Carolatom07
    flygrl skrev 2020-12-29 18:35:47 följande:

    Jag ser ketchup som en krydda bland andra. Passar fint till vissa rätter, dåligt till andra. Att det sen finns människor som dränker allt i ketchup utan ens ha smakat är ju en annan sak precis som dom som toksaltar utan att först ha smakat på maten.

    Ketchup innehåller mycket tomater utöver socker, salt och nåt mer så så särskilt syntetiskt är det inte. Och menar du verkligen att du häller på krossade tomater eller tomatpuré på en tallrik pasta? Är det gott?


    Ja, likt du är många skeptiska när jag berättar att jag hellre har krossade tomater än ketchup. Men när jag flyttade hemifrån var jag hemskt trött på ketchup då det alltid var det som vi hade på pasta och andra rätter i föräldrahemmet, och då mindes jag att jag en gång hade tagit en burk krossade tomater ur skafferiet och ätit direkt ur burken, och mindes att jag då tyckte det var ljuvligt gott. Beslutade därför att testa att ha det på pastan och sedan dess var jag fast. Har nästan aldrig efter det haft ketchup på pasta eller ris.

  • Jinks

    Pasta med ketchup är rätt vidirgt. Godare med en klick smör och lite salt och kryddor.

  • flygrl
    Carolatom07 skrev 2020-12-31 23:54:07 följande:

    Ja, likt du är många skeptiska när jag berättar att jag hellre har krossade tomater än ketchup. Men när jag flyttade hemifrån var jag hemskt trött på ketchup då det alltid var det som vi hade på pasta och andra rätter i föräldrahemmet, och då mindes jag att jag en gång hade tagit en burk krossade tomater ur skafferiet och ätit direkt ur burken, och mindes att jag då tyckte det var ljuvligt gott. Beslutade därför att testa att ha det på pastan och sedan dess var jag fast. Har nästan aldrig efter det haft ketchup på pasta eller ris.


    Asså det är ju en smaksak förstås och därför upp till var och en att bedöma om man tycker det är gott. Jag gillar tomat i alla former så jag kanske provar din variant nån gång. Och om du föredrar äta det så ska du ju självklart göra det. Men sen gillar jag ketchup med. Där det passar. I lagom mängd. Som med alla andra kryddor.
  • Persikaplommon
    sextiotalist skrev 2020-12-29 19:38:30 följande:

    Jag avskyr ketchup. Innan jag träffade sambon fanns inte otyget i mitt hem


    Jag avskyr ketchup med. Tur att min man gillar inte heller ketchup så vi slipper otyget i vårt hem.
Svar på tråden Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?