Inlägg från: Junojune |Visa alla inlägg
  • Junojune

BF September 2021

Hej,

Vi väntar första barnet. Plussade 6e januari. Bf 16e september. Vi blev jätteglada men är oroliga för jag har inte så tydliga symptom, så vi är rädda att det ska bli ett MA. Vi hade precis precis fått kontakt med bm för fertilitetsutredning och hon har ordnat med remiss och vi har fyllt i hemskickad hälsodeklaration... testade i onsdags eftersom vi var bjudna till covidsäker middag med vin så jag vill bara ta ett test för att vara 100 %. Mensen skulle komma dagen efter. Men så var det positivt!

Ska göra ett test idag igen för att lugna oss lite (till vilken nytta vet jag inte men ändå..) vi hoppas och försätter drömma om vår plutt.

• Junojune
    Kvinna1989 skrev 2021-01-10 16:43:35 följande:

Känns bara så oroligt när alla jag frågot haft ömma bröst i början :/ men du har nog rätt! Gjorde 3 olika test samma dag för att få de säker ställt, haha :D varav 1 va digitalt .

Jag tog ut min P-stav 13 Oktober, så egentligen inte så länge även om de känns så, konstigt..

Ja de är första :)

Gratis till första!! Samma här :)

Låter som vi har samma oro. Känns verkligen mer otryggt att inte ha symtomen som bekräftar att man är gravid. Jag känner skillnad på brösten men inte mer än de annars varierar under cykeln. Gjorde också flera tester, 4 st! Man är lite trög att fatta XD. 2 var "testa tidigt" så litade inte på dom, 1 digitalt med veckoindikator, 1 vanligt. Trots det testade jag imorse igen haha.. men det hjälpte, fick ett mycket starkare streck direkt så nu är jag mycket lugnare :)

för referens så blev jag gravid för drygt ett år sedan och då var första symptomet ömma bröstvårtor.. så tänker det är olika för alla graviditeter :)
  • Junojune
    Minmillis skrev 2021-01-11 10:19:11 följande:

Jag plussade idag! Helt ofattbart.. efter att försökt i över 2 år! Så lycklig <3 går gärna med i den dolda facebookgruppen

Stort grattis!! Så underbart efter så lång tid <3
  • Junojune
    Minmillis skrev 2021-01-11 13:19:17 följande:

Tack så jätte mycket! Känns så underbart att äntligen få de där efterlängtade plusset. <3 hur mår ni?

Jag mår bra, har bara lite symtom. Mest lite molande mensvärk. Det gör mig iofs orolig att något ska vara fel. Idag har jag haft starkare mensvärk som verkar ha gått över nu. Värmde en vetekudde. Jag är annars väldigt hoppfull och förväntansfull ^^

Hur mår du? Känner du av något ännu?
  • Junojune
    Minmillis skrev 2021-01-11 16:12:10 följande:

De är lite så de är. Man vill ha massor av symtom för o känna sig gravid men när man väl ligger där o slut önska man att dem försvann :P

Jag är väldigt trött och matt i kroppen. Det började redan igår och somnade i soffan innan vilket inte hör till vanligheten. Sedan har jag även fått en jäkla huvudvärk nu på eftermiddagen. Hoppas de släpper i morgon då jag ska börja jobba igen efter lite ledighet.

Ja du har rätt, när jag väl har mer symtom kommer jag ändå önska bort dem igen XD det är så jobbigt med trötthet, att inte orka göra sånt man behöver eller ens det man verkligen vill göra. Jag känner av lite trötthet. Efter ledighet har det varit svårt att vända tillbaka dygnet till jobbtider och så är det mörk årstid, så lite svårt att sätta fingret om det är ett symtom för mig. Säkert båda. Hoppas jag slipper huvudvärken iaf! Jag märker att jag behöver dricka mer, så försöker aktivt att bli bättre på det.
  • Junojune
    1987mli skrev 2021-01-11 19:59:52 följande:

Hej, jag platsar nog också in här ????. nyligen plussat, tror jag är på bim+2 idag. Om allt går vägen så blir det vårat andra barn. ska bli så roligt att våran guldklimp ska få bli storebror! Grattis till alla er andra!

AloeVvera skrev 2021-01-11 17:05:28 följande:

Hejsan!

Plussade idag på bim +2, är supernervös då detta är min första graviditet. Bf preliminärt runt 20/9 då. Hur tänker ni andra som kanske har lite mer koll, ska man försöka skriva in sig direkt (kanske lite tidigt?) eller vänta en vecka eller två?

Grattis!!
  • Junojune
    fluffan84 skrev 2021-01-12 06:18:47 följande:

Jaha vad bra att man kan ha det via telefon också! Visste inte att man kunde det

Så vill jag också ha det. Alla de där små mötena som inte kräver någon undersökning, vore perfekt att slippa passa en tid på vc. Tänker faktiskt be om det! :)
  • Junojune
    My19 skrev 2021-01-12 11:23:00 följande:

Jag kan inte riktigt leva nå mer försiktigt än de jag gör. Har ett jobb där jag måste vara på plats, i en fabrik med typ 900 personer. Där jag rör mig i flera lokaler och jobbar väldigt nära fysiskt också. Vi får testa oss på jobbet 2ggr i veckan om vi vill, det känns bra men det skulle ju kännas ännu bättre om mina kollegor gjorde det så man liksom har koll på alla runt omkring en som kan smitta...

ja det sägs att vi inte ska få vaccin. Tror inte det hinner komma innan september iaf .. men det är bara min tanke.. har inga belägg haha

Jag tror väl inte jag kommer isolera mig mer, gör det redan. Arbetar ca 3-4 dagar hemma, 1-2 dagar på plats, försöker ta bil till jobbet om jag kan. Hålla avstånd och undvika gå in t.ex. i mataffären om jag ser att det är mycket folk. Jag har ingen konkret covidrisk i jobbet förutom det självklara.

Funderar på om du borde meddela chefen om graviditeten så de kan anpassa arbetet för dig? Eftersom gravida inte får arbeta med smittade eller misstänkt smittade tänker jag att det vore bra om ditt arbete kunde anpassas mer.. Typ att kollegorna du arbetar närmast måste testa sig regelbundet eller andra arbetsuppgifter.

Jag tror inte heller vi kommer få vaccinet under graviditeten.
  • Junojune
    My19 skrev 2021-01-12 12:23:43 följande:

Ja jag har kontaktat skyddsombudet som skulle kolla upp andra saker, jobbar med kobolt bland annat i vissa arbetsuppgifter och det är lite oklart kring det. Men kan man verkligen tvinga kollegorna på avdelningen att testa sig regelbundet? Vi är ju 7st som jobbar i samma verkstad, fysiskt tätt som ja skrev ovanför, och vi är 4st som testar oss och dom andra vägrar..

Så jäkla jobbigt,

Har ju nyss fått veta själv att jag är gravid, så helt plötsligt måste man berätta överallt innan man ens vet att det går vägen liksom... men ja, säkerheten först absolut.. men ni förstår säkert hur jag menar

Ja, förstår verkligen! Allt är nytt och man vill ha det för sig själv och inte att det ska vara en allmän uppgift på arbetsplatsen!!

Och jag tror säkert att det går bra för dig oavsett ifall alla testar sig! Men man vill alltid vara på den säkra säkra säkraste sidan eftersom man är extra nojig som gravid <3 bra att du kunnat fråga någon iaf!
  • Junojune
    My19 skrev 2021-01-12 13:29:50 följande:

Ja nu så är ja nojig bara för jag är över 35 med. Förra va ja ju 22 och 23 å då va ju allt en baggis tyckte man å man va typ odödlig ..

Haha vad olika det kan vara! Men sen lever vi i en speciell tid nu också så allt blir lite annorlunda och oron förstärks
  • Junojune
    fluffan84 skrev 2021-01-12 16:47:04 följande:

Hej hej välkommen!

Det finns redan en skapad grupp för oss men väntar på o bli inbjuden dit ????

Hm, kan TS skriva det i trådfrågan?
    Anonym3323 skrev 2020-12-27 16:47:20 följande:

Den här tråden är för oss som väntar barn i september 2021.

Eller vem har skapat fb gruppen? (Jag har valt att vänta med att gå med)
  • Junojune
    Junojune skrev 2021-01-12 18:02:02 följande:

Hm, kan TS skriva det i trådfrågan?Eller vem har skapat fb gruppen? (Jag har valt att vänta med att gå med)

Inser att det kanske är två olika grupper, en på fb och en på fl?

Anledning till att jag väntar med att gå med är att jag sällan använder fb.. men jag tar tillbaka allt nu, jag vet inget helt enkelt XD
  • Junojune
    fluffan84 skrev 2021-01-12 18:25:47 följande:

Man skulle tydligen skriva pm till "Snickesnack" för o bli inbjuden då det är en dold grupp på Facebook.

Apropå ngt annat varför blir det alltid massa frågetecken när jag skriver ngt? Nån som vet

Jaha.

Jag tror det blir frågetecken när man använder symboler som inte finns på fl eller emojis.
  • Junojune
    Sockerikaffet skrev 2021-03-09 20:09:51 följande:

Jag har några i-landsproblem som jag skulle vilja diskutera... :) jag har bf 11/9. I slutet på augusti är vi bjudna på två bröllop (21 och 28 augusti) och jag funderar på om det är rimligt att ställa in sig på att gå eller om jag ska tacka nej direkt? Båda är en bit bort och innebär minst en övernattning. Jag tänker dels på att jag kanske kommer vara jättetjock och trött och ha diverse krämpor men också på covid-situationen eftersom jag inte kan vaccinera mig och kanske bör vara i karantän.

Självklart kan ingen veta hur jag kommer må eller när barnet föds och ingen vet heller hur smittspridningen kommer vara då eller hur långt vaccineringen har kommit. Men hur skulle ni tänka?

Klurig fråga. Själva är vi bjudna 21/8 till bröllop och har bf 15/9. För mig själv har jag tänkt att vi bokar avbokningsbart hotell och siktar in oss på att åka. Om jag inte mår bra eller har krämpor så kan vi avboka. Vi informerar även brudparet om situationen. Jag menar det kan ju alltid hända att en gäst blir sjuk. Men jag har inte alls tänkt på det här med att karantäna... hur länge bör man göra det?

Jag vet inte hur jag hade gjort om det var så nära inpå bf. Tror jag hade bokat hotell, många hotell kan ju avbokas t.o.m. på ankomstdagen. Men då har jag inte funderat på karantän... du kanske kan gå på första men inte andra :)
  • Junojune
    Sockerikaffet skrev 2021-03-20 09:48:04 följande:

Ja, vi kanske ska prata med brudparen och se om det är ok att ev avboka sent. Hotellen brukar inte vara något problem som du säger. Vi vet ju inte om karantän kommer behövas innan förlossningen, det beror ju på hur smittspridningen ser ut då. Om många är vaccinerade kanske smittspridningen i samhället är så låg att även ovaccinerade kan röra sig bland folk. Men det vet ju ingen nu.

Om smittspridningen fortfarande är hög i augusti kanske bröllopen ändå måste bokas om, så det kanske egentligen är en icke-fråga?

Ja precis det vet vi inte.

Hellre att tacka ja och sedan avboka än att tacka nej och sen önska man hade gått.
  • Junojune
    Poeticflower skrev 2021-03-23 09:51:34 följande:

Hej, väntar andra barnet Bf är 18 september, nu väntar jag på svar NIpt. Fick 1/104 på kub för DS. Har ni andra fått göra kub och nipt, hur har det gått?

Vi gjorde kub och jag tyckte det var mysigt. Var beredd på göra nipt privat ifall jag kände att svaret var osäkert. Men vi fick 1/20 000, vilket är det lägsta man kan få. Skönt att ett nipt svar var bättre. Jag var också orolig inför kub, skönt att få veta att man inte behöver vara så orolig längre.
Svar på tråden BF September 2021