Inlägg från: mittuppeilivet |Visa alla inlägg
  • mittuppeilivet

    BF September 2021

    Hej alla, hoppar in här lite sent. Jag är ny på familjeliv också och satt och läste igenom denna tråd igår och så skönt att höra tankar från personer som är i samma sits och ungf lika långt gångna. Det kommer en liten novell här nedan, jag har mkt att berätta XD

    Jag plussade 2/1, på BIM+2 tror jag. Jag väntade tills missad mens då jag var HELT övertygad om att det inte skulle bli något. Jag hade haft MF i v5 i okt/nov förrförra cykeln innan denna (jag har långa cykler >30), och cykeln efter MF var jag däremot helt övertygad om att jag var gravid men det var jag inte. Så jag tänkte att jag inte kunde lita på mina symptom, de var samma som för förväntad mens. Jag var därefter så övertygad om att det inte skulle bli något denna gång att jag gick och köpte en flaska vin på nyårsafton som jag skulle dricka om mensen kom. Men den kom aldrig och det blev en nykter nyårshelg. Tillslut behövde jag ta ett gravtest. Och det var instant positivt :) min app (natural cycles) säger BF 10/9.

    Nu är jag i 7+1, gick alltså in i v8 igår. Sen v6 har jag mått jätteilla. v7 var det helt olidligt och fruktansvärt, fick knappt i mig någonting och satt bara och visste inte var jag skulle ta vägen. Har varit på akupunktur nu som hjälpt, kände hur jag blev mer mig själv medan jag låg där. Och igår fick jag utskrivet legrigan comp som jag hoppas ska hjälpa. Känns som för vissa hjälper det inte? Men jag testade en tablett igår em och det hjälpte, blev VRÅLHUNGRIG, och kunde äntligen få i mig vanlig mat. Vi beställde thai och jag satt och tryckte i mig som att jag inte ätit på år och dar. Behövde även äta kvällsmat på det 2 gånger. Nu är det morgon och jag har tagit en tablett ihop med en banan och väntar tills jag vågar gå upp. Det brukar vara på morgonen efter jag gått upp som jag brukar spy.

    På onsdag nästa vecka är det inskrivningssamtal hos BM, digitalt så min partner kan vara med. Så det blir inga prover då utan det får vänta vilket känns lite konstigt men förståerligt. Hur ser era inskrivningssamtal ut i corona-tider?

  • mittuppeilivet
    Gravidtjej92 skrev 2021-01-21 20:47:09 följande:

    Gravid för första gången i vecka 6. Jag är så orolig för Mf.. känner inte jättemycket symtom mer än kissar mer än vanligt, trötthet och stickningar i magen (barnmorska sa det var för livmodern växer).. någon mer än jag som är i V.6 och har liknade känsla och dom tankar om att det ska bli mf?


    Jag förstår verkligen den känslan! Jag har haft MF i v5 och då blev mina gravtest svagare vilket var en indikation på att det var påväg att hända. Måste inte vara så dock vill jag tillägga!! Men denna gång så tog jag gravtest varannan dag för att se att den blev starkare innan jag ropade hej. Tog även clearblue som visar antal veckor för att se att den ökade från 1-2 till 2-3 och sen +3 veckor. Det lugnade mig men det kan samtidigt ge mer ångest om man inte ser det man vill eller förväntar sig, så det beror lite på hur man är.

    Ett annat tips jag har, som jag från en på youtube (Bettina Rae) som gått igenom flera missfall. Hennes tips att oro för missfall är att sörja i förtid. Det kommer göra lika ont om du går runt och oroar dig och så händer det, som när du är lycklig och sen plötsligt händer det. Var inte orolig förrän du har anledning att vara det, ångesten kommer äta upp dig annars och du kommer inte kunna njuta av att vara gravid. Jag väljer därför att vara lycklig, positiv och glad :)
  • mittuppeilivet
    Jolisia skrev 2021-01-21 10:11:12 följande:

    Hej! Grattis till alla er som plussat! Jag vågar inte riktigt gå med här eftersom jag är livrädd för att något ska gå fel. Testar såklart alldeles för mycket också. Tycker ni det ser ok ut? Känns som det slutat öka senaste dagarna. Äl +13 till äl +16. Tack för hjälpen och jag hoppas att det går bra för er alla!


    Grattis! Tycker det ser jättebra ut!
  • mittuppeilivet
    Tokan123 skrev 2021-01-23 18:03:45 följande:

    Hur mår ni?

    Jag tycker fortfarande det är så konstigt, har testat igen och typ konstaterat att ja du är fortfarande gravid, gått in i v 6 nu. Har inte tid för inskrivniningssamtal förrän första veckan i februari. Vad jag har förstått så får man inte ultraljud förrän v 18 cirka? Hur gör man för att göra ett tidigt ultraljud, eller kolla på annars sätt? Känner att det ju vore skönt att konstarter att allt är so fet ska innan dess. Helt ny på detta och försökte googla men det är ju så olika i olika regioner också, jag tillhör uppsala. Har även trombocytopeni så är orolig Hur det kan påverka graviditeten, tagit kontakt med läkare och får förhoppningsvis svar snart. Känner mig så nybörjare på detta... vill inte berätta för någon annan än sambon än heller så har ingen att fråga.


    Jag mår bra nu sen jag fick legrigan comp utskrivet. Jag har känt starka symptom sen jag närmade mig v7. Illamående, ljuskänslighet, ömma bröst och bröstvårtor, förstärkt luktsinne, saker luktar och smakar annorlunda, mat som jag gillat innan smakar inte gott nu och tvärtom, väldigt trött och drömmer galna färgstarka drömmar. Hade mkt växtvärk i livmodern v6, men inte kunnat känna av det så mkt på senaste då illamåendet varit i fokus.

    Jag har inskrivningssamtal nästa vecka, men bara digitalt. Ska be om VUL då jag har haft missfall tidigare och då jag har en liten svag misstanke om tvillingar eftersom jag har så starka symptom och jag har tvillingar i släkten (???). Vi vill även göra NIPT istället för KUB och då blir det inget UL förrän rutinultraljudet.

    Har läst att man inte kan veta förrän man gör ett ultraljud om det är tvillingar och jag känner mig tokig som ens tänker tanken??
  • mittuppeilivet
    liljekonvaljaavdungen skrev 2021-01-24 16:44:18 följande:

    Hur tog ni beslut om NIPT? Erbjuds ni av landstinget eller går ni privat? Jag och min man diskuterar men har svårt att besluta. Om vi gör NIPT kommer vi gå privat, har redan bokat KUB via landstinget och eftersom journalerna inte synkas på något sätt funderar jag i så fall på att ändå genomföra KUB för att få ett extra ultraljud, eller tänker jag tokigt?


    Vi tänkte bara att NIPT kan man göra tidigare (från v10) och då få veta tidigare om något är fel. Har inte blivit erbjudna det, har inte bokat något än förrän vi har haft inskrivningen och tänkte ta upp det då. Men med högsta sannolikhet blir det privat.
  • mittuppeilivet
    Sara25 skrev 2021-01-24 16:05:01 följande:

    Hej!

    Jag hoppar in här jag också. Fyller 32 i år och väntar andra barnet. Har ett sen innan, född 2016.

    Har bf 17/9 och är i v 6+1 idag. Mår sedan knappt en vecka illa konstant, men har inte kräkts något..ännu..!

    Vaknar på nätterna och då känns det verkligen som att jag behöver springa till badrummet, men lyckas somna om..

    Funderar på att ringa bm imorgon för att fråga om tabletter mot illamående.. vad är er erfarenhet? Mådde inte alls lika illa med första barnet.

    Är orolig över hur jag ska klara de dagar jag jobbar på kontoret för måste typ ligga och vila när jag mår som sämst, så det är skönt de dagar jag arbetar hemma..


    Jag hade frågat! Mitt illamående började som ditt och ungefär samma tid (5+6) och det eskalerade bara och vid 6+3 spydde jag varje dag och hade svårt att få i mig nån vettig mat. Hade testat alla tricks som finns att dämpa det, enda som hjälpte var sömn och äta ofta (fast det är det sista man vill göra). Det var fruktansvärt verkligen... BM skickade mig däremot vidare till VC som skrev ut till mig. Tabletterna (legrigan comp) funkar jättebra, för mig iaf. Om du mår illa under natten kanske du får legrigan istället som är utan koffein. Du kan även testa om sea bands eller postafen funkar. Det verkar som att det funkar för vissa, men inte för mig. Akupunktur hjälpte mig också.
  • mittuppeilivet
    liljekonvaljaavdungen skrev 2021-01-24 17:56:24 följande:

    Förstår! Enda nackdelen är väl att det tar så lång tid att få svar på NIPT (ca 2 v som jag förstått det, men kanske skiljer sig åt beroende på var testerna analyseras) så för vår del skulle resultatet bara komma några dagar före KUB... Jag är mest inne på att NIPT är så mycket mer träffsäkert, KUB är ju enbart en skattning av sannolikheten. Men vi har svårt att bestämma oss..


    Jaså ok! Ja det är också en anledning, att få mer säkerhet. Lyxigt om ni får möjlighet att göra båda två.
    skaviblifyra skrev 2021-01-24 18:00:27 följande:

    De flesta nipt görs det också ultraljud för att datera. viktigt att man ej gått för kort tid. vi ska göra nipt inkl ultraljud privat


    Bra att veta! Ska fråga om det.
  • mittuppeilivet
    Tokan123 skrev 2021-01-25 07:50:23 följande:

    Hade en jag kommer få menskänsla under gårdagen, testade ett jättepositivt test, nu på morgonen så kom det ljusrosa blod på pappret. Så orolig och mår dåligt just nu.. mår illa men vet inte om det är för att det är morgon och har startat eller för att det blev typ ångestjobbigt.


    Skickar många styrkekramar! Förstår det är jätteoroligt, men måste inte betyda nåt!
  • mittuppeilivet
    liljekonvaljaavdungen skrev 2021-01-24 17:56:24 följande:

    Förstår! Enda nackdelen är väl att det tar så lång tid att få svar på NIPT (ca 2 v som jag förstått det, men kanske skiljer sig åt beroende på var testerna analyseras) så för vår del skulle resultatet bara komma några dagar före KUB... Jag är mest inne på att NIPT är så mycket mer träffsäkert, KUB är ju enbart en skattning av sannolikheten. Men vi har svårt att bestämma oss..


    Vill uppdatera och säga att vi kommer göra KUB nästa vecka då vi lyckades få tid så snart. Har ni bestämt er ännu?
  • mittuppeilivet
    Tokan123 skrev 2021-01-26 22:08:05 följande:

    Ska ju dit nästa vecka så tar upp det då, är bara i v 7 då. Och eftersom vi vill boka nipt kommer hon ju behöva boka ett tidigt ultraljud, för som jag förstått måste man ha gjort ett innan nipt.


    Vi kollade också på nipt och då ingick det ultraljud!
  • mittuppeilivet
    Hwden skrev 2021-01-28 12:08:47 följande:

    Hej, fick 3:e VUL i måndags och vi såg inga hjärtslag längre. 3

    Det är ett uteblivet missfall & jag har fått genomgå medicinsk abort hemma nu som vi hoppas gått bra.. :(

    Efter 3:e missfallet i följd så får jag iallafall genomgå en utredning efter det här men nu ska vi bara ta oss igenom det här först.. Det blir för mig därför att lämna tråden här, men jag önskar er all lycka och allt gott nu.


    Beklagar verkligen, önskar er lycka i era framtida försök och att ni får hjälp av utredningen!
  • mittuppeilivet
    Juney skrev 2021-02-01 19:57:35 följande:

    Nu har jag varit frånvarande ett tag.. Har haft fullt upp med att orka med livet xD är nu i v

    .10 och illamåendet är värre än innan, men nu främst på em/kväll. Somnar runt 19 på kvällen och är dötrött efter 15 på dagarna.. trodde liksom illamåendet skulle vända åt det bättre snart :'( aldrig sugen på något och det enda jag ätit på flera veckor som faktiskt smakat gott var en kiwi xD Hoppas på att man får må lite bättre snart :P Och börja orka med vardagen igen :P Har inbokat UL sista veckan i februari, både längtar och fasar för det xD


    Åh hoppas det släpper snart. Jag är också i v9-10 och känner att mitt illamående peakar. Jag har läst nånstans att hormonnivåerna peakar runt v9-10. Och förhoppningsvis går det över när moderkakan tar över. Jag längtar så tills man känner sig levande igen och mat slutar smaka så konstigt :/
  • mittuppeilivet
    ChrisSarla skrev 2021-02-03 07:12:30 följande:

    Inte alls ensam! Här är en till som känner likadant, snart v.10

    Men man ska försöka njuta kan jag ändå försöka tänka efteråt trots alla krämpor för med dottern glömde jag det o vips var det v.39!

    Jag minns efter v.16-18 något så går det relativt snabbt för då hamnar man i ett läge med att allt är bra, mysigt o man mår bra. Då snurrar det för snabbt! Så häng kvar ????


    Jag känner också likadant, men tycker nu när man nått v10 att det inte känns lika långt bort tills första trimestern är över. Sen jag fick legrigan och jag mår mer hanterbart så går tiden fortare också tycker jag. Ska på tidigt ultraljud på fredag så hoppas så att allt ser bra ut.
  • mittuppeilivet
    ChrisSarla skrev 2021-02-04 09:05:47 följande:

    Måste erkänna jag kände det var lite mysigt och tryggt att läsa appen i morse när man når ny vecka med "nu har hen passerat en av dom mest känsliga och kritiska utvecklingsperioder och fokus framöver ligger på tillväxt och mognad"

    Kändes lite mer som "nu börjar det på riktigt" nästan, trots man haft krämpor sen plusset, haha.

    Jag tror för att jag jobbar också som jag gör så har veckorna trots allt gått snabbare än jag vill komma ihåg. Jag önskar dock min sömn kunde bli bättre för den är fruktansvärd just nu, otroligt påfrestande när jag börjar jobbet 06.30-07..

    Ringde min BM precis för att se om jag kunde få utskrivet vanliga Lergigan och ta kvällarna så jag kan bli sömning, dom har den effekten och kanske det hjälper sömnen, har trots allt en hel del månader kvar att jobba.


    Härligt! Vilken vecka gick du in i idag? :)
  • mittuppeilivet
    ChrisSarla skrev 2021-02-05 15:16:02 följande:

    V 10 är jag inne i, det känns kan jag säga. Den jobbigaste veckan med trötthet kan jag tillägga och kryp i benen. Har fått lergigan nu så sov äntligen ordentligt inatt efter jag tog dom. Det var så skönt! Hur mår du? V.8 var det visst?


    Åh ja hoppas det börjar lätta snart. Jag mår helt OK, illamåendet spökar lite och jag är väldigt trött, helt slut kl20 varje kväll och måste sova. Var på tidigt ultraljud idag och är högst oklart nu vilken vecka jag är i. Det var en barnmorska som gjorde UL (inte VUL), och hon trodde v11 enligt sista mens men jag är nog i v9-10 nånstans. Ska på UL igen om 2v och då har den förhoppningsvis växt till sig lite :) men man såg ett litet hjärta slå och det är det viktigaste!
  • mittuppeilivet
    Anonym3323 skrev 2021-02-05 16:37:36 följande:

    Fattar inte vart tiden tar vägen!? Vecka 11 imorgon. Ännu inte kräkts denna graviditet, så tacksam för det. Illamåendet är under kontroll och jag cravar verkligen typ kakor denna gång. Tyvärr, hehe.

    Första besöket hos BM gick bra, ska dit nästa vecka igen och få göra ultraljud och diskutera medicinering för blodtryck som spökade mot slutet förra gången. Hade inte havandeskapsförgiftning men tydligen finns förebyggande mot blodtrycket, vilket kanske är bra!

    Hur mår ni andra hittills? Och har ni släppt nyheten för någon ännu? Själv har jag berättat för två som står mig väldigt nära, men vi kommer kanske berätta nästa vecka för våra familjer. Förra gången blev det inte förrän vecka 14-15 då vi efter missfallet ville vänta lite längre. På jobbet sa jag inte förrän v 20 då magen inte kom fram förrän då :)


    Härligt! Kul med UL nästa vecka :) jag har också bara berättat för två nära vänner. Hade missfall i oktober så behövde att nån skulle veta om samma sak hände denna gång. Men i helgen ska vi berätta för mina föräldrar och syskon! Är så nervös och pirrig inför det. Jag vill inte vänta till v12 eller senare att berätta föe mina närmsta för jag behöver att dom vet och kan få deras stöd ifall det blir missfall igen.
  • mittuppeilivet
    Juney skrev 2021-02-06 16:56:53 följande:

    Någon mer än jag som blir sjuuukt illamående efter man ätit? Några tips mot det? Mitt illamående kommer och går (värre sedan v. 10-11) men kan i regel äta utan problem. Men efter mår jag jätteilla, spänner i magen och pulsar som om hjärtat glidit ner i magen xP

    Är det normalt? XD


    Du kanske äter för mkt på en gång? Igår mådde jag jättejätteilla efter middagen då jag smällde i mig en hamburgare och pommes. Fet mat är inte heller så bra mot illamående tydligen.
  • mittuppeilivet
    Anonym3323 skrev 2021-02-09 18:54:36 följande:

    Jag förstår.. Hur gick det? :D vi ska berätta denna vecka. Var ju på UL igår och det var lite oklart hur långt gången jag är då det var ett spralligt litet busfrö där inne. Haha! Inte konstigt att magen knorrar och bubblar hela tiden ;D men ska göra KUB om två veckor så då blir det nog mer tydligt! Verkar vara runt v 10 nu iaf :)


    Nu vet närmsta familjen :) så himla roligt och skönt att de vet. Alla blev så chockade och glada.

    Okej vad spännande! :D kul att få se hur dom rör sig! Jag ska också försöka på KUB om 2 veckor och borde också vara runt v10. Var på ultraljud i fredags (v9 då) men då tyckte hon det såg så litet ut (vi trodde v11 så blev bakflyttad) så hon kunde inte göra KUB. Gjorde du vaginalt eller via buken? Jag fick göra vanligt via buken och då ser man ju inte så bra innan v10.
  • mittuppeilivet
    Hannis9397 skrev 2021-02-15 15:53:08 följande:

    Hoppar in här! Jag är också gravid i vecka 8. Förra veckan tog jag clearblue som visade 3+ men idag visade den 2-3 v (1 vecka senare). Någon som varit med om detta? Såååå onödigt att testa igen känner jag för slutade med att jag började störtgråta och fick sjukskriva mig. Så orolig för MF då jag har ett sedan förut.


    Åh förstår att det är jättesvårt men försök att inte tänka på det <3 Så länge du inte har några andra symptom på missfall så oroa dig inte. Men om du har svårt att släppa det så kontakta din barnmorska och be bli undersökt.
Svar på tråden BF September 2021