Inlägg från: liljekonvaljaavdungen |Visa alla inlägg
  • liljekonvaljaavdungen

BF September 2021

Grattis allihopa! Plussade i torsdags och är i vecka 5 eller 6. Lite osäkert då jag har extremt oregelbunden mens. Har gått på hormonbehandling i ett år för att försöka få syskon till vår treåriga son, fick MA i v 9 i november och hade planerat att starta om med medicinerna nu efter årsskiftet men så blev vi osannolikt spontant gravida! Helt fantastiskt! Försöker att glädja mig mer än vad jag oroar mig för ett nytt missfall.

• liljekonvaljaavdungen
    Ängamat skrev 2021-01-10 08:58:22 följande:

Stort grattis! Jag har också fått MA under hösten, men försöker att våga vara glad, vilket kan vara lättare sagt en gjort;)

Denna grav mår jag redan rejält illa (vilket jag också gjorde med dottern) så jag har en bra känsla :)

Ja, det är tufft. Men med största sannolikhet är det min sista graviditet (om allt går vägen) så vill inte helle förstöra den genom att noja sönder första 20 veckorna...

Skönt med illamåendet ändå! Jag är bara i vecka 5 och började må illa med min son först i vecka 7 så gissar att det dröjer lite. Är däremot osugen på sånt jag annars älskar, ex godis. Men känner mig på ett svårdefinierat sätt mer gravid nu än vid graviditeten som blev ett MA så hoppas att det är ett bra tecken.
  • liljekonvaljaavdungen
    alvaaaaaa skrev 2021-01-12 23:49:48 följande:

Hej! Hoppar också in i tråden. Även jag plussade på juldagen, världens bästa julklapp ?? Aldrig varit så lycklig som jag är just nu. Det blir mitt första barn om allt går som det ska!

Än så länge mår jag hur bra som helst. Ingen trötthet och inget illamående. Det är nästan så att man blir lite orolig...? Någon som vet när man får göra första ultraljudet? Jag känner att jag kan släppa oron lite om jag får se barnet och kan se att hjärtat slår.

Grattis!

Precis som fluffan säger kan man boka privat VUL om man vill se tidigare, jag har bokat till v 8. Annars är det KUB om ditt landsting erbjuder det, tror det skiljer sig åt beroende på ålder och vet att vissa inte erbjuder pga corona. Så i värsta fall kan man få vänta till RUL i typ v 20 om man inte bekostar själv. Men kolla med din BM vad som gäller i ert landsting så kan du ju ta beslut därefter.
  • liljekonvaljaavdungen
    Anonym3323 skrev 2021-01-24 11:07:53 följande:

Grattis till alla plus!! <3

En fråga till er som väntar ett andra barn (eller mer!) hur mår ni hittills?

Själv känner jag att graviditeten hittills inte varit så lik min första. Eller jag har samma "gravidkänsla" som är svårt att sätta ord på hur det känns. Men om man ska prata symptom så mår jag otroligt mycket bättre. Inte kräks en endaste gång, inte varit så nära heller. Känner sug efter saker men jag kan äta allt i stort sätt, bara kaffe jag har slutat med sen en vecka tillbaka. Passar på nu eftersom jag är så kaffeberoende annars, så såg min chans nu. Haha.

Extremt trött är jag dock som förra gången, men jag började ta järntabletter för en vecka sen och sen dess mår jag såå mycket bättre! Vecka 9 nu kan tilläggas. Så vill våga hoppas att det "värsta" kanske lägger sig efter första trimestern ;)

Jag väntar också tvåan, har ett barn sedan innan född 2017. Är i vecka 7 och först nu jag börjat känna mig gravid (illamående och trött). Men med min son var jag så mycket mer känslig för lukter/vad jag kunde äta redan från v 5. Nu är jag typ konstant hungrig och äter det mesta istället, haha. Har vart nojig att något vart fel (haft ett MA tidigare) men börjar nu fundera på om det kanske är en tjej denna gång? Eller så är varje graviditet bara olik...
  • liljekonvaljaavdungen
    mittuppeilivet skrev 2021-01-24 10:50:09 följande:

Jag mår bra nu sen jag fick legrigan comp utskrivet. Jag har känt starka symptom sen jag närmade mig v7. Illamående, ljuskänslighet, ömma bröst och bröstvårtor, förstärkt luktsinne, saker luktar och smakar annorlunda, mat som jag gillat innan smakar inte gott nu och tvärtom, väldigt trött och drömmer galna färgstarka drömmar. Hade mkt växtvärk i livmodern v6, men inte kunnat känna av det så mkt på senaste då illamåendet varit i fokus.

Jag har inskrivningssamtal nästa vecka, men bara digitalt. Ska be om VUL då jag har haft missfall tidigare och då jag har en liten svag misstanke om tvillingar eftersom jag har så starka symptom och jag har tvillingar i släkten (???). Vi vill även göra NIPT istället för KUB och då blir det inget UL förrän rutinultraljudet.

Har läst att man inte kan veta förrän man gör ett ultraljud om det är tvillingar och jag känner mig tokig som ens tänker tanken??

Hur tog ni beslut om NIPT? Erbjuds ni av landstinget eller går ni privat? Jag och min man diskuterar men har svårt att besluta. Om vi gör NIPT kommer vi gå privat, har redan bokat KUB via landstinget och eftersom journalerna inte synkas på något sätt funderar jag i så fall på att ändå genomföra KUB för att få ett extra ultraljud, eller tänker jag tokigt?
  • liljekonvaljaavdungen
    mittuppeilivet skrev 2021-01-24 17:12:39 följande:

Vi tänkte bara att NIPT kan man göra tidigare (från v10) och då få veta tidigare om något är fel. Har inte blivit erbjudna det, har inte bokat något än förrän vi har haft inskrivningen och tänkte ta upp det då. Men med högsta sannolikhet blir det privat.

Förstår! Enda nackdelen är väl att det tar så lång tid att få svar på NIPT (ca 2 v som jag förstått det, men kanske skiljer sig åt beroende på var testerna analyseras) så för vår del skulle resultatet bara komma några dagar före KUB... Jag är mest inne på att NIPT är så mycket mer träffsäkert, KUB är ju enbart en skattning av sannolikheten. Men vi har svårt att bestämma oss..
  • liljekonvaljaavdungen
    Hwden skrev 2021-01-28 12:08:47 följande:

Hej, fick 3:e VUL i måndags och vi såg inga hjärtslag längre. 3

Det är ett uteblivet missfall & jag har fått genomgå medicinsk abort hemma nu som vi hoppas gått bra.. :(

Efter 3:e missfallet i följd så får jag iallafall genomgå en utredning efter det här men nu ska vi bara ta oss igenom det här först.. Det blir för mig därför att lämna tråden här, men jag önskar er all lycka och allt gott nu.

Beklagar så Har själv ett tidigt MA bakom mig och är så orolig att det ska upprepa sig, känns omänskligt att behöva utsättas för det tre gånger. Håller alla tummar att ni snart kan bli gravida igen och att den gången är er gång!!
Svar på tråden BF September 2021