Inlägg från: ChrisSarla |Visa alla inlägg
  • ChrisSarla

BF September 2021

?????????????? BF 8/9 skulle vi gissa på. Har KUB om 1 månad och hade VUL i torsdags där vi såg en liten plutt vibrera för glatta livet. Går snart in i v.10 men har kommit undan lindrigt enligt min åsikt, min första grav med dottern var en mardröm med kräk o illamående som höll i sig hela vägen till förlossning.

Innan det hade vi ca 6 MF bakom oss utöver det så dottern var ett mirakel. Nu är det en ny partner o första försöket så vi håller alla tummar allt ska gå vägen helt enkelt ????

Med dottern var jag också medlem här så det ska bli kul att följa igen! Är där fler som har svårt att sova och redan en jävla nästäppa? Mardröm!!! Kan inte andas och jag jobbar tidigt så jag måste få min sömn, min chef vet om det tack o lov så jag har fått jobba hemifrån en hel del dessa veckor det varit lite tuffare. Utöver det åkte jag på en jävla förkylning så är hemma i karantän o testa mig för covoid idag..

• ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-02 12:56:19 följande:
    Jag är också trött och sover dåligt, dock inte täppt i näsan än. Jag är dock hemma nu i början på denna vecka för jag bara mår illa, kräks och får inte i mig mat så är helt slut och skakis.
    Har du fått utskrivet lergigan comp? Jag fick det i veckan så äntligen är det under kontroll, saken är dock att emellanåt kommer illamåendet mitt i natten, jag vaknar alltså av det och inatt höll det i sig mellan 01-03, det var fruktansvärt och vakna för jobba så tidigt som 07 sen..
    Men jag tar lergigan comp för dom innehåller koffein med så man inte somnar ännu mer, dock kan jag inte ta dom nattid så det blir en mardröm när det dyker upp som inatt. Kommer köpa stödstrumpor så fort jag kan ta mig ut, det hjälper också mot spring och utmattade ben, kramp i tår och liknande så kanske det kan hjälpa en och sova bättre.
  • ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-02 14:45:30 följande:

Jag ska till bm på ett första besök imorgon så jag hoppas få hjälp där mot både illamåendet och förstoppning. Tack för tips!

Så bra, då ska du absolut be om Lergigan comp. Jag fick pulver mot förstoppning, hade ju grova problem i början med det. Äter dem varannan vecka och torkade fikon och dadlar, det har hjälpt en hel del så hoppas du får all den hjälp i morgon också.
  • ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-01 20:49:47 följande:

Jah har skickat ett pm, citerar så att fler ser att det finns en grupp som kommit in senare i tråden..

Skrivit PM för gruppen:)
  • ChrisSarla
    Kvinna1989 skrev 2021-02-02 20:21:28 följande:

Idag är jag i vecka 7+6, tiden går såå såå sakta. Har BF 15 september, det är ju en evighet tills det! :O

Och första ultraljudet, åå längtar, men är ju evighet tills de också.. haha :)

Är jag ensam om att känna att tiden går sakta?

Kommer de gå fortare senare?

Inte alls ensam! Här är en till som känner likadant, snart v.10

Men man ska försöka njuta kan jag ändå försöka tänka efteråt trots alla krämpor för med dottern glömde jag det o vips var det v.39!

Jag minns efter v.16-18 något så går det relativt snabbt för då hamnar man i ett läge med att allt är bra, mysigt o man mår bra. Då snurrar det för snabbt! Så häng kvar ????
  • ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-02 21:57:08 följande:

Jag är I vecka 6+4. Det känns som det var en evighet sedan jag plussade och jag har nog snart checkat av alla symptom och obekvämligheter man kan ha, och så ska det minst pågå typ 5 v till om jag har tur? Vill inte klaga då graviditeten är efterlängtad men va fan har jag gett mig in på känner jag just nu?! Klarar inte av att jobba.

Hoppas du får dina Lergigan idag, du kommer förhoppningsvis kunna leva lite mer normalt då! Du hade BM idag om jag minns rätt.
  • ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-02 21:57:08 följande:

Jag är I vecka 6+4. Det känns som det var en evighet sedan jag plussade och jag har nog snart checkat av alla symptom och obekvämligheter man kan ha, och så ska det minst pågå typ 5 v till om jag har tur? Vill inte klaga då graviditeten är efterlängtad men va fan har jag gett mig in på känner jag just nu?! Klarar inte av att jobba.

Hoppas du får dina Lergigan idag, du kommer förhoppningsvis kunna leva lite mer normalt då! Du hade BM idag om jag minns rätt.
  • ChrisSarla
    Tokan123 skrev 2021-02-03 21:08:50 följande:

Jag var på ett första samtal hos bm idag. Ska prova postafen innan de skriver ut legrigan. De tyckte också jag ska fortsätta va sjukskriven så länge jag mår såhär dåligt och inte kan äta .

Men dom kan också funka, jag hade svåra kräkningar och illamående med dottern som tyvärr höll i sig hela vägen men jag bytte mot Lergigan Comp för kunna hålla mig vaken på jobbet. Nu har det inte alls varit i samma utsträckning med illamående med denna grav. Hoppas dessa hjälper dig nu!
  • ChrisSarla
    mittuppeilivet skrev 2021-02-03 17:36:10 följande:
    Jag känner också likadant, men tycker nu när man nått v10 att det inte känns lika långt bort tills första trimestern är över. Sen jag fick legrigan och jag mår mer hanterbart så går tiden fortare också tycker jag. Ska på tidigt ultraljud på fredag så hoppas så att allt ser bra ut.
    Måste erkänna jag kände det var lite mysigt och tryggt att läsa appen i morse när man når ny vecka med "nu har hen passerat en av dom mest känsliga och kritiska utvecklingsperioder och fokus framöver ligger på tillväxt och mognad"
    Kändes lite mer som "nu börjar det på riktigt" nästan, trots man haft krämpor sen plusset, haha.

Jag tror för att jag jobbar också som jag gör så har veckorna trots allt gått snabbare än jag vill komma ihåg. Jag önskar dock min sömn kunde bli bättre för den är fruktansvärd just nu, otroligt påfrestande när jag börjar jobbet 06.30-07..
    Ringde min BM precis för att se om jag kunde få utskrivet vanliga Lergigan och ta kvällarna så jag kan bli sömning, dom har den effekten och kanske det hjälper sömnen, har trots allt en hel del månader kvar att jobba.
  • ChrisSarla
    mittuppeilivet skrev 2021-02-04 16:47:32 följande:

Härligt! Vilken vecka gick du in i idag? :)

V 10 är jag inne i, det känns kan jag säga. Den jobbigaste veckan med trötthet kan jag tillägga och kryp i benen. Har fått lergigan nu så sov äntligen ordentligt inatt efter jag tog dom. Det var så skönt! Hur mår du? V.8 var det visst?
  • ChrisSarla
    Juney skrev 2021-02-06 16:56:53 följande:

Någon mer än jag som blir sjuuukt illamående efter man ätit? Några tips mot det? Mitt illamående kommer och går (värre sedan v. 10-11) men kan i regel äta utan problem. Men efter mår jag jätteilla, spänner i magen och pulsar som om hjärtat glidit ner i magen xP

Är det normalt? XD

Jaaaaaag! Exakt så! Men du ska försöka äta mycket mer kall mat än varm, små portioner ofta och frukt. Det hjälper mig men jag mår illa efter jag ätit varje gång. Undviker fet eller sur mat för då kommer det lika snabbt upp i halsen och halsbrännan spökar. Undviker fet mat mot kvällen. Sen promenerar jag mellan 30min-1h varje dag för illamåendet, hjälper sååå mycket med luft och komma ut, både för illamåendet o tröttheten egentligen.
  • ChrisSarla
    Juney skrev 2021-02-06 19:55:23 följande:

Äter i princip ingen varm mat :P lever på frukt, yoghurt och rostbröd.. Potatismos och pasta funkar också. Jag har hästar så är ute och rör mig ett par timmar per dag :P O ja det hjälper tills det slår tvärstopp och jag blir sååå trött xD Märker också att jag blir mer illamående på EM/kväll när jag börjar bli trött.

Jag är alltså inte ensam med rostbröd, Ayran/yogi och frukt. Känns så skönt för jag älskar det nämnda men inte i dessa mängder jag förbrukar just nu. Jösses vad frukt det går här hemma! O rostbröd, haha.

Men då är det säkert så, dessa veckor tyvärr. Jag har Lergigan när det blir för jobbigt så då tar jag en tablett, dock mer mot kvällen för jag sover otroligt dåligt sen några veckor tillbaka. Vaknar mitt i natten o kan inte somna om på 2-3h, fruktansvärt påfrestande!
  • ChrisSarla
    Juney skrev 2021-02-06 19:55:23 följande:

Äter i princip ingen varm mat :P lever på frukt, yoghurt och rostbröd.. Potatismos och pasta funkar också. Jag har hästar så är ute och rör mig ett par timmar per dag :P O ja det hjälper tills det slår tvärstopp och jag blir sååå trött xD Märker också att jag blir mer illamående på EM/kväll när jag börjar bli trött.

Jag är alltså inte ensam med rostbröd, Ayran/yogi och frukt. Känns så skönt för jag älskar det nämnda men inte i dessa mängder jag förbrukar just nu. Jösses vad frukt det går här hemma! O rostbröd, haha.

Men då är det säkert så, dessa veckor tyvärr. Jag har Lergigan när det blir för jobbigt så då tar jag en tablett, dock mer mot kvällen för jag sover otroligt dåligt sen några veckor tillbaka. Vaknar mitt i natten o kan inte somna om på 2-3h, fruktansvärt påfrestande!
Svar på tråden BF September 2021