• emeliiiiiie

    Hur uttalar ni namnet August?

    Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??

  • Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?
  • fruvalborg

    Korrekt uttal är ?Åågust?. Detta har försvunnit under åren, men det är så namnet alltid uttalats tidigare. Så säger man författarens namn är det Åågust Strindberg.

  • Jag är bara jag
    fruvalborg skrev 2020-12-28 14:15:36 följande:
    Korrekt uttal är Åågust. Detta har försvunnit under åren, men det är så namnet alltid uttalats tidigare. Så säger man författarens namn är det Åågust Strindberg.
    Korrekt uttal är det uttal föräldrarna ger barnet.  Mitt eget namn går uttala på 2 vis, men det korrekta på mig är som jag själv uttalar det. 
  • emeliiiiiie

    Hur det uttalades förr i tiden känns ej relevant. Var mest bara nyfiken hur folk uttalar det idag och om man kan förvänta sig flera olika uttal av olika personer om man heter August. Eller om det lätt bli ett smeknamn.

  • fruvalborg
    Jag är bara jag skrev 2020-12-28 14:24:46 följande:

    Korrekt uttal är det uttal föräldrarna ger barnet.  Mitt eget namn går uttala på 2 vis, men det korrekta på mig är som jag själv uttalar det. 


    Hehe ja nu för tiden så tänker de flesta så. Men följer man gamla uttalsregler så blir Au ett Å. Uttala era ungars namn hur ni vill, men vill man säga namnet korrekt för en person som fått det i en annan tid när sådant spelade roll så ska det uttalas Å.
  • fruvalborg
    Jag är bara jag skrev 2020-12-28 14:24:46 följande:

    Korrekt uttal är det uttal föräldrarna ger barnet.  Mitt eget namn går uttala på 2 vis, men det korrekta på mig är som jag själv uttalar det. 


    Hehe ja nu för tiden så tänker de flesta så. Men följer man gamla uttalsregler så blir Au ett Å. Uttala era ungars namn hur ni vill, men vill man säga namnet korrekt för en person som fått det i en annan tid när sådant spelade roll så ska det uttalas Å.
  • Jag är bara jag
    fruvalborg skrev 2020-12-28 14:33:47 följande:
    Hehe ja nu för tiden så tänker de flesta så. Men följer man gamla uttalsregler så blir Au ett Å. Uttala era ungars namn hur ni vill, men vill man säga namnet korrekt för en person som fått det i en annan tid när sådant spelade roll så ska det uttalas Å.
    Ja, August Strindberg uttalas med Å, det vet jag. Men vill folk idag uttala sina barns namn som AAAgusst eller tom Augusst så får dom. Många namn kan uttalas olika. Jag hade en bekant som hette Carola och det uttalades med betoning på a:et och med långt a.
  • fluu

    Jag uttalar som namnbäraren uttalar(vilket tyvärr oftast är "Aaagust"). Jag föredrar däremot uttalet "August".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?