• Anonym (TS)

    Vet verkligen inte

    Jag mår dåligt av att leva med sambon. Vi har varit ihop i 15 år och har barn. Han har aldrig riktigt respekterat mig, aldrig varit intresserad av att prata med mig eller frågat mig saker. Som tjej fostras man in i att det är så det ska vara, men nu mår jag så dåligt av att bo ihop med honom. Han är ganska simpel och jag upplever ingen glädje med honom. Han drar energi ur mig. Är helt ointresserad av det jag pratar om. Jag känner ingey annat än irritation för honom. Men om vi separerar blir jag fattig. Missförstå mig inte, jag har tjänat bättre än han de senaste åren men har nu varit tvungen att ta en mycket lägre inkomst. Jag skulle ha mindre pengar, sämre boende. Vi har ett stor hus och jag skulle behöva ta en hyrestrea om jag separerar. Men jag tål honom inte. Skulle behöva råd från någon som varit i samma situation. Är det värt att separera? Det jag skulle sakna är någon som gör hälften av allt hemma. Men jag skulle få ett mycket bättre humör, bli en bättre mamma och växa som människa.

  • Svar på tråden Vet verkligen inte
  • Anonym (Ylva)

    Frågan är väl snarare är det värt att stanna?

    Ja det kommer vara tufft ett tag. En omställning är alltid det. Men det är värt det!! Ett annat alternativ är att du skaffar dig en hobby som håller dig hemifrån flera timmar om dagen. Men det är inte hållbart i längden. Du överlever men du lever inte. Det finns någon där ute som faktisk hade varit intresserad av att lyssna på vad du har att säga. Hitta honom istället och lämna den potatissäcken som din sambo är.

  • Anonym (J)

    ?Som tjej fostras man in i att det är så det ska vara?. Eh nej, tala för dig själv du...

  • AndreaBD

    Det är DEFINITIVT läge att separera i den situationen. Man mår permanent dåligt då, och det är ju en situation man inte ska vara kvar i. Vet själv hur det är. När jag skilde mig - av liknande orsaker - så mådde jag mycket bättre ganska omgående. Och då brukar man ändå alltid må dåligt i början (även om det är rätt beslut), men jag mådde t.o.m. bättre direkt. 

    Och ekonomin brukar vara lite knepigt i början kanske, men i längden kan det bli helt annorlunda/bättre. Du träffar säkert en ny partner så småningom och köper hus med honom? Det brukar inte ta många år tills även ekonomin är tillbaka där den var. 

  • Anonym (TS)

    Har tagit upp det med honom en gång men han började gråta hysteriskt och bedyrade hur mycket han älskar mig mm. Så då kände man sig älskad men sen är det vardag igen och inget förändras.

  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2020-12-28 17:28:45 följande:

    Har tagit upp det med honom en gång men han började gråta hysteriskt och bedyrade hur mycket han älskar mig mm. Så då kände man sig älskad men sen är det vardag igen och inget förändras.


    Då bör han ju inte förvånad över om du nu fortfarande vill separera. Han är en vuxen människa, han klarar av det här. Ibland kan man inte ens fixa det. Ni kanske är för olika, eller så något sånt. Och du behöver inte hans godkännande. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-28 16:01:08 följande:

     Som tjej fostras man in i att det är så det ska vara, 


    Det är väl inte riktigt sant, sedan 2 generationer tillbaka ungefär, beklagar om du har uppfostrats så. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-28 17:43:20 följande:

    Det är väl inte riktigt sant, sedan 2 generationer tillbaka ungefär, beklagar om du har uppfostrats så. 


    Många lever i miserabla förhållanden. Läs här eller mansbebisar på ig. Många säger "män är såna". Nu är min sambo ingen mansbebis men det funkar ändå inte.
  • Tow2Mater

    Var kan man definiera sig som fattig och "ta en hyrestrea"? Det luktar lite illa här.

    Många får stå i kö i åratal för att hitta en liten hyresetta eller 2a, medan de flyttar runt i andrahandsboenden.

  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2020-12-28 19:47:18 följande:

    Var kan man definiera sig som fattig och "ta en hyrestrea"? Det luktar lite illa här.

    Många får stå i kö i åratal för att hitta en liten hyresetta eller 2a, medan de flyttar runt i andrahandsboenden.


    Alla bor inte i Sthlm. Det finns gott om kommunala hyresbolag överallt.
  • tjugoårsåldern

    Du tenderar att spendera mer pengar i tröst, tex. snabbmat, shopping, inredning när du inte mår bra.
    När du mår bra gläjds du åt det 'lilla' i livet och det kostar inget. 
    Jag blev billigare i drift som singel, visst hyran ökade och så men annat försvann som bara var tröst.

Svar på tråden Vet verkligen inte