• Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
  • Anonym (No)

Tycker männen i denna gruppen har en ganska konstig kvinnosyn. Tycker också att det inte är så konstigt att ni inte får några napp med tanke på hur ni ser på kvinnor.

Om utseende är allt och ni nervärderar kvinnan för det förstår jag inte hur ni kan tycka att kvinnor ska ha krav som status. Det blir konstigt.

Ni som är missnöjda borde kanske gå ur de där dejting sidorna och bespara de stackars kvinnorna er eller energi. Eller så är ni såpass desperata att ni inte har något val och inte kan få en kvinna på något sätt. På det sättet ska ni nog vara tacksamma att dejting sidor finns överhuvud taget för då har ni alla fall någon chans - om än liten sådan. Om ni tycker kvinnor har för höga krav borde ni kanske jobba på att förbättra er själva istället för att klanka ner på kvinnorna som ha höga krav. Deras krav kommer inte att förändras, det enda ni kan förändra är att förbättra er själva och er attraktionsförmåga. 

• Anonym (man)

Måste vara hårdhudad för att hänga på dejtingsidor. Alternativt korkad eller ha extremt mycket humor. Sist jag var på HappyPancake bestämde jag mig för att hålla distans. Skicka meddelande ibland men inte vara alltför desperat. Vara lagom aktiv. Det ledde ingen vart. Tror inte jag fick kontakt med någon. Jo det var några jag hade konversation med men ingen dejt. Vid ett tidigare tillfälle var jag mer aktiv och det resulterade i en dejt såsmåningom. Hon var trevlig men det kändes inte rätt. Berättade för mig om sina egna dejtingupplevelser. Hon brukade gå ut med någon varje vecka. Träffat alla möjliga, gamla och unga, halta och lytta. En rik snubbe som hade bjudit henne på en weekend i sin villa. Hon hade mer roligt än vad jag hade.

Tror inte det är lönt för män att hänga på dejtingsajter om man bara är en vanlig person som inte har så mycket att erbjuda. Varken någon hunk, extremt lång eller massor av pengar på banken. Då blir man utsorterad ganska snabbt. La märke till att många tjejer inte ens öppnade ens meddelande. Bara låg där. Antagligen bland hundratals andra. Men jag tycker inte synd om mig själv så ingen behöver säga det. Även om jag inte är utseendefixerad så måste det finnas något som väcker mitt intresse. Snackade med en som var trevlig. När jag såg hennes bild så tappade jag intresset. Hon var inte ful på något sätt men alldaglig. Kanske avfärdade henne för snabbt. När man träffar personer i verkligheten och lär känna dem ser man dem på ett annat sätt. Kan vara ett leende eller en speciell mimik som gör att man gillar någon. Någonting unikt hos den personen som man fäster sig vid. Jag gav henne aldrig chansen och tror hon blev ledsen. Det ångrar jag.

Antagligen förtjänar jag att vara ensam. Livet har gett mig några chanser men nu lär det inte komma fler. Efter så många år ensam är jag inte formbar och kan anpassa mig. Ensamheten är min partner. Den jag blir tillsammans med får finna sig i denna otrohet.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-29 08:47:09 följande:

Som kvinna (är min erfarenhet) att om man gör ens det lilla, som kanske bara att trycka tummen upp på ett foto, så tolkas det som att man vill ha kontakt/dejta/ligga - vad nu personen tolkar/hoppas det betyder. 
    Detta kanske delvis kan förklara varför inte lika många kvinnor som män har gjort någon form av kommentar i den gruppen TS berättar om?

Det är absolut sant det du säger :) Samtidigt, om män fick komplimanger lite oftare hade inte minsta lilla kanske tolkats så desperat. OBS! Inte menat som något personligt där, att du borde ge det själv, utan i stort.

Kan själv knappt minnas senaste gången jag fick en komplimang för mitt utseende eller något frånkopplat från vad jag presterat som inte kom från familjen. Vi talar... säkert något år! Det händer liksom inte.

Har till och mest läst om killar som typ brutit ihop och börjat gråta i famnen på deras flickvänner när de väl fått en riktigt fin komplimang, för det sker så jävla sällan.

Män ses någonstans som några som inte behöver det, eller förtjänar det. Vi mäts i prestation. Sällan något ges tillbaka utan det. Vilket är synd! Tror många män hade mått bättre om de fått uppskattning lite oftare. Och tillslut hade vi kanske blivit mindre desperata och törstiga efter det.

• Mandel

Vet inte om jag kan kalla mig kräsen för att jag som medelålders och tidigare varit gift har vissa minimikrav för  vem jag vill dela livet med. Vet vad jag har haft och vill inte hamna där igen.
    I mitt fall så har bostadsort varit prio 1 då jag inte är flyttbar och vägrar distansförhållande, prio 2 helst inte barn yngre än mina sedan har det mer varit känslan när man skrivit och möts som varit avgörande. Har dejtat allt ifrån sjukpensionär till läkare, gym-kille till överviktig osv. 

Min uppfattning är att många män mer saknar filter för hur man beter sig för att locka till sig normala kvinnor. Sexinviter direkt är inte så smart om det nu inte uttryckligen står i ens profil att man endast söker kk. 
    Många män som skrivit till mig har saknat profilbild och 99% av dem har då varit upptagna i relationer och bara är ute efter spänning/bekräftelse i själva chattandet och ev en älskarinna.

Gick med i en grupp på facebook för att söka vänner och där det uttryckligen står i reglerna för gruppen att flirtande/raggande inte är tillåtet. Jag har skrivit att jag söker kvinnliga vänner i en specifik del av landet och män från hela landet skickar privata meddelanden och försöker ragga...

Så ja, min uppfattning är att många män är desperata eller tror att vi kvinnor är det och går med på vad som helst...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (ABC)

Utan att någonsin ha varit på dejtingsida själv utan bara läst och hört andras upplevelser (både mäns och kvinnors) så skulle jag gissa att det beror på att det finns så många män på dejtingsidor som är där bara för sex så att de som verkligen är ute efter något seriöst försvinner i den stora massan. 

Tänk dig själv om du var på ett uteställe och så var det 50 män och 20 kvinnor där. Där 35 av männen bara är ute efter sex och av dessa är 15 snygga och charmiga och låtsas att de är ute efter mer och 20 är sviniga, tafsar och viskar oanständiga förslag. 

Kvinnorna behöver då först genomskåda de 15 charmiga männen, sedan få avsmak på män generellt genom de 20 sviniga männen. Och sedan kanske de helt enkelt har gett upp innan de ens har hittat de 15 män som finns kvar och som också söker något seriöst utan att vara varken tillgjorda eller sviniga. 

• Anonym (Annika)

Jag vet inte om det kan vara så att kvinnor är/håller sig mer "dejtingvärda" är män? Jag tänker att fler kvinnor har sociala yrken, är vana att prata känslor, fixar mer med sitt utseende, bantar, opererar sig, osv. 
    Jag har varit på speeddating två gånger. (ålder 40-50) Vi minglade ganska mycket innan och efter, så jag hade ganska bra koll på både kvinnorna och männen. Jag tycker att alla kvinnorna var "medel" eller högre(utseende, kropp, social kompetens), men kanske bara hälften av männen. 

• Anonym (No)
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-29 10:21:27 följande:

Utan att någonsin ha varit på dejtingsida själv utan bara läst och hört andras upplevelser (både mäns och kvinnors) så skulle jag gissa att det beror på att det finns så många män på dejtingsidor som är där bara för sex så att de som verkligen är ute efter något seriöst försvinner i den stora massan. 

Tänk dig själv om du var på ett uteställe och så var det 50 män och 20 kvinnor där. Där 35 av männen bara är ute efter sex och av dessa är 15 snygga och charmiga och låtsas att de är ute efter mer och 20 är sviniga, tafsar och viskar oanständiga förslag. 

Kvinnorna behöver då först genomskåda de 15 charmiga männen, sedan få avsmak på män generellt genom de 20 sviniga männen. Och sedan kanske de helt enkelt har gett upp innan de ens har hittat de 15 män som finns kvar och som också söker något seriöst utan att vara varken tillgjorda eller sviniga. 

Precis så är det. Dejting sidor handlar bara om sex.

Män borde inte bara styras av sin sexuella drift. Mind you, om de verkligen uppvisade bra bemötande och hade viss klass hade de vunnit på det. Men män tänker bara på sex. De borde vända sig till de som säljer sex istället och inte vilja det av kvinnor som inte säljer sex. Är kvinnor bara till för sex? Det är egoistiskt som tusan. 
  • Anonym (man)
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-29 10:21:27 följande:

Jämförelsen haltar eftersom många tjejer på dejtingsidor (kanske hälften) inte är där för att träffa någon. Många lever i en relation redan och vill bara ha bekräftelse att de duger på den öppna marknaden. Lätta att känna igen genom att de sitter inloggade alltid och inte har någon presentation. En bild men inte ett ord som talar om vem de är. Varannan gång jag klickade på ett foto på HappyPancake fick jag fram en sån. Efter hundratals gånger blir det irriterande så jag bad sajtens ansvariga att plocka bort tomma presentationer ur "min" lista. Vad andra gör får de bestämma över men ville ha en funktion som gjorde att jag kunde filtrera. Det var de inte alls intresserade av. Uteställe kräver mer engagemang än att regga ett konto på en dejtingsajt. Man kan utgå från att alla som går dit söker någon form av social gemenskap. Det grundläggande problemet med dejtingsajter är att det är alldeles för lätt. Kräver ingenting av användaren, antingen det gäller att få bekräftelse för sin bild eller att spamma samma meddelande till hundratals personer. Du kan fejka och trixa hur mycket som helst. Enda de ansvariga bryr sig om är pengar. Jag tycker ärligt talat att de som driver dessa tjänster förtjänar att brinna i helvetet.
  • Mandel
    Anonym (man) skrev 2020-12-29 11:29:52 följande:
    Jämförelsen haltar eftersom många tjejer på dejtingsidor (kanske hälften) inte är där för att träffa någon. Många lever i en relation redan och vill bara ha bekräftelse att de duger på den öppna marknaden. Lätta att känna igen genom att de sitter inloggade alltid och inte har någon presentation. En bild men inte ett ord som talar om vem de är. Varannan gång jag klickade på ett foto på HappyPancake fick jag fram en sån. Efter hundratals gånger blir det irriterande så jag bad sajtens ansvariga att plocka bort tomma presentationer ur "min" lista. Vad andra gör får de bestämma över men ville ha en funktion som gjorde att jag kunde filtrera. Det var de inte alls intresserade av. Uteställe kräver mer engagemang än att regga ett konto på en dejtingsajt. Man kan utgå från att alla som går dit söker någon form av social gemenskap. Det grundläggande problemet med dejtingsajter är att det är alldeles för lätt. Kräver ingenting av användaren, antingen det gäller att få bekräftelse för sin bild eller att spamma samma meddelande till hundratals personer. Du kan fejka och trixa hur mycket som helst. Enda de ansvariga bryr sig om är pengar. Jag tycker ärligt talat att de som driver dessa tjänster förtjänar att brinna i helvetet.

De sidor med chattoperatörer kan jag hålla med om kan brinna i helvetet. Där det kostar att skicka meddelanden och där det inte är kvinnor/män utan anställda som sitter och svarar på meddelanden. Har en naiv/godtrogen manlig kollega som är totalt grundlurad av detta...

Ska man vara med i dejtingsvängen på nätet måste man ha skinn på näsan och ta det som det kommer har jag lärt mig. Sorgligt, men sant.
    Att sålla bort och avfärda stolpskotten/bedragarna tidigt.
    Jag har varit på en del dejter och de flesta var faktiskt helt vanliga normala män som det var trevligt att träffa. Har fortfarande kontakt med några stycken då vi blev mer vänner än par på dejtandet.
    Träffade nuvarande särbo via HappyP och det var inget sexsnack i chattandet innan vi dejtade och det dröjde tills han åkte hem ifrån mig andra dejten innan jag fick en puss.

Det är synd att tramset förstör för de som är seriösa.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (No)
    Anonym (man) skrev 2020-12-29 11:29:52 följande:
    Och du lägger skulden på kvinnor? Tror främst det är män som är upptagna män som gör så. Vi kvinnor vill helst slippa drägliga män som bara är ute efter sex. Handlar knappast om bekräftelse. 

Inte konstigt att du inte får någon napp med den inställning till kvinnor du har. 
Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?