• nernu

    Bli gravid under corona

    Vi hade planerat för ett syskon från nu i december men det var innan corona tog fart. Nu funderar jag lite på hur man ska tänka. Vi skulle ju egentligen vilja försöka nu för att inte få för långt mellan barnen men vågar man bli gravid under corona? Framåt sommaren och hösten borde alla som vill vara vaccinerade och då borde väl restriktionerna ha släppts? Jag hade en ganska tuff första förlossning och kunde knappt sitta upp i sängen efteråt så det hade varit katastrof att inte ha min man med på bb som det är nu. Hur har ni som blivit gravida under corona tänkt?

  • Svar på tråden Bli gravid under corona
  • MeandHim

    Reflekterade inte över det alls... detta kanske finns kvarn i många år, ska man sätta barn på paus då?!

    Det tråkiga är ju såklart att pappan inte får vara med vid kontroller, ul och andra besök. Är det inte första barnet spelar det kanske inte lika stor roll men första känns ju säkert lite som en miss. Sen själva födandet kan ju oxå bli speciellt med alla restriktioner. Jag tycker ni ska köra på, kan ju faktiskt ta ett tag att bli gravid oxå.

  • nernu
    MeandHim skrev 2020-12-29 18:16:37 följande:

    Reflekterade inte över det alls... detta kanske finns kvarn i många år, ska man sätta barn på paus då?!

    Det tråkiga är ju såklart att pappan inte får vara med vid kontroller, ul och andra besök. Är det inte första barnet spelar det kanske inte lika stor roll men första känns ju säkert lite som en miss. Sen själva födandet kan ju oxå bli speciellt med alla restriktioner. Jag tycker ni ska köra på, kan ju faktiskt ta ett tag att bli gravid oxå.


    Ja det kommer nog inte försvinna helt från samhället. Men smittspridningen kommer avta med vaccinering och hoppas man ju att många restriktioner hävs.

    Ja nu när det gäller andra barnet känns det ju inte lika jobbigt som om det varit första. Är mer orolig över att bli smittad som höggravid eller att vården är påverkad och går på knäna eller att min partner inte får vara med på bb.
  • nernu
    MeandHim skrev 2020-12-29 18:16:37 följande:

    Reflekterade inte över det alls... detta kanske finns kvarn i många år, ska man sätta barn på paus då?!

    Det tråkiga är ju såklart att pappan inte får vara med vid kontroller, ul och andra besök. Är det inte första barnet spelar det kanske inte lika stor roll men första känns ju säkert lite som en miss. Sen själva födandet kan ju oxå bli speciellt med alla restriktioner. Jag tycker ni ska köra på, kan ju faktiskt ta ett tag att bli gravid oxå.


    Ja det kommer nog inte försvinna helt från samhället. Men smittspridningen kommer avta med vaccinering och hoppas man ju att många restriktioner hävs.

    Ja nu när det gäller andra barnet känns det ju inte lika jobbigt som om det varit första. Är mer orolig över att bli smittad som höggravid eller att vården är påverkad och går på knäna eller att min partner inte får vara med på bb.
  • MeandHim
    nernu skrev 2020-12-30 09:03:11 följande:

    Ja det kommer nog inte försvinna helt från samhället. Men smittspridningen kommer avta med vaccinering och hoppas man ju att många restriktioner hävs.

    Ja nu när det gäller andra barnet känns det ju inte lika jobbigt som om det varit första. Är mer orolig över att bli smittad som höggravid eller att vården är påverkad och går på knäna eller att min partner inte får vara med på bb.


    Jag ska föda om tre veckor, pappan får vara med då. Sånt han ju ändras men vill man ha barn så, varför vänta :)
  • Seven Costanza

    Jag fyller snart 37 och jag resonerade som så att jag redan avvaktat länge med det här beslutet och om det hade blivit svårt att bli gravid när vi väl försökte så skulle jag säkert ha känt att det blivit svårare för att vi väntade pga covid-situationen. Sedan blev jag gravid på första försöket ändå och det kändes ju väldigt oväntat så nu får jag försöka vara extra försiktig. Har BF i början av augusti så jag hoppas förstås att det blir bättre framåt våren och sommaren.

  • nernu
    MeandHim skrev 2020-12-30 15:36:04 följande:

    Jag ska föda om tre veckor, pappan får vara med då. Sånt han ju ändras men vill man ha barn så, varför vänta :)


    Jag hade som sagt var en komplicerad första förlossning som var långdragen och kunde inte en sitta upp efteråt. För mig hade det varit katastrof att ligga ensam på förlossningen i flera dagar och sedan vara ensam på bb när jag knappt kunde lyfta upp mitt barn själv. Jag är ung och har fått ett barn utan problem så det skulle inte vara någon fara för mig att vänta. Men jag hoppas som sagt var att situationen har lugnat sig till sommaren.
  • nernu
    Seven Costanza skrev 2020-12-30 15:49:19 följande:

    Jag fyller snart 37 och jag resonerade som så att jag redan avvaktat länge med det här beslutet och om det hade blivit svårt att bli gravid när vi väl försökte så skulle jag säkert ha känt att det blivit svårare för att vi väntade pga covid-situationen. Sedan blev jag gravid på första försöket ändå och det kändes ju väldigt oväntat så nu får jag försöka vara extra försiktig. Har BF i början av augusti så jag hoppas förstås att det blir bättre framåt våren och sommaren.


    Ja om jag hade varit äldre så hade jag nog varit mer stressad. Det borde ju bli bättre. Det var ju väldigt lite smitta i somras och vaccineringarna borde vara genomförda då.
  • moaguuun

    En vän till mig är höggravid och har åkt på skidresa över jul och nyår..Är olika hur man tänker kring detta. Men nu när det börjats vaccinerats så lär det vara låg smittspridning snart.. i somras hade vi dessutom väldigt låg smittspridning bara för det var sommar

  • MeandHim
    nernu skrev 2020-12-30 15:56:09 följande:

    Jag hade som sagt var en komplicerad första förlossning som var långdragen och kunde inte en sitta upp efteråt. För mig hade det varit katastrof att ligga ensam på förlossningen i flera dagar och sedan vara ensam på bb när jag knappt kunde lyfta upp mitt barn själv. Jag är ung och har fått ett barn utan problem så det skulle inte vara någon fara för mig att vänta. Men jag hoppas som sagt var att situationen har lugnat sig till sommaren.


    Ah, det förstår jag. Tråkigt, jag hoppas det går bättre nästa gång. Har oxå haft lite kaos på mina tidigare förlossningar och nu har jag dessutom en moderkaka som är lite defekt så jag kommer bli igångsatt om tre veckor.
  • viljaa

    Jag födde under Corona och hade världens bästa förlossning. Så jag tror att upplevelsen till största del beror på andra faktorer :)

Svar på tråden Bli gravid under corona