• No Logo

    Hundar och fyrverkerier

    Jag inser förstås att det finns andra djur, både vilda och tama, än hundar som kan bli skrämda av fyrverkerier, och miljöaspekten kanske vi kan ta i en annan tråd.

    Men såhär inför nyår svämmar facebook över av inlägg från just hundägare som ber allmänheten att avstå från fyrverkerier. Nu undrar jag, ärligt, utan att vara dryg, om varför man inte tränar sin hund att inte vara skotträdd? Det finns ju både jakthundar, militär- och polishundar (och hästar) som inte blir rädda av dylika ljud.

    Är det svårt? Tar det lång tid? Är det bara vissa raser som kan vänja sig?

    Tycker man kanske att det inte är värt att lägga mycket tid på när det bara sker ett par gånger per år?

    Finns det någon hundkunnig som kan berätta hur det ligger till?

  • Svar på tråden Hundar och fyrverkerier
  • Mortiscia80

    Jag skulle tro att det är en kombination av orsaker. För det första kanske det inte finns sådana kurser överallt. De kanske är dyra också så alla inte har råd. Sedan kan man fråga sig varför man ska behöva genomgå träning för sin hund för ett enda tillfälle om året (även om det kan komma enstaka smällar även dagarna före/efter). Dessutom undrar jag hur effektivt träningen håller i sig om man bara utsätts för oljudet en gång om året.

  • Litenmenhård

    Inte för att verka spydig eller försöka vara rolig nu, men jag är också rädd för smällare och raketer(Har dåliga erfarenheter av det) Borde jag med tränas då?


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • LasseBD

    Det är aningen sjukare att hålla på med smällare än att låta bli att träna sin hund kan jag tycka.

  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-12-29 17:36:34 följande:

    Inte för att verka spydig eller försöka vara rolig nu, men jag är också rädd för smällare och raketer(Har dåliga erfarenheter av det) Borde jag med tränas då?


    Du får börja lättsamt genom att sätta ett brett gummiband runt en bok, dra i bandet och släpp från olika längd. När du känner dig bekväm med det kan du avancera till att ta bort bandet och istället släppa boken från olika höjd ner på ett golv, helst linoleum eller liknande. Säg till när du behöver fler #lifehacks.

    (Varning för stark ironi)
  • Dexter dot com

    Jag har tränat alla mina valpar med cdskivor med "fyrverkeriljud", promenerat på avstånd vid skjutbanor, inte ömkat om dom blivit rädda vid buller och smällar osv och ingen av dom reagerade som unga. Men 2 av dom blev skrämda i vuxen ålder av ungdomar i stan med smällare som dom drog av nära oss och det räckte för dessa två hundar i fortsättning inte klarade av skott,fyrverkerier och åska. Spelar ingen roll hur mycket man tränar för vissa individer blir helt enkelt rädda.
    Vet flera jakthundar som efter år av jakt blivit skotträdda och inte kan jaga längre
    Jag har tyvärr inte lyckats träna bort den rädslan utan upplever att den bara eskalerar.
    Hade det bara smällt kl 24.00 på nyårsaftonen hade jag kunnat aktivera min hund ordentligt på em och gett henne lugnande och hållit oss inne men här smäller det dagar innan och efter och hon är redan nu sjukt stressad och dom flesta promenader slutar med att jag får bära henne hem då hon blir hysterisk.

  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-12-29 17:46:09 följande:
    Du får börja lättsamt genom att sätta ett brett gummiband runt en bok, dra i bandet och släpp från olika längd. När du känner dig bekväm med det kan du avancera till att ta bort bandet och istället släppa boken från olika höjd ner på ett golv, helst linoleum eller liknande. Säg till när du behöver fler #lifehacks.

    (Varning för stark ironi)
    Haha! Har jag sagt hur söt du är idag? .

    Jo, jag tog det med en massa ironi. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-12-29 17:49:41 följande:
    Haha! Har jag sagt hur söt du är idag? .

    Jo, jag tog det med en massa ironi. .
    Haha tack ;) Det kan behöva höras efter så lång sjuktid.
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-12-29 17:54:52 följande:
    Haha tack ;) Det kan behöva höras efter så lång sjuktid.
    Tihi. En kvinna är som mest finast när hon antingen är sjuk eller nyvaken för då är hon som mest naturligast. 

    Jag vet jag kom off topic. Sorry.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-12-29 17:56:33 följande:
    Tihi. En kvinna är som mest finast när hon antingen är sjuk eller nyvaken för då är hon som mest naturligast. 

    Jag vet jag kom off topic. Sorry.
    Jag är alltid naturlig ;) Iaf tycker min man att jag är naturligt vacker för jag behöver inte använda smink, och de gånger jag gör det är det mascara och läppstift, om det är festligheter så blir det ögonskugga också.

    Ber också om ursäkt TS!
Svar på tråden Hundar och fyrverkerier