• No Logo

Hundar och fyrverkerier

Jag inser förstås att det finns andra djur, både vilda och tama, än hundar som kan bli skrämda av fyrverkerier, och miljöaspekten kanske vi kan ta i en annan tråd.

Men såhär inför nyår svämmar facebook över av inlägg från just hundägare som ber allmänheten att avstå från fyrverkerier. Nu undrar jag, ärligt, utan att vara dryg, om varför man inte tränar sin hund att inte vara skotträdd? Det finns ju både jakthundar, militär- och polishundar (och hästar) som inte blir rädda av dylika ljud.

Är det svårt? Tar det lång tid? Är det bara vissa raser som kan vänja sig?

Tycker man kanske att det inte är värt att lägga mycket tid på när det bara sker ett par gånger per år?

Finns det någon hundkunnig som kan berätta hur det ligger till?

• Svar på tråden Hundar och fyrverkerier
  • Aniiee

Alla hundar kan inte tränas att vara skottfasta. Många unghundar sållas till exempel bort i träning både till ledarhundar och polishundar pga att de, efter träning, inte klarar skottfasthetstest. Att träna med CD-skiva eller DVD fungerar för vissa hundar men inte för alla för det är inte samma ljud. En del hundar klarar ETT eller ett par mycket skarpa ljud, varesig det är ett gevär, en bil som snear, en container som slår i marken, bla bla bla, men 15-20-60 minuter av konstant, intensivt smatter som luktar brandrök är inte riktigt samma sak.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Hippofluff

Huruvida en hund är skottberörd eller inte beror till stor del på genetiska faktorer, även om träning såklart kan göra saken mycket bättre (Därför skall man kolla på bph/mh-diagram över föräldrarna när man skall köpa valp för att se om dessa är skottberörda eller inte).

Även om man tränar en hund på skott, alltså startpistol eller jaktgevär, kan hunden reagera på fyrverkerier. Jag har själv en hund som utan vidare kan gå förbi en skjutbana med pågående skjutövning men som blir klart nervös av fyrverkerier.

En hund som har tränats att acceptera skott och fyrverkerier kan bli skrämd för livet av en enda händelse, till exempel en ungjäkel som på pin kiv fyrar av en smällare precis bakom ryggen på den. En ung hund/valp kan såklart bli än värre traumatiserad av en liknande händelse.

Så för att sammanfatta: Alla hundar går inte att träna, tränar man är det inte säkert att det är rätt ljud"nyans" för att det skall hjälpa, och även om man tränar enligt konstens alla regler finns det tyvärr stor risk att det skiter sig för att det ändå smälls i tid och otid....

• No Logo
    Mortiscia80 skrev 2020-12-29 17:29:06 följande:

Jag skulle tro att det är en kombination av orsaker. För det första kanske det inte finns sådana kurser överallt. De kanske är dyra också så alla inte har råd. Sedan kan man fråga sig varför man ska behöva genomgå träning för sin hund för ett enda tillfälle om året (även om det kan komma enstaka smällar även dagarna före/efter). Dessutom undrar jag hur effektivt träningen håller i sig om man bara utsätts för oljudet en gång om året.

Måste man gå kurs? Kan man inte börja träna dem själv, när de är valp? Måste vara bättre att göra innan de hunnit bli rädda, eller?
  • No Logo
    Hippofluff skrev 2020-12-29 22:41:22 följande:

Huruvida en hund är skottberörd eller inte beror till stor del på genetiska faktorer, även om träning såklart kan göra saken mycket bättre (Därför skall man kolla på bph/mh-diagram över föräldrarna när man skall köpa valp för att se om dessa är skottberörda eller inte).

Även om man tränar en hund på skott, alltså startpistol eller jaktgevär, kan hunden reagera på fyrverkerier. Jag har själv en hund som utan vidare kan gå förbi en skjutbana med pågående skjutövning men som blir klart nervös av fyrverkerier.

En hund som har tränats att acceptera skott och fyrverkerier kan bli skrämd för livet av en enda händelse, till exempel en ungjäkel som på pin kiv fyrar av en smällare precis bakom ryggen på den. En ung hund/valp kan såklart bli än värre traumatiserad av en liknande händelse.

Så för att sammanfatta: Alla hundar går inte att träna, tränar man är det inte säkert att det är rätt ljud"nyans" för att det skall hjälpa, och även om man tränar enligt konstens alla regler finns det tyvärr stor risk att det skiter sig för att det ändå smälls i tid och otid....

Finns det raser som har bättre förutsättningar än andra, eller är det bara genetiskt betingat från den enskilda hundens avelslinje?

Vet du om det finns sån statistik att tillgå gör alla rashundar, eller bara för jakthundar?
  • No Logo
    Aniiee skrev 2020-12-29 22:08:41 följande:

Alla hundar kan inte tränas att vara skottfasta. Många unghundar sållas till exempel bort i träning både till ledarhundar och polishundar pga att de, efter träning, inte klarar skottfasthetstest. Att träna med CD-skiva eller DVD fungerar för vissa hundar men inte för alla för det är inte samma ljud. En del hundar klarar ETT eller ett par mycket skarpa ljud, varesig det är ett gevär, en bil som snear, en container som slår i marken, bla bla bla, men 15-20-60 minuter av konstant, intensivt smatter som luktar brandrök är inte riktigt samma sak.

Tar folk verkligen med sina hundar ut till fyrverkerier? Tycker de som skriver om sina skotträdda nhundar pratar om igenbommade fönster, stängda dörrar och hundar under soffan..
  • overtherainbow

Som en redan skrivit så är skottljud och fyrverkerier helt olika ljud. Vissa hundar som är vana vid skottljud är livrädda för fyrverkerier och tvärtom.

Även hundar som tränats kan helt plötsligt bli livrädda. Av en eller flera anledningar.

Jag och min hund blev beskjutna med fyrverkerier ett år. Höll mig lugn för hans skull men jävlar vilket helvete han hade det året.

Som tur är vände det. Nu vill han ut på balkongen och titta på fyrverkerierna, han blir typ överlycklig. Dock utmanar jag inte ödet. Vid 12 slaget håller jag honom inne och han får titta genom fönstret - överlycklig.

Men för andra hundars/djurs och människors skull hoppas jag man får någon ordning på eländet.

• Hippofluff
    No Logo skrev 2020-12-29 22:46:45 följande:

Finns det raser som har bättre förutsättningar än andra, eller är det bara genetiskt betingat från den enskilda hundens avelslinje?

Vet du om det finns sån statistik att tillgå gör alla rashundar, eller bara för jakthundar?

Sån statist finns för samtliga raser (som har genomfört testet) på SKK Avelsdata.

Och ja, givetvis är det skillnader på raser, men föräldrarnas beteende ger en bättre indikation på hur avkomman blir. Inte så att jag kan nämna några specifika men det finns en del av vallhundarna som har problem med rädslor generellt, samtidigt som jakthundar som "syftesavlats" såklart har färre skottberörda hundar inom sina raser.

hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx <- här kan man välja ras och sen klicka på BPH, sen väljer man "medelvärde" så ser man både i siffror och spindeldiagram hur de reagerar på olika moment, bland annat skott.
  • Aniiee
    No Logo skrev 2020-12-29 22:49:49 följande:
    Tar folk verkligen med sina hundar ut till fyrverkerier? Tycker de som skriver om sina skotträdda nhundar pratar om igenbommade fönster, stängda dörrar och hundar under soffan..
    Det finns säkert folk som tar med hundarna till fyrverkerier, men tänk också på att hundar hör mycket bättre än du och jag och luktar extremt mycket bättre. Även om fönster och dörrar är igenbommade och hunden gömmer sig under soffan (eller i badrummet, som min gjorde) så hör de och känner lukten ändå.

Jag kan vara i köket och viska (!) att jag spillt, och mina hundar kommer störtande från sovrummet i andra änden av lägenheten. Att bara stänga lite dörrar och fönster när en kvarts milijon människor och ett antal offentliga tillställningar söder om Stockholm drar av fyrverkerier, oftast sporadiskt mellan 21 och 01, och alla på en gång mellan 23:55 och 00:20 hjälper så klart, men man ska inte inbilla sig att hundar inte hör.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • chrissepisse

Kombinationen av ljud och ljus från fyrverkerier är en helt annan sak än pistolskott/gevärsskott. Min gamla hund var livrädd för fyrverkerier men hade inga problem med att det fanns en skjutbana bredvid brukshundklubben.

Jag anser inte att det är smällandet vid tolvslaget som är ett problem. Det är smällandet en vecka före och en vecka efter där gäng med tonåringar/unga män drar omkring och medvetet förstör och skrämmer som ställer till det. 

• No Logo
    Aniiee skrev 2020-12-29 23:41:26 följande:

Det finns säkert folk som tar med hundarna till fyrverkerier, men tänk också på att hundar hör mycket bättre än du och jag och luktar extremt mycket bättre. Även om fönster och dörrar är igenbommade och hunden gömmer sig under soffan (eller i badrummet, som min gjorde) så hör de och känner lukten ändå.

Jag kan vara i köket och viska (!) att jag spillt, och mina hundar kommer störtande från sovrummet i andra änden av lägenheten. Att bara stänga lite dörrar och fönster när en kvarts milijon människor och ett antal offentliga tillställningar söder om Stockholm drar av fyrverkerier, oftast sporadiskt mellan 21 och 01, och alla på en gång mellan 23:55 och 00:20 hjälper så klart, men man ska inte inbilla sig att hundar inte hör.

Tänkte mer på doften av brandrök snarare än ljudet,men det är klart att det beror väl på hur nära inpå folk skjuter.Att ljudet tränger igenom är jag väl bekant med, även utan den goda hörsel som hundar har.
Svar på tråden Hundar och fyrverkerier