• Anonym (bonus)

    Sambon vill inte betala underhåll

    Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

  • Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll
  • Anonym (Förälder)

    Vilken härlig man.

    Tycker inte om sitt barn, vill inte vara med barnet.
    Utnyttjar dessutom förskolan som barnvakt vilket inte är okej.

    Grattis till dig.

  • Anonym (Rebecca)

    Det här är väl vad som kallas för en fredagstråd..?

  • Anonym (bonus)

    Jag skrev inte här för att få påhopp. Det känns så rätt med min sambo, vi älskar varandra och vi vill ha barn tillsammans. Hans relation med exet tog slut när hon var gravid så vi har ändå känt varandra ett tag.

  • NKmamma
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 00:16:23 följande:
    Jag skrev inte här för att få påhopp. Det känns så rätt med min sambo, vi älskar varandra och vi vill ha barn tillsammans. Hans relation med exet tog slut när hon var gravid så vi har ändå känt varandra ett tag.
    Varför tar din sambo avstånd från sitt barn?
    Kan sätta en tusing på att han kommer göra likadant med ert barn sen.
    Förstår faktiskt inte hur du kan leva med en sådan man.
  • Anonym (Vidrigt)

    Ni är ju båda helt vidriga. Stackars barn! Ta lite jävla ansvar, främst din dåre till sambo men även du. Och nej, all uppmärksamhet behöver inte riktas mot bebisen när den kommer, hur tror du andra klarar av att ha fler än ett barn. Men om din sambo nu är så inkompetent och efterbliven att han inte klarar av att ta hand om befintliga barn ska han kanske inte ha fler? Du låter heller inte riktigt klok.

  • Anonym (T)

    Det här känns som en solklar fredagstråd, men om det mot all förmodan är for real - skulle jag ta en funderare över vem du skaffar barn med och om det är värt det. 

    Ditt barn är inte mer speciellt än de han har sedan innan och kommer bli behandlat därefter när det inte passar honom mer. Sådana män går från kvinna till kvinna och när han skaffar barn med en ny, är det er gemensam som står där. Förstår att du tänker att er relation är unik, men trust me, det trodde han och sina tidigare också. Precis som du nog trott. 

  • Bestemor

    Vilken vidrig pappa du valt till ditt barn.

    Tror du på fullt allvar att just ditt barn kommer att betyda något för honom?

    Du inser väl att barnen han nu har är 50% från honom, älskar han inte sitt eget kött och blod så har han helt klart trauma från sin egen barndom.

    Den där mannen skaffade 2 barn med mamman och detta med ett par års skillnad. Så han "älskade" helt säkert henne under den tiden.

    Du kommer få en chock hur ungar är till vardags, varför tror du småbarnsföräldrar ofta är så trötta och slitna? Små barn är jobbiga, de vill aktiveras och bli sedda.

    Stackars stackars barn med en sådan pappa och en sådan styvmamma.

  • Anonym (Stackars barn)

    Stagkars barn!! Din sambo är helt vidrig och du är en idiot som dels inte tar barnets parti mot sin elaka pappa och dels skaffar barn med vidret.

    Barnet har det mycket bättre på heltid hos sin mamma som förhoppningsvis är en normal människa med fungerande empati och känsloliv.

    Hur behandlar ni det stackars barnet om det är billigare för er att ha det hemma hos er än att betala ett underhåll - det är ju betydligt dyrare att ha barnet hos sig än underhåll som ju ändå inte täcker de faktiska kostnaderna Ger ni bara barnet billigast möjliga mat, inga roliga aktiviteter som kostar pengar, köper inga leksaker, aldrig några nya kläder? Köper inte presenter till barnets kompis när hen ska på barnkalas, inget lördagsgodis?

  • Anonym (Fonda)
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 00:16:23 följande:

    Jag skrev inte här för att få påhopp. Det känns så rätt med min sambo, vi älskar varandra och vi vill ha barn tillsammans. Hans relation med exet tog slut när hon var gravid så vi har ändå känt varandra ett tag.


    Hur många år har ni känt varandra innan du blev gravid?

    Oavsett hur mycket ni älskar varandra så är barnen de viktigaste. Så är det. Och det kommer du också förstå när du blir förälder. Och kan han välja bort sina barn så finns stor risk att han även kommer göra så med ett gemensamma.

    Är han inte intresserade de barn han har och vill lägga pengarna på annat än barnen så kommer vi inom kort få läsa fler trådar av dig där du frågat hur man får pappan intresserad av sitt barn, hur man får pappan att ta ansvar, hur man får pappan att prioritera sin familj..
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Fonda) skrev 2020-12-30 11:23:15 följande:

    Hur många år har ni känt varandra innan du blev gravid?

    Oavsett hur mycket ni älskar varandra så är barnen de viktigaste. Så är det. Och det kommer du också förstå när du blir förälder. Och kan han välja bort sina barn så finns stor risk att han även kommer göra så med ett gemensamma.

    Är han inte intresserade de barn han har och vill lägga pengarna på annat än barnen så kommer vi inom kort få läsa fler trådar av dig där du frågat hur man får pappan intresserad av sitt barn, hur man får pappan att ta ansvar, hur man får pappan att prioritera sin familj..


    Och ett halvår senare en tråd där TS klagar på att exet bara vill ha barnet boende hos sig för att slippa betala underhåll, hennes barn tar blivit utåtagerande och deprimerat för att han blir så illa behandlat hemma hos exet och hans nya tjej, som är gravid och inte vill ha deras lilla solstråle hemma hos dem... Karma is a bitch.
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Fonda) skrev 2020-12-30 11:23:15 följande:

    Hur många år har ni känt varandra innan du blev gravid?

    Oavsett hur mycket ni älskar varandra så är barnen de viktigaste. Så är det. Och det kommer du också förstå när du blir förälder. Och kan han välja bort sina barn så finns stor risk att han även kommer göra så med ett gemensamma.

    Är han inte intresserade de barn han har och vill lägga pengarna på annat än barnen så kommer vi inom kort få läsa fler trådar av dig där du frågat hur man får pappan intresserad av sitt barn, hur man får pappan att ta ansvar, hur man får pappan att prioritera sin familj..


    Och ett halvår senare en tråd där TS klagar på att exet bara vill ha barnet boende hos sig för att slippa betala underhåll, hennes barn har blivit utåtagerande och deprimerat för att han blir så illa behandlat hemma hos exet och hans nya tjej, som är gravid och inte vill ha deras lilla solstråle hemma hos dem... Karma is a bitch.
  • Anonym (Q)

    Det enda jag tänker när jag läser dina inlägg TS är varför det skulle bli en skillnad med er bebis? 

    Jag menar, din sambo har två barn, som är av hans kött och blod. Han är deras biologiska pappa och jag ser inte varför det skulle bli någon skillnad bara för att ni skaffar ett barn tillsammans. Menar du att han kommer se ert gemensamma barn som mer värdefullt än de två som han redan har? 

    Jag skriver inte detta för att vara elak, utan jag undrar hur du resonerar kring detta och om du har frågat dig själv varför just ert barn skulle bli bättre omhändertaget av sin pappa än de två barn han redan har? 

    För utifrån det du skrivit så låter han inte som en bra pappa alls, utan som att han bara vill ha sina barn hemma hos er för att slippa betala underhåll. 

  • Anonym (2 barnsförälder)

    Du vill att ni ska bonda med ert barn.
    Bondade han med yngsta barnet när han lämnade sin gravida sambo?
    Eller är ert barn viktigare än hans två andra barn.
    Har man barn sen innan kan man inte bara säga att nu har jag inte tid mer för jag har ett nytt barn.
    Han har två barn som han måste ta hand om även om ni får ett barn, är du med på att han blir 3 barnsfar och barnen kommer att behöva honom lika mycket allihopa?
    Bonda en längre tid bara mamma, pappa och bebis funkar bara om det är första barnet för bägge. 
    Barn nummer två blir inte samma då syskon finns.
    Inte säger en mamma att hennes tidigare barn inte ska få vara hemma när ett nytt barn kommer, men pappa ska göra det?
    Han kommer att ha lika stor kostnad för alla tre.
    Självklart påverkar det hans/er ekonomi, det gör det ju för alla som har barn sen innan. Ni borde dela upp det så att han betalar för sina tidigare barn men har annat gemensamt.
    Även om han inte betalar underhåll kommer ju hans två barn sen tidigare kosta honom en massa pengar fram tills dom har gått ut gymnasiet.
    Tänk till att den yngsta gått ut gymnasiet så ja det får du räkna med kommer att påverka er ekonomi.
    Det minsta han kan betala är ju underhåll för två barn i ca 19 år framöver.
    Plus sen ert barn, har ni tänkt igenom det?

    Har du tänkt på att han troligtvis även kommer att ha sitta andra lilla barn lika mycket som 4 åringen om ett par år.
    Ni kommer varannan vecka har 3 barn varav hans yngsta med exet och ert kommer att vara ganska nära i ålder.
    Han kommer inte att kunna lägga tid på egna fritidsintressen på lång tid eller lägga ner pengar på andra roligare saker.

    Varför skulle han ta mer hand om ert barn än om sina andra?
    Du ser ju hur han är med sina barn nu tror du han ändrar sig när ni får barn?
    Stor risk att han lämpar över även sina barn på dig när dom är hos er varannan vecka.

    Om några år ska även alla barn skjutsas till aktiviteter, förskola och skola.
    Din sambo kommer att gå göra med 3 barn.

    Varför diskuterar man inte sånt här innan man skaffar ban utan bara tror en massa.

    Varför utgick du ifrån att han bara skulle ha sina barn varannan helg?
    Nu har ni bara 4 åringen men snart kommer ju även hans andra barn komma med.
    När hans barn är hos er har han 3 barn att fördela tid emellan, ert barn kommer inte först utan alla har lika mycket rätt till sin pappa och att få hans tid.
    Varannan vecka får ert barn hans uppmärksamhet men varannan får ert barn dela det med sina syskon.

Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll