Inlägg från: Anonym (Erik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erik)

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Hur mycket pengar pratar vi om? Tänk på att en börsmäklare kan se in i framtiden lika lite som någon annan, men han vill ändå ha betalt.

Det finns sällan några genvägar till snabba pengar. Visst kan man ha tur, det har jag själv haft, men då handlar det om att jag satsat någon/några tusenlappar, och dubblat pengarna på kort tid. Men vem sätter in några hundratusen på ett förhoppningsbolag? Jo, dom som har så mycket att det inte spelar någon roll om de förlorar pengarna. 

Men det går att bli rik fast det tar tid. Finns många bloggare som skriver om utdelningsaktier osv. Dvs långsiktiga investeringar,  där nedgång ibland inte spelar någon roll. 

Du verkar vara ung, och det är en stor fördel. Läs på Rika tillsammans, där finns en räntekalkylator, där kan du se vad några tusen i månaden (i en fond) kan växa till på 20-30 år. 

• Anonym (Erik)
    Steven01 skrev 2020-12-30 13:46:37 följande:
    Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?
    Och det  var allmänt känt att den skulle öka så mycket?

Självklart kan man i efterhand peka på vilka aktier man borde satsat på, men ingen vet detta i förväg.
  • Anonym (Erik)
    Steven01 skrev 2020-12-30 15:25:17 följande:
    Tycker du att det är en stor risk att köpa tex Investor? Upp 200:- per aktie i år så visst finns det snabba pengar utan risk.
    Och det var allmänt känt för alla, menar du? Det är lätt att i efterhand peka på vad som gått bra, men ingen kan spå in i framtiden.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2021-01-02 13:09:12 följande:

Indexfond är det samma som isk?

Nej.  ISK är ett slags konto, det står för investeringssparkonto, tror jag. Det innebär att man schablonbeskattas på innehavet, inte enskilda vinster.  Man behöver inte redovisa för sina inköp/försäljningar i deklarationen, som man måste om har ett vanligt aktiefondkonto.

En indexfond är en fond som följer ett index (jämförelsetal). En svensk indexfond har svenska storbolag i sin fond, och följer ungefär samma utveckling som den svenska börsen. En global indexfond har stora globala företag i sin fond, och  går ungefär som världsmarknaden.

Indexfonder är tryggt,  inget man gör snabba pengar på, men är jättebra på lång sikt. Motsatsen till en indexfond är en smal, nischad fond, t ex en fond som investerar i en viss bransch eller visst land. 

Man kan ha flera olika fonder, precis som man har olika aktier. Och det är inte fel att ha större risk på en del av sitt innehav, men merparten bör vara i låg/mellan. Sedan beror risken på hur lång tidshorisont man har, och hur aktiv man är.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2021-01-02 22:22:06 följande:

Tack Erik för utförligt svar!

Haha nej precis det är ju därför jag söker erfaren person som man kunde betala för att göra det jag inte kan:)

Fast de grundläggande sakerna, de som jag förklarade, det kan du lära dig själv, helt gratis. Fråga runt, du känner säkert någon som kan visa dig. Jag har hjälpt kollegor att komma igång med pensionssparande i ISK.
Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?