• Iarwain

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:34:29 följande:
    Tack! Jag har fonder men hade behövt lite mer snabba pengar till bostad. Och tänkte då att aktier vet jag flera på jobbet gått mkt plus på. Dock så sitter de dag som natt och köper och säljer och följer allt och det har jag tyvärr inte möjligen till.
    Det finns inga snabba pengar.
    Pengar som investeras i aktier bör "sitta still" i minst 10 år.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-30 12:47:52 följande:
    Det stämmer inte, ge inte råd om sånt du inte kan.
    Så hur ligger det till då?

Du ser inte något till statistiken att det är först över en 10års period som aktier historiskt "garanterar" avkastning?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 12:53:33 följande:
    Jag måste nog hålla med steven då1 på jobbet gick plus 65 tusen kronor 2020. Och tycker det är väldigt bra
    Jaha?

Så hur mycket har du råd att förlora?
  • Iarwain
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 13:09:30 följande:
    Kan tänka mig att satsa 5000 till en början. Inte så mkt men det e nog där min smärtgräns går om jag förlorar allt på en gång

För 5000 så tror jag inte det är värt att skaffa en privat rådgivare och om du inte har någon speciell deal via banken så är det nog svårt att få tips därifrån också.

Satsar du inte mer än du har råd att förlora så är mitt tips att läsa på själv.

Men du ska nog inte räkna med några 65000kr med 5000kr i insats.
    Index går ca 6%-9% upp per år.

Majoriteten lyckas inte slå index
    Statistik från de stora förvaltarna säger att endast ~5% av privathandlarna slår index över tid. Så då kan du kanske förstå att en oerfaren kanske inte är en av dessa 5%.

Jag har en "lekdel" av min portfölj där jag investerar efter olika "kvant strategier" de har gått ganska bra i år, ena +85% (sammansatt moment) andra +45% (värdebaserat moment).

Mitt tips är att googla efter något som passar dig.
    Skaffa, efter denna Googling, konto hos antingen Avanza eller Nordnet.
    Investera efter behag och se dina 5000kr som "lärpengar".

• Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-30 13:46:37 följande:
    Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?
    Det är inte garanterad avkastning, på en aktieportfölj brukar man generellt rekommendera just 10 års investeringshorisont.
    Detta för att kunna kompensera för ett tidigt ras. Den tid det tagit för börsen att återhämta sig historiskt efter det  fall har varit ca 10 år. Men tar vi top-to-bottom-to-top för "stora depressionen" var det ca 25 år.

Fråga dina egna rådgivare och hör vad dom säger.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-30 14:33:49 följande:
    Försöker du läxa upp mig? Vänta ska jag fråga min rådgivare som nu råkar vara jag själv: Hur mycket har du gått plus i år? 1,4 miljoner plus i år.

Hur har det gått för dig på börsen i år?
    Det där imponerar inte på mig och är väldigt ointressant.

CAGR är betydligt mer intressant, men även det totalt ointressant i sammanhanget då utfall inte alltid avspeglar beslutsgrunden.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-30 15:25:17 följande:
    Tycker du att det är en stor risk att köpa tex Investor? Upp 200:- per aktie i år så visst finns det snabba pengar utan risk.
    Förutom att detta är felaktigt:

Investor är upp ca 90 kr i år, dock ca 200 kr från botten,

så brukar % vara det intressanta när man utvärderar en aktie...
  • Iarwain

Här kommer också en relevant fråga till trådskaparen, med Investor som exempel. (Investor är historiskt en "bra" aktie)

Hur skulle du känna om dina investeringar gått ned med 25%? (utfallet 1:a januari till  ungefär sista mars i år)
    Skulle du bli stressad och må dåligt?
    Sälja av för att minimera förlusten?

• Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-31 08:08:32 följande:
    Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.

Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.

Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.
    En fråga...

Var har du din depå?
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-31 09:10:42 följande:
    Du hävdar att man MÅSTE ha kvar pengarna på börsen i 10 år för att tjäna några pengar. Jag bevisar med ett enkelt räkneexempel att du har fel. Men då du helst inte vill ha fel fortsätter du att argumentera. Lycka till med det.
    Det är det väl ändå ingen i tråden som påstått, eller kan du citera någon sådan text om jag skulle missat det.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-31 08:08:32 följande:
    Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.

Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.

Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.
    Jag har svarat på TS och försökt ge tips.

Jag är en ganska usel "stock picker" och genomför endast andras redan påhittade strategier enligt mekaniska mönster. Så vem som helt kan göra det jag gör. Det enda som krävs är "is i magen" och inte göra saker i panik.
    Du verkar vara en "stock picker" av rang, men om du ger det som råd till en nybörjare har du tämligen dålig koll på privatekonomi...

Jag finns på Shareville och har just nu 3 stjärnor på mitt totala innehav hos dom. (det är mina lekportföljer)
    De tre portföljstrategierna är:
    "All weather portfolio" enligt "Rika Tillsammans" strategi - Ska aldrig gå back sett över året. (håller på att avveckla)
    "Sammansatt moment" enligt olika källor på Internet - Hoppas på att gå 10% plus i snitt på årsbasis
    "Värdebaserat moment" enligt källor på Internet - Hoppas på att gå 10% plus i snitt på årsbasis

Så vill du investera så behövs egentligen ingen talang. (jag har ingen men lyckas ändå få hyffsat utfall, köpte mina första aktier på 80-talet)
  • Iarwain

Genomsnittet på Avanza 2020:
    11,75% upp (hittar ingen öppen länk men syns om man loggar in på sitt konto)

Stockholmsbörsens uppgång (SIXRX):
    14,83% (www.fondbolagen.se/fakta_index/marknadsindex/six-index/sixrx/)

Bättre i snitt att satsa på en bra indexfond än att placera fritt enligt dessa siffror.

• Iarwain

Tips för att komma igång med sparade på börsen:

rikatillsammans.se/kom-igang/

Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?