Inlägg från: Steven01 |Visa alla inlägg
  • Steven01

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Det du söker finns och då kallas det fonder. Notera att dessa "experter" tar bra betalt för att förvalta dina pengar. (finns fonder som är gratis typ avanza zero)
    Jag kan dock säga att jag som bara är en glad amatör oftast slår dessa experter så vad det är värt vet jag inte.

• Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 11:35:43 följande:
    Det finns inga snabba pengar.
    Pengar som investeras i aktier bör "sitta still" i minst 10 år.
    Det stämmer inte, ge inte råd om sånt du inte kan.
  • Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 12:52:03 följande:
    Så hur ligger det till då?

Du ser inte något till statistiken att det är först över en 10års period som aktier historiskt "garanterar" avkastning?
    Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?
  • Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 14:26:08 följande:
    Det är inte garanterad avkastning, på en aktieportfölj brukar man generellt rekommendera just 10 års investeringshorisont.
    Detta för att kunna kompensera för ett tidigt ras. Den tid det tagit för börsen att återhämta sig historiskt efter det  fall har varit ca 10 år. Men tar vi top-to-bottom-to-top för "stora depressionen" var det ca 25 år.

Fråga dina egna rådgivare och hör vad dom säger.
    Försöker du läxa upp mig? Vänta ska jag fråga min rådgivare som nu råkar vara jag själv: Hur mycket har du gått plus i år? 1,4 miljoner plus i år.

Hur har det gått för dig på börsen i år?
  • Steven01
    Anonym (Pelle) skrev 2020-12-30 14:45:32 följande:
    Pengar säger ingenting. Avkastning är vad som är intresserad.

Om du Investerat 10 miljoner i år så är inte 1,4 miljoner så imponerande avkastning.

Mer imponerande av någon som investerat en tusenlapp och fått 14 tusen i avkastning.
    Du undviker frågan, vad har du för resultat i år? Eller är du en sån som sitter på läktaren och har åsikter om hur andra ska göra?
  • Steven01
    Paganini skrev 2020-12-30 14:42:48 följande:
    Det finns inga snabba pengar utan stor risk. Och det bör man väl knappast ta om man snabbt behöver pengar för bostad.
    Tycker du att det är en stor risk att köpa tex Investor? Upp 200:- per aktie i år så visst finns det snabba pengar utan risk.
  • Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 16:20:31 följande:
    Förutom att detta är felaktigt:

Investor är upp ca 90 kr i år, dock ca 200 kr från botten,

så brukar % vara det intressanta när man utvärderar en aktie...
    Är det jobbigt att ha fel tycker du va?
  • Steven01

Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.

Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.

Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.

• Steven01

Du hävdar att man MÅSTE ha kvar pengarna på börsen i 10 år för att tjäna några pengar. Jag bevisar med ett enkelt räkneexempel att du har fel. Men då du helst inte vill ha fel fortsätter du att argumentera. Lycka till med det.

Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?