Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Steven01 skrev 2020-12-30 13:46:37 följande:

Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?

Jag förstår inte hur du tänker. Det där är ju efterhandsinformation. I maj visste ingen att den skulle öka med 45% på den tidshorisonten. Lika lite som att ingen visste att börsen skulle sluta rasa i slutet av mars. Då låg jag minus 43%. Eftersom jag hade råd att förlora de pengarna lät jag de ligga kvar. Nu är jag plus 34% i år. Min man däremot var tvungen att ta ut pengar och stoppade inte tillbaka dem i tid i och med att han inte hade råd att förlora vad han satsat. Så han missade stora delar av vårens uppgång. I kronor är det inte så mycket jag gått plus. Ska köpa hus under kommande året och visst hade det varit härligt om allt mitt kapital ökade 34%. Men jag vet lika lite som du när nästa dipp kommer. Den kanske kommer lagom tills kontantinsatsen ska betalas och då blir det inget hus om alla ägg ligger i börskorgen.

På kort tid kan man såklart kan man såklart tjäna pengar. Men risken är att det under den korta tiden kommer en dipp som raderar ut stora delar av kapitalet. Det är därför man brukar prata om en tioårshorisont, för att inte vara känslig för mer eller mindre tillfälliga dippar.
  • Limeblad
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2021-01-02 13:09:12 följande:

Indexfond är det samma som isk?

Om du inte vet vare sig vad ett ISK (investeringssparkonto) är eller en indexfond är jag tveksam till om du ska in på börsen över huvudtaget.
  • Limeblad
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2021-01-02 22:22:06 följande:

Tack Erik för utförligt svar!

Haha nej precis det är ju därför jag söker erfaren person som man kunde betala för att göra det jag inte kan:)

Samtidigt måste du ju förstå vad en förvaltare skulle göra åt dig och varför. Vilka risker som hen får ta med dina pengar, vad du kan förlora etc. Annars kommer du
Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?