Inlägg från: Klara W |Visa alla inlägg
  • Klara W

För stora överdragsbyxor

Våra döttrar fick ärva överdragsbyxor/täckbyxor av sina kusiner vilket vi var väldigt tacksamma för då vi har det ganska dåligt med pengar just nu pga Covid. Storleken på dessa var kanske inte perfekt men vi tänkte att det inte spelar så stor roll då det fanns hängslen på byxorna. Det vi dock märkte när de skulle använde dem var att hängslena inte gick att justera utifrån storlek. Problemet är att de är lite för stora (framförallt för den äldsta) och när hängslena åker av ned hela tiden gör även byxorna det. Vi har försökt med alltifrån att lägga i saker i byxorna så att de inte ska bli lika stora till att tvätta dem för att de ska bli mindre men ingenting fungerar. Skulle vara tacksam för idéer då vi har slut ;).

• Svar på tråden För stora överdragsbyxor
  • Klara W
    Anonym (2 barns mor) skrev 2020-12-30 10:32:28 följande:

Räcker det att kryssa hängslena.

Kanske är för att det är sent men förstår inte riktigt hur du menar.
    Anonym (farmor) skrev 2020-12-30 10:53:00 följande:

Gummiband i midjan

Bra tips! Ska testa. Något speciellt gummiband?
  • Klara W
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-01-01 17:17:22 följande:

[quote=80859355][quote-nick]Hyllemor skrev 2020-12-31 02:57:57 följande:[/quote-nick]Kryssat hängslen har jag också gjort. Man lägger alltså höger hängsla över vänster axel och vice versa. Om du har tur så räcker det att kryssa dem över ryggen, annars får barnet göra det även om magen.

Precis så vi gjorde också. Kryssade hängslena både på ryggen och magen. Sedan så satte vi även hängslena utanpå jackan vilket vi tyckte blev så bra att vi fortsatte även iår med det. Bra om man ska gå på toa att inte behöva ta av sig både jacka och byxa och inte särskilt mycket mer snö innanför än annars heller.

Tack för tipset! Döttrarna var ute idag och äldsta hade kryssade hängslen fram och bak över jackan och som du sa så hamnade ingen snö innanför jackan. Hade det inte funkat så hade jag behövt sy vilket jag är glad över att slippa ;). Vill fråga också hur dina gjort i skolan. Hos oss brukar man behålla överdragsbyxorna på under lektionerna och lunch. Hur löser ni det när byxorna är utanpå jackan?
Svar på tråden För stora överdragsbyxor