• Helena92

    Bebis i sätesbjudning, kejsarsnitt eller igångsättning

    Kejsarsnitt eller igångsättning?

    Hejsan, jag är nu gravid i vecka 37+1 och va på mitt andra lyckade vändningsförsök idag! Bebisen vänder sig super enkelt, med bara några knuffar av läkaren utan läkemedel eller något. Läkaren som gjort båda vändningarna skrattar och suckar så lätt den vänder sig...då risken att den vänder tillbaka till sätesbjudning igen är stor.

    Nu är de planerat att jag ska in om en vecka (då 38+2) igen för att kolla om den fortfarande ligger rätt eller vänt tillbaka sig!

    Om den ligger fel vill dom göra en igångsättning direkt efter tredje vändningen!

    Om den ligger rätt vänta till bf!

    Min oro:

    -Är att om den ligger rätt så kanske den snurrar precis innan bf och ingen märker detta och att de då blir akut snitt!

    -Vill absolut inte igångsättning!!

    Hur får jag planerat kejsarsnitt!

  • Svar på tråden Bebis i sätesbjudning, kejsarsnitt eller igångsättning
  • Helena92

    Haha såg nu att jag skriver "den" om bebisen, blev kanske lite konstigt men vi har inte tagit reda på kön..men kunde ju skrivit hen istället, låter lite bättre????????

  • Fröken W

    Hej!

    Fattar frustrationen och oron. En fråga; vad är det som gör att du är ok med ett planerat snitt men ej med ett akut?

    Jag har två barn och har verkligen önskat vaginala förlossningar med båda. Med barn 2 fanns i början/mitten av graviditeten misstankar om omfalocele som skulle innebära snitt. Jag var superledsen över det men förlikades med tanken och började leta efter fördelar med snitt. Lagom till att jag accepterat så kom beskedet att det inte alls var något ?fel? med bebisen och att det inte skulle vara några problem med vaginal förlossning.

    Min bm var osäker på om bebisen låg åt rätt håll när jag var på besök i slutet av graviditeten, jag var på tillväxtultraljud någon vecka senare och då såg de att bebisen låg rätt. Ytterligare ca en vecka senare, vecka 38, gick vattnet. När vi åkte in för kontroll så upptäcktes att bebisen låg i tvärläge. Pga vattenavgång så kunde man inte göra något vändningsförsök och beslut om akut snitt togs. 6 timmar efter att vattnet gått så var bebisen ute.

    Jag var superledsen över snittet eftersom jag verkligen ville föda vaginalt. Men jag hade varit lika ledsen om snittet varit planerat, även om besvikelsen antagligen varit mindre eftersom jag varit mer förberedd.

    Långt inlägg, och menar inte att någon tanke är rätt eller fel. Ville mest dela min upplevelse. Kanske kan den hjälpa dig med dina tankar.

    Lycka till!

  • Helena92

    Tack för svaret, alltid kul att höra hur andra tänker!

    Jag känner ju att akut snitt skapar mer oro och kanske har jag då först fått utstå förlossningsvärkar i "onödan" + att statistiken på förstföderskor som blir igångsatta är att 1 av 3 slutar med akut snitt, så kommer känna stress eller oro då att barnet kanske inte mår bra.

    Men får jag planerat snitt vet jag i förväg vad som ska hända och kan gå in med den inställningen och ha en bra upplevelse av hela födelseln:)

  • Fröken W
    Helena92 skrev 2020-12-30 22:46:48 följande:

    Tack för svaret, alltid kul att höra hur andra tänker!

    Jag känner ju att akut snitt skapar mer oro och kanske har jag då först fått utstå förlossningsvärkar i "onödan" + att statistiken på förstföderskor som blir igångsatta är att 1 av 3 slutar med akut snitt, så kommer känna stress eller oro då att barnet kanske inte mår bra.

    Men får jag planerat snitt vet jag i förväg vad som ska hända och kan gå in med den inställningen och ha en bra upplevelse av hela födelseln:)


    Men du bör ju få komma in direkt när du känner av att förlossningen startat just för att kontrollera hur bebisen ligger och då hinner värkarna förhoppningsvis inte bli allt för smärtsamma.

    Är vaginal förlossning uteslutet om bebisen ligger i säte?

    Har du pratat med din bm om din oro och dina tankar?
  • HannahHorvath

    Min förstfödda låg i sätesbjudning och gick inte att vända. Det gjorde jätteont och var otäckt och de fick avbryta för att jag sa stopp. Jag har för mig att jag sa nej till att försöka igen (12 år sedan) och det blev planerat snitt. Det är såklart annat läge för dig om bebisen vänder runt så lätt, men kan du inte prata med dem om din oro?

  • Helena92

    Pratade med läkaren som gjort båda vändningarna idag om att jag va orolig och att jag absolut inte vill igångsättning, men hon va väldigt övertygad om att de va de bästa, och att hon tycker snitt är onödigt riskfyllt osv.

    Då tycker jag de känns mer riskfyllt att göra 3 vändningar och igångsättning (och då 33% chans för akut snitt)

  • Helena92
    Fröken W skrev 2020-12-30 22:58:46 följande:

    Men du bör ju få komma in direkt när du känner av att förlossningen startat just för att kontrollera hur bebisen ligger och då hinner värkarna förhoppningsvis inte bli allt för smärtsamma.

    Är vaginal förlossning uteslutet om bebisen ligger i säte?

    Har du pratat med din bm om din oro och dina tankar?


    Menar inte att det blir akut snitt på grund av att hen ligger fel utan övriga orsaker som det är risker för med ex igångsättningen dom vill jag ska göra!
  • Fröken W
    Helena92 skrev 2020-12-30 23:10:49 följande:

    Menar inte att det blir akut snitt på grund av att hen ligger fel utan övriga orsaker som det är risker för med ex igångsättningen dom vill jag ska göra!


    Ah, förlåt missade den delen.

    Men prata med din bm. Jag tycker att jag fått mer stöd och förståelse där än bland läkare jag träffat under mina graviditeter. Tyvärr har jag upplevt läkarna som väldigt enkelspåriga och som bara sett till vad som är bäst enligt dem. Därför har jag känt att mina känslor och min oro viftats bort. Jättetråkigt att det varit så, jag hade önskat mer inkännande läkare som på något vis visar förståelse. De finns kanske, men jag har inte haft turen att träffa dem.

    Så, prata med din bm. Förklara exakt vad du tänker och känner. Våga visa känslor. Du ska såklart inte överdriva, men håll inte tillbaka för att sedan gå hem och känna dig ledsen/besviken. Våga be om stödsamtal för att förstå/känna dig trygg med de olika scenarion som kan vara aktuella för dig.
  • Frassex

    Åh jag hade valt igångsättning alla dagar i veckan året runt! Men jag kan ändå förstå din oro, jag kände mig också väldigt nervös för att bli igångsatt då jag läst mycket skräckhisyorier men det var den mest fantastiska upplevelsen någonsin! Mina tankar var ändå hela tiden att snitt är värre, det är inte naturligt, det är bukkirurgi, ärrvävnad som kan påverka eventuella framtida graviditeter/försök till graviditeter eller andra kirurgiska ingrepp man inte vet om man behöver göra i framtiden, risk för livmoderruptur vid fler graviditeter, du får inte bära bebis efter på ett bra tag, risk för infektioner i såret, smärtan osv. Vill bara säga att min igånsättning var underbar och oftast läser man de ?hemska? upplevelserna och inte de bra. Jag var i v 40+1 (förstagångsföderska), var öppen 1,5 vid undersökning, fick en ballongkateter kl 15 och sen värkstimulerande kl 18, vår dotter föddes 00.10, sprack ingenting. Är gravid med nr två nu som tyvärr ligger i säte och jag vill för allt i världen inte ha snitt så hoppas innerligt vändningsförsöket lyckas! Oavsett vad du väljer eller får så hoppas jag du får en fin upplevelse av er bebis födelse!

  • Sodergok

    Hur det än blir nu så bör du absolut göra Spinning babies övningar från nu och till bebis har kommit. Googla för att hitta de tre grundövningarna, aktiv baby på svenska. Övningarna skapar mer plats i livmodern/bäckenet och hjälper bebisen att välja optimal position, dvs huvudbjudning :)

  • Petter och jag
    Frassex skrev 2020-12-31 09:48:31 följande:

    Åh jag hade valt igångsättning alla dagar i veckan året runt! Men jag kan ändå förstå din oro, jag kände mig också väldigt nervös för att bli igångsatt då jag läst mycket skräckhisyorier men det var den mest fantastiska upplevelsen någonsin! Mina tankar var ändå hela tiden att snitt är värre, det är inte naturligt, det är bukkirurgi, ärrvävnad som kan påverka eventuella framtida graviditeter/försök till graviditeter eller andra kirurgiska ingrepp man inte vet om man behöver göra i framtiden, risk för livmoderruptur vid fler graviditeter, du får inte bära bebis efter på ett bra tag, risk för infektioner i såret, smärtan osv. Vill bara säga att min igånsättning var underbar och oftast läser man de ?hemska? upplevelserna och inte de bra. Jag var i v 40+1 (förstagångsföderska), var öppen 1,5 vid undersökning, fick en ballongkateter kl 15 och sen värkstimulerande kl 18, vår dotter föddes 00.10, sprack ingenting. Är gravid med nr två nu som tyvärr ligger i säte och jag vill för allt i världen inte ha snitt så hoppas innerligt vändningsförsöket lyckas! Oavsett vad du väljer eller får så hoppas jag du får en fin upplevelse av er bebis födelse!


    Visst får man bära bebis efter kejsarsnitt! Var har du hört att man inte får det? Det finns en lång rad risker med vaginal förlossning också. Man kan även diskutera hur naturligt det är att föda barn på sjukhus med smärtlindring etc.
  • Frassex
    Petter och jag skrev 2020-12-31 12:41:25 följande:

    Visst får man bära bebis efter kejsarsnitt! Var har du hört att man inte får det? Det finns en lång rad risker med vaginal förlossning också. Man kan även diskutera hur naturligt det är att föda barn på sjukhus med smärtlindring etc.


    Mitt fel, det gällde visst inte ett litet barn utan tyngre lyft som matkassar de första veckorna. Oavsett smärtlindring eller ej är ju en vaginal förlossning betydligt mer naturligt än en stor bukoperation. Kvinnokroppen är skapt för barnafödande. Men oavsett så tycler jag att det en kvinnas åsikter eller önskemål gällande förlösningen av sitt barn det viktiga inte vad vi andra anser, vi kan bara framföra våra upplevelser för att bidra sen hoppas jag att varje kvinna får välja själv vad hon tror är bäst för sig och sitt barn.
  • MrsJenka

    Min 2-åring ville inte vända sig under vändningsförsöket, så jag fick föda henne i säte. Det är min absolut lättaste/bästa förlossning, (har fött 2 barn i huvudbjudning också).

    Jag skulle antingen valt planerat snitt eller att få en plan för att föda o i säte, då behöver det kontrolleras att ditt bäcken är brett nog och att det kommer finnas personal på plats som har erfarenhet av att förlösa i säte.

  • Petter och jag
    Frassex skrev 2021-01-01 09:16:02 följande:

    Mitt fel, det gällde visst inte ett litet barn utan tyngre lyft som matkassar de första veckorna. Oavsett smärtlindring eller ej är ju en vaginal förlossning betydligt mer naturligt än en stor bukoperation. Kvinnokroppen är skapt för barnafödande. Men oavsett så tycler jag att det en kvinnas åsikter eller önskemål gällande förlösningen av sitt barn det viktiga inte vad vi andra anser, vi kan bara framföra våra upplevelser för att bidra sen hoppas jag att varje kvinna får välja själv vad hon tror är bäst för sig och sitt barn.


    En del kvinnokroppar är skapta för att föda barn, andra inte. Vad som är naturligt och inte kan verkligen diskuteras. Du har dock helt rätt i att det bör vara ts val. Dessvärre får man oftast inte välja förlossningssätt i det här landet.
  • Helena92
    MrsJenka skrev 2021-01-01 11:59:21 följande:

    Min 2-åring ville inte vända sig under vändningsförsöket, så jag fick föda henne i säte. Det är min absolut lättaste/bästa förlossning, (har fött 2 barn i huvudbjudning också).

    Jag skulle antingen valt planerat snitt eller att få en plan för att föda o i säte, då behöver det kontrolleras att ditt bäcken är brett nog och att det kommer finnas personal på plats som har erfarenhet av att förlösa i säte.


    Förstföderskor får inte föda i säte vad jag har förstått, då mitt alternativ är vändning med igångsättning direkt efteråt :)
  • Frassex
    Petter och jag skrev 2021-01-01 14:22:11 följande:

    En del kvinnokroppar är skapta för att föda barn, andra inte. Vad som är naturligt och inte kan verkligen diskuteras. Du har dock helt rätt i att det bör vara ts val. Dessvärre får man oftast inte välja förlossningssätt i det här landet.


    Nej men alla kvinnokroppar med en livmoder är väl ändå skapta för att kunna bära och föda ett barn och mer naturligt än så finns ju inte, en bukoperation är ju verkligen inte ?naturligt? födande det kan du väl inte mena?

    Och nej man får ju inte välja alla gånher och det är ju för att det finns anledningar till att en vaginal förlossning är att rekomendera. Infektionsrisken vid snitt är 2,6% jämfört med 1,1 vaginalt, blodproppsrisken 2 på 1000 kvinnor vid snitt och högre om kvinnan är överviktig, risken att skada andra organ finns ca 1% får skador på urinblåsan, sammanväxningar förekommer vid alla bukoperationer och kan leda rill bla tarmvred, kroniska smärtor, livmoderruptur vid fler graviditeter etc, föreliggande moderkaka vid nästa graviditwt ökar från 0,5% till 2% efter snitt och kan medföra kraftiga farliga blödningar under nästa graviditet, risk att moderkakan växer in i livmoderväggen efter snitt med kraftiga blödningar och svårigheter att få ut moderkakan, 3,7 barn av 1000 har andningsbesvär efter snitt jämfört med 0,7 barn vid vaginal förlossning, även bakteriefloran etableras senare vid snitt och kan därmed påverka imunföesvaret och autoimmuna sjukdomar.
  • Petter och jag
    Frassex skrev 2021-01-01 19:03:15 följande:

    Nej men alla kvinnokroppar med en livmoder är väl ändå skapta för att kunna bära och föda ett barn och mer naturligt än så finns ju inte, en bukoperation är ju verkligen inte ?naturligt? födande det kan du väl inte mena?

    Och nej man får ju inte välja alla gånher och det är ju för att det finns anledningar till att en vaginal förlossning är att rekomendera. Infektionsrisken vid snitt är 2,6% jämfört med 1,1 vaginalt, blodproppsrisken 2 på 1000 kvinnor vid snitt och högre om kvinnan är överviktig, risken att skada andra organ finns ca 1% får skador på urinblåsan, sammanväxningar förekommer vid alla bukoperationer och kan leda rill bla tarmvred, kroniska smärtor, livmoderruptur vid fler graviditeter etc, föreliggande moderkaka vid nästa graviditwt ökar från 0,5% till 2% efter snitt och kan medföra kraftiga farliga blödningar under nästa graviditet, risk att moderkakan växer in i livmoderväggen efter snitt med kraftiga blödningar och svårigheter att få ut moderkakan, 3,7 barn av 1000 har andningsbesvär efter snitt jämfört med 0,7 barn vid vaginal förlossning, även bakteriefloran etableras senare vid snitt och kan därmed påverka imunföesvaret och autoimmuna sjukdomar.


    Den statistiken är inte att lita på, då de klumpar ihop alla snitt: akuta, urakuta och elektiva. Bakteriefloran kan man fixa med svabbning, om man vill. Du tar inte alls upp riskerna vid vaginala förlossningar (irreparabla skador i underlivet, bristningar av olika grad samt att det finns större risker för barnet t ex vad gäller syrebrist).

    En bukoperation är inte "naturligt flödande", men det är inte födslar på moderna sjukhus heller. Kvinnor dör vid förlossningar, men det är väl naturligt? Nej, jag vidhåller att alla kvinnor inte är skapta för att föda barn vaginalt.
  • Frassex
    Petter och jag skrev 2021-01-01 19:33:58 följande:

    Den statistiken är inte att lita på, då de klumpar ihop alla snitt: akuta, urakuta och elektiva. Bakteriefloran kan man fixa med svabbning, om man vill. Du tar inte alls upp riskerna vid vaginala förlossningar (irreparabla skador i underlivet, bristningar av olika grad samt att det finns större risker för barnet t ex vad gäller syrebrist).

    En bukoperation är inte "naturligt flödande", men det är inte födslar på moderna sjukhus heller. Kvinnor dör vid förlossningar, men det är väl naturligt? Nej, jag vidhåller att alla kvinnor inte är skapta för att föda barn vaginalt.


    Men oavsett ett akutsnitt eller planerat elektivt snitt är riskerna detsamma, ett akut snitt är inte mer slarvigt utfört än ett planerat den är bara snabbare och med fler vårdpersonal på plats. Och ja kvinna och barn kan dö under en förlossning såväl vaginal och som vid snitt, vi kan dö närsomhelst. Den svenska statistiken kan jämföras med de övriga nordiska länderna vilket alla förespråkar en vaginal förlossning som den mest säkraste förlossningmetoden för både barn och kvinna. Våra åsikter skiljer sig åt och ja det får man acceptera men i min värld så ljuger inte vetenskapliga studier och statistik vilket jag själv skulle välja att luta mig mot vid ett eventuellt svårt beslut. Men det känns som att vi ska lämna diskussionen här och önska ts en fantastisk förlossningsupplevelse oavsett förlossningssätt.
  • Petter och jag
    Frassex skrev 2021-01-01 20:11:39 följande:

    Men oavsett ett akutsnitt eller planerat elektivt snitt är riskerna detsamma, ett akut snitt är inte mer slarvigt utfört än ett planerat den är bara snabbare och med fler vårdpersonal på plats. Och ja kvinna och barn kan dö under en förlossning såväl vaginal och som vid snitt, vi kan dö närsomhelst. Den svenska statistiken kan jämföras med de övriga nordiska länderna vilket alla förespråkar en vaginal förlossning som den mest säkraste förlossningmetoden för både barn och kvinna. Våra åsikter skiljer sig åt och ja det får man acceptera men i min värld så ljuger inte vetenskapliga studier och statistik vilket jag själv skulle välja att luta mig mot vid ett eventuellt svårt beslut. Men det känns som att vi ska lämna diskussionen här och önska ts en fantastisk förlossningsupplevelse oavsett förlossningssätt.


    Jag har inte skrivit att akuta snitt är slarvigare utförda, men det är klart att det är större risk för komplikationer än vid ett planerat snitt. Det finns ju en anledning till att det blir akut snitt (t ex risk för att barnet har/kan få syrebrist, vilket leder till att större andel barn behöver andningshjälp). Visst ska man kunna lita på statistik, men man måste också ta reda på vad statistiken står för och hur den är insamlad.
  • Fröken W
    Helena92 skrev 2021-01-01 15:49:36 följande:

    Förstföderskor får inte föda i säte vad jag har förstått, då mitt alternativ är vändning med igångsättning direkt efteråt :)


    Det kanske skiljer mellan olika regioner då. Jag är hyfsat säker på att det är ok med sätesförlossningar även för förstföderskor i regionen där jag bor.
Svar på tråden Bebis i sätesbjudning, kejsarsnitt eller igångsättning