• Thu 31 Dec 2020 08:40
    2684 visningar
    10 svar
    10
    2684

    3 bakåtvända bilbarnstolar, vilken bil?

    Behöver hjälp. Nu är det bara 2 fjuttiga månader kvar tills vi blir en till i familjen och jag har hittills varit helt inställd på att vi ska köpa oss en 7sitsig xc90, men efter att ha läst in i det sista inför ett köp, så har jag nu sett att man inte får placera en bilbarnstol med stödben i mittsätet bak. Tanken har varit 2 bilbarnstolar bak - en i mitten en ut mot passagerarsidan och en sista i framsätet. På så vis hade vi haft tillgång till 3 säten. När man inte får placera någon stol i mitt blir det alltså 0 säten kvar(?). Är det någon som vet en SÄKER(!!!) rymlig och gärna snygg bil där detta inte är ett bekymmer? Vad kör ni andra med 3 bakåtvända stolar för bilar?

  • Svar på tråden 3 bakåtvända bilbarnstolar, vilken bil?
  • Anonym (...)
    Thu 31 Dec 2020 10:42
    #1

    Jag hade en passat med alla stolarna bak. På den i mitten hade vi inget stödben, Britax two way men huruvida den stolen har stödben eller ej i dagsläget vågar jag inte svara på. Jag hade äldsta i mitten så kunde hon klättra in själv.

  • Anonym (Typ av stol?)
    Thu 31 Dec 2020 11:49
    #2

    Det var väldigt få bilar iallafall tidigare som hade Isofix på mittsätet. Är det en bilbältesstol ni tänkt sätta där eller en Isofix?

  • Anonym (Typ av stol?)
    Thu 31 Dec 2020 12:03
    #3

    Det är de nyare Volvo-bilarna som har deformationszon på kardantunneln. Ni kan köpa en Volvo som är några år gammal kanske för då är det tillåtet att ha en bilstol som är bältesmonterad med stödben där? Så kan ni köpa en helt ny bil när barnen är större och är mer rädd om klädseln etc.

  • Thu 31 Dec 2020 15:57
    #4

    Seat Alhambra eller Vw Sharan (det är samma bil). Fantastiskt smidig familjebil.

  • Thu 31 Dec 2020 18:48
    #5

    Har ni tittat på Ford S-Max? Jag har inte mycket till övers för den själv men min syster och svåger har haft tre stolar i andra raden på den.

    Första året tre bakåtvända, sedan en framåt och två bakåt.

    De har en lite äldre med den utskällda etanol motorn (delad med Volvo har jag för mig), hyfsad bränsleekonomi, driftsäkerheten har inte varit några problem och utrymmet är bra.

    Utseendet på bilen tilltalar vissa men inte andra.

    Annars finns ju Lancia Voyager (fd. Chrysler Voyager) Törstig som få men bättre med den senaste motorn som den fick då det blev Lancia (bensinmotor), effekten ökade från drygt 230hk till runt 280hk i samma veva.

    Täta serviceintervall, törstig, kvalité lite halvdan men gott om plats i hela bilen.

    Sharan/Alhambra är samma storlek i princip och jag tror att kvalitén är mycket bättre samt motorerna snålare.

    Ett kliv upp i storlek finns Caravelle eller Multivan samt Viano.

    Finns hur mycket som helst att välja på om inte stil och flärd sätter käppar i hjulen :)

  • Fri 1 Jan 2021 00:47
    #6
    Anonym (Typ av stol?) skrev 2020-12-31 11:49:06 följande:

    Det var väldigt få bilar iallafall tidigare som hade Isofix på mittsätet. Är det en bilbältesstol ni tänkt sätta där eller en Isofix?


    Det vi har är bältesstolar så det fortsätter vi med misstänker jag, men babyskyddet är med Isofix :)
  • Fri 1 Jan 2021 02:30
    #7

    En vän har tre bakåtvända i en Volvo v60 som nog är några år gammal. En vuxen sitter bak med två små. Ett barn fram.

  • Anonym (Isado­ra)
    Fri 1 Jan 2021 04:24
    #8

    Seat Alhambra/ WV Sharan.

    Vi har en Alhambra, isofix på alla tre säten bak. Är hur nöjd som helst med denna bilen!

  • Anonym (Shara­n)
    Fri 1 Jan 2021 14:33
    #9

    Röstar också för Volkswagen Sharan! Fantastiskt med skjutdörrarna på sidorna, inga klämda fingrar och inga dörruppslag.

    Stooor rymlig bagagelucka om man bara har 5 stolar framme. Helt ok med alla 7 uppe, då går 1-2 mindre lättare barnvagnar in i bak.

  • Anonym (3st)
    Fri 1 Jan 2021 20:25
    #10

    Vi har Kia Sorento och 3 bakåtvända. Det går fint med ?rätt? stolar. Axkid minikid och britax maxway. Sen ett babyskydd med Isofix.

Svar på tråden 3 bakåtvända bilbarnstolar, vilken bil?