S23 skrev 2020-12-31 13:40:45 följande:
Försäkringskassan bestämmer din föräldrapenning. De utgår ifrån din förväntade kommande inklmst. Som tillsvidareanställd med månadslön blir det alltså lönen som står i ditt avtal som fk räknar på. Så om din tjänst skrivs om till sjuksköterske med ändrad lön spelar det ingen roll om du faktiskt arbetar på tjänsten. Men som sagt. Det krävs som sagt att din ag faktiskt höjer din lön och inte väntar tills du återkommer från ledigheten.
Du behöver söka föräldraledigt två månader (kan vara längre reglerat i kollektivavtalet) två månader innan du ska gå på ledighet. Så se till att att ag gjort klart din nya tjänst innan du söker ledigt.
Från ag sida finns ingen ekonomisk vinning i att inte höja din lön innan du går på ledighet.
Därutöver vill jag råda dig att kontrollera med fk om du uppnår 240-dagarsvillkoert när du inte arbetat utan studerat de 240 dagarna före bf. Annars blir dina 180 första föräldrapenningdagar på grundnivå vilket är 250 kronor per dag. Kan vara skönt att vara beredd på.
Är det förväntade inkomst de grundar på? När jag skulle bli föräldraledig var de bara intresserade av nuvarande lön och inte framtida (fick löneförhöjning under ledigheten),så var övertygad om att det var intjänade pengar som gällde. Spelar ingen roll för mig personligen då jag ändå ?slått i taket? men kan spela stor roll för min sambos framtida ledighet, då han studerat,så tack för klargörandet!