England är inget land
I kväll fick jag reda på att England inte är ett land. Men då är min fråga; vad är England?
Är jag helt ensam om denna okunskap? EngLAND låter ju som ett land, men skenet bedrar, uppenbarligen...
I kväll fick jag reda på att England inte är ett land. Men då är min fråga; vad är England?
Är jag helt ensam om denna okunskap? EngLAND låter ju som ett land, men skenet bedrar, uppenbarligen...
England tillhör Storbritannien precis som Wales, Skottland osv. Fast vardagligt säger man ju England och menar hela.
Nu skall jag krångla till det lite, men England är faktiskt ett land, som är en del av Storbritannien. Många engelsmän blir väldigt sura om man säger att England inte är ett land :) en.m.wikipedia.org/wiki/England
Nu skall jag krångla till det lite, men England är faktiskt ett land, som är en del av Storbritannien. Många engelsmän blir väldigt sura om man säger att England inte är ett land :) en.m.wikipedia.org/wiki/England
Det är oerhört obildat och något som dessvärre borde föranleda att man t ex inte röströstberättigad osv, MEN allmänt rådande som "normal status" här på FL, t ex.
England är, som redan konstaterats, en del av landet Storbritannien. Intressant att notera i anslutning till detta är att i vissa sporter såsom fotboll har man inte ett gemensamt landslag utan England, Skottland, Wales och Nordirland har varsina landslag medan man i andra såsom friidrott i stället har ett gemensamt landslag för hela Storbritannien. Det visar väl att frågan är en aning komplicerad
Det är oerhört obildat och något som dessvärre borde föranleda att man t ex inte röströstberättigad osv, MEN allmänt rådande som "normal status" här på FL, t ex.
Nej, England är inte ett självständigt land.
På riktigt? Tror du att Gotland, Öland och Lappland också är länder?
På riktigt? Tror du att Gotland, Öland och Lappland också är länder?
Nej, England är inte ett självständigt land.
Fast nu var det ju inte det som var frågan om det var självstyrande eller inte. England räknas som ett land, och är en del av Storbritannien. Du kan läsa på hur många olika källor du vill. Har bott i England i många år.
England är ett land.
Det hörs ju för fan på namnet.
De länder som är erkända av FN tycker jag är en rimlig måttstock för vad som är ett land.
UK är ett land officiellt sett. Inte England.
"Ett land är ett landområde som utgör, eller har utgjort, en självständig eller självstyrande politisk enhet. Detta behöver dock inte betyda att landet utgör en egen självständig stat utan det kan ingå i ett större rike"
"a nation with its own government, occupying a particular territory."
England är alltså ett land
England tillhör Storbritannien precis som Wales, Skottland osv. Fast vardagligt säger man ju England och menar hela.
De länder som är erkända av FN tycker jag är en rimlig måttstock för vad som är ett land.
UK är ett land officiellt sett. Inte England.
Kasta försiktigt i glashuset! Storbrittanniens olika provinser är betydligt mer autonoma än de svenska landskapen. Skottland har ett eget parlament och stor del av befolkningen vill att Skottland ska bli en självständig nation. Nordirland är så gott som självstyrande. Wales har egen nationalförsamling.
(Och den brittiska drottningen är drottning av Australien, Nya Zeeland m.fl.)