• Anonym (Okunnig)

England är inget land

I kväll fick jag reda på att England inte är ett land. Men då är min fråga; vad är England?

Är jag helt ensam om denna okunskap? EngLAND låter ju som ett land, men skenet bedrar, uppenbarligen...

• Svar på tråden England är inget land
  • Jinks

England tillhör Storbritannien precis som Wales, Skottland osv. Fast vardagligt säger man ju England och menar hela.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Okunnig) skrev 2021-01-01 02:51:27 följande:

I kväll fick jag reda på att England inte är ett land. Men då är min fråga; vad är England?

Är jag helt ensam om denna okunskap? EngLAND låter ju som ett land, men skenet bedrar, uppenbarligen...

Um, ja det kan vara så att du är ensam om att inte ha lärt dig detta. Hur gammal är du?
  • Tooja

Nu skall jag krångla till det lite, men England är faktiskt ett land, som är en del av Storbritannien. Många engelsmän blir väldigt sura om man säger att England inte är ett land :) en.m.wikipedia.org/wiki/England

• Anonym (5678)
    Tooja skrev 2021-01-01 04:45:34 följande:

Nu skall jag krångla till det lite, men England är faktiskt ett land, som är en del av Storbritannien. Många engelsmän blir väldigt sura om man säger att England inte är ett land :) en.m.wikipedia.org/wiki/England

Nej, England är inte ett självständigt land.
  • Anonym (Nähe)

Det är oerhört obildat och något som dessvärre borde föranleda att man t ex inte röströstberättigad osv, MEN allmänt rådande som "normal status" här på FL, t ex.

• Anonym (Aidensfield)

England är, som redan konstaterats, en del av landet Storbritannien. Intressant att notera i anslutning till detta är att i vissa sporter såsom fotboll har man inte ett gemensamt landslag utan England, Skottland, Wales och Nordirland har varsina landslag medan man i andra såsom friidrott i stället har ett gemensamt landslag för hela Storbritannien. Det visar väl att frågan är en aning komplicerad

• Anonym (Aidensfield)
    Anonym (Nähe) skrev 2021-01-01 05:36:57 följande:

Det är oerhört obildat och något som dessvärre borde föranleda att man t ex inte röströstberättigad osv, MEN allmänt rådande som "normal status" här på FL, t ex.

Såja såja...
  • Anonym (Nähe)
    Anonym (Aidensfield) skrev 2021-01-01 05:52:08 följande:
    Såja såja...
    Jag är helt lugn i mitt konstaterande att det är normalt.
  • MaryM
    Anonym (5678) skrev 2021-01-01 05:29:32 följande:

Det är inte en självständig stat men man kan säga att England är ett land. I alla fall om du kollar definitionen av land på Wikipedia ;) du har så klart rätt i att det inte är självstyrande.

TS, just England, Wales och Skottland är exempel på länder som varit självstyrande (,England och Skottland har krigat mycket) men 1707 bildades Storbritannien som är en union mellan dessa tre länder och bildar staten Storbritannien.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Ytty)
    Limeblad skrev 2021-01-01 08:58:59 följande:

På riktigt? Tror du att Gotland, Öland och Lappland också är länder?

Kasta försiktigt i glashuset! Storbrittanniens olika provinser är betydligt mer autonoma än de svenska landskapen. Skottland har ett eget parlament och stor del av befolkningen vill att Skottland ska bli en självständig nation. Nordirland är så gott som självstyrande. Wales har egen nationalförsamling.

(Och den brittiska drottningen är drottning av Australien, Nya Zeeland m.fl.)
  • Tooja
    Anonym (5678) skrev 2021-01-01 05:29:32 följande:

Fast nu var det ju inte det som var frågan om det var självstyrande eller inte. England räknas som ett land, och är en del av Storbritannien. Du kan läsa på hur många olika källor du vill. Har bott i England i många år.
  • Anonym (5678)
    Tooja skrev 2021-01-01 10:44:36 följande:

Fast nu var det ju inte det som var frågan om det var självstyrande eller inte. England räknas som ett land, och är en del av Storbritannien. Du kan läsa på hur många olika källor du vill. Har bott i England i många år.

Det har jag också.
  • Anonym ('-')
    London is the capital of England.
    England is a country.
    Britain is an area that consists of England and the country of Wales.
    Great Britain is the name of the island that is home to the countries of England, Wales, and Scotland.
    The United Kingdom (UK) is a country that is a union of the countries on the island of Great Britain, along with the country of Northern Ireland (which shares the island of Ireland with the Republic of Ireland.)
    The Republic of Ireland is a separate country that is not part of the UK.
    London is also the capital of the UK.

www.denverlibrary.org/blog/england-great-britain-united-kingdom-whats-difference
  • FuckGoggleAskMe

De länder som är erkända av FN tycker jag är en rimlig måttstock för vad som är ett land.
    UK är ett land officiellt sett. Inte England. 

• dfdsfsddsf

"Ett land är ett landområde som utgör, eller har utgjort, en självständig eller självstyrande politisk enhet. Detta behöver dock inte betyda att landet utgör en egen självständig stat utan det kan ingå i ett större rike"

"
    a nation with its own government, occupying a particular territory."

England är alltså ett land

• Anonym (Mia)
    Jinks skrev 2021-01-01 03:21:35 följande:

England tillhör Storbritannien precis som Wales, Skottland osv. Fast vardagligt säger man ju England och menar hela.

Bara om man är svagbegåvad.

Och ja, England är ett land.
  • Anonym (Mia)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-01 12:36:04 följande:

De länder som är erkända av FN tycker jag är en rimlig måttstock för vad som är ett land.

UK är ett land officiellt sett. Inte England. 

Det är skillnad på nationer och länder.
  • Limeblad
    Anonym (Ytty) skrev 2021-01-01 09:14:33 följande:

Kasta försiktigt i glashuset! Storbrittanniens olika provinser är betydligt mer autonoma än de svenska landskapen. Skottland har ett eget parlament och stor del av befolkningen vill att Skottland ska bli en självständig nation. Nordirland är så gott som självstyrande. Wales har egen nationalförsamling.

(Och den brittiska drottningen är drottning av Australien, Nya Zeeland m.fl.)

Ja. Det är jag väl medveten om. Men att bara gå på att något är ett land för att det innehåller ordet land tycker jag är väldigt märkligt.
Svar på tråden England är inget land