Inlägg från: Tomelilla15 |Visa alla inlägg
  • Tomelilla15

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Du måste berätta men kan ju göra det stegvis. Du måste ganska snabbt säga något om att du varit med om mycket och har en speciell historia men att du kanske inte är redo att prata om allt nu. Berätta något och invänta tillfällen när det passar att berätta mer. Sen tror jag inte man behöver berätta detaljer eller exakt vad man varit med om men hur det påverkade dig och hur du kan påverkas av det numera är något du kanske borde försöka vara öppen med. Det ger en djupare relation att berätta om jobbiga saker man varit med om.

• Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 13:03:46 följande:

Nej, hon måste inte berätta. Däremot är det bra om hon gör det. Men enbart om hon själv vill.

Kanske borde ha skrivit det som jag trodde var underförstått: hon måste berätta om hon vill ha en bra relation som bygger på ärlighet och djup emotionell förståelse för varandra. I andra fall bör hon verkligen berätta utifrån sexuell hälsa såvida hon inte är testad och fri från alla sexuellt överförbara sjukdomar. Om hon varken vill ha en djup och bra relation och inte har sexuellt överförbara sjukdomar då håller jag med. Då behöver hon inte berätta.
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 17:13:13 följande:

Fortfarande är det enbart om hin VILL och inget hon MÅSTE.

Tänker du typ juridiskt då eller vad är det du utgår ifrån?
  • Tomelilla15
    Anonym (P) skrev 2021-01-01 17:53:13 följande:

Finns väl inget som hindrar att du tar upp testning för könssjukdomar när du träffar en ny partner, oavsett hennes bakgrund?  

Har du problem att föra en vanlig diskussion?

Det är klart att inget hindrar ts från att testa sig för diverse sjukdomar. Har jag eller någon annan påstått det? Du slår in öppna dörrar med dina kommentarer.
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 18:26:53 följande:

Ts är inte skyldig att berätta något om sin bakgrund om hon inte vill.

Anonym (P) skrev 2021-01-01 18:24:38 följande:

För det första så svarade jag inte dig. Om du läser vad jag svarade på så förstår du nog mitt svar lite bättre. Jag har inte kommenterat huruvida TS ska testa sig eller inte.

Du citerade ju mitt inlägg. Normalt brukar det betyda att man svarat den som skrivit inlägget men ok, vill du köra med andra regler så helt ok.

Sen förstår jag ändå inte vilket perspektiv du utgår ifrån när du säger att ts inte måste berätta. Nej, såklart hon inte måste enligt någon lag eller tvång på annat sätt, ingen dör av hemligheten, ingen har kniv mot strupen... men tråden handlar ju om relationsråd. Ts undrar när det är läge att berätta (underförstått för att värna relationen).

Menar du att relationen kan bli bra även om ts inte berättar något om detta och fortsätter relationen, kanske hela livet, utan att varje sig ts eller partnern far illa på något vis? I så fall får du såklart tro det och gärna berätta hur ts ska tänka kring hemligheten men jag tror då absolut tvärt om. På något sätt och i viss grad måste ts berätta (om än inte allt eller detaljer) för att själv kunna må bra och för partnerns skull (förtydligande om att detta är min uppfattning). Se mitt första inlägg i tråden för en längre beskrivning av vad jag tycker ts ska ta upp.
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 21:26:20 följande:

Perspektiv? Det finns inget. Ts ska berätta om hon vill. Hon måste inte varken utifrån juridiken eller något annat perspektiv.

Vill hon inte berätta så gör hon inte det. Oavsett om de blir en seriös relation med giftemål, barn etc.

Den enda som kan fara ill av att inte berätta är ts, som kan känna på dåligt samvete för att hon inte har varit ärlig.

Ok, jag lägger ner. Vi har avgrundsstora skillnader i hur vi ser på vad en bra och lång relation ska bygga på.
  • Tomelilla15
    Anonym (P) skrev 2021-01-02 10:21:51 följande:

Jag citerade inte ditt inlägg. Lägg av med din dryga attityd och läs  ordentligt istället.

Eller är du även (Egil)?

Sorry. Läste fel på vem som citerade mitt inlägg, det var inte du. Attityden (som absolut är motiverad) var riktad mot en annan som dock tyvärr inte går att diskutera med då det är som att prata med en vägg.

Ts har berättat och det verkar ha gått bra. Önskar ts fortsatt lycka till och tror att det ger relationen bra förutsättningar.
Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?