• Tutelitut

    Nyårsfyrverkerier. Skjut på din medmänniska.

    Och polisen får inte ingripa, när det blir folksamlingar i Corona-tider. Var inte längesen de skärpte rekommendationerna. Är det bara i Sverige som polisen inte får göra något?
    Jag minns för några år sedan, ljudnivån skulle sänkas på raketer m.m.
    Jag tyckte det small på bra i natt. 
    Och nu ska man visst rikta sina fyrverkerier mot andra människor. Även polisen ska få smaka på lite.
    Vad är det som händer?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-01 09:31
    www.svd.se/stokigt-nyar-pa-manga-hall

  • Svar på tråden Nyårsfyrverkerier. Skjut på din medmänniska.
  • Tutelitut
    Studentpappa skrev 2021-01-01 10:39:50 följande:
    Man får hoppas du är ironisk, med tanke på att de skjuter raketer på människor och byggnader som brinner ner. Lika bra att polisen får börja använda vattenkanoner, hbtq-certifieringen verkar inte gett önskad effekt.
    Dags för Robocop kanske?
  • Jinks

    Det är förbjudet att avfyra raketer utan tillstånd. Man måste gå en utbildning. Undrar hur många som bryr sig om det? Smällare är förbjudna sedan länge men det smälls lika mycket varje år. Meningslöst att stifta lagar som ingen bryr sig om.

  • Aniiee
    Jinks skrev 2021-01-01 10:54:18 följande:

    Det är förbjudet att avfyra raketer utan tillstånd. Man måste gå en utbildning. Undrar hur många som bryr sig om det? Smällare är förbjudna sedan länge men det smälls lika mycket varje år. Meningslöst att stifta lagar som ingen bryr sig om.


    Några minuter till timmar på nyårsafton är undantagna. Då får vem som helst skjuta.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tutelitut
    Aniiee skrev 2021-01-01 11:00:26 följande:
    Några minuter till timmar på nyårsafton är undantagna. Då får vem som helst skjuta.
    Ja, och på folk också. Jag undrar hur det skulle kännas sen, om man skadar en annan människa allvarligt. Ett litet barn t ex, som får synen skadad, då raketen träffade i ögonen. Jag vet ju hur jag själv skulle ha känt det. Men de som skjuter raketer mot folk, de kanske inte tänker/känner så mycket.
  • Pulverkaffe

    Tyvärr har inte svensk polis verktygen för att lösa detta. Man åker dit och snackar med ungdomarna. När har snack nånsin löst något i längden?

    Nu skjuter man ju raketer på polisen och garvar. Pinsamt.

    Men å andra sidan. Med den lönen poliser lyfter så hade jag inte stigit ur polisbilen. Nånsin.

  • Jinks
    Aniiee skrev 2021-01-01 11:00:26 följande:

    Några minuter till timmar på nyårsafton är undantagna. Då får vem som helst skjuta.


    Verkar så de flesta tolkar lagen. Lite som man vill. Så du menar att det bara är förbjudet på den tiden av året när ingen skjuter? Typ mitt i sommaren krävs tillstånd men på nyårsafton när 99% av olyckorna inträffar så är det fritt? Skulle inte förvåna mig i och för sig. Hittills har jag inte hittat någon information om det.
  • Tutelitut

    När jag växte upp på 80-talet så fick vi ha smällare. Kanske inte var så dumt, då vi lärde oss att saker gick sönder, och att det gjorde ont om det small i handen. Vi sköt raketer också, men ingen kom ens på idén att rikta raketerna mot andra människor. Vi visste att det var farligt, och vi ville inte skada andra.

  • Ekdahl
    Studentpappa skrev 2021-01-01 10:39:50 följande:

    Man får hoppas du är ironisk, med tanke på att de skjuter raketer på människor och byggnader som brinner ner. Lika bra att polisen får börja använda vattenkanoner, hbtq-certifieringen verkar inte gett önskad effekt.


    Fortfarande ungar som har kul men jag är helt med på att polisen ska sluta att mesa ner sig.
  • Tow2Mater

    Ny meslag; unga brottslingar kan dömas till att fortsätta spela sina datorspel och sitta med sina telefoner hemma i sina hem, kanske efter de varit ute vid Nyår och haft roligt

    "Från första januari införs en möjlighet att döma unga brottslingar till nya typer av straff. De ska användas när varken ungdomsvård eller ungdomstjänst är tillräckligt ingripande påföljder. Det kan handla om förbud att lämna bostaden under helgkvällar och nätter eller förbud att vistas på viss plats eller i ett visst område."
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BqjJM/har-ar-de-nya-lagarna-2021

    Men nej, tydligen kan varken ungdomsvård/tjänst eller hemmasittande bli en påfoljd - "Vid några tillfällen har folk gripits, men många av dem är inte straffmyndiga".
    www.expressen.se/nyheter/manga-larm-om-stok-pa-nyar-poliser-beskjutna-med-raketer/



  • Dan Park

    Röstar man på S får man detta. Ni har själva valt det 

  • flygrl
    Ekdahl skrev 2021-01-01 11:32:48 följande:

    Fortfarande ungar som har kul men jag är helt med på att polisen ska sluta att mesa ner sig.


    Fast här där jag bor är många som skjuter män uppåt min ålder typ en bit över tjugo. Fast ok, mentalt är dom ju fan som småungar och bär blöjor.
  • Ekdahl
    Dan Park skrev 2021-01-01 15:03:07 följande:

    Röstar man på S får man detta. Ni har själva valt det 


    Ja, och att vara ute på nyårsafton är en risk. Kan man inte ta risken ska man vara inne.
  • Ekdahl
    flygrl skrev 2021-01-01 15:25:47 följande:

    Fast här där jag bor är många som skjuter män uppåt min ålder typ en bit över tjugo. Fast ok, mentalt är dom ju fan som småungar och bär blöjor.


    Ja, människor är olika. Vissa växer aldrig upp.
  • Studentpappa
    Ekdahl skrev 2021-01-01 11:32:48 följande:

    Fortfarande ungar som har kul men jag är helt med på att polisen ska sluta att mesa ner sig.


    Att skjuta raketer på folk skulle inte riktigt jag påstå är att roa sig, snarare mordförsök. Flera allvarligt skadade är ju knappast att ha roligt. Sen att få huset nerbränt av raketer är väl inte heller så mycket att skratta åt.
    Ride it like you stole it
  • Ekdahl
    Studentpappa skrev 2021-01-01 16:42:34 följande:

    Att skjuta raketer på folk skulle inte riktigt jag påstå är att roa sig, snarare mordförsök. Flera allvarligt skadade är ju knappast att ha roligt. Sen att få huset nerbränt av raketer är väl inte heller så mycket att skratta åt.


    För det mesta går det ju bra. Ungdomar och risker har aldrig gått hand i hand. Utan de är en risk för sig själva och andra.
  • flygrl
    Ekdahl skrev 2021-01-01 16:31:55 följande:

    Ja, människor är olika. Vissa växer aldrig upp.


    Det ser inte bättre ut.
    Ekdahl skrev 2021-01-01 17:30:08 följande:

    För det mesta går det ju bra. Ungdomar och risker har aldrig gått hand i hand. Utan de är en risk för sig själva och andra.


    Fast alla ungdomar misshandlar inte andra människor och djur grovt som dom som skjuter raketerna mot människor, djur och byggnader. Att utsätta andra för stor fara och obehag är inte ok.
Svar på tråden Nyårsfyrverkerier. Skjut på din medmänniska.