• Anonym (Anna)

För litet marsipanlock?!

Hade ICAs tårtbotten hemma och köpte garant marsipanlock, trodde ju det var standardmått på botten och lock så det borde väl passa. Men så ska jag sätta på locket och det är ju för litet?! Provade kavla ut lite men knappt så det blev större... så nu har tårtan ett för litet marsipanlock på!! Irriterande...

Vad blev fel? Vill lära mig till nästa gång, då detta var första gången jag gör med marsipanlock!

• Svar på tråden För litet marsipanlock?!
  • Anonym (My)

Är det för kort på sidorna? Isåfall kan det vara att du haft för mycket fyllning i som byggt tårtan för högt mot vad locket klarar av.

• Anonym (Anna)
    Anonym (My) skrev 2021-01-01 14:36:09 följande:

Är det för kort på sidorna? Isåfall kan det vara att du haft för mycket fyllning i som byggt tårtan för högt mot vad locket klarar av.

Dottern ville ha prinsesstårta så då ska den ju vara lite högre. Måste man göra egen botten då alltså ? Hur gör alla andra för man ska slippa baka allt själv?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (My) skrev 2021-01-01 14:36:09 följande:

Precis för kort på sidorna glömde jag svara.
  • Anonym (K)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-01 14:50:41 följande:
    Dottern ville ha prinsesstårta så då ska den ju vara lite högre. Måste man göra egen botten då alltså ? Hur gör alla andra för man ska slippa baka allt själv?
    De där locken är nog inte till för höga tårtor utan för normala. Lite mindre grädde under så går det säkert. Det blir ju en prinsesstårta även om man inte har 2 cm grädde liksom.
  • Anonym (C)

Kan du ha nåt annat på sidorna? Riven choklad/strössel ?

• BuoBä

Usch så irriterande! Jag hade också förutsatt att ett lock skulle passa till en normalhög tårta gjord på färdig botten.

Det är ju för sent nu, men näst gång kan du måtta innan du fyller tårtan, och trimma ner bottnarna (med en tallrik som mall tex) så de blir mer lagom i storlek. Eller så köper du ett block med färgad marsipan och kavlar själv. Det är inte jättesvårt, om man kavlar mellan bakplåtspapper.

• Anonym (H)

Locken man köper färdiga är väldigt små. Alltså man kan knappt ha grädde på tårtan om de ska räcka till. Ska man göra en snygg tårta behöver locket vara större än tårtan så att man kan undvika att få veck.

Rådet jag har i ditt läge nu är att antingen köpa noblesse och sätta runt kanten, kiwi, annan frukt eller spritsa med grädde beroende på hur mycket som saknas. Annars köpa annan marsipan och rulla till bollar och lägga längs med kanten. Jag brukar göra rosor runt hela ibland men det har du kanske inye tid för.

I framtiden vill jag råda dig att köpa marsipan som du kavlar själv. Då brukar 500 gram vara lagom till en tårta. Örebro bageri gör god marsipan som finns att köpa på nätet. Annars kan det ibland finnas i butik. Tex odenses marsipan är ju smaksatt och inte särkilt god. Även om ett barn kanske inte bryr sig

• Anonym (K)

Eller varför inte ett band av grön marsipan runt om och sedan locket över.

• Anonym (Anna)

Tack för era svar!

Då har jag väl egentligen inte gjort något fel förutom att jag inte visste locket var för litet....

Men då köper jag vanlig marsipan på rulle och färgar själv nästa gång. Tack för era tips :)

• BuoBä
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-01 15:50:06 följande:

Tack för era svar!

Då har jag väl egentligen inte gjort något fel förutom att jag inte visste locket var för litet....

Men då köper jag vanlig marsipan på rulle och färgar själv nästa gång. Tack för era tips :)

Det är svårt att få jämn färg om man färgar själv. Det enklaste är att köpa den här typen av marsipan: www.tantfondant.se/baka/atbart/marsipan/
  • Anonym (H)
    BuoBä skrev 2021-01-01 16:01:04 följande:

Det är svårt att få jämn färg om man färgar själv. Det enklaste är att köpa den här typen av marsipan: www.tantfondant.se/baka/atbart/marsipan/

Precus vad jag också menar! Färga själv är svårt. Och jag orkar heller inte kladda med det
  • MeandHim

Avskyr dom färdigköpta, dom är alltid för små och oftast väldigt stela och torra. Helt värdelösa enligt mig!

• Anonym (H)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 16:36:47 följande:

Färdig botten och färdigt lock...

Vad är ens vitsen?

Köp en färdig tårta nästa gång istället...

Helt ärligt så tycker jag att det är enorm skillnad på köpt tårta och tårta gjord på färdig botten och färdigt lock.

Jag kör alltid köpesbotten av den enkla anledningen att det blir godare än att baka själv.

Har jag använt färdigt lock? Svar ja. Kavlingsmarsipan finns ofta inte i mataffärerna. Odenses som ofta finns är som sagt smaksatta och smakar skit. Så med framförhållning på mindre än två veckor, tyvärr lång leveranstid hos dem som säljer marsipan online, har det absolut slutat med färdigt lock för att inget alternativ funnits
  • AndreaBD

Ta fram brödkaveln och rulla lite på den. Den går ju att göra större, bara den inte är för tunn! 

• Anonym (C)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 16:36:47 följande:

Färdig botten och färdigt lock...

Vad är ens vitsen?

Köp en färdig tårta nästa gång istället...

Man vill handla i förväg kanske?

En färdig Princesstårta håller inte hur länge som helst , men färdig botten , lock , sylt , grädde mm kan man köpa mycket tidigare.
Svar på tråden För litet marsipanlock?!