• Anonym (Orolig vän)

Är så orolig för min bästa vän

Jag har en bästa vän som jag har känt i många år. Hon är en av de få vänner jag har och jag umgås nästan aldrig med någon annan av mina vänner, på grund av att de flesta bor långt bort osv. Hon betyder mycket för mig och jag vill verkligen inte mista henne men det finns ett problem. Hon har nyligen blivit vän med en tjej och denna tjej knarkar opiater, oftast benso och nu har min bästa vän också börjat använda sig av benso. Hon kombinerar också alkohol och benso. Jag har sagt till henne att hon inte borde hålla på med det här och att det är väldigt beroendeframkallande, vilket hon redan vet.

Hon verkar inte lyssna på mig och jag känner mig tjatig om jag ska fortsätta nämna det. Jag vill verkligen inte att hon ska bli beroende och bli en missbrukare. Hon började nyss med det här men jag vet hur lätt det är att bli beroende. Dessutom har hon inget arbete heller så hon gör inget på dagarna eftersom att hon varken pluggar eller har ett arbete. Hon har dock sökt in till en utbildning. Dessutom har hon problem med sitt psykiska mående, hon har ångest och depression och äter antidepressiva och andra mediciner så jag är rädd att allt detta, sammantaget, kommer att sluta illa för henne..

Vad kan jag göra som vän? Jag är så rädd om henne. Jag vill inte förlora henne och se henne falla offer för drogmissbruk. Jag tror inte att hon är beroende än men hon kommer ju att bli det väldigt snart om hon inte lägger av..

• Svar på tråden Är så orolig för min bästa vän
  • Anonym (Orolig vän)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 17:52:50 följande:

Benso är inte opiater

Är det inte? Det trodde jag. Hur som helst, varför anmärker du på det i mitt inlägg? Vill ha tips och hjälp på vad jag kan göra så det där kändes inte riktigt viktigt här.
  • Anonym (:))

Vilken fin vän du är!

Säg precis det du skrev här till henne personligen så kanske hon vaknar upp. Ligg i och tjata, det är det man gör när man bryr sig om! Lycka till! Och du har helt rätt, det är lätt att fastna i det hjulet spec när hon redan mår dåligt och börjar själv medicinera nu. Hoppas hon vaknar upp!

• Anonym (Också orolig vän)

Jag vet precis hur det är. Jag var väldigt tydlig mot min vän vad jag tyckte om drogerna och alkoholen. Men mest försökte jag vara en vän. Stöttade, lyssnade. Det var bitvis fruktansvärt tungt och jag var flera gånger orolig för min väns liv. Gav mig av hals över huvud från semester mm om vännen ringde och behövde mig tex.

En brytpunkt för mig var när jag insåg att min vänskap och kärlek spelade stor roll i vännens liv, även om jag inte kunde påverka själva missbruket.

Efter några år valde min vän att bli drogfri med hjälp av 12-stegsprogrammet. Tyvärr blev aldrig vår vänskap vad den hade varit innan drogerna. Med droger följer ju tyvärr ofta tex oärlighet. Men kanske hade vi vuxit ifrån varandra ändå. Idag har vi kontakt då och då. Vi finns inte i varandras vardag men bryr oss mycket om varandra. Har man gått igenom så mycket tillsammans finns bandet kvar länge.

• Drottningen1970
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-01-01 18:03:57 följande:

Är det inte? Det trodde jag. Hur som helst, varför anmärker du på det i mitt inlägg? Vill ha tips och hjälp på vad jag kan göra så det där kändes inte riktigt viktigt här.

Opiater är sådant som heroin, morfin etc.
Svar på tråden Är så orolig för min bästa vän