• Zwillinge86

Äggdonation 2021

Många kliniker utomlands vill att man gör hysto efter flera misslyckanden för att utesluta problem i livmodern. Jag gjorde en i Sverige utan anmärkning i somras, men har dessförinnan gjort en via Serum i Aten. De hittade både polyp och en kronisk infektion (som inte visat sig vid svensk provtagning) samt ärrvävnad och rester från tidigare graviditeter/missfall. De tog bort alltihop inkl slemhinna och ärrvävnad plus att jag fick ordentligt med antibiotika efteråt. Har aldrig haft så frisk mens som månaderna efter den hyston. Enligt Serum sitter effekterna av hyston i upp till 6mån så kan väl vara därför kliniker ordinerar hysto inför insättningar. Annars vet jag att det var lite nytt att repa/rispa slemhinnan i cykeln innan insättning när jag gjorde min första IVF 2011. Men har inte stött på det senare är varken i Sverige eller utomlands. Kanske fått ett uppsving igen? Mina erfarenheter av att känna att något är fel som inte har med embryona att göra är att det kan krävas antibiotika för diverse i rektioner man inte vet om att man har, immunsupport för att lugna ett överaktivt immunförsvar, höga doser hormoner pga obalans samt tex hysto för att hitta defekter i livmodern, dock ger jag inte mycket för någon av dessa åtgärder utförda i Sverige då de sällan hittar de fel som utländska kliniker upptäcker och ännu mer sällan lyckas de med fullgångna graviditeter om man inte svarar på standardbehandlingen. Jag har enligt svensk sjukvård fortfarande otur efter typ 6 missfall på raken med fina blastocyster donerade av två olika donatorer....

• Zwillinge86
    Juni10 skrev 2021-02-01 22:08:20 följande:

Jag läste en studie som sa att endast 16% av graviditeter med donatorägg resulterar i missfall under första trimestern, oavsett om kvinnan är över 40 eller yngre. Risken minskar till 7% när graviditeten fortskridit. Med en sån statistik borde man verkligen inte skylla på otur efter 6 missfall med två olika donatorer. Då har man ju .... missat något. 

Hur gick det för dig efter hyston? Satte du in något och hur tog det sig? Har du lyckats med en fullgången graviditet någon gång? 

Juni10 skrev 2021-02-01 22:08:20 följande:

Jag läste en studie som sa att endast 16% av graviditeter med donatorägg resulterar i missfall under första trimestern, oavsett om kvinnan är över 40 eller yngre. Risken minskar till 7% när graviditeten fortskridit. Med en sån statistik borde man verkligen inte skylla på otur efter 6 missfall med två olika donatorer. Då har man ju .... missat något. 

Hur gick det för dig efter hyston? Satte du in något och hur tog det sig? Har du lyckats med en fullgången graviditet någon gång? 

Exakt! Oturen som de annars förklarar missfall med är ju inte riktigt applicerbar på ÄD då så många delar som kan gå snett under en naturlig befruktning redan är avklarade. Jag fick starka plus alla insättningar efter hyston i Grekland och normala hcg-stigningar till ca v.7 då jag plötsligt får missfall. Har tänkt att det har med dalande hormoner att göra då jag vet att jag är svajig (ytterligare något som svensk sjukvård inte ens tittar på) men jag har dundrat på med såväl östrogen som Progesteron i olika former och jag får missfall ändå. Så för mig återstår egentligen bara att det är något annat med livmodern eller att det har med manlig faktor att göra, men vi får alltid typ 100% befruktning och flera blastocyster till frysen så det känns inte som om det handlar om spermierna men vem vet. Vi har en som född 2015 efter vår första ÄD. Då fick vi endast ett livsdugligt embryo som utvecklades extremt långsamt, men mirakel inträffar och det blev vår son. Trodde såklart att jag hittat lösningen (ÄD + immunsupport) och nu skulle få så många barn jag ville men syskon har varit än svårare. Blir fortfarande gravid varje insättning samt naturligt då och då men tar mig inte förbi v.7. Hade jag haft tid, ork och pengar hade jag varit mkt intresserad av Olgas tankar men efter 10 års kämpande så är vi överens om att de vi har i frysen är sista rycket, även om förhoppningen att det utan ny input plötsligt ska lyckas.
  • Zwillinge86

Hej! Är ju egentligen veteran då jag hållit på i 10 år och gjort mängder av insättningar med donerade ägg, men känner mig allmänt förvirrad denna gång då jag de senaste åren blandat så många protokoll och upplägg på eget bevåg att jag inte längre minns vad som är ?normalt?. Gjorde vul igår och slemhinnan var 15mm, lite ojämn och ingen antydan till 3skiktad, vilket är ovanligt för att vara mig. Har fått ta mindre progynon denna gång då min slemhinna snabbt blir tjock på 2+1tab/dag så denna gång slapp jag avbryta försöket, men märkligt nog så är slemhinnan ändå tjockare än än försöken 2018 då jag tog normaldos. Har också alltid haft treskiktad ville gör mig lite konfunderad, men kliniken bokade in FET ändå så det verkar inte vara ett problem. Vad är er erfarenhet av detta? Sen funderar jag kring om jag inte har fått ägglossningsspruta inför insättning för att efterlikna hormonpåslaget efter ägglossning, men jag kanske blandar ihop det med förra försöket som var på egen ÄL i ostimulerad cykel. Eller hur ser det ut för er för andra? Jag förbehandlar enligt ordination från Umeå med progynon och kortison. Ska börja med progesteron på torsdag och sedan ta trombyl och fragmin efter insättning. Sen har jag ett hemsnickrat upplägg där jag börjar tidigare och med högre doser plus lite annat jag snappat upp under åren, men missar jag något grundläggande?

• Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-09 19:56:31 följande:

Hej där, undrade just hur det gick för dig! Kul att höra att du är igång igen. Ja det är lätt att bli förvirrad bland alla olika medicinscheman man gått/går på.

3x2mg progesteron verkar vara standarddosen. Vad tar du nu? Tjockleken på slemhinnan ska inte vara ett problem. Men man vill helst att den ska vara 3 skiktad eller uppvisa skikt, på väg mot skikt åtminstone. Så jag vet inte riktigt, men bedömer kliniken att slemhinnan ska vara tillräcklig bra för att fortsätta så är det nog ändå så.

Äl spruta brukar man inte ta när man bara tar östrogen i och med att östrogenet hindra äggblåsorna från att växa, man får inte ägglossning på bara östrogen. Tillsatsen av progesteron påbörjas på den dagen som motsvarar äp eller äl, dvs fem dagar innan återföring med en blasto.

Vad är det du börjar med tidigare än klinikens schema?

Har du fått 10mg kortison från kliniken som du ska ta i tre veckor och sen nedtrappning, om det blir plus? Jag fick ju dottern via Umeå så jag tycker mig känna igen upplägget

Stort lycka till!

Ja det här med att den inte är treskiktad bekymrar mig lite, men jag har haft ÄL-sekret i några dagar nu vilket jag alltid haft vid VUL tidigare så tänker att det nog är på gång. FET är planerat till tisdag den 16/1 och blev nog lite överrumplad då jag utifrån problem med för tjock slemhinna och därmed avbrott förra våren inte riktigt var beredd på att planeringen skulle hålla denna gång. Vi är egentligen inte helhjärtat inne i denna nya omgång då jag inte hittat nytt hopp sedan senaste missfallet. Egentligen är vi mitt uppe i husköp och behöver lägga alla pengar på det, men om vi pausar mkt längre kommer vi få göra om utredningen med alla kostnader en tredje gång så vi kör ändå, mest för att få det överstökat :(

Jag har östrogen 2mgx2/dag samt 10mg prednisolon som jag ska dubbla på torsdag, men har redan ökat till 15mg/dag. Har också börjat med trombyl då jag vet att vissa fått det från cd1 i på bla Ava Clinic. Läkaren i Umeå sa att de nyligen börjat ge svåra patienter högre dos trombyl, vilket blir nytt för mig då alla klinker jag varit i kontakt med ordinerar 75mg. Kommer även börja med fragmin på torsdag och inte efter FET som är det normala, även det på eget initiativ. Sedan har jag förutom diverse kosttillskott och hög dos Folsyra även en antibiotika-kur som jag tar 5dagar innan FET för att öka förutsättningar för att ägget ska fästa. Har helt skippat blodprover och dropp denna gång då jag inte orkar rådda, men har lite ryska mediciner att ta till om jag ändå vill optimera chanserna.
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-15 18:10:30 följande:

Lyckan verkar inte vara så långvarig denna gången heller. Började blöda idag, helt utan förvarning, ingen smärta. Har inte haft den minsta tillstymmelse till rosa ens. Men idag störtflod och klumpar. Har fått ut så mycket så det känns verkligen inte som det finns en chans att det är något kvar av en lycka graviditet. Ska till kliniken i morgon eftermiddag och få det bekräftat. Fortsätter dock med medicin till dess jag har varit hos kliniken.

Nu har vi bara en liten rackare kvar i frysen...

Beklagar utvecklingen och hoppas så klart på att det ändå går vägen, även om jag vet allt för väl hur det oftast slutar vid plötsliga blödningar. Ta hand om dig <3 själv sitter jag på nattåg till Umeå för insättning och räknar med att om några veckor vara i din situation. Men det som inte dödar en....
  • Zwillinge86

Är ganska säker på att ägget fäst nu. Haft ett par välbekanta hugg i livmodern när jag rest mig idag, samt metallsmak i munnen och ökad törst. Första gången jag bestämt mig för att vänta både med blodprov och gravtest för att undvika ångesten det för med sig att få ett plus och vänta på missfallet. Får se hur det går, rent logiskt borde jag ju oroa mig lika mkt ändå eftersom jag ändå börjar bli ganska van vid att tolka gravsymtom. Men men...

• Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-20 18:46:52 följande:

Ja, fy attans va jag känner igen det där. Det är jobbigt när man känner sin kropp för väl .

Men än så länge får jag säga grattis och hoppas att det kommer gå betydligt bättre denna gång! Det är ju ändå ett bra första steg mot en graviditet. Tycker det låter som du har en bra inställning med att ta det lite lugnare denna gången!

Har det gått bra med husköpet förresten?

Tack! Vi ska på visning imorgon :) Hur mår du?
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-20 18:46:52 följande:

Ja, fy attans va jag känner igen det där. Det är jobbigt när man känner sin kropp för väl .

Men än så länge får jag säga grattis och hoppas att det kommer gå betydligt bättre denna gång! Det är ju ändå ett bra första steg mot en graviditet. Tycker det låter som du har en bra inställning med att ta det lite lugnare denna gången!

Har det gått bra med husköpet förresten?

Tack! Vi ska på visning imorgon :) Hur mår du?
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-23 13:32:51 följande:

Tack!

Läkaren fick rota runt ett tag och byta maskin men till slut gick det att få en fin bild på en liten räka med ett pulserande hjärta. Hinnsäck och foster stämde med dag så nu ska jag försöka pusta ut lite och försöka se mig som gravid.

Inga spår efter blödningar, så får hoppas att de håller sig borta nu!

Hur har det gått för dig med blödningar? Har du haft fler?

<3
  • Zwillinge86

God morgon! Har planerat att testa för första gången idag, FET var den 16/2. Får jag inget plus skulle det bli ett riktigt antiklimax, inte bara för att jag typ blivit gravid vid samtliga insättningar utan för att jag i så fall är galet skengravid denna gång. Vet ju också att mängden hormoner jag tar kan skapa grav.symtom. Men är lättiriterad, törstig, kissnödig på nätterna, vaknar på nätterna, ömma bröst och metallsmak i munnen. Det jag saknar, och som gör mig nervös är att jag inte känner så mycket i livmodern. Men jag har också haft mkt på jobbet så kanske jag bara varit mindre uppmärksam än vanligt.... ååååh, vad jag är trött på den här delen av mitt liv!. Så mkt investerat på så många olika plan som så snabbt kan vara över. Hatar också hånet av mitt uppsvullna ansikte (pga kortisonet) om jag inte är gravid, en liten uppoffring om det blir en bebis såklart men med typ 10 missfall i bagaget så är det en deprimerande påminnelse under de månader jag får kämpa med viktnedgång igen.

• Zwillinge86
    Zwillinge86 skrev 2021-02-25 05:54:06 följande:

God morgon! Har planerat att testa för första gången idag, FET var den 16/2. Får jag inget plus skulle det bli ett riktigt antiklimax, inte bara för att jag typ blivit gravid vid samtliga insättningar utan för att jag i så fall är galet skengravid denna gång. Vet ju också att mängden hormoner jag tar kan skapa grav.symtom. Men är lättiriterad, törstig, kissnödig på nätterna, vaknar på nätterna, ömma bröst och metallsmak i munnen. Det jag saknar, och som gör mig nervös är att jag inte känner så mycket i livmodern. Men jag har också haft mkt på jobbet så kanske jag bara varit mindre uppmärksam än vanligt.... ååååh, vad jag är trött på den här delen av mitt liv!. Så mkt investerat på så många olika plan som så snabbt kan vara över. Hatar också hånet av mitt uppsvullna ansikte (pga kortisonet) om jag inte är gravid, en liten uppoffring om det blir en bebis såklart men med typ 10 missfall i bagaget så är det en deprimerande påminnelse under de månader jag får kämpa med viktnedgång igen.

Helblankt.....
  • Zwillinge86
    Lumila skrev 2021-02-26 09:36:07 följande:

Nej så tråkigt!

Men min läkare sa att det kan ibland bli falsk negativt, så om det visar neg så ska man ta blodprov innan man slutar med hormonerna.

Tack, bestämde mig dock för att inte köra med blodprov denna graviditet. Har så många graviditeter i bagaget att jag litar på att min kropp producerar tillräckligt med hcg för att ge utslag på gravtest tidigt även om såklart varje graviditet är unik. Symtomen lurade mig dock verkligen denna gång, men misstänker att det fäste och släppte snabbt vilket nog är anledningen till att mina vanliga symtom hann Kicka in.
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2021-02-25 07:17:46 följande:

Nej men ååå! Fan va tråkigt! Beklagar!

Jag känner igen mig i så mycket du skriver. Man är så less på allt detta, hormoner, mediciner, viktuppgång, humörsvängningar, hopp o platt fall!

Hoppas att du hämtar kraft och orkar fortsätta! För visst hade ni några stycken till i frysen?

Nu är mensen igång, mycket klumpar så kan mkt väl ha fäst men inte utvecklats vidare. Har också samma värk som vid mina missfall, men eftersom jag valde bort blodprov kommer jag inte få veta med säkerhet. Vi har fyra blastocyster i frysen. Så vi tar en liten paus och sparar ihop till nästa insättning. Håller tummarna för er!
Svar på tråden Äggdonation 2021