Äggdonation 2021
Många kliniker utomlands vill att man gör hysto efter flera misslyckanden för att utesluta problem i livmodern. Jag gjorde en i Sverige utan anmärkning i somras, men har dessförinnan gjort en via Serum i Aten. De hittade både polyp och en kronisk infektion (som inte visat sig vid svensk provtagning) samt ärrvävnad och rester från tidigare graviditeter/missfall. De tog bort alltihop inkl slemhinna och ärrvävnad plus att jag fick ordentligt med antibiotika efteråt. Har aldrig haft så frisk mens som månaderna efter den hyston. Enligt Serum sitter effekterna av hyston i upp till 6mån så kan väl vara därför kliniker ordinerar hysto inför insättningar. Annars vet jag att det var lite nytt att repa/rispa slemhinnan i cykeln innan insättning när jag gjorde min första IVF 2011. Men har inte stött på det senare är varken i Sverige eller utomlands. Kanske fått ett uppsving igen? Mina erfarenheter av att känna att något är fel som inte har med embryona att göra är att det kan krävas antibiotika för diverse i rektioner man inte vet om att man har, immunsupport för att lugna ett överaktivt immunförsvar, höga doser hormoner pga obalans samt tex hysto för att hitta defekter i livmodern, dock ger jag inte mycket för någon av dessa åtgärder utförda i Sverige då de sällan hittar de fel som utländska kliniker upptäcker och ännu mer sällan lyckas de med fullgångna graviditeter om man inte svarar på standardbehandlingen. Jag har enligt svensk sjukvård fortfarande otur efter typ 6 missfall på raken med fina blastocyster donerade av två olika donatorer....