• densomväntar

Äggdonation 2021

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden ???? Började behandla i söndags inför vårt andra ÄD-försök och pratar inte om detta med någon, men märkte att jag får lite pepp av att läsa era inlägg och följa utvecklingen för er. Grattis till alla er som blivit gravida! Vi har försökt få barn i mer än 10 år nu. Första 1,5 åren kantades av 5 missfall mellan v.7-13, därefter två på varandra följande utomkveds där båda mina äggledare fick tas bort. IVF blev vår utväg och efter 6 äggplock med endast en graviditet (MF i v.9) bestämde vi 2019 för att satsa på äggdonation. Första försöket gick inte, men vi har tre fina femdagars blastocyster i frysen (har aldrig hänt oss under hela IVF-resan) som vi nu tänkte "använda upp" innan vi avslutar Projekt: Familj. Så, nu fick ni o-ombett veta hela min livshistoria???? Men jag hoppas såklart att det är NU det händer..

• densomväntar
    Sussna85 skrev 2021-04-14 21:22:56 följande:

Åh vad ni har fått kämpa i motgång Hoppas verkligen att era snöflingor i frysen kommer att bli ert efterlängtade barn.

Var gör ni ÄD om det är ok att fråga?

Tack! Vi går via Livio i Umeå. Har gjort det hela tiden då vi är norrlänningar :)
  • densomväntar
    Sofia95 skrev 2021-04-15 07:59:25 följande:

Välkommen och stort lycka till i detta försök! När gjorde ni första försöket med ÄD? Jag tänker eftersom du skriver att ni bestämde er för det 2019? Fick ni vänta innan ni fick sätta igång?

Vi gjorde det i dec 2019, efter ca 1 års utredning för donatorn. Vi hade tänkt köra på direkt men fick då veta att priset för varje FET skulle bli 18 000 kr och vi hade inte de pengarna. Så därför har vi sparat ihop och kan köra nu först på fortsättningen..
  • densomväntar
    GrodanS77 skrev 2021-04-15 08:00:05 följande:

Starkt kämpat! Vi hade också tio års försök i bagaget när vi fick dottern. Lite liknande historia då jag också fått utomkveds och tagit bort båda äggledarna. Sista ägget (av 2 med äd) blev dottern. Sen skulle vi också lagt ned försöken.Dottern blev till i Umeå faktiskt!

Nu gör vi syskonförsök i Uppsala och gravid i v14.

Så hejja hejja! Hoppas det går bra nu!

Oj vi har verkligen liknande resa bakom oss! Men stort grattis till både dotter och växande mage!! Ger mig verkligen hopp om att det kanske kanske kan funka.. Jag har VUL om en vecka för att bestämma om tid för återföring. Pga ekonomiska skäl och många missfall jobbar vi för att få sätta in två blastocyster samtidigt, har alltid gjort det under IVF och jag har noll tro på ettbara ETT ska fästa.. haha hjärnspöken..
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-16 08:38:12 följande:
    Hej och välkommen med i gänget! Hjärta

Ja det är flera av oss som har lång resa och tid av barnlängtan bakom oss. Själv började jag för 15 år sen. (Då i en annan relation.) Nu är vi på gång med ÄD, efter 3 misslyckade IVF i fjol.

Eftersom jag nu är 40 så var jag också intresserad att köra 2 på en gång, men vår läkare var bestämt emot att sätta in två embryon.

Risken för pre-eklampsi (havandeskapsförgiftning) stiger vid äggdonation. Och om risken är kring 10% vid graviditet med ett barn, så stiger den till 40% vid graviditet med tvillingar från äggdonation!

Så det kan vara värt att sätta bakom örat, tänker jag.

Håller tummar och tår för er! 
    Ah, visste inte om det med preeklampsi. Vi får se hur det blir då. Vi får också ny läkare nu då vår tidigare gått i pension (känns som att vi hållit på en evighet då vi "nött ut" en doktor.. ) så det blir väl nya direktiv för oss med.

Håller du på med behandling nu du med?
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-17 11:44:37 följande:
    Ja, vi har gjort två ÄD försök tidigare i år, och har nu ett embryo kvar i frysen och går in för tredje behandlingen.

Så nu håller vi tummarna för tredje gången gillt!
    Jag håller tummarna för er! Herregud vad man går igenom för att  k a n s k e  få bli mamma en dag.. heja oss!!
  • densomväntar
    Myran1979 skrev 2021-04-17 12:49:29 följande:
    Önskar er all lycka nu! Hoppas det tar sig! Har liknande historia, orkar inte dra allt elände. Undrar om ni gör det vi landstinget eller privat. Om privat, med vilka och är ni nöjda? Än en gång stort lycka till!
    Tack! Nä, vet inte varför jag drog hela harangen, men det blev så pga behövde typ få sammanfatta för mig själv? Det är sjukt vad man har bakom sig iaf.. 

När vi började för tusen år sen med IVF fick vi två landstingsfinansierade försök, efter det har vi betalat själva och hela tiden behandlats via Livio i Umeå. Vi är nöjda så sett att de har haft fint bemötande, varit lyhörda när vi började ha upprepade misslyckanden och egna önskemål och visat stor empati. Sen har vi ju fortfarande inga barn, men förstår med mitt förnuft att det troligtvis inte är Livios fel såklart. De har gjort massor för oss. 

Behandlar du för nåt nu?
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-27 08:55:20 följande:

Ja vi håller nu på med vårt tredje ÄD försök på Felicitas i Åbo (Finland). Vår sista eskimon, så nu hoppas vi verkligen på tredje gången gillt!

Jag var på ultraljud igår och allt såg bra ut. 3-skiktad slemhinna på 10 mm och vilande ovarier.

Väntar nu svar från vår läkare om när jag får komma dit för FET. Jag gissar det blir måndag. Det brukar bli så när helgen kommer mellan.

Ska bli spännande att se om den nya medicineringen gör någon skillnad nu! 

Åh, jag håller tummarna för dig!! Lycka till!

Jag satte in två femdagars frysta blastocyster idag. Nästa helg vet jag om jag är gravid eller ej...
  • densomväntar

Hej alla, hade FET idag med två femdagars blastocyster. Är peppad och livrädd på samma gång, så försöker hålla hjärnan och kroppen sysselsatt nu. Vi fick testdag om 2v men visst borde jag kunna testa nästa fredag (inför helgen) och få ett hyfsat säkert svar? Då är det rd9, som sagt med femdagars odlade embryon.

Tar nu dagligen 20 mg prednisolon, 1+2 tabl Progynon, 75 mg trombyl, folsyra, Lutinus x3 och Estradot-plåster. Jag hoppas det är receptet på ett plus.

• densomväntar
    Sofia95 skrev 2021-04-24 09:46:58 följande:

Jag hade testdag från kliniken igår och lyckan att få meddela dem att jag är gravid. Känns helt otroligt, jag är liksom mållös. Jag började testa på rd7 och sedan har jag testat varje dag för att jag varit livrädd att strecket skulle försvinna. Men det är kvar och har blivit starkare för varje dag. Nu ber jag för att det stannar och går hela vägen <3 <3 kram till er!

GRATTIS!!!! Känns så peppigt att läsa om när det går bra!! Håller tummarna för att allt går bra för dig!
  • densomväntar
    Sofia95 skrev 2021-04-29 08:12:09 följande:
    densomväntar skrev 2021-04-28 19:57:26 följande:

Hej alla, hade FET idag med två femdagars blastocyster. Är peppad och livrädd på samma gång, så försöker hålla hjärnan och kroppen sysselsatt nu. Vi fick testdag om 2v men visst borde jag kunna testa nästa fredag (inför helgen) och få ett hyfsat säkert svar? Då är det rd9, som sagt med femdagars odlade embryon.

Tar nu dagligen 20 mg prednisolon, 1+2 tabl Progynon, 75 mg trombyl, folsyra, Lutinus x3 och Estradot-plåster. Jag hoppas det är receptet på ett plus.

Stort tack!! <3

Jag hoppas innerligt att det går vägen för dig också nu!! Ja, du borde kunna se resultat nästa rd9 med ett femdagars. Jag ville testa tidigare, för jag läste att det är vanligt att embryon fäster men hinner släppa igen mellan dygn 9-13 (rd4-8 med en blastocyst?). Jag tror det var det som hände oss förra försöket. Men det är ju också väldigt knäckande att testa för tidigt och bli ledsen i onödan om det faktiskt tagit sig.. Jag var helt förkrossad andra dagen jag testade, för då tyckte jag att strecket va? ännu svagare än första dagen, men jag hade fel.

Din medicinering är väldigt lik min, så den låter garanterat som framgång ;) vad har du för styrka på Estradot? Så himla spännande med två embryon!!
    Å jag hoppas att det är så! Rd5 idag, känns heeeeelt hopplöst och deppigt och kört. Ilar i "mensmagen" och lite lätt illamående, men allt är ju lutinuskänslor. Suck. vi har alltid fått 2 embryon tillbaka i vår 8åriga ivf-historia pga mina missfall och svårigheter att bli gravid, så det är nog tyvärr inte så spännande som det låter haha. 

Jag vet inte styrka på Estradot? En blågrön förpackning.. kanske 100 mikrogram/24h?
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-30 14:44:34 följande:
    Åh så spännande! Håller verkligen tummar och tår nu! Hjärta

Ska du ta 20 mg prednisolon hela tiden?

Jag började med prednisolon idag och ska ta 20 mg de tre första dagarna och fr.o.m. FET inkommande måndag 10 mg /dag.

Intressant att du tar både Progynon OCH Estradotplåster. (Båda är ju östrogen.) Hur starka är de båda preparaten du tar?
    Tack! Det här är det värsta jag vet, "ruvardagarna". Mår fysiskt illa och pendlar SÅ mellan hopp och förtvivlan. Min man håller på bli tokig på mig....

Jag har trappat upp Prednisolonet till 20 mg och ska ta det tillsvidare, vet inte hur länge ifall jag blir gravid. Jag kombinerar progynon och estradot pga haft dåligt svar på bara plåstren. Tar 6 mg progynon/dag och plåstren tror jag är på 100 mikrogram/24h.
  • densomväntar

Jag fick ett plus på stickan idag. Jag är.. gravid? Herregud. 5 år sedan sist, andra graviditeten på 8 år. Det känns så otroligt sjukt. Delmål ett avklarat, nu väntar bara hundra delmål till innan det f ö r h o p p n i n g s v i s kommer en januaribebis... shit...

Svar på tråden Äggdonation 2021