• joy85

Äggdonation 2021

Hej alla,

Har en son sedan tidigare via äd i Sverige som lyckades på första försöket vilket jag är väldigt tacksam för och vi har 2 blasto i i frysen. Men min fundering just nu är mian äggstockar....de har tydligen slutat fungera nu och jag äter novofem och har gjort under en längre tid pga hormonet, det är ju inte super bra att äta östrogen undrar hur ni andra har gjort som inte har äggstockar som fungerar?

• joy85
    Sofia95 skrev 2021-06-13 21:07:37 följande:

Joy85, jag tror att jag missförstod din fundering. Jag kollade dessutom upp novofem nu och det räknas ju som bioidentiskt. Om du undrade över risker så tror jag inte att du behöver vara orolig. Däremot så behöver man ju bara medicinera om man upplever besvär som påverkar en i vardagen. Jag hade inte behövt börja med östrogen, jag hade inga besvär mer än psykiska spärrar. Jag läste att brist på östrogen kunde ge torra slemhinnor och som från en dag till nästa upplevde jag problem med det, men jag tror det bara var i mitt huvud. Jag ångrar det i efterhand.

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag könnt att de vet väll vad de pratar om mennefter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....mennde vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....
  • joy85
    joy85 skrev 2021-06-13 21:37:22 följande:

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag kännt att de vet väll vad de pratar om men efter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....men de vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....

Och tack för svar och all info:)
  • joy85
    Sofia95 skrev 2021-06-14 09:18:46 följande:

Ja, så sa de till mig också. Östrogen är ju viktigt för oss. Mår du bra av novofem? Jag tänker att riskerna för cancer inte ökar nämnvärt av underhållsdos, eftersom du då bara äter en dos som ska göra att du kommer upp i normala nivåer. Däremot tror jag inte det är bra att hålla på med stimuleringar i fertilitetsbehandling under längre tid, då det är mycket högre nivåer. Jag gjorde misslyckade stimuleringar som bara fick avbrytas i nästan sju månader innan jag lyckades bygga slemhinna. Det känns som mycket hormoner i "onödan", samtidigt var jag ju tvungen att testa mig fram vad som fungerade för mig och nu i efterhand var det ju värt det alla gånger.

Nej det är ju förvisso sant, kommer fortsätta äta dem jag har ju aldrig mått dåligt av dem eller haft några klimakteriebesvär så antar att det vore dumt att äventyra om de nu fungerar bra. Hur går det i rean resa? Du har inga tabletter för att stimulera nu?
  • joy85
    Sofia95 skrev 2021-06-15 06:46:34 följande:

Jag har precis slutat med alla mediciner utom levaxin och trombyl (är i v13). Jätteläskigt att trappa ner och sluta, kändes som att förstöra allt! Såklart skönt nu att slippa, men jag är väldigt nervös inför vårt ultraljud som är nästa vecka. Planerar ni att återföra de ni har kvar i frysen? :)

Hej, ja vi planerar att återföra , har 2 i frysen men är restrektiv pga att första gången gick det på första försöket och tänker att vi hade enorm tur. Nu skall embryot överleva upptining osv så vi får se lite hur allt går. Tänker oss till hösten. Kul att du är så långt gången nu måste kännas skönt. Hur gick ultraljudet?
Svar på tråden Äggdonation 2021