• AliceLa

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2021-01-20 03:27:33 följande:

    [quote=80901927][quote-nick]GrodanS77 skrev 2021-01-20 00:14:38 följande:[/quote-nick

    Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik)


    Jag har följt ganska många kliniker i Norden och deras sätt att arbeta på. Vid färsk insättning är det visst standard att sätta in efter 2 dagar och en del kan tänka sig att sätta in på tredje dagen om patienten är på om det, vilket är synd eftersom dagarna gör en en enorm skillnad.

    Likaså kan det göra en skillnad med färsk och fryst. Det finns en hel del studier om det.[/quote]

    Som jag sa, alla kliniker gör inte så, så skulle inte vilja säga att det är standard. Fler o fler odlar längre numera, även för ET.
  • Linlo
    GrodanS77 skrev 2021-01-13 17:06:22 följande:
    Vi betalade 105 000 sek för 10 ägg. Då ingår frysning och odling till blasto. Vet ej om icsi ingår. Sen för varje blasto så tror jag det är ca 15000 för återföring. Tar man 10-12 ägg får man garanti på minst 2 blastos för återföring. Vi fick bara ett vid första försöket. Vi fick då 5 ägg på garanti. Det skulle kosta oss 15 000 sek, vilket skulle motsvara om vi hade gjort en återföring med ett fryst ägg. Vi valde dock att lägga till så vi fick totalt 8 ägg för 50 000 istället. Av de 8 klarade 6 upptiningen, alla blev befruktade. En färsk blasto återfördes och två till frysen.

    Vi håller på med syskonförösk

    Ja det är klar att ni vill ha några i frysen för syskonförsök.
    Vi var på samma klinik och köpte också 10 ägg för 105000 kr. 9 blev befruktade och två som såg bra ut frös de in på dag 2 som var en fredag. Ingen av de övriga överlevde till måndagen då jag skulle genomgå färsk ET. Så ingen blastocyst! Gjorde FET två gånger med de två frysta två-dagars senare men de tog sig inte (fick kemisk graviditet på ena dock med svagt streck och förhöjt hcg-värde i blod dagen efter testdag, men borta lika snabbt som det började).

    Vi fick också 5 nya ägg från ny donator. 4 klarade upptiningen, 3 blev befruktade, 1 blev blastocyst och frystes in och jag fick tillbaka den men det blev inget då heller.. Önskar jag haft fler blastos i frysen. 

    Det där med garanti på minst 2 blastos har vi aldrig hört från dem! Och vi fick ju bara en blasto.. :/ 
  • GrodanS77
    Linlo skrev 2021-01-20 12:20:28 följande:

    Vi var på samma klinik och köpte också 10 ägg för 105000 kr. 9 blev befruktade och två som såg bra ut frös de in på dag 2 som var en fredag. Ingen av de övriga överlevde till måndagen då jag skulle genomgå färsk ET. Så ingen blastocyst! Gjorde FET två gånger med de två frysta två-dagars senare men de tog sig inte (fick kemisk graviditet på ena dock med svagt streck och förhöjt hcg-värde i blod dagen efter testdag, men borta lika snabbt som det började).

    Vi fick också 5 nya ägg från ny donator. 4 klarade upptiningen, 3 blev befruktade, 1 blev blastocyst och frystes in och jag fick tillbaka den men det blev inget då heller.. Önskar jag haft fler blastos i frysen. 

    Det där med garanti på minst 2 blastos har vi aldrig hört från dem! Och vi fick ju bara en blasto.. :/ 


    Kan vara jag som har fel om att det är just två blasto. Det är ivarjefall två återföringar. Kan vara jag som fått för mig att det är blasto eftersom vi inte pratat om annat än 5 dagars för mig. 2 återföringar fick ni ju egentligen på första försöket med två till frysen. Förstår dock väldigt väl att ni inte är nöjda med resultatet. Det var uppenbarligen inte kliniken heller i och med att ni fick 5 nya ägg till på garantin. Att något eller några obefruktade ägg dör vid upptining är vanligt. Så kör man med frysta ägg så är det tyvärr något man får ta höjd för. Det var därför vi valde att lägga till en egen peng på garantin för att få flera ägg, då vi inte kommer göra fler försök sen.

    Vet du varför de frös ägg på dag två redan medan du skulle ha fått en blasto på ET?

    Har ni kollat sperma-kvaliteten på något sätt? Förutom mängd och rörlighet?

    När gjorde ni försöket som gav 2-dagars äggen?

    Vet ni vad ert nästa steg blir? Kommer ni gå vidare hos kliniken eller leta ny? Får en känsla av att du inte har förtroende för kliniken längre?

    Hoppas att det går mycket bättre på ert nästa försök och att plusset snart är här!
  • Lumila

    Usch så tråkigt med fragmenteringen! ????

    Men jag säger som de andra här: Ge inte upp hoppet ännu! Det behöver inte vara lost case. ????

  • Lumila

    (Jaha. Smileys blir tydligen frågetecken här...)

    Uppdatering för vår del:

    Vår donator har nu fått instruktioner gällande sin horonbehandling och kommer troligen att göra äggplock vecka 7. Jag borde få min mens vecka 6, så då blir det FET för hela slanten, räknar jag.

    Jag frågade också läkaren om kortison och blodförtunnande men hon sa att de skriver inte ut sånt om det inte finns underliggande behov för det.

    Hon skrev bara ut östrogenplåster och progesteronvagitorier åt mig när vi var dit.
    Men jag är väldigt tacksam att jag fick välja bioidentiska hormoner istället för de syntetiska.

  • Linlo
    GrodanS77 skrev 2021-01-20 12:48:59 följande:
    Kan vara jag som har fel om att det är just två blasto. Det är ivarjefall två återföringar. Kan vara jag som fått för mig att det är blasto eftersom vi inte pratat om annat än 5 dagars för mig. 2 återföringar fick ni ju egentligen på första försöket med två till frysen. Förstår dock väldigt väl att ni inte är nöjda med resultatet. Det var uppenbarligen inte kliniken heller i och med att ni fick 5 nya ägg till på garantin. Att något eller några obefruktade ägg dör vid upptining är vanligt. Så kör man med frysta ägg så är det tyvärr något man får ta höjd för. Det var därför vi valde att lägga till en egen peng på garantin för att få flera ägg, då vi inte kommer göra fler försök sen.

    Vet du varför de frös ägg på dag två redan medan du skulle ha fått en blasto på ET?

    Har ni kollat sperma-kvaliteten på något sätt? Förutom mängd och rörlighet?

    När gjorde ni försöket som gav 2-dagars äggen?

    Vet ni vad ert nästa steg blir? Kommer ni gå vidare hos kliniken eller leta ny? Får en känsla av att du inte har förtroende för kliniken längre?

    Hoppas att det går mycket bättre på ert nästa försök och att plusset snart är här!
    Tack för svaret! :)

    Vet inte riktigt, det svar vi fick var att de såg så bra ut så de frös dem. I min värld låter man fina embryos växa till sig till blastocyster, speciellt då vi hade 9 befruktade. Försöket som gav 2-dagarsäggen var i januari -20.

    Jodå min sambo har kollat DNA fragmentation med normalt resultat. Han har några gånger i övrigt haft nedsatt spermiekoncentration men vi har gjort ICSI så det har ändå varit hyfsad befruktningsgrad. Jag är mer öppen även för embryodonation om det ändå skulle vara något med spermierna, men min sambo har inte kommit dit i tanken än (förstår det också, jag får ändå biologiskt bära ett ev. barn även om det inte är mitt ägg).

    Jag har även gjort en ERA för att bedöma när implantation borde ske (inför senaste gången nu i vintras). Allt såg så bra ut, slemhinnan har aldrig varit så tjock (11 mm mot för annars 7-8), införandet gick bra, blaston såg jättefin ut (fick veta sen av embryologen att den var grad 4 b om jag nu inte minns helt fel, har det nerskrivet där jag har all min info om det, men inte här med mig nu). 

    Nej, egentligen är jag nog mest allmänt ledsen och uppgiven över att det aldrig går vägen för oss, med flera IVF och äggdonation under tre års tid nu (på olika ställen). Vi har varit jättenöjda med läkare och personal i Uppsala (jättebra info från embryologerna t ex), känns som de gjort allt de kunnat! Vi kommer dock inte gå vidare där som det ser ut nu. Vi har även varit på AVA-clinic i Riga tidigare. Vi funderar nu på OLGA clinic och har deltagit i ett webinarium & ska bli kontaktade (isf garantiprogram, levande födsel eller pengarna tillbaka). Upplever att de verkligen individanpassar behandlingen. Det känns bara som ett så stort steg, inte minst kostnaden. Vet inte heller hur jag ska kombinera med jobbet eller ordna med allt det praktiska, men det får lösa sig, är inte redo att ge upp bäbisdrömmen! 

    Lycka till själv med syskonförsök! :)
  • GrodanS77
    Linlo skrev 2021-01-20 13:17:32 följande:

    Tack för svaret! :)

    Vet inte riktigt, det svar vi fick var att de såg så bra ut så de frös dem. I min värld låter man fina embryos växa till sig till blastocyster, speciellt då vi hade 9 befruktade. Försöket som gav 2-dagarsäggen var i januari -20.

    Jodå min sambo har kollat DNA fragmentation med normalt resultat. Han har några gånger i övrigt haft nedsatt spermiekoncentration men vi har gjort ICSI så det har ändå varit hyfsad befruktningsgrad. Jag är mer öppen även för embryodonation om det ändå skulle vara något med spermierna, men min sambo har inte kommit dit i tanken än (förstår det också, jag får ändå biologiskt bära ett ev. barn även om det inte är mitt ägg).

    Jag har även gjort en ERA för att bedöma när implantation borde ske (inför senaste gången nu i vintras). Allt såg så bra ut, slemhinnan har aldrig varit så tjock (11 mm mot för annars 7-8), införandet gick bra, blaston såg jättefin ut (fick veta sen av embryologen att den var grad 4 b om jag nu inte minns helt fel, har det nerskrivet där jag har all min info om det, men inte här med mig nu). 

    Nej, egentligen är jag nog mest allmänt ledsen och uppgiven över att det aldrig går vägen för oss, med flera IVF och äggdonation under tre års tid nu (på olika ställen). Vi har varit jättenöjda med läkare och personal i Uppsala (jättebra info från embryologerna t ex), känns som de gjort allt de kunnat! Vi kommer dock inte gå vidare där som det ser ut nu. Vi har även varit på AVA-clinic i Riga tidigare. Vi funderar nu på OLGA clinic och har deltagit i ett webinarium & ska bli kontaktade (isf garantiprogram, levande födsel eller pengarna tillbaka). Upplever att de verkligen individanpassar behandlingen. Det känns bara som ett så stort steg, inte minst kostnaden. Vet inte heller hur jag ska kombinera med jobbet eller ordna med allt det praktiska, men det får lösa sig, är inte redo att ge upp bäbisdrömmen! 

    Lycka till själv med syskonförsök! :)


    Tack!

    Ja, måste också säga att det känns logiskt att odla vidare, framförallt att inte frysa före man har gjort det färska återförandet, om man inte kommit överens om det förstås.

    Kul att ni ändå är nöjda med kliniken! Jag är det också. Det kommer alltid vara något man vill annorlunda än den kliniken man går hos känns det som. Men omhändertagandet är bra och som du säger, bra svar från embryologerna. (Jag själv är dock kass på det där med bedömningen i siffror o bokstäver)

    Väljer ni Olga så kommer ni definitivt få en bra klinik o behandling efter vad jag har hört från andra. Men jag förstår vad du menar med stort steg att bege sig utomlands. Det var därför vi gjorde i Sverige för att få dottern, vi orkade och vågade helt enkelt inte. Nu med sydkonförsök känner vi att det skulle bli för bökigt och svårt att få ihop rent praktiskt. Den avvägningen om det passar er att åka utomlands får ni göra själva. Tar ni bara beslutet att ni ska göra utomlands så kommer ni lösa det praktiska vart efter. Allt praktiskt måste inte vara glasklart från början.

    Förstår att det känns som ett längre steg för din man att ta med embryodobation, för då ?bidrar han inte med något?. Men äsch, det är bara lite gener nä, skämt å sido, så kanske man också ska ta med i beräkningen att om det finns risk för att det är hans spermier som gör att du då får utsätta din kropp för x antal fler behandlingar ,är han/ni villiga att utsätta dig för det? Fler försök tär inte bara rent fysiskt på dig utan också psykiskt och i plånboken för er båda.
  • bellis2
    Linlo skrev 2021-01-20 13:17:32 följande:
    Tack för svaret! :)

    Vet inte riktigt, det svar vi fick var att de såg så bra ut så de frös dem. I min värld låter man fina embryos växa till sig till blastocyster, speciellt då vi hade 9 befruktade. Försöket som gav 2-dagarsäggen var i januari -20.

    Jodå min sambo har kollat DNA fragmentation med normalt resultat. Han har några gånger i övrigt haft nedsatt spermiekoncentration men vi har gjort ICSI så det har ändå varit hyfsad befruktningsgrad. Jag är mer öppen även för embryodonation om det ändå skulle vara något med spermierna, men min sambo har inte kommit dit i tanken än (förstår det också, jag får ändå biologiskt bära ett ev. barn även om det inte är mitt ägg).

    Jag har även gjort en ERA för att bedöma när implantation borde ske (inför senaste gången nu i vintras). Allt såg så bra ut, slemhinnan har aldrig varit så tjock (11 mm mot för annars 7-8), införandet gick bra, blaston såg jättefin ut (fick veta sen av embryologen att den var grad 4 b om jag nu inte minns helt fel, har det nerskrivet där jag har all min info om det, men inte här med mig nu). 

    Nej, egentligen är jag nog mest allmänt ledsen och uppgiven över att det aldrig går vägen för oss, med flera IVF och äggdonation under tre års tid nu (på olika ställen). Vi har varit jättenöjda med läkare och personal i Uppsala (jättebra info från embryologerna t ex), känns som de gjort allt de kunnat! Vi kommer dock inte gå vidare där som det ser ut nu. Vi har även varit på AVA-clinic i Riga tidigare. Vi funderar nu på OLGA clinic och har deltagit i ett webinarium & ska bli kontaktade (isf garantiprogram, levande födsel eller pengarna tillbaka). Upplever att de verkligen individanpassar behandlingen. Det känns bara som ett så stort steg, inte minst kostnaden. Vet inte heller hur jag ska kombinera med jobbet eller ordna med allt det praktiska, men det får lösa sig, är inte redo att ge upp bäbisdrömmen! 

    Lycka till själv med syskonförsök! :)
    Olga har lyckats med många fall där mannen haft nedsatt spermiekoncentration eller något annat så ge inte upp det från början om ni väljer kliniken. Deras analyser ser också annorlunda än vad de gör i Sverige till exempel.

    Du kommer att få mer information (föreläsningar) från kliniken hur de arbetar och hur det ser ut när de graderar embryon, cellerna, hur viktigt det är med en tjock vägg etc. A är den bästa graderingen och då har embryot många celler och väggen är tjock.

    Allmänt menar de på att för att det ska lyckas står embryots morfologi och genetik för 80 %. Kvinnans hormoner, slemhinna och allmänna hälsa för 20 %.

    Något de pratar om också är patienter som undrar vad som är fel på en när det egentligen handlar om själva embryot.

    Olga talar om detta i:



    Det är en stor summa man betalar men med tanke på vad man får för pengarna så känns det inte så i efterhand utan tvärtom som den bästa investeringen vi gjort.
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-01-20 00:14:38 följande:

    Det verkade vara svårt att använda ?citera?knappen i kväll.

    För att svara Sussna85,

    De tinar äggen samma dag som de sätts in.

    Om du har bra äggreserv, har ni funderat på i så fall, om detta inte tar sig nu, att göra ett försök med spermiedonation istället? Om ni inte vill fortsätta med de äggen ni har i frysen alltså. Då borde det bli tydligare om problemet finns hos din kille eller dig. Förhoppningsvis inte hos båda, men embryodonation finns ju det med. Spermiedonation är dessutom billigare än äggdonation om ekonomin spelar roll.

    Fast frågan är ju varför de valde att odla de 6 äggen vidare och inte frysa dem samtidigt som de andra? Utvecklades de långsammare än de övriga 4? De borde ha bedömts som snäppet sämre (tänker jag men kan ha fel) om kliniken valde att odla vidare om de annars har som standard att frysa vid 2 dagar. Att de bedömde att de behövde bevaka äggen lite extra för att se om de fortsatte dela sig som de skulle, etc. Det är i varjefall så jag uppfattat det genom åren, att om man har två dagars som standard så odlas de andra vidare längre om de är långsammare i utvecklingen men inte har fragmentering eller andra synbara fel. Att de delar sig lite långsammare behöver inte betyda att ägget är dåligt, alla har inte exakt utvecklingshastighet i början.

    Alla kliniker i Norden har inte som standard att odla bara 2 dagar, som bellis skrev. Det är väldigt olika mellan klinikerna. En del kör 2 dagars ET, och fryser vart efter de bedömer att äggen klarar det (som i ert fall), andra kör 5 dagars på både ET och FET, ibland kan även äggen odlas i upp till 6 dagar. Det verkar vanligare och vanligare att framförallt äd odlas till 5 dagars, jämfört med vanlig ivf. Min klinik kör 5 dagars. Jag har ett 5 dagars och ett 6 dagars i frysen. När jag gjorde försök med dottern hade jag också 5 dagars (inte samma klinik).

    Jag förstår dina tankar och funderingar och att du just nu känner att hoppet sviktar. Men Ge inte upp än!! Det räcker som sagt med ett guldägg och det kan mycket väl vara det du ruvar på nu! Eller något av dem du har i frysen!


    Jag har inget problem att försöka med spermiedonation,min sambo dock en aning tveksam att gå så långt just nu vet jag.

    Enligt kliniken måste vi använda upp de 3 kvarvarande i frysen innan vi kan gå vidare med andra planer,vilket känns sådär.

    De sa inget om varför beslutet togs att just odla 6 st vidare. Och jag var så glad att få tillbaka ett 2 dagars med 4 celler som de då sa såg fint ut. Så jag kom mig inte för att fråga...men då på dag två så förstod jag inget annat än att alla ägg var ofragmenterade och såg fina ut.

    De har inte sagt nått om att frysa ner 2 dagars är standard,på förra kliniken vi var på i Åbo odlades äggen till morulor,dag 4 de två gånger jag kom till ET. Fast då förstås skulle inget av äggen gått att frysa ner från första början...

    Men tack för all bra info och peppen,tack <3
  • Linlo
    GrodanS77 skrev 2021-01-20 14:23:06 följande:
    Tack!

    Ja, måste också säga att det känns logiskt att odla vidare, framförallt att inte frysa före man har gjort det färska återförandet, om man inte kommit överens om det förstås.

    Kul att ni ändå är nöjda med kliniken! Jag är det också. Det kommer alltid vara något man vill annorlunda än den kliniken man går hos känns det som. Men omhändertagandet är bra och som du säger, bra svar från embryologerna. (Jag själv är dock kass på det där med bedömningen i siffror o bokstäver)

    Väljer ni Olga så kommer ni definitivt få en bra klinik o behandling efter vad jag har hört från andra. Men jag förstår vad du menar med stort steg att bege sig utomlands. Det var därför vi gjorde i Sverige för att få dottern, vi orkade och vågade helt enkelt inte. Nu med sydkonförsök känner vi att det skulle bli för bökigt och svårt att få ihop rent praktiskt. Den avvägningen om det passar er att åka utomlands får ni göra själva. Tar ni bara beslutet att ni ska göra utomlands så kommer ni lösa det praktiska vart efter. Allt praktiskt måste inte vara glasklart från början.

    Förstår att det känns som ett längre steg för din man att ta med embryodobation, för då ?bidrar han inte med något?. Men äsch, det är bara lite gener nä, skämt å sido, så kanske man också ska ta med i beräkningen att om det finns risk för att det är hans spermier som gör att du då får utsätta din kropp för x antal fler behandlingar ,är han/ni villiga att utsätta dig för det? Fler försök tär inte bara rent fysiskt på dig utan också psykiskt och i plånboken för er båda.
    Jo jag önskar ju lite att de fått fortsätta och ev. bli blastocyster, det hade sagt mig mer också om embryokvaliteten. 

    Vad bra att du också är nöjd! Och jag hoppas verkligen det går vägen för er. Det känns alltid som ett plus tycker jag när någon kunnat dels bli gravid och sedan fullfölja en graviditet tidigare (sen är ju inte verkligheten så "enkel" förstås). 

    Skönt att höra att du hört positivt om dem! Det här är en sån himla privat process för mig som jag har svårt att prata öppet om på jobb och till flera vänner, ingen kan ju riktigt förstå som inte själv går igenom det. Tror vi siktar på någon gång senare i vår (kanske mars/april). Är visst ett gäng saker vi behöver göra först, UL, säkert vissa blodprov etc. Förstår att St Petersburg (speciellt iom allt resestrul pga Corona) blir svårt att planera in med ett barn!

    Ja eftersom vi totalt haft tre olika äggdonatorer (en i Riga + två i Uppsala) och samma dåliga resultat från alla så är jag ändå orolig att det kan vara spermierna.. Eller så är det min livmoder/kropp/psyke som inte tillåter liv (så känns det många dagar, speciellt efter varje testdag), alternativt bara slumpen/otur. Tycker inte om att inte veta (förstås). Tror tyvärr min sambo har långt till beslutet att använda spermadonator, om det inte vore för min starka önskan skulle han nog inte känna någon stress att bli pappa. Vill personligen hemskt gärna ha hans underbara genetik inblandad, men vet att jag skulle älska ett barn oavsett så det är inte avgörande för mig. Det var dock bra argument du lade fram. Är ju min kropp som tar allt stryk av behandlingar/hormoner fram & tillbaka, och vår plånbok som blir allt tunnare. ;) Han har lovat att fundera på det i alla fall, men är inte där än.
Svar på tråden Äggdonation 2021