Inlägg från: Anonym (familjen!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (familjen!)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Om det kan hjälpa dem mycket och det inte ens märks för er så är det tämligen ogint av er att inte hjälpa er FAMILJ!

• Anonym (familjen!)
    Anonym (Q) skrev 2021-01-02 21:58:15 följande:
    Som jag uppfattar situationen, så har de hjälpt dem flera gånger ekonomiskt.
    Jaha? Och fortfarande så märks denna lilla hjälp inte i deras ekonomi. 
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Q) skrev 2021-01-02 22:04:14 följande:
    Är de mogna för att skaffa barn, även om det var oplanerat. Så är det dags för dem att ta sitt ansvar och bete sig som vuxna människor.
    Det gör de förhoppningsvis. Men hjälper inte ts så är det barnen som får lida. Och för ts märks inte ens denna hjälp... För övrigt finns det många hårt arbetande och ansvarsfulla människor som likväl inte har råd med mycket. 
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 22:03:02 följande:
    De måste lära sig att ta eget ansvar, det kommer de aldrig göra om omgivningen fortsätter att dalta.
    Och då dubbelstraffar du barnen... fint. 
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 22:11:34 följande:
    Som sagt, det är inte mitt ansvar.
    Det är mycket som inte är vårt personliga ansvar, men som gör samhället till en bättre plats att leva i. Men det kan man ju skita i.. 
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 22:09:53 följande:
    Om deras barn blir lidande av den dåliga ekonomin så är det föräldrarnas fel och ansvar, inte mitt.
    Men du kan avhjälpa. Tänk så många barn som vuxit upp med föräldrar som inte riktigt klarat sitt uppdrag, men så hade barnen en mormor, en granne, en lärare eller vad det nu var som bidrog lite och så blev barnens liv lättare. Att ge den gåvan åt ett barn är inte mycket begärt, särskilt inte sedan vi snackar ett litet ekonomiskt bidrag som inte ens märks. Vi talar inte om att ni ska vara stödfamilj eller måste läsa läxor med barnen. 
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 22:56:35 följande:

Vad gör det för skillnad för barnet i det långa loppet om jag köper en barnvagn idag? Eller menar du att jag ska fortsätta att betala för deras livsstil framöver också?

Men suuuck. Det handlar om principen, men självklart kan det hjälpa bebisen även nu om ha/hon har en vagn att ligga i och slipper frysa. Barnet har såklart också nytta av föräldrar som orkar mer och lättare kommer ut. Av den anledningen köpte vi en diskmaskin till en släkting när hon fick barn, då orkade hon med sina barn bättre, lagade mer mat från grunden och fick mer tid över. Det vann såklart barnen på. Kan du bidra även i fortsättningen om föräldrarna inte riktigt lyckas med sitt uppdrag är det ju fint. Men du var ju tydligen för ego för att tänka på andras barn.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-02 23:11:31 följande:

TS kan hjälpa med körkortet sen. Om hen vill.

Det kan hon, men hon är för ego. Min man fick sitt körkort och del av sin utbildning betalt av en rik och barnlös släkting. Det gjorde att vi fick bra ekonomi och kan hjälpa ett par familjer på kvinnojouren med aktiviteter och julklappar till deras barn. Vi kan betala våra barns körkort och vi kan hjälpa andra som har behov. Det tänker jag föra vidare till mina barn. Kan man vara den där personen som gör ett barns liv lättare eller som gör att barnet har bra förutsättningar att skapa sig en stabil framtid bör man vara det. Det kan krävas så lite för att ändra en människas liv till både det bättre och det sämre.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (T) skrev 2021-01-03 12:24:44 följande:

Ja , man hjälper sin familj , inte stjälper som du vill genom att vara medberoende och se till att de fortsätter slösa och slipper ta ansvar .

Nej, det är klart att man kan slänga sig med lite buzz words istället för att se till barnens verklighet. Det finns många föräldrar som brister lite(men inte tillräckligt) i sina uppdrag. Då är omgivningen avgörande. It takes a village, liksom. Men det verkar helt ha glömts bort i vår moderna och egoistiska värld.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-05 07:26:11 följande:

Ego är det sista jag är, däremot vill jag inte bli utnyttjad. Jag har gjort mycket för mitt syskon genom åren, men det är så otacksamt.

Jag har definitivt bytänket, jag hjälper till massor i samhället både i form av pengar och tid.

Så du vill bara ge om du får något tillbaka? Om du får tacksamhet och beundran? Ja, det är väl inte ego... Ge för att hjälpa, inte för egen vinning.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 08:58:23 följande:

Eller så ser man verkligheten och har egen erfarenhet.

Och har lärt sig på hårda vägen att ge pengar och dyra saker hjälper inte barnet i långa loppet.

Har du en syskon som TS syskon och tycker ge dem pengar löste allt?

Vem har sagt något om dyra saker? En bra vagn måste inte vara en Rolls Royce. Men saker kan definitivt hjälpa ett barn.

Jag känner själv människor som fått hjälp, både saker och pengar, och det kan helt klart vara avgörande. För min man var det så. Och i förlängningen för våra barn som kan leva ett bra liv tack vare att deras pappa fick hjälp med utbildning. Och detta påverkar deras barn och deras barn och.... Men det är ju inget värt.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 11:35:56 följande:

De flesta menar inte att ge pengar till en lat vuxen person med ? it takes a village?.

Det är minst lika egoistiskt att ge lite pengar ibland och gärna berätta att man gör/skulle göra så på FL för att verka ? god ? för omgivningen...

Man hjälper oftast inte i långa loppet om man curlar vuxna människor som slösar bort sina pengar.

Nu var det ju pengar till barnet det handlade om, vuxna ligger vanligen inte i vagn. Men även pengar för att stötta hela familjen hjälper såklart barnet.

Ja, visst är det ego att hjälpa till. Särskilt anonymt så att man inte kan sola sig i glansen..

Nu handlar det inte om de vuxna utan om barnen. Kan man hjälpa ett barn från tveksamma förhållanden att klara sig i livet så vinner alla på det.
  • Anonym (familjen!)

V

Anonym (Ö) skrev 2021-01-05 15:40:18 följande:

Vadå för ego? Du vet väl inte hur det ser ut om 20 år?

Och? Du ställde en fråga och jag svarade.
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?