• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-01 20:10:10 följande:

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

Nej du är inte ett dugg dum.Jag hade tänkt likadant som du.

Det är inget som säger att man måste genomgå en oplanerad graviditet - och väljer man att ändå göra det får man väl rätta sig efter vad man har råd med. Barn kostar och det borde de vetat.

Om din mamma tycker att det är viktigt att de har nu vagn och babyskydd så får väl hon köpa det till dem.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Tuff) skrev 2021-01-01 22:36:43 följande:

Tuff sits.

OM deras sjukskrivning beror på deras påhitt som ts hintar skulle jag ändå hjälpa till - för barnets skull. Hen kommer att bli dina barns kusin och i ditt liv tills du dör. En babyskydd kanske inte är fel.

Samtidigt förstår jag dig. Har liknande situation med min lilla syster. Hon klarar sig inte ekonomiskt för att hon är alltid ute efter snabba cash. Hon sa just förre veckan att hon vägrar ta ett jobb som betalar mindre än mitt. Nja..... jag har doktorsexamen och slitit för löjliga löner för 10 år innan första trygga anställning med typ medianlön. Hon tog inte ens studenten då festandet var viktigare och sa att hon skäms att hon har en sån geek för syster. Vi båda fick en snygg summa av föräldrarna, vi amorterade bolånet, hon sa upp sig och festade bort en halvmille på Bali under 4 månader. Mina föräldrar ändå böner och ber att jag tar hand om henne efter de är borta, men även nu med 10t hit, 5tusen dit. Jag gör det bara för deras skull och är såååå tacksam att min man accepterar det (gemensam ekonomi, min syrra hatar honom och visar det på tusen olika sätt). Jag kommer att se till att hon aldrig hamnar på gatan, men känner absolut ingen skyldighet att göra det. Gör det bara för föräldrarnas skull, hon förtjänar det inte. Hon ringde mig 4 dagar efter min förlossning om jag kunde "låna ut" 10t pronto, men glömde fråga hur gick det med bebisen. Hon visste då mina föräldrar berättade och skickade bilder. :) Det är väldigt svårt när hennes ekonomiska problem beror på att hon är för lat för att jobba och när nån pengar ändå trillar in gör hon nåt dumt med den. Jag i princip finansierar hennes resor till Bali - något min familj inte har råd med. Det är ändå värt då mina föräldrar kan sova tryggt. Kanske något att fundera över för dig? Hjälpa till för barnets och päronens skull?

Är du seriös? Hade inte gett henne en enda krona. Hon kommer ju aldrig att lära sig om du fortsätter
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 09:53:15 följande:

Och nu har det kommit nya uppgifter, som TS inte ville ge från start...

Ville? Jag sa redan i ts att jag tycker de prioriterar fel och att jag anser att det är deras eget fel att de har det som de har det. Sen gav jag mer detaljer när vissa påstod att jag inte har inblick i deras liv.
  • Anonym (Rekyl)
    fjanten skrev 2021-01-02 09:14:28 följande:

Aldrig i livet. 1. Babyskydd behövs ju definitivt inte, för jag FÖRUTSÄTTER att paret inte har någon bil eftersom de lever på oss skattebetalare. Går att ta en taxi hem och be bolaget ha i ett babyskydd, om det är den resan som ska göras. ...

Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 09:52:05 följande:

Ja de har bil... Och en drös hundar och katter.

Vad familjen använder sina pengar till är deras ensak. Det är deras fulla rätt att disponera sin inkomst till exakt vad de vill. De får inte mer pengar från soc för att de har hund och bil utan de får istället dra in på tex mat eller kläder.

Personligen tycker jag att det är ett dåligt val, men det är deras och de kostar inte skattebetalarna mer på grund av det valet.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-01 20:10:10 följande:

Man skaffar barn när man har råd punkt slut, du ska alltså inte hjälpa till eller förväntas hjälpa till. Är det så att du har begagnade babysaker som inte du ska använda något mer så lämna över men att köpa nya saker för att de inte har planerst absolut inte.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Rekyl) skrev 2021-01-02 10:33:16 följande:

Vad familjen använder sina pengar till är deras ensak. Det är deras fulla rätt att disponera sin inkomst till exakt vad de vill. De får inte mer pengar från soc för att de har hund och bil utan de får istället dra in på tex mat eller kläder.

Personligen tycker jag att det är ett dåligt val, men det är deras och de kostar inte skattebetalarna mer på grund av det valet.

Ja det är deras sak vad de lägger pengarna på, men det är också deras ansvar att klara sin vardag och ge barnet det hen behöver.
  • Anonym (.)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 09:50:40 följande:

Hen är INTE någon som håller tyst om sånt, jag vet alldeles för mycket detaljer om hens mående. Hen är en sån som tävlar i att vara sjukast och berättar vitt och brett om allt som händer.

Jahapp. Ja, då vet ju du givetvis exakt att det inte ligger en NPF-diagnos eller en kronisk, psykisk sjukdom bakom detta beteende. För du vet ju detta mycket bättre än de läkare med kompetens att bedöma arbetsförmåga som har valt att sjukskriva ditt syskon. Det är fint med allvetande människor.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 11:00:18 följande:

Jahapp. Ja, då vet ju du givetvis exakt att det inte ligger en NPF-diagnos eller en kronisk, psykisk sjukdom bakom detta beteende. För du vet ju detta mycket bättre än de läkare med kompetens att bedöma arbetsförmåga som har valt att sjukskriva ditt syskon. Det är fint med allvetande människor.

Tvärtom så vet jag att hen har npf och psykiska problem (vi har exakt samma diagnoser), men jag vet också att hen kan jobba när hen vill. Det har vi sett bevis på många gånger. Finns ingen anledning att hen ska vara sjukskriven 100%.

Som sagt så är det inte ens säkert att en läkare har sjukskrivit hen.

Oavsett så är alla såna detaljer irrelevanta, jag bryr mig inte nämnvärt om att hen går hemma, det jag däremot bryr mig om är deras skeva prioriteringar som gör att de inte har pengar till det som behövs så andra sen behöver skjuta till med pengar eller varor. Får de in lite extra nån gång så går de genast och köper en ny pryl. De har nyligen köpt en ny 3d-printer tex. Hen har haft flera senaste 2-3 åren.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 11:00:18 följande:

Vill bara tillägga att jag inte alls tycker att du ör dum som inte vill betala. Det kan vara er mammas uppgift att stötta sitt vuxna barn, har hon inte råd så ska hon inte pracka det på dig. Din mamma gör fel.

Sen finns det helknepiga människor som av olika anledningar, till exempel psykisk sjukdom, faktiskt är helt oförmögna att utföra ett relevant arbete och få betalt för det. Fast de är fysiskt friska.
  • Anonym (Systeryster)

Visst hade du hjälpt/stöttat om du upptäckt ett behov de inte kan fylla själva när det väl kommer till kritan? Att du sen inte vill förväntas betala för andra vuxnas beslut att öka sina omkostnader är en helt annan sak. Nej, du är inte dum som inte vill tvingas att "hjälpa".

Min familj vet att jag stöttar om det i slutändan uppstår kris, men det gäller ju inte om de satt sig ner på röven och inväntar krisen för att slippa anstränga sig.

Jag lade nyligen kontantinsats på ett hus till min syster och hennes barn. När hon separerade från sitt ex. tyckte jag det vore nyttigt för henne att få försöka lösa sin ekonomi på egen hand och också ta ansvar för eget boende med mera. När det sen blev ett hus till salu bredvid barnens skola så tyckte jag att hon självklart ska få hjälp att köpa det då hon faktiskt har växt enormt under sista året och tagit ansvar. Hade någon däremot krävt att jag skulle göra likadant redan vid separationen hade jag blivit vansinnig.

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?