• Anonym (Anni)

Okulär rosacea

Jag besväras av ?finnar? i ögonlocket, alltså på insidan och det gör så ont! Ni som också lider av detta vad gör ni för att lindra?

• Svar på tråden Okulär rosacea
  • MammAmma

Jag får blefarit lite då och då, pga rosacea, och använder då s k blefaritservetter. Blephaclean heter de jag har. Går utmärkt att använda mot alla slags ögoninflammationer.

• Lili158

Tipsar om gruppen på fb som jag grundade får några år sedan. Rosacea Sverige. Finns oerhört mkt tips där.

• Anonym (Anni)
    MammAmma skrev 2021-01-01 20:32:18 följande:

Jag får blefarit lite då och då, pga rosacea, och använder då s k blefaritservetter. Blephaclean heter de jag har. Går utmärkt att använda mot alla slags ögoninflammationer.

Aldrig hört talas om!
  • MammAmma
    Anonym (Anni) skrev 2021-01-01 21:19:48 följande:

Aldrig hört talas om!

Om blefarit (ögonlocksinflammation) eller blefaritservetter?
  • Anonym (J)

Jag led av rosacea för många år sen, även okulär. Min hudläkare tipsade mig om att tvätta ögonlocken morgon och kväll med babyshampoo. Och det blev så mycket bättre när jag började med det. 

Ta örontopsar och doppa i varmt vatten med utspätt mild babyshampoo och gnugga över ögonlocken och fransar, sen skölj ordentligt. 

IPL laser tog bort rosacea helt från huden. 

• Anonym (Anni)
    MammAmma skrev 2021-01-01 22:05:01 följande:

Om blefarit (ögonlocksinflammation) eller blefaritservetter?

Servetterna :)
  • Anonym (Anni)
    Anonym (J) skrev 2021-01-02 13:37:52 följande:

Jag led av rosacea för många år sen, även okulär. Min hudläkare tipsade mig om att tvätta ögonlocken morgon och kväll med babyshampoo. Och det blev så mycket bättre när jag började med det. 

Ta örontopsar och doppa i varmt vatten med utspätt mild babyshampoo och gnugga över ögonlocken och fransar, sen skölj ordentligt. 

IPL laser tog bort rosacea helt från huden. 

De känns som att de skulle kunna bli värre av de men kanske ska prova!
  • Anonym (J)
    Anonym (Anni) skrev 2021-01-03 12:17:24 följande:
    De känns som att de skulle kunna bli värre av de men kanske ska prova!
    För mig blev det en tydlig och stor förbättring. Tvättade ögonen så här morgon och kväll. Gör det än fastän detta är ca 20 år sen. Om jag gör uppehåll nån vecka så känner jag hur ögonen blir grusiga igen. 
  • Anonym (X)
    MammAmma skrev 2021-01-01 20:32:18 följande:

Blephaclean heter de jag har. Går utmärkt att använda mot alla slags ögoninflammationer.

Mot själva inflammationen hjälper det nog inte men de är bra för att göra rent och återfukta.
    Anonym (J) skrev 2021-01-02 13:37:52 följande:

Idag rekommenderar man inte (eller borde inte rekommendera) babyschampoo utan servetterna ovan eller Blephagel på bomullsrondeller är bättre.
  • MammAmma
    Anonym (X) skrev 2021-01-03 20:51:01 följande:

Mot själva inflammationen hjälper det nog inte men de är bra för att göra rent och återfukta.Idag rekommenderar man inte (eller borde inte rekommendera) babyschampoo utan servetterna ovan eller Blephagel på bomullsrondeller är bättre.

Nja, men mot t ex konjunktivit, som man ju ändå måste torka rent ögonen pga var, så är det nog bättre än att bara torka med fuktade bomullspads.
Svar på tråden Okulär rosacea